Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Stängt ämne

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-05-20, 16:23   #586
Moderator

RobinDs avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Korsikanen Visa inlägg
Tog mig friheten att räkna ut ditt Z-score, baserat på ditt W/L protokoll, exkluderat dina pushar. Kom fram till att ditt score är 2.31. Allt över 2 är 0,025% chans att det är slumpen. Så en gratulation ska väl vara på sin plats.
Det är ju ett erkännande faktiskt! Trevligt!
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-05-22, 15:00   #587

Pohjans avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 1704

Crusher
Stats: 177 - 177 - 12
ROI: 97.88%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Hjälp

Citat:
Tog mig friheten att räkna ut ditt Z-score, baserat på ditt W/L protokoll, exkluderat dina pushar. Kom fram till att ditt score är 2.31. Allt över 2 är 0,025% chans att det är slumpen. Så en gratulation ska väl vara på sin plats.
Lite offtopic egentligen men hur kommer du fram till detta och vad menas egentligen med med din uträkning?? Dem flesta vet att Robin är grym men jag är bara intresserad av hur du räknar?? Skulle egentligen bara vilja veta mer.. Kan inte folk som är mkt bra på statistik skriva lite olika guider på hur man ska "hitta överodds" mm.. Finns ju massvis med folk som är mkt bra på utträkningar i alla dess former, men som kanske kan fixa en liten guide om hur man ska använda det i verkligheten genom att vinna över bookiesarna?? Tack på förhand Mattias

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Se där Sveriges bästa, Stolt och stark, Och när stormen river, Ger vi allt, Ända sedan gamla dagar
Under våran ljusblå fana,står vi upp, För himmelsblått
Heja Malmö
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Pohjan är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-05-22, 15:09   #588

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 2463
Standard

Citat:
Jag är en av dina smygföljare.

Well done Robin!
tino är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-05-22, 15:28   #589

Rejss avatar

Sharp$: 4408
Standard

Jag är en av dina som inte smyger med det!

Tack som fan, sitter och inväntar 5st b5-6 :P

Rejs är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-05-22, 15:30   #590
Moderator

RobinDs avatar

Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Tack för alla komments, much appreciated!
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-05-22, 15:49   #591

Blixth1958s avatar

Sharp$: 1376

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Det är bara att lyfta på Robin. Kassan går stadigt uppåt
Gammal 2011-05-22, 16:23   #592

Korsikanens avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 1

Tävlingsallsvenskan
Stats: 30 - 31 - 5
ROI: 95.88%
Vinstprocent: 49.00%

Standard

Hur bedömer man om en capper är bra eller dålig?

Vare sig du cappar spel själv eller tailar så kan det vara bra att ha en uppfattning om hur det går, och det finns flera sätt att räkna ut detta på. Det vanligaste sättet är att räkna ut en cappers så kallade "Z-score". Z-score är en bra metod, därför att den omöjliggör partiskhet och ger generellt sett en bra bild över hur bra det går för en capper.

Hur går man då tillväga för att räkna ut detta? Först måste vi applicera lite bas-statistik. Om vi tar RobinD som exempel som (i skrivandes stund) har 294 wins och 242 losses. Han kör över/under spel på en tvåvägsmarknad som kan ge två olika utfall. Hans förväntade vinstprocent är alltså 50/50. (Nu ändrar jag på halvvinst och halvförlust och räknar fullvinst och full förlust.) Inget konstigt med det. Han förväntas vinna 50% av sina bets.

Formeln för det förväntade resultatet ser ut såhär:

Resultat = Antal spel * förväntad vinst%, förkortat:

R = S x P

Resultat = 536 * 0.5

268 förväntade vinster alltså. Inget konstigt.

Men nu kommer vi till något som kallas för standardavvikelse. Den visar helt enkelt hur många utfall som lägger sig runt medelvärdet. Ett exempel: 100 personer singlar slant 100ggr, medelvärdet för klave skulle bli 50, men hur många skulle få 46 klave och hur många skulle få 53 klave? Att betta på, i det här fallet en tvåvägsmarknad, är exakt detsamma som att singla slant.

Eftersom att det är en tvåvägsmarknad så går standardavvikelsen(SA) i det här fallet att förenkla till:

SA = P * sqrt(S)
sqrt = roten ur.

Annars ser det ut såhär:

SA = sqrt[(S)(P)(1-P)]

Fallet RobinD:

= 0.5 * sqrt(536)
= 0.5 * 23.15
= 11.57

Nu har vi en standardavvikelse som vi kan använda för att räkna ut Z-score.

Z = [(Vinster) - (förväntade vinster)] / SA

I RobinD's fall:

Z = [(294) - (268)] / 11.57
Z = 26 / 11.57
Z = 2.24

RobinD är alltså 2.24 standardavvikelser ovanför normalen.

Vi kan jämföra med touttjänst X som gått "11-3 IN OUR LAST 14 GAMES! WE ARE ON FIRE!!! BUY NOW FOR SPECIAL OFFER ONLY 599$!!!

Vi gör om proceduren och antar att touttjänst X spelar på tvåvägsmarknader som baseball t.ex.

R = 14 * 0.5
R = 7

SA = 0.5 * sqrt(14)
SA = 3.74

Z = [(11)-(7)] / 3.74
Z = 4 / 3.74
Z = 1.06
Imponerande...

