|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2013-02-18, 23:19 | #331 |
Super Moderator
|
Alla kan väl se att det är ett plagiat:
Kan man inte se det så borde man ju kunna höra det: http://www.youtube.com/watch?v=JJOj2jlKPro Avdelning: Gripa efter ett halmstrå... |
2013-02-18, 23:39 | #332 | ||
Citat:
__________________
Citat:
|
|||
2013-02-19, 01:28 | #333 |
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 1 200
Sharp$: 3531Ishockey 14/15 Stats: 245 - 251 - 57 ROI: 107.00% Vinstprocent: 49.40% |
Cascada>SHM>Loreen
Lätt!
__________________
1932 Twitter: To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
2013-02-19, 08:34 | #334 |
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 769
Sharp$: 6882Pacmanscorner Twitterpicks Stats: 1093 - 1168 - 229 ROI: 99.65% Vinstprocent: 48.34% |
Mnja så mycket plagiat var det väl då ändå inte, lite *host* lånade delar här och var men inte mer än så. Om nu folket ute i länderna har nån sorts musiksmak så kommer Norge att vinna lätt
__________________
I was there last night and I think I finally understand why Fergie chose Moyes: They're the same. Both dour Scots, both Glaswegians, both Rangers fans, both like to tinker, to change a winning team, to play players out of position, play their favourites, give too many chances to under-performing players, make bizarre substitutions and play bizarre line-ups, in short Moyes is a younger version of Fergie. |
2013-02-19, 14:46 | #335 | |
Super Moderator
|
Citat:
Men glöm Norge och fokusera på Danmark istället |
|
2013-02-19, 22:36 | #336 |
Super Moderator
|
ESC 2013: SlovenienNär Loreen tog hem segern i Baku förra året så fanns det, av förklarliga skäl, en misstanke om att startuppställningen till årets Eurovision skulle dofta mer dansgolv än tidigare. Traditionen brukar ju vara som så - många bidrag påminner om fjolårsvinnaren eftersom man på något sätt tänker "jo, men det gick ju bra förra året så då kör vi på det i år". En tanke som brukar skita sig, rent ut sagt. Det brukar vara ganska bra variation på vinnarlåtarna och det blir än tydligare om man tittar på segrarna under 2000-talet. Slovenien var ganska sent ute med att bekräfta sitt deltagande i Malmö. Det var först i december månad som RTVSLO lämnade klartecken till EBU om deltagande och detta gjorde också att tv-bolaget fick agera snabbt för att hitta ett passande sätt att plocka fram sitt bidrag. Den finansiella situationen lär ha spelat in men den officiella förklaringen var att man hade ont om tid så man beslutade helt sonika att man skulle välja både artist och bidrag helt internt. Alltså, ingen nationell tävling hölls i Slovenien i år utan man tog saken i egna händer och hittade en lämplig representant till Malmö i maj. Sedan ett par år tillbaka bor amerikanskfödda sångerskan Hannah Mancini i Slovenien och RTVSLO ställde frågan till henne. Redan 2011 var hon med i den inhemska uttagningen men lyckades inte ta sig hela vägen så när nu frågan kom så tvekade hon inte en stund. Den här Hannah Mancini är inte någon helt okänd artist. Hon har bland annat uppträtt i Jay Leno Show och framträtt på diverse olika stora scener runt om i världen. Hennes röst har också förekommit i en hel del Disneyfilmer och hon har samarbetat med stjränproducenter som Larry Klein och Todd Chapman. RTVSLO skickade frågan till fem stycken musikproducenter om ett bidrag som skulle passa Hannah Mancini och valde sedan ut "Straight into love" - en houselåt som säkerligen kommer att attrahera människor till dansgolven runt om i Europa i sommar. För det är en modern låt som på sätt och vis är ny inom Eurovision. Musikstilen kan ha varit representerad tidigare men inte på ett så nytt och fräscht sätt dom denna är. Visst, introt lovar mycket och det kommer ett litet uns av besvikelse till refrängen men som helhet tycker jag att låten håller bra klass. Länderna från Balkan, och forna Jugoslavien i synnerhet, har en tradition av att skicka pampiga ballader eller tuggummipop till tävlingen så därför tycker jag att detta är en frisk fläkt från denna region. Och med tanke på att Hannah Mancini är amerikanska så finns (dessvärre?) inte den halvtaskiga öststatsengelskan med från Slovenien. Konstigt vore det annars i och för sig. Eftersom hon redan är en etablerad artist så var jag inte direkt orolig på hur det skulle låta live. Dessvärre finns det än så länge inget videoklipp med bra kvalitet på nätet men det lilla som går att höra så verkar det gå helt okej med hennes vokala framträdande. Det visuella är dock väääldigt tråkigt men å andra sidan är det nog bara en inspelning från lanseringen av hennes låt. Själva shownumret kommer nog att arbetas fram och presenteras lagom till första semifinalen den 14 maj. Jag har lite svårt, i mitt inre, att se hur en låt av denna typen ska kunna genererar en scenshow med wow-effekt men jag låter Slovenien sköta det jobbet och hoppas på att det blir en snygg leverans. Första lyssningen 3
Femte lyssningen 3 Liveframträdande 4 Scenshow 2 Radiopotential 4 Liveframträdande http://www.youtube.com/watch?v=V3DcR1P9FhY Studioinspelning http://www.youtube.com/watch?v=de1XdCTUppk |
2013-02-19, 23:57 | #337 |
Super Moderator
|
ESC 2013: ÖsterrikeMed tanke på att det på senare tid alltid är i runda slängar 40 nationer som ställer upp i Eurovision Song Contest så är det ju ganska enkelt att förstå att den musikaliska bredden är förhållandevis stor i tävlingen. Hur pass mycket seriöst ett land tar tävlingen verkar variera från år till år och de flesta nationer har toppar och dalar. Ett genomgående tema som brukar vara med varje år är det där fenomenet med "skämtlåt" eller "parodi". Nationer kan helt sonika skicka iväg något löjeväckande, tramsigt eller rent ut sagt uselt och alla runt om i Europa förstår att detta är en form av protest. Det kan ju inte vara så illa ställt runt om i Europa att dessa plojbidrag verkligen var det musikaliskt bästa som ställde upp i de nationella uttagningarna utan man röstade fram just det bidraget för att sticka ut. Och visst, i en del fall är det lite småkomiska inslag men allt som oftast är det bara bortkastade tre minuter. Och så finns det de nationer som skickar totalt intetsägande bidrag... Det är dags att vända blickarna mot Österrike och deras nationella uttagning, Österreich rockt den Song Contest som arrangeras av nationella ORF. Efter att framgångarna uteblivit de senaste åren (bara två gånger har man tagit sig till final sedan införandet 2004) så bestämde man sig i Wien för att följa en trend som går genom de nationella uttagningarna i Europa. Man skulle hålla en nationell final i ganska så liten skala men man valde att ta in en internationell jury som skulle representera musiksmakerna runt om på kontinenten och därmed förbättra möjligheterna till en framskjuten placering. Med ESC-vinnaren Marija Serifovic ("Molitva") i spetsen fick en femmannajury (Serbien, Irland, Tyskland, Storbritannien och Sverige representerade) lika mycket att säga till om som TV-tittarna i Österrike. Nu kunde väl valet inte bli dåligt? Österrike var först ut av alla (ja, utom Sverige förstås) att meddela sitt deltagande i Eurovision Song Contest 2013 och på så sätt fick man gott om tid på sig att planera den nationella uttagningen i detalj och på så sätt hitta det rätta konceptet att plocka fram en bra vinnare. Bidragen skulle skickas in till OBF och den 11 december så offentliggjorde TV-bolaget de fem finalisterna som i en direktsänd final skulle få framföra en före detta ESC-vinnare samt sitt tävlingsbidrag. Sedan skulle den internationella juryn få lägga sina poäng innan det var dags för folket att säga sitt. Intressant att notera är det att artisten Elija valde att framföra Loreens "Euphoria" som sin vinnare vilket resulterade i att han kom överlägset sist i finalen. När juryn sagt sitt så var det jämnt mellan två bidrag men med en minimal ledning hade Yela med sin feelgoodlåt "Feels like home" en foten på tåget som skulle ta Österrike till Malmö och finalveckan i maj. Men precis som brukligt ute i Europa så var inte juryn och folket överens då Yela bara var trea hos TV-tittarna. Rösterna via telefon hamnade istället hos Natália Kelly och hennes "Shine" som i och med sin andraplats hos juryn slutligen stod som slutsegrare med 20 poäng tillgodo på Yela. Även Natália Kelly har amerikanskt påbrå då hon föddes i USA men flyttade till Österrike redan som sexåring. Hennes mamma är brasilianska och hennes pappa är amerikan vilket sägs ha influerat hennes i sin