|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2013-02-15, 19:24 | #316 |
Tysklands bidrag var ju ganska likt Swedish House Mafias "Don't You Worry Child". Syftar då på perioden 1.15-1.18, för att gå upp ett par steg för att den inte ska vara för lik.
|
|
2013-02-15, 23:13 | #317 |
Super Moderator
|
Eurovision och fotboll hör visst ihop!
Härliga kontraster måste jag säga! Original: http://www.youtube.com/watch?v=OyEICTuUei4 Kopian: http://www.youtube.com/watch?v=DdVW_zHhYI8 |
2013-02-16, 16:29 | #318 |
Super Moderator
|
ESC 2013: FinlandI Baku förra året tävlade Finland, som bekant, med en låt på svenska, "När jag blundar". Det var första gången sedan Jill Johnson sjöng "Kärleken är" 1998 som ett bidrag sjöngs på svenska men det skulle inte visa sig vara ett vinnande koncept för våra nordiska grannar i öst. En fjortonde plats i den första semifinalen gjorde att finnarna missade finalen och i årets uttagning fanns inte ett enda bidrag på svenska... YLE arrangerade Uuden Musiikin Kilpailu med ett regelverk som sa att alla upphovsmän fick skicka in hur många bidrag som helst så länge minst en person som skulle framföra låten och en person som skrivit texten eller musiken måste bo i Finland. YLE fick in nästan 500 bidrag vilket var en ökning från förra året och kanske kan man ana en revanschlusta. 12 bidrag valdes ut till två kvalomgångar med sex bidrag i varje. Från dessa kvalomgångar gick två bidrag direkt till finalen och tre till en semifinal samtidigt som ett bidrag fick säga tack och hej för denna gången. Semifinalen skulle gallra ner de sex bidragen till fyra som skulle ta sig vidare direkt till final. Både kvalet och semifinalen livesändes under tre helger i rad och tävlingarna ägde rum som ett klubbgig på Circus. Finalen den 9 februari livesändes från Barona Arena i Esbo och det finska folket skulle få lika mycket att säga till om som en jury. Av de totalt tre bidrag som framfördes på finska åkte alla ut i kval och semifinal vilket gjorde att startuppställningen i finalen helt och hållet besjöngs på engelska. I semifinalen hade bidraget "Flags" fått maximala 40 poäng av den fyrhövdade juryn och hade seglat upp lite som en favorit inför finalen. Efter det att bidragen framförts i finalen lade juryn fram sina röster. De fyra jurymedlemmarna fick ge poäng till varje bidrag på en skala mellan 1 och 10 och när allt summerades var det tre bidrag som delade förstaplatsen med vars 38 poäng tätt följda av ett bidrag med 35 poäng - jämnt i toppen således och det finska folket hade allt avgörande i sina händer. Men tendensen i årets nationella uttagningar håller i sig - det finska folket hade sin klara favorit och omröstningen blev aldrig raffinerande. Med nästan 40% av rösterna slog Krista Siegfrieds finalen på knock och får med sin "Marry me" representera de blåvita färgerna i Malmö. Låten är för övrigt skriven av henne själv tillsammans med Erik Nyholm, Kristofer Karlsson och Jessika Lundström så även om den inte framförs på svenska finns det definitivt svenskanknytning till bidraget. Många artister runt om i Europa som tävlar i de nationella uttagningarna har sitt ursprung i alla talangtävlingar som kopieras på kontinenten och Krista Siegfrieds är inget undantag. Visserligen så hade hon en musikalisk karriär innan hon ställde upp i the Voice men det var där hon fick det breda genomslaget. 