Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2013-02-03, 01:09   #256
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

Såg finalen av danska Mellon förra veckan och höll på att sätta vinet i halsen. Tiden har inte varit snäll mot Herreys... Men Johnny Logan är fortfarande ren och skär pondus!

http://www.youtube.com/watch?v=fJ477gQLc8Q
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 21:30   #257
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

ESC 2013: Danmark

Efter en handfull presenterade bidrag av medelmåttig kvalitet tänkte jag att vi nu slår på stora trumman. Och det rejält! Vi ska flytta oss tillbaka i Eurovision-historien och göra ett nedslag i vinnarlåtarna 1995 och 1996. Kommer ni ihåg Norges vinnare "Nocturne" 1995 och Irlands "The voice" 1996? Två bidrag som var ett resultat i den framgångsvåg som den traditionella irländska/keltiska musiken skövlade på 1990-talet. Nästan lite trollska musikstycken som kändes naturnära och en tillbakagång till det enkla. Den här etnotrenden, om man får lov att kalla den för det, har sedan tagits över av främst nationer från Balkan och den keltiska varianten har försvunnit från tävlingens scen.

I och med det faktum att Loreen vann i Baku kombinerat med att Eurovision Song Contest ska utspela sig några kilometer från den danska gränsen så var i år intresset för Dansk Melodi Grand Prix större än på länge. Ansvarigt TV-bolag, DR, fick motta 692 bidrag som skulle tampas om platserna till den danska uttagningen och så många bidrag har inte varit med i leken på 25 år! Men även om det fanns utrymme till det så väljer danskarna att hålla sin uttagning i något mindre skala än den i Sverige då man bara använder sig av en final med 10 akter att välja på.

Artisteliten är inte heller på samma sätt närvarande i Danmark utan de mindre kända artisterna får mer utrymme, trots det låga antal artister som tävlar. I årets startfält av Melodi Grand Prix kunde man dock notera att Brinck försökte upprepa sin succé från 2009 då han fick representera Danmark i Europafinalen men också att Thomas G:son och Peter Boström försökte erövra vårt broderland genom att damma av den eminenta gruppen Daze. Samma grupp som under 1990-talet hade sina megahits (?) "Superhero" och "Tamagotchi" och var en del av den enorma våg av eurodance som sköljde över vår kontinent.

Inför 15 000 fanatiska åskådare i Herning avgjorde den danska uttagningen den 26 januari. Precis som på de flesta platser i Europa skulle vinnarbidraget utses genom att folket och en jury skulle ha lika mycket att säga till om. De tio finalisterna skulle bli tre som skulle få sitt öde avgjort i en så kallad superfinal - dit tre soloartister tog sig.

Efter juryns poängutdelning var det jämnt. Simone låg med sina 8 poäng bara tre poäng bakom både Mohamed Ali och Emmelie de Forest och avgörandet låg helt i det danska folkets öde. Totalt 30 poäng skulle delas ut från folket och det skulle visa sig att det i små poängers sammanhang skulle bli en jordskredsseger. Med hälften av folkets röster kammade Emmelie de Forest hem 15 poäng och vann en överlägsen seger och får därmed sätta sig på Öresundståget över bron för att försvara Dannebrogen i Malmö i maj.

Och den här Emmelie de Forest är inte vilken liten dansk pige som helst. Det påstås att hon besitter en del blått blod som kan härledas till den brittiska kungatronen. Enligt egen utsago så ska Emmelie de Forest vara besläktad med ingen mindre än självaste drottning Victoria. En av hennes förfäder, hertig Maurice Arnold de Forest, ska vara en oäkting till kung Edward VII. Huruvida detta är sant inte låter jag vara osagt men för en stund så accepterar jag det och forskar inte något mer i ämnet.

Emmelie de Forest är 20 år gammal och flyttade från Jylland till Köpenhamn för sångstudier och har redan hunnit med ett samarbete med den skotska musikern Fraser Neill. Hon påstår själv att hon alltid har haft sången som en passion och har en välutvecklad röst som är klassiskt skolad och lär gå en ganska så ljust framtid till mötes inom musikbranschen.

"Only teardrops" är i mitt tycke en återgång till den där irländska/keltiska musiken som hade sin framgång under 1990-talet. Att hitta dessa influenser är inget vidare svårt även om den känns helt uppdaterad till det tjugoförsta århundradet. Flöjten går som en röd tråd genom hela låten och återkommer i sin ensamhet vid några tillfällen och ger låten en liten catch. Att trummorna får stor plats i framträdandet är inget som jag sörjer utan snarare tycker att det gör den mer fräsch och uppiggande. Hela låten har en bra uppbyggnad till en refräng som jag tror kan bli en killer i maj. Det är en låt som jag tror gör sig bättre live än inspelad och det ska bli ett sant nöje att få se denna på plats i Malmö.