När man använder sig av Z-score ska man sikta på 2+ i score. Allt över 2 är 1/40 att det är slumpmässigt. Dock ska tilläggas att detta inte är ett definitiv slutsats, det är inte heller den bästa metoden för att avgöra hur bra en capper är. Det finns andra metoder som är ännu bättre. Men detta är en enkel metod genom vilken man kan skaffa sig en bra första uppfattning om hur det går för en capper. Insåg att det här blev lite längre än planerat. Kanske platsar under någon artikelsektion istället?

Referensböcker: Conquering Risk av Elihu D. Feustel och George S. Howard.

Korsikanen.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pohjan (+2)

Senast redigerad av Korsikanen den 2011-05-22 klockan 16:37.
Korsikanen är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-05-22, 16:34   #593
Banned

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 5

Trav
Stats: 256 - 372 - 2
ROI: 102.25%
Vinstprocent: 40.76%

Standard

Mycket, mycket snyggt RobinD! Är imponerad...!

/Badass
Badass är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-05-22, 18:26   #594

Standard

Citat:
Hur bedömer man om en capper är bra eller dålig?

Massa text
Tack för en intressant redogörelse!

En fråga dock, du nämner att förväntad vinstprocent är 50%. Baserar du detta på att det enbart finns två utfall (exkluderat half win/loss)?

Om ja, bör inte detta basera sig på medianoddset man spelar (minus bolagscut) omvandlat till förväntad sannolikhet? Nu ligger Robin visserligen rätt nära detta oddsmässigt om man ser till snittoddset (men som sagt, medianoddset känns mer rättvist för att motverka att man slängt in en 1000 oddsare någonstans), men jag förmodar att din uträkning hade tagit hänsyn till detta om Robin enbart lirat odds runt 1.40 istället?
Gammal 2011-05-22, 20:13   #595

Korsikanens avatar

Tävlingsallsvenskan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Tack för en intressant redogörelse!
Ja, den går på att det bara finns två olika utfall. Där har du ett problem med Z-score, den tar inte hänsyn till odds som spelas utan den går bara på vinster/förluster och räknar ut hur sannolikt det är att det är slumpen som styr. Därför är ett Z-score på +2 intressant, men inte definitivt för att en capper är vinnande i längden.

Ett bättre test för att räkna ut hur duktig en capper är, är att göra "The line-movement test", men för att förklara det skulle jag behöva ungefär lika mycket text till.
Gammal 2011-05-22, 21:11   #596

Standard

Citat:
Ett bättre test för att räkna ut hur duktig en capper är, är att göra "The line-movement test", men för att förklara det skulle jag behöva ungefär lika mycket text till.
Jag hör gärna om du känner att du har tid och ork att plöja ner det. Gissar även att det skulle uppskattas av flera! Däremot vet jag inte om vi bör kapa Robins dagbok allt för mycket, så förslagsvis starta en ny tråd om det så kan vi alla spinna loss där efteråt?
Gammal 2011-05-22, 21:38   #597

Zimonds avatar

Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Om ens förväntade träffprocent inte är 50% kan man med fördel använda sig av binomialfördelning istället.

Det Korsikanen menar med "Line-movement test" är helt enkelt att du jämför linan/oddset som du spelade till med vad den/det stängde på. Tanken är att om du regelbundet "slår" stängningslinan så är du också vinnande.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng
Gammal 2011-05-22, 21:51   #598

Korsikanens avatar

Tävlingsallsvenskan

Standard

Ja, men jag hade som tanke att gå in på det lite närmare och förklara i detalj, som jag gjort med exemplet ovan. Misstänker som tino att det finns intresse för det här.
Gammal 2011-05-22, 22:05   #599

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zimond Visa inlägg
Om ens förväntade träffprocent inte är 50% kan man med fördel använda sig av binomialfördelning istället.
Har du lust att utveckla med Robin som exempel om vi förutsätter att förväntad träffprocent är 51.3% (utgick efter snittodds 1.95 utan hänsyn till bolagscut)?

Alltid trevligt med "for-dummies" exempel som vanliga dödliga förstår, likt Korsikanens tidigare.

Citat:
Ja, men jag hade som tanke att gå in på det lite närmare och förklara i detalj, som jag gjort med exemplet ovan. Misstänker som tino att det finns intresse för det här.
Intresse finns fortfarande, åtminstone från mig.

Tack på förhand till er båda!
Gammal 2011-05-22, 22:39   #600

Zimonds avatar

Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tino Visa inlägg
Har du lust att utveckla med Robin som exempel om vi förutsätter att förväntad träffprocent är 51.3% (utgick efter snittodds 1.95 utan hänsyn till bolagscut)?

Alltid trevligt med "for-dummies" exempel som vanliga dödliga förstår, likt Korsikanens tidigare.

Intresse finns fortfarande, åtminstone från mig.

Tack på förhand till er båda!
I länken nedan kan ni ladda hem ett OpenOffice-dokument jag slängde ihop där ni kan räkna varians med binomialfördelning.

https://rapidshare.com/files/4279063345/bindist.ods

Antal lyckade spel - Säger sig självt. Hur många spel i ditt urval som träffade. I RobinDs fall 295.

Antal spel - Det totala antalet spel i ditt urval, push borträknat. 539 för RobinD

Förväntad träffprocent - Den förväntade träffprocenten om man slumpmässigt hade valt ut sina spel. Rimligtvis ditt snittodds i procent. Objekten i ditt urval bör inte skiljas åt för mycket i odds. I RobinDs fall verkar det okej att använda sig av 50%. Så skriv 0,5 i det fältet.

P - Anger sannolikheten att slumpen träffar 295 spel eller fler av 539 om den förväntade träffprocenten är 50%. Svaret i RobinDs fall blir då 1,38%.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng
Stängt ämne

td