2009 var hon med och startade upp bandet Daisy Jack men lämnade snart för att satsa på sin teaterkarriär. Hon var med i uppsättningen av musikalen Play Me på svenska teatern i Helsingfors för att sedan gå vidare till De tre musketörerna, en annan musikaluppsättning i Helsingfors. Först när hon var klar med den sistnämnda musikalen ansökte hon till the Voice och klarade sig till semifinalen innan hon blev utslagen. Hon är född 1985 och tillhör den svenska minoriteten i Finland och har således svenska som sitt modersmål även om hon också pratar finska. Utanför musikkarriären har hon utbildat sig till lärare i Vasa. "Marry me" är en låt som går lite åt rockhållet i sitt upptempo och jag kan inte undgå att tycka att hon i vissa delar av låten har en röst som påminner om en yngre Carola. Precis som låten antyder så inleds den med några kyrkklockor för att nästan omgående övergå till en refräng som känns lite tuggummiaktig - du blir inte av med den hur mycket du än försöker torka, vilket burkar vara en fördel (minns Jedward) för många bidrag. Men kanske inte för Finland i år då det är en medelmåtta och ganska tråkig i längden. Det kan möjligen bli en tillfällig injektion av positivitet i årets uppställning men det kommer då inte att räcka särskilt långt. Om man lyssnar på liveframträdandet och stuidoinspelningen hör man inte några direkta skillnader vilket tyder på att hon har en sångkapacitet som ligger över medelsnittet. Visst, kanske inte en låt som sätter enorma krav på en sångröst men det är åtminstone en behållning för låten i sin helhet. Hon kan framföra låten rent röstmässigt och utstyrseln på scenen är ju inte direkt oväntad heller. Det visuella liveframträdandet går i bröllopets tecken men är också det ganska anonymt och intetsägande. Tyvärr känns hela bidraget i år som ouppdaterat och avslaget och Finland kommer absolut få svårt att ta sig till final. Återigen hänger det snarare på motståndarnas kvalitet än hennes eget bidrag. Första lyssningen 2
Femte lyssningen 2 Liveframträdande 4 Scenshow 2 Radiopotential 3 Liveframträdande http://www.youtube.com/watch?v=0uxtGRWCvIU Studioinspelning http://www.youtube.com/watch?v=mWKeL1Qo5RQ |
2013-02-16, 18:54 | #319 |
Super Moderator
|
ESC 2013: CypernFör första gången skickade Sverige förra året en tolvpoängare till Cypern. Ivi Adamous "La la love" gick hem i de svenska stugorna och förärades med högsta möjliga poäng. Hennes upptempolåt gick dock inte hem lika mycket i övriga Europa (Grekland undantaget, förstås) utan hamnade på en blygsam 16:e plats, som förvissa var bästa placeringen sedan 2004. Det var länge osäkert om Cypern skulle återkomma till Eurovision 2013 med tanke på de finansiella förhållandena på ön men efter många om och men så bekräftade CyBC örikets deltagande i Malmö till slut. Men för att dra in på kostnaderna så valde TV-bolaget att inte hålla någon nationell tävling utan valde helt sonika artist och låt helt internt. Inom EBU hade det efter Baku pratats om att varje land måste anordna någon nationell final för att utse minst den vinnande låten men regelverket förverkligades inte till årets uttagningar utan kommer troligen att införlivas till nästa år. Därför kör Cypern, alltså, helt internt. Och när man då ska ta på sig ansvaret att välja artist internt så väljer man att ta den säkra vägen. Det är sannerligen inte en duvunge som man väljer utan en väl etablerad inhemsk artist med stort musikaliskt kunnande och många års erfarenhet. När övriga Europa följer trenden att välja artister som kommit fram genom talangtävlingar så kör Cypern på ingen mindre än Despina Olympiou. I den välkända charterorten Limassol såg hon dagens ljus för första gången 1966 men skolades inom musikens värld när hon flyttade till London för att studera piano och musikteori. Hon återvände sedan till Cypern för att komma igång med musikkarriären men flyttar snart till den grekiska