Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Stängt ämne

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-11-08, 22:19   #736

Pohjans avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Skulle villja ha en ruta där man kan bocka i flera olika matcher för att kopiera till ett annat sheet. Tar lång tid om man har många matcher att kopiera. Samma sak oxå om man ska rygga någon som har ett antal matcher.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Se där Sveriges bästa, Stolt och stark, Och när stormen river, Ger vi allt, Ända sedan gamla dagar
Under våran ljusblå fana,står vi upp, För himmelsblått
Heja Malmö
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+1)
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-11-09, 00:16   #737

Jurets avatar

Reg.datum: jul 2011
Sharp$: 4875

Hockey-VM 2013
Stats: 11 - 8 - 6
ROI: 113.31%
Vinstprocent: 57.89%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Persa Visa inlägg
Nu vet jag inte om det är exakt samma, men det har postats tidigare i en annan tråd om något liknande:
https://www.sharps.se/forums/124190-post600.html

Jag håller med om att det skulle vara en intressant funktion.
Ja, det berör samma sak.

Z-siffran är enkel att räkna ut egentligen, all nödvändig data finns redan i sheeten. Nyckeltal som Win % och ROI är absolut viktiga men ger inte hela bilden förrän hänsyn tagits till variansen. Snittodds finns visserligen angivet men det går inte att göra beräkningarna i huvudet eller utifrån snitt (det blir inte exakt eftersom de flesta bettar olika antal units för varje spel).

Uträkning:

Z-score = (Realiserad vinst - 0) / Standardavvikelsen

Standardavvikelsen = (SUMMA(Insats^2*(odds-1)))^0.5

Den realiserade vinsten och standardavvikelsen måste mätas i samma enhet, det vill säga units eller valuta.

Sen kan man med hjälp av Excel få reda på hur stor chans det är att uppnå sheetets resultat av ren slump genom att använda Z-värdet i NORMSDIST-funktionen eller kolla upp det i en normalfördelningstabell.

Så, ROI och Win % är viktigt för utvärdering, men det är först tillsammans med Z-score man får en riktigt bra koll på läget om sheet-ägarens resultat beror på tur eller skicklighet. Tog fram följande siffror från NORMSDIST-funktionen.

Prob. Z-score
50,00% 0
40,13% 0,25
30,85% 0,5
22,66% 0,75
15,87% 1
6,68% 1,5
2,28% 2
0,62% 2,5
0,13% 3

Så ett Z om 1,5 betyder att chansen är 6.68 % att sheet-ägaren fått sitt resultat av ren slump (1 på 15). Ju högre Z ju lägre är chansen att spelaren haft tur.
Persa (+5)

Senast redigerad av Juret den 2011-11-09 klockan 00:17.
Juret är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-11-09, 13:06   #738

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 1233

2013/2014
Stats: 348 - 309 - 22
ROI: 144.63%
Vinstprocent: 52.97%

Standard

Tänkte lägga ut två st filter "Egna spel" och "ryggade spel" Men jag förstår inte vad man ska skriva och vart så att spelen filtreras och hamnar i rätt filter. Ngn som kan hjälpa till? =)
Omid_ad är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-11-09, 13:52   #739
O12

O12s avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 3900

boken
Stats: 1777 - 1624 - 120
ROI: 105.38%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Du kan som exempel fylla i:

E (egna spel) under info-rutan när du lägger in spelet och
R (ryggade spel) under info-rutan.

På så sätt är det väl bara att ställa in filtret på alla
Info med E i och samma för respektive R, för att få fram 2 filter för de olika.

Lite luddigt skrivet, men hoppas du förstår
O12 är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-11-09, 14:09   #740

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 1233

2013/2014
Stats: 348 - 309 - 22
ROI: 144.63%
Vinstprocent: 52.97%

Standard

Joo jag förstår tack 012 =)
Omid_ad är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-11-14, 16:29   #741

Pohjans avatar

Crusher

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Juret Visa inlägg
Ja, det berör samma sak.

Z-siffran är enkel att räkna ut egentligen, all nödvändig data finns redan i sheeten. Nyckeltal som Win % och ROI är absolut viktiga men ger inte hela bilden förrän hänsyn tagits till variansen. Snittodds finns visserligen angivet men det går inte att göra beräkningarna i huvudet eller utifrån snitt (det blir inte exakt eftersom de flesta bettar olika antal units för varje spel).

Uträkning:

Z-score = (Realiserad vinst - 0) / Standardavvikelsen

Standardavvikelsen = (SUMMA(Insats^2*(odds-1)))^0.5

Den realiserade vinsten och standardavvikelsen måste mätas i samma enhet, det vill säga units eller valuta.
Vad är realiserad vinst?? Kan jag se det på mina sheet?? Förlåt om det är en korkad fråga men jag vill ju bara lära mig mera.

Se där Sveriges bästa, Stolt och stark, Och när stormen river, Ger vi allt, Ända sedan gamla dagar
Heja Malmö
Gammal 2011-11-14, 23:55   #742

Jurets avatar

Hockey-VM 2013

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pohjan Visa inlägg
Vad är realiserad vinst?? Kan jag se det på mina sheet?? Förlåt om det är en korkad fråga men jag vill ju bara lära mig mera.
Realiserad vinst är det du tjänat helt enkelt, vinster minus förluster.
Gammal 2011-11-15, 12:16   #743

Pohjans avatar

Crusher

Standard

Om jag har räknat rätt isåfall på Tinos DO sheet som jag rättar så har jag.
Standardavvikelse 6554,322713

Och då blir z-score:
0,041404736

Hur ska man tolka detta. Då har det varit mkt tur eller hur ska jag tolka det?

Heja Malmö
Gammal 2011-11-15, 22:05   #744

dirtymints avatar

Reg.datum: jan 2011
Sharp$: 528
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av O12 Visa inlägg
Du kan som exempel fylla i:

E (egna spel) under info-rutan när du lägger in spelet och
R (ryggade spel) under info-rutan.

På så sätt är det väl bara att ställa in filtret på alla
Info med E i och samma för respektive R, för att få fram 2 filter för de olika.

Lite luddigt skrivet, men hoppas du förstår
Hitta det till slut!

Senast redigerad av dirtymint den 2011-11-17 klockan 21:42.
dirtymint är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-11-16, 01:13   #745
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

Nu tror jag att jag har kommit upp till tre önskemål om Spreadsheetsen

1. Möjlighet till fler filter i spreadsheetsen. Nuvarande fem kan kanske minst fördubblas? (Har efterfrågat detta innan, bara en påminnelse)

2. Skulle man kunna sortera sina egna spreadsheets efter till exempel datum, ROI eller liknande. På listan av ens spreadsheets alltså.

3. På samma lista, den med sina spreadsheets, kanske också kan lägga in den totala summan (kr eller u) som man har inne i sheetet. Nu kan man få reda på ROI, datum och vinster och liknande. Kanske kan slänga till sheetets värde?

Återigen, bra jobbat Sharps!
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-11-16, 15:14   #746

Jurets avatar

Hockey-VM 2013

Standard

Citat:
Om jag har räknat rätt isåfall på Tinos DO sheet som jag rättar så har jag.
Standardavvikelse 6554,322713

Och då blir z-score:
0,041404736

Hur ska man tolka detta. Då har det varit mkt tur eller hur ska jag tolka det?
Se det så här: om du har gått cirka +/- 0 kronor eller units, då kommer du också få fram en z-score nära 0. Ett z-score nära 0 indikerar att du inte gjort någon speciellt stor vinst utifrån den standardavvikelse dina spel har haft. Ett typiskt sådant resultat skulle du få om du lät en slantsingling avgöra vilken sida du spelar på; hemma/borta eller över/under.

Ju längre ifrån 0 du kommer med ditt z-score, ju större blir sannolikheten att ditt resultat är skiljt ifrån just 0 (vet inte hur jag ska förklara det bättre), och det är mätbart i en normalfördelning som Excels NORMSDIST-funktion använder sig av. Då får vi fram en sannolikhet att slumpen (exempelvis en slantsingling) skulle ha producerat samma resultat.
Ditt z-score är 0.04, vilket ger 48.4 %. Slumpen kan lätt ha skapat den vinst du genererat. Ett z-score om 1 hade varit knepigare för slumpen att åstadkomma (men naturligtvis möjligt). Chansen är 15.9 % att slumpen skapat ett z-score om 1. Z-score 2 vore väl allas drömmar dock? Eller vad sägs om 2.2 % chans att gudarna varit på din sida?

All statistik man behöver kunna för sports betting går att lära sig i en statistisk grundkurs. Men för att underlätta kan väl z-score implementeras i spreadsheeten? Tillsammans med övriga siffror som finns får ni ett komplett utvärderingsverktyg där ni ser vilka som verkligen är vinnande sports bettors i längden.

Senast redigerad av Juret den 2011-11-16 klockan 15:15.
Gammal 2011-11-16, 15:33   #747

Pohjans avatar

Crusher

Standard

Tack för hjälpen. Då är det alltså egentligen jävligt mkt tur då?? Men hur ska jag få fram % på att det är slumpen som avgör? Du skriver att "chansen är 15.9 % att slumpen skapat ett z-score om 1". Hittar ingen normsdist funktion i min exel. Kanske är för gammalt program..

Heja Malmö
Gammal 2011-11-16, 15:50   #748

Jurets avatar

Hockey-VM 2013

Standard

Citat:
Tack för hjälpen. Då är det alltså egentligen jävligt mkt tur då?? Men hur ska jag få fram % på att det är slumpen som avgör? Du skriver att "chansen är 15.9 % att slumpen skapat ett z-score om 1". Hittar ingen normsdist funktion i min exel. Kanske är för gammalt program..
Det kan vara så att formeln heter något annat på svenska om du har svenskt Excel. NORMSDIST fungerar på engelska iaf. Sök på Normalfördelning eller någonting om det står antagligen (z) efter när du ska mata in.

Svårt att uttrycka i det form av att "det var tur" och så vidare. Jag tänker därför i termer som att: det här resultatet hade slumpen "lätt kunnat" eller "haft svårt att" skapa. Det kan ju varit så att du spelat många bra värdespel (EV+) men att du haft oerhört mycket otur! Men det kommer ta ut sig i längden med fler antal lagda spel. Som det ser ut nu så hade z=0.04 lätt kunnat åstadkommits av en slantsingling (krona=hemmalag, klave=bortalag). Ni förstår nog principen vid det här laget hoppas jag..
Gammal 2011-11-16, 16:21   #749
Webmaster

marss avatar

Sharp$: 3518
Standard

Kul att många har idéer till hur sheetet kan utvecklas. Ska göra mitt bästa för att få med så mycket som möjligt. Dellgren jag har koll på dina idéer samt Juret det kan definitivt vara intressant med z-score osv, + många fler. Tyvärr har jag på sistone haft mycket lite tid att lägga på sharps och ser ut att bli liknande kommande veckorna men jag noterar era förslag och ska så fort jag får mer tid över försöka implementera allt nytt!
mars är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-11-20, 14:52   #750

Rejss avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 4404
Standard

Kan inte tiden ändras snart så det blir rätt i spreadsheetet? Fortfarande sommartid ju :(

KP (+5), Soap (+1), Vlad (+1)
Rejs är inte uppkopplad   Ge poäng
Stängt ämne

td