Emmelie de Forest lyckas att hålla upp sånger utmärkt och det känns som att denna genre är hennes hand i handsken. Hela framträdandet passar henne perfekt med sin enkelhet och avskalade ton. Det är också en låt som kan komma att leta sig långt upp på musiklistorna i Europa för det är en låt som bara blir bättre och bättre. Det är definitivt en låt som kommer att gå till final och där tror jag nog att den kommer vara en av kandidaterna till att vinna hela spektaklet, faktiskt. Så pass bra är den!

Första lyssningen 4
Femte lyssningen 5
Liveframträdande 4
Scenshow 4
Radiopotential 4

Liveframträdande
http://www.youtube.com/watch?v=0XqOYAGgiFE

Studioinspelning
http://www.youtube.com/watch?v=zDeenzZrHRk
Gammal 2013-02-03, 22:08   #258

fxstc98s avatar

Reg.datum: dec 2011
Sharp$: 3168

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

dellgren, allvarligt, följer du spektaklet så allvarligt som det verkar?
Såna utlägg
Kul att att det finns sån spridning i betting träsket
Kör hårt

fxstc98 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 22:11   #259
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av fxstc98 Visa inlägg

dellgren, allvarligt, följer du spektaklet så allvarligt som det verkar?
Såna utlägg
Kul att att det finns sån spridning i betting träsket
Kör hårt

Nej, nej. Det intresserar mig inte alls...

Gammal 2013-02-03, 22:22   #260

fxstc98s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dellgren Visa inlägg
Nej, nej. Det intresserar mig inte alls...
Danska va faktiskt helt ok, skulle va lite hårda gitarrer som lyfte bara.
Och, känns lite som dom spelar på förra årets vinnare, som kryddats me lite Bjork..
Ytterst amatör mässig schlager rek, men ändå
ha det bäst

Oj, nu vet jag inte vad som hände,,, konstigt det blev,, men men,,, de jag ville få sagt kom ju ändå fram, haha

Senast redigerad av fxstc98 den 2013-02-03 klockan 22:28.
Gammal 2013-02-03, 22:24   #261
Banned

Reg.datum: jun 2012
Sharp$: 8
Standard

Ser verkligen fram emot den dag då denna enorma informationsmassa skall bearbetas av Herr Dellgren.
Kanske bolagen kan komma med lite múmsiga headar?

Mkt spännade följa detta.

Känns som det kan bli "blytungt" spel framledes. Givetvis då i Herr Dellgrens rygg
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
fxstc98 (+10)
kriga är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 22:35   #262
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kriga Visa inlägg
Ser verkligen fram emot den dag då denna enorma informationsmassa skall bearbetas av Herr Dellgren.
Kanske bolagen kan komma med lite múmsiga headar?

Mkt spännade följa detta.

Känns som det kan bli "blytungt" spel framledes. Givetvis då i Herr Dellgrens rygg
Ja förra året fanns det en hel del intressanta bet Jag ska bara försöka lära mig att avstå från alla förbaskade skrällspel som jag försöker hitta. De "logiska" spelen satt bättre förra året...

Men det lär bli ett och annat spel ja. Bolagen släpper väl oddsen i mitten/slutet av mars när alla bidrag är klara och då gäller det att vara snabb och hitta alla felsatta odds...
Gammal 2013-02-03, 22:38   #263
Banned

Standard

Ja för fan, räcker med ett par klara osså trycker vi "blytungt" innan "public vaknar"
Gammal 2013-02-03, 22:39   #264

fxstc98s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kriga Visa inlägg
Ja för fan, räcker med ett par klara osså trycker vi "blytungt" innan "public vaknar"
Gammal 2013-02-04, 17:29   #265

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 984
Standard

Sean Banan på Lördag! YIPPIE!
kicken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 00:18   #266
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

ESC 2013: Island

Ett av de härligaste ord som finns i Eurovision-sammanhang måste vara Söngvakeppnin. Detta isländska ord som står för den nationella uttagningen får mig att dra lite på smilbanden men också få mig att inse att jag har ganska så höga förväntningar. Island har på senare år skickat iväg bidrag som brukar ligga över genomsnittet i startfälten och jag får ofta anledningar till att hylla önationen och deras musikproduktion. Efter att ha hört årets vinnarbidrag har jag dock en anledning att revidera mitt vurmande för nationen och jag väljer att anamma epitetet "ingen regel utan undantag". Men undantaget ska tydligen vara värsta tänkbara... Men ha i åtanke att jag brukar ha höga förväntningar på Island.