huvudstaden där allt tar fart för henne. Den grekiska och den cypriotiska musikmarknaden är helt och hållet i symbios med varandra och når man topplistorna i det ena landet så gör man det med automatik även i det andra. Till en början gjorde Despina sig känd genom sammarbeten med storheter som Dimitros Mitropanos, Mimis Plessas och Haris Alexiou men när hon gjorde duetten "Na 'soun allios" med Michalis Hatzigiannis kom det riktigt stora genombrottet. Helt plötsligt visste hela den grekcypriotiska musikmarknaden vem hon var och i och med detta sammarbete fick hon sin första storsäljande CD, som sålde platina. Sedan dess har det bara rullat på och just samarbetet med Hatzigiannis har varit ett återkommande fenomen vilket gjort att hon kunnat behålla sin höga position på marknaden och hon är än idag en av de mest respekterade sångerskorna på Cypern och i Grekland. Efter att CyBC offentliggjort den 1 februari att det var just Olympiou som skulle få sjunga för Cypern i Malmö så bekräftades det också att låten som hon skulle framföra skulle besjungas på grekiska. Eurovisionvärlden mötte naturligtvis detta med glädje och det var med spänd förväntan som låtsläppet offentliggjordes på Alla Hjärtans Dag. Och ja, naturligtvis blev det en ballad. "An me thimase" översätts till "Om du kommer ihåg mig" från grekiska och är en låt som faktiskt fångar mitt intresse mer än förväntat. Det kan ha att göra med att de bidrag som än släppts varit av sämre kvalitet än förra året men jag ska absolut inte ta ifrån henne att hon gör en vacker, enkel och avskalad ballad. Och att den sjungs på grekiska försämrar inte det hela i mina öron och jag hoppas på att språket behålls till semifinalen i Malmö. Hennes röst dominerar alla tre minuter och instrumenten får jobba lite mer i bakgrunden. Detta naturligtvis på grund av att cyprioterna valt en artist som har röstresurser. Nu har jag inte hört just denna låt live än men jag har lyssnat på henne en del där hon framför andra låtar och frågan är om hon inte är den bästa rösten som valts än så länge. Jag känner mig trygg i hennes röst utan att ha hört just "An me thimase". Ett litet tema i årets Eurovision är att många låtar doftar 1990-tal och många har valt att hitta tillbaka till det Eurovision som fick mig på fall. Detta bidrag skulle absolut Cypern kunnat skicka 1998 men utan att den känns omodern idag. Det är en sådan låt som inte är tidstypisk eftersom den är av en väldigt enkel natur. Detta gör också att man känner samma sak om låten när man hör den första gången som man gör efter att ha hört den ett tiotal gånger. Den varken växer eller blir sämre - men det är en låt som klart ligger över medel om man ser till årets övriga bidrag än så länge. Däremot ska jag också påpeka att det är en låt som absolut inte kommer gå hem hos den stora massan. Många kommer att uppfatta den som tråkig samtidigt som många kommer att fullkomligt falla handlöst. Dessvärre kommer den stora massan att tillhöra den första kategorin. Och eftersom Grekland och Cypern blivit lottade i vars en semifinal kan det faktiskt få svårt att gå vidare till final men jag hoppas att Europa väljer att lägga sin röst på en artist som klarar av att stå på scen i tre minuter utan att andas ut falska toner genom mikrofonen. Första lyssningen 3
Femte lyssningen 3 Liveframträdande 4 Scenshow 3 Radiopotential 2 Liveframträdande - Studioinspelning http://www.youtube.com/watch?v=gSvv7ie0Hio |
2013-02-16, 19:42 | #320 |
Super Moderator
|
Efter dagens Mello kommer ett nytt bidrag till ESC att presenteras. Och det är då en möjlig vinnarkandidat. Dags att höja temperaturen något...
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
smak (+2) |
2013-02-16, 21:25 | #321 | |||||||
Super Moderator
|
Nästa gång jag tror mig "kunna" Mellon - hindra mig!!! |
|||||||
2013-02-16, 22:57 | #323 |
Super Moderator
|
ESC 2013: TysklandDet har nu blivit dags att presentera bidrag nummer 13 och därmed nå ett delmål i och med att det är lika med en tredjedel av alla deltagande nationer. Många låtar är offentliggjorda men desto fler återstår. Och om man tittar till de färdiga bidragen får jag erkänna att standarden än så länge inte är något vidare hög. Så därför kom tajmingen rätt när vi nu ska titta till ett land som jag nog tror ska kunna utmana lite om topplaceringarna i Malmö - ja, jag kan sträcka mig så långt som att säga att vi har en vinnarkandidat och även årets första fempoängare! Jag ska inte tjata för mycket om det men det är värt att notera. De nationer som inte behöver kvala till finalen varje år är värdlandet (i år Sverige) samt de som går under benämningen "the Big 5": Italien, Tyskland, Storbritannien, Frankrike och Spanien. Anledningen till de fem sistnämnda är att de bidrar med så pass mycket pengar till den europeiska TV-unionen att man tycker dom ska vara garanterade en finalplats. Detta är naturligtvis kontroversiellt och för första gången sedan detta fenomen infördes har ett land valt att avstå att skicka ett bidrag till Europafinalen på grund av orättvisa regler. Turkiet väljer att avstå och har varit tydliga med att just denna regel är en av anledningarna. Vad som däremot har visat sig under de senaste åren är att dessa fem stora bidragsgivare inte direkt haft fördel av att vara direktkvalificerade (visserligen eftersom de haft en tendens att skicka en massa skit) utan placerats långt ner i resultatlistorna - 2005 fick dåvarande Big 4 (Italien var inte med och tävlade) de fyra sista platserna i finalen. Nu har det alltså blivit dags för första "Big 5"-nation att presentera sitt bidrag (Frankrikes artist och låt är redan vald men den är inte offentliggjord eftersom det är ett internt val) och turen har kommit till Tyskland. Våra grannar i söder var med och startade upp hela evenemanget 1956 och har deltagit varje gång förutom 1996 - då man inte lyckades kvala in. Därmed står man i ensam majestät över antalet deltagande gånger och kan stoltsera med två stycken vinnare. Den nationella uttagningen har sedan ett par år tillbaka gått under namnet "Unser Song/Star für..." följt av värdstaden. I årets "Unser Song für Malmö" var själva förfarandet av uttagningsprocess aningens annorlunda än det som brukar gälla runt om i Europa då man valde att använda tre olika röstningskällor: radio, tv och jury. 12 bidrag valdes ut att tävla i finalen av uttagningen som gick av stapeln i TUI Arena i Hannover. En expertjury hade plockat ut artistuppställningen och bredden var större än vanligt - allt från kyrkokörer till brass och singersongwriter till eurodisco - för att få upp intresset för uttagningen. Nu ska det tilläggas att den tyska uttagningen är väldigt populär både innanför och utanför de tyska gränserna men man satsade på bredd i år. Under veckan som föregick finalen spelades låtarna på nio radiostationer runt om i Tyskland och lyssnarna fick rösta på sin favorit online på internet. Under finalen, som ägde rum på Alla hjärtans Dag, fick tittarna telefon- och sms-rösta plus att en femmannajury (där bland annat fjolårsvinnaren Roman Lob deltog) fick säga sitt. Alla dessa tre röstningsmoment skulle väga lika mycket och skilja agnarna från vetet för att få fram Tysklands bidrag till Malmö. Efter att de tolv bidragen framförts live skulle röstningsresultaten visa sig spreta åt alla håll och kanter. Där fanns ingen logik att hitta någonstans och de som fick många röster från radiolyssnarna fick mindre från juryn och TV-tittarna och vice versa. Radiofavoriten blev brassbandet LaBrassBanda med "Nackert" men denna kammade bara hem en poäng från juryn. Juryns favorit "Heart on the line" fick bara en poäng från radiorösterna. Det var dock ett bidrag som skiljde sig från mängden... Radion gav en tiopoängare. Juryn en åtta. De tyska TV-tittarna gav bidraget en tolva. Som topp-3 hos samtliga röstningsgrupper stod slutligen Cascada som vinnare och får ta färjan över till Travemünde med sin "Glorious". Och ja, det är samma Cascada som du tror. En mindre comeback som drar ett litet nostalgitäcke över hela Europa för visst känner man igen musiken? Något som jag fått lära mig under min reserach är att Cascada inte är tjejens artistnamn utan Cascada är faktiskt en grupp. Eurodancegruppen som bildades 2004 består av sångerskan Natalie Horler samt DJ Manian och Yann Peifer. Från början var det menat att gruppen skulle kallas för Cascade men det var för snarlikt en annan grupp och därför fick det bli ett a istället för ett e på slutet. Gruppen har rönt enorma framgångar i Europa och sålt över 20 miljoner skivor. Med sina främsta hits, såsom "Everytime we touch", "What hurts the most" och "Evacuate the dancefloor" så sägs dom vara ansvariga för att eurodancen slutligen lyckades så igenom i USA (singeln sålde platina på den amerikanska marknaden). När man hör låten "Glorious" så känner man igen Cascada direkt. Dom levererar ingen överraskning utan man vet vad det är man får och detta är något som kan gynna gruppen i Europafinalen. Alla nostalgisuktande eurodanceälskare runt om i Europa får sitt lystmäte och det är sannerligen en låt som kommer att varvas många gånger om på radiostationerna runt om i Europa. Därav ger jag årets första fempoängare till låten och det i kategorin "Radiopotential". Det kan inte bli så mycket mer radiopotential än såhär och den kommer att klämma sig in på i stort sett alla europeiska topplistor som finns. Efter Loreens seger förra året så känns det som att det kan bli en vinnare i år som har ett något lägre tempo och det kan naturligtvis tala emot denna låt. Men å andra sidan är det en klassisk eurodancelåt som många kan finna tilltalande och då framförallt i de östra delarna av Europa. Vi uppe i norr kommer nog också att snappa upp den och rösta ganska så friskt så därför vågar jag redan nu utse den som ett bidrag som klättrar långt, långt upp i resultatlistorna och jag ser den som en potentiell vinnarkandidat. Många bidrag är kvar att presenteras men jag tror nog att den ska kunna hänga kvar i toppen hela vägen. Brasklappen är väl den att etablerade artister har lite svårt att leva upp till förväntningarna i finalen. Däremot sänks betyget på låten på grund av hennes något bristande röstresurser. Finalframträdandet i Hannover lämnade en del att önska men det är också väntat när denna typ av sångerskor oftare gör det bättre när deras röster fått korrigeras en aning. Själva scenshowen lämnar också lite att önska där hon står som en nattklubbsdrottning på sitt podium men jag har känslan av att detta kommer ändras till det är dags för final i Malmö. Nytt för i år är att det inte blir någon lottning av startordningen i semifinalerna och finalen utan SVT har helt fria händer (med undantaget av vårt eget bidrag som är det enda som lottas) och jag tror att denna kommer att placeras som någon av de sista bidragen. Tyskarna bör blidkas och detta vore en bra avslutning på hela finalkvällen. Nej, Tyskland tre år i rad har ni fått topp10-placeringar och jag ser absolut ingen anledning att misstro en fortsatt tradition! Första lyssningen 4
Femte lyssningen 4 Liveframträdande 3 Scenshow 4 Radiopotential 5 Liveframträdande http://www.youtube.com/watch?v=ulIvl1AJ160 Studioinspelning http://www.youtube.com/watch?v=Y77A9-hQAp0 Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
performance (+3) |
2013-02-18, 11:31 | #324 |
Först melodifestivalen: Yohio är storfavorit för tillfället enligt oddsen, verkar som att bara Ulrik Munther har en bra chans att utmana japanen. Hoppas hoppas på Ulrik på lördag.
Eurovsion: Av det jag har hört av bidragen än så länge så är det helt kart Cascada som sticker ut och här ska det lastas in pengar när väl alla odds är ute. Tror helt klart på att Tyskland vinner det här. Men som sagt har inte hört alla bidrag än men låten och gruppen är grymt bra, så det ser lovande ut. /euphoria |
|
2013-02-18, 11:44 | #325 |
Bet365 ligger ut med odds, tex 11ggr på Tyskland. Vet dock inte om några andra lagt ut odds ännu på finalen.
|
|
2013-02-18, 14:32 | #326 |
Tysklands låt är bra, inte fantastisk, men bra. Dock måste hon göra något åt sitt scenframträdande för att ens ha en chans att slå sig in i toppen. Sjunger man en ballad behöver man ju inte göra något extravagant, men en sån här up tempo-låt förtjänar bättre scenspråk, mer rörelse, mer dans.
|
|
2013-02-18, 21:49 | #327 | |||
Super Moderator
|
Citat:
Glöm inte Danmark. Oavsett vad man själv tycker om låten... Citat:
Citat:
|
|||
2013-02-18, 23:06 | #328 |
Super Moderator
|
Tysklands "Glorious" anklagas för att vara ett plagiat av "Euphoria" och de vitryska skumraskaffärerna fortsätter då den vinnande sången troligen kommer att bytas ut.
Eurovision är på gång på riktigt! |
2013-02-18, 23:10 | #329 | |
Citat:
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle16261298.ab |
||
2013-02-18, 23:12 | #330 | |
Super Moderator
|
Citat:
|
|
|