musikaliska utveckling. Även om hon idag bara är 18 år har hon redan hunnit vara med i en ungdomsopera i Österrike, tävla i en uppsjö av musiktävlingar för barn och ungdomar och blivit signad till ett skivbolag med popgruppen Gimme 5. Hennes genombrott för den stora massan blev dock när hon ställde upp i talangtävlingen the Voice och på så sätt kontrakterades till ett skivbolag. Jag inledde med att skriva om plojbidrag som med jämna mellanrum dyker upp i Eurovision. "Shine" tillhör inte denna kategori. Istället tillhör den det där som jag skrev sist i samma stycke. Det där med totalt intetsägande bidrag. Där placerar jag "Shine". Jag vet inte riktigt vad låtskaparna har försökt att sträva efter men detta känns så ofantligt mellanmjölk och tråkigt. Under tre oändligt långa minuter så händer det absolut ingenting i låten. Den är monoton, tjatig och bara väldigt tråkig. Jag försöker tänka efter om det skulle finnas någon artist som möjligen skulle kunna lyfta denna låt till något annat men kan inte komma på någon alls. Den är till och med så pass tråkigt att den inte kan klassas som varken ballad eller upptemo. Sådär lagom bara. Så med tanke på tiden för förberedelser som Österrike haft så måste jag säga att det inte var någon succé om detta var det bästa man kunde skrapa fram. Till försvar ska jag dock säga att ingen av de fem finallåtarna var något att hänga i granen så Österrike får glömma 2013 och sikta bättre till nästa år. Och framträdandet? Väldigt passande till låten då det också är helt intetsägande och här görs årets kissepauser. Det jag kan ge godkänt på är hennes röstresurser men det är mer för att det mesta är rent, inget annat. Första lyssningen 2
Femte lyssningen 2 Liveframträdande 3 Scenshow 2 Radiopotential 2 Liveframträdande http://www.youtube.com/watch?v=yBHcSuRXLXU Studioinspelning http://www.youtube.com/watch?v=XKpqQplDVP0 |
2013-03-03, 20:07 | #338 |
Super Moderator
|
ESC 2013: GeorgienSom jag nämnt tidigare så är det extremt populärt runt om i Europa att använda sig av svenska låtskrivare i de inhemska uttagningarna. Redan är det ett par bidrag som har svenska upphovsmän och denna siffra lär stiga allt mer tills dess att årets 39 bidrag är presenterade. Anledningen till detta är ju naturligtvis de svenska framgångarna på senare år inom Eurovisionen och som då kröntes med G:son/Boströms viktoria med "Euphoria" förra året. Och det finns nationer som tror på fortsatt alkemi av dessa upphovsmän, eller åtminstone en av dom. Dags att vänta blicken österut och Georgiens bidrag. Det nationella TV-bolaget, GBP, beslutade att i år helt och hållet välja bidrag internt och inte använda sig av en nationella uttagning. Resultaten de senaste åren för republiken i Kaukasus har inte varit de man önskat och därför valde man i år att satsa stort för att plocka fram en vinnarkandidat. På nyårsafton offentliggjorde man att stjärnorna Sopho Gelovani och Nodiko Tatishvili skulle få äran att försvara den rödvita fanan i Malmö. Det dröjde inte länge innan man också klargjorde att bidraget skulle skrivas av ingen mindre än Thomas G:son som alltså fixade hem segern till Sverige i Baku förra året. Det sades att han skulle få helt fria händer att kreera det georgiska bidraget men jag misstänker att han gick till sitt eget bibliotek av ratade Melodifestivalenbidrag och blundade innan han snurrade på hjulet. Den 6 februari hade hjulet snurrat klart och titeln "Waterfall" markerade den kompletta startuppställningen för Georgien i ESC 2013. Sopho Gelovani är född 1984 och en "rising star" på den georgiska musikhimlen sedan hon kommit tvåa i landets "Idol" 2010. Hon överglänses dock ganska rejält av sin duettpartner om man ser till meriter. Nodiko "Nodi" Tatishvili har uppträtt i Georgien sedan barnsben och har framträtt på alla möjliga musikaliska arenor inom landets gränser. Han har deltagit i diverse musikaluppsättningar och även figurerat ganska flitigt i TV. Den största framgången nådde han dock 2009 när han gick steget längre än Sopho och vann "Idol". "Waterfall" är en pompös ballad som är lite som Spaniens bidrag förra året - storslagen och ganska så tidlös. Thomas G:son vet hur man plockar fram låtar som tilltalar den stora massan men jag får också känslan av att detta inte är något av hans bästa verk då den aldrig lyfter till några extrema höjder. Den känns som om den vore hämtad från någon Disney-film och kommer nog tyvärr att lätt hamna lite i skymundan. Stråkpartierna är visserligen mäktiga men det känns som om det mest blir en massa gapande när de två artisterna ska försöka få ihop det till en symbios. Det blir liksom lite för mycket utan att lämna mig berörd. Nodi och Sopho kan absolut framföra låten med sina röstresurser vilket är skönt med tanke på vilken potential artister som kommer från "Idol" brukar ha. Rent röstmässigt så finns dynamiken mellan dom men herregud vad iskallt det är mellan dom på scenen. När jag ser dom stå där på scenen och förklara sin kärlek till varandra så kan jag inte sluta att tänka på att Nodi nog tror att han är lite bättre än vad Sopho är. Det är lite som ett skådespel där Sopho verkligen försöker få hennes uppmärksamhet men där han på ett något arrogant sätt bara tänker på sig själv och hur han framställs. Nu har jag visserligen bara sett ett framträdande så det finns mycket som kan hända här men ska helhetskonceptet på något sätt gå genom TV-rutan så får dom jobba lite hårdare på sin glöd och passion. Nej, även om jag brukar vara en sucker för pampiga ballader i ESC-sammanhang faller detta ganska så platt. Tyvärr. Dessutom kan jag inte sluta tänka på att låten har ganska så mycket influens av Brian McFaddens "Real to me" som är betydligt bättre än detta. Jag hade lite högre förväntningar på detta bidrag när jag såg vem upphovsmannen var men det renderade bara i en liten besvikelse, även om det blir lite bättre efter några lyssningar. Men tyvärr Georgien, ingen vinst för er i år heller får jag meddela. Första lyssningen 2
Femte lyssningen 3 Liveframträdande 4 Scenshow 1 Radiopotential 2 Liveframträdande: http://www.youtube.com/watch?v=ccfp1l94Fbc Studioinspelning: |
2013-03-03, 23:38 | #339 |
Super Moderator
|
ESC 2013: KroatienÄven om det har blivit glesare mellan tillfällena på senare år så brukar det komma bidrag som har klara dofter av traditionell musik som ett land stolt visar upp. Reaktionerna runt om i Europa har varit olika men jag har en liten magkänsla av att de bidrag som doftar lite etno brukar få en liten skjuts uppåt i resultatlistorna enbart på grund av det faktum att det känns liten genuint och äkta. Och inte heller så ofta brukar jag själv personligen bli lyrisk över valen och ge dessa bidrag lite mer utrymme än vad dom ibland förtjänat. Om man tittar ner på Balkan i allmänhet och det forna Jugoslavien i synnerhet så kan man ofta få höra låtar i Eurovision Song Contest som relativt enkelt kan härledas till sin hemregion. Jag kommer in i perioder när jag lyssnar på väldigt mycket musik från Balkan och det är just det med den lokala anknytningen som får mig att uppskatta det. Att stå upp för sina traditioner och framföra ett kulturellt bidrag istället för ett mainstreamsdito gynnas i min musikbank och sedan ESC utvidgades under hela 1990-talet så har favoriterna från öst blivit många och faktiskt nästan till och med dominanta. Så det är alltid med spänning som jag ser fram emot de nationella uttagningarna i länderna som en gång i tiden tillhörde Jugoslavien. Och nu ska vi plocka fram ytterligare en nation från denna region som dessutom har satsat på lite mer traditionell musik. HRT, det kroatiska tv-bolaget, valde i år att plocka fram sitt bidrag internt, fast med ett krav - det skulle vara en klapa. Klapa är en traditionell sångstil som härstammar från Dalmatien, den södra delen av Kroatiens kustremsa. Oftast är det en a capella-sång som framförs av en grupp människor och har sina rötter inom kyrkans värld då man lovsjunger kärlek, nationen, vinet och havet. Själva ordet klapa kan översättas med "en grupp av vänner" och består alltid av en förstetenor, en andretenor, en bas och en baryton. Man kan, om man vill, dubbla uppsättningen men förstetenoren måste alltid vara ensam. Även om det allt som oftast är a capella är det inte ovanligt att klapan ackompanjeras av en gitarr eller mandolin för att förhöja känslan. Kroatiska kompositörer fick skicka in klapa-bidrag till HRT som därifrån fick välja ut ett bidrag som skulle skickas till Malmö tillsammans med en grupp sångare som skulle väljas i ett senare skede. I mitten av januari offentliggjorde man att bidraget i år skulle heta "Mizerja" och var skrivet av Goran Topolovec. Man valde även ut ett bidrag att ha i reserv men än så länge har man inte haft anledning att offentliggöra det bidraget. Klapa är väldigt populär i Kroatien och det finns en uppsjö av professionella grupper som skulle kunna ta sig an "Mizerja" för Kroatiens räkning. Men HRT ville ha det lite annorlunda och valde istället ut sex stycken män från olika grupper som skulle få formera en supergrupp och denna presenterades i slutet av februari under namnet Klapa s mora. Som jag skrev ovan så utvidgades Eurovision Song contest under 1990-talet och länder som en gång tillhörde det forna östblocket kom in i tävlingen. Deras bidrag på den tiden var oftast väldigt annorlunda jämfört med det som vi varit vana vid att höra under tävlingens historia. Allteftersom åren har gått så har likriktningen för alla bidrag i ESC blivit tydlig och det kan allt som oftast vara svårt att särskilja bidragen åt under en och samma tävling. Men i år kommer Kroatien med en låt som låter ungefär likadant som Kroatien lät under 1990-talet vilket naturligtvis gläder mig enormt! Det är skönt med något som bryter av Idol-trenden som går genom Europa och "Mizerja" är en ganska så skön låt att luta sig tillbaka till och bara njuta. Där är absolut lite klassiska drag över den och jag tror att alla traditionssuktande likar jag har runt om i Europa kommer att finna detta ytters behagligt. Naturligtvis skulle det vara ett helgerån om Klapa s mora skulle få för sig att framföra låten på engelska i finalen så det är inget som jag oroar mig för. Faktum är att Kroatien är en av de nationer i hela sammanhanget som är bäst på att sjunga på sitt inhemska språk (ja, om man bortser från de engelsktalande naturligtvis) och även om det inte gått så bra för dom på senare år så är det ett koncept dom inte lämnar. Låten är kanske inte en vinnarkandidat men Kroatien kan absolut få den skjuts dom behöver för att ta sig till final för första gången på fyra år. Med denna flerstämmiga medelhavsmelodi så har dom fått mig att tro på ett ESC som plockar fram nationernas särprägel snarare än en tävling som är gjord för radiotopplistorna. Det är också lite svårt att få en wow-faktor på ett framträdande till ett sådant bidrag men jag tror att de sex herrarna kan lyfta denna låten enbart med sina röster. Bra jobbat Kroatien! Första lyssningen 3
Femte lyssningen 3 Liveframträdande 4 Scenshow 4 Radiopotential 1 Liveframträdande http://www.youtube.com/watch?v=jt67ZY9dTGY Studioinspelning http://www.youtube.com/watch?v=g1RhBoHX7xA |
2013-03-04, 11:38 | #340 |
Efter att ha hört Danmarks låt några gånger till så blir den min favorit. Lite ruslana varning på henne, Tyskland är dock en dark-horse fortfarande trots alla plagiat fusk anklagande.
Melodifestivalsfinalen: Yohio har kommit upp som stor stor favorit 1.33 hos svs, men jag vill hitta en annan vinnare. Tror mycket på Ralf faktiskt, 5ggr pengarna, kan vara värt en chansning då han är ensam i sin genre. Tror många hårdrockare inklusive mig kommer rösta stenhårt på honom. |
|
2013-03-04, 22:39 | #341 | |
Super Moderator
|
Hjälp mig! Jag börjar tycka Anton Ewalds låt är bra (Bara man slipper se det hela...)
Citat:
Men helt med dig än så länge. Danmark i topp so far... |
|
2013-03-04, 23:22 | #342 |
Sjunker Yohio lite till (runt 1.7 just nu på Betfair) kan det vara läge att boka.
Jag har svårt att tro att Yohio är så säker vinnare som oddsen speglar, minns vi Fondellens säkra finalplats? Kommer Ulriks kväll bli så Munther som han hoppas på? Nej det tror jag inte, för tam låt, men men.. varning där. Louise Hoffsten, denna salta dam, blir bättre för varje gång jag hör låten men kan ju rimligtvis inte ha en suck av en chans. |
|
2013-03-07, 20:41 | #343 |
Super Moderator
|
Storbritannien fortsätter med traditionen att presentera storheter. 2013 försvaras Union Jack av ingen mindre än Bonnie Tyler!
|
2013-04-01, 12:30 | #344 |
Danmark är stora favoriter på oddsen. Är det befogat? Norge, Holland och Sverige utmanar först främst, men jag har stora varningar för Vitryssland, Ukraina och Serbien. Tror mycket på en topp 5 placering för de länderna.
|
|
|