Efter att ha haft en ekonomiskt slimmad uttagning förra året så satsade TV-bolaget RÚV i år på konceptet med två stycken semifinaler och en final. Bidragen som skickades in var tvungna att ha minst en isländsk textförfattare och precis som traditionen erbjuder så måste bidragen framföras på det inhemska språket. Det isländska språket är i mina öron ett ytterst vackert sångspråk och jag brukar allt som oftast hoppas på att vinnarlåten framförs på originalspråket i Europafinalen. I år har jag dock anledning att revidera min åsikt även här.

En snabb blick på semifinalerna av uttagningen säger att "Is it true"-Yohanna försökte sig på en seger i år också men lyckades aldrig ta sig vidare från den första semifinalen och i den andra semifinalen misslyckades den engelska artisten Ashley Hickin att ta sitt författade bidrag vidare. Varje semifinal bestod av sex bidrag där tre tog sig till finalen genom jämvikt bland tittare och en jury. Dessutom fick juryn välja ut ett bidrag bland de sex utslagna som fick följa med till finalen som en form av lucky loser.

Bland de sju finalisterna märks kanske framförallt Birgitta Haukdal som tävlade för landet i Lettland 2003 med "Open your heart". Annars var det ganska tomt med internationella Eurovisionprofiler och mest fokus på artister som deltagit i Söngvakeppnin många gånger utan att lyckas ro hem segern.

De sju finalbidragen framfördes i direktsändning och sedan fick juryn och islänningarna rösta fram två låtar som skulle tävla i en så kallad "Superfinal" som verkar bli mer och mer vanligt förekommande i de nationella uttagningarna. Unnur Eggertsdóttir med "Ég syng!" ställdes mot Eyþór Ingi Gunnlaugssons "Ég a lif". Och för er som lusläser så har ni vid detta laget förstått att det var Gunnlaugsson som tog hem segern och får sätta sig på planet till Kastrup, ta tåget över sundet och promenera de få metrarna mellan Hyllie station och Malmö Arena i maj. (Bara det isländksa ordet för Malmö, Málmey, får ju en att dra på smilbanden och inse att alla tänkbara fördomar man har mot det isländska språket är helt sanna).

Vem den här Eyþór Ingi Gunnlaugsson är har jag haft lite svårt att luska fram. Inte ens Wikipedia kan ge mig slentrianinformation om honom. Så jag tolkar det som att han är ett nytt stjärnskott på den arktiska himlen med tanke på hans ringa ålder. Vid tävlingarna i Malmö har han inte hunnit fylla 24 än men han ser å andra sidan ut som 42.

"Jag har ett liv". Ja det är just det som "Ég a lif" betyder. Och oroa dig inte Eyþór Ingi Gunnlaugsson - ditt liv får du ha för dig själv om det är såhär du vill presentera dig. När man ser honom framföra låten så är det på gränsen till att man dör av tristess. Estlands bidrag förra året "Kuula" var det årets höjdpunkt (ja, naturligtvis tillsammans med Loreen) och var egentligen ett identiskt framförande. Skillnanden är dock att Ott Lepland, i sin ensamhet, totalt dominerade hela scenen och förmedlade sitt bidrag hela vägen ut i fingerspetsarna. Det var så, i kontrast till årets isländska, majestätiskt och han fullkomligt utstrålade pondus och säkerhet. Eyþór Ingi Gunnlaugsson, däremot, utstrålar däremot absolut ingenting. Det är intetsägande och urbota tråkigt.

Jag ser kanske inte själv ut som Jake Gyllenhaal (och är inte heller en offentlig person!) eller något i den stilen men för fan: Sparka stylisten som plockat fram denna kreation! Eyþór bör också klippa sig och åtminstone försöka se ut som om han är 24 och inte 42. Eurovision anno 2013 handlar så mycket mer om vilken låt som besjungs. Det visuella är minst lika viktigt!

Tillbaka till låten. Om Danmarks bidrag var en liten flört med Irland och mitten av 1990-talet så är Island också inne på det spåret. Bara det att man får stryka Irland och ersätta geografin med något Balkanland. Den här typen av ballad skickade alla forna jugoslaviska nationer varje år under 1990-talet. Alla! Det är så ouppdaterat och segt att det känns som att tiden stått still. Även om man har klämt in lite flöjt och stråk i mellanpartiet á la 90-tal så hjälper det föga.

Nej, Island. För att detta kanske ska starta några vibrationer i min kropp så tror jag nog att ni får hitta på en bra text på engelska och hålla tummarna för att det hjälper. Troligen kommer detta visserligen att ske (en engelsk variant alltså, inget annat!) men ni får kämpa om någon av de sista finalplatserna - om ni har tur. Det beror snarare på ert motstånd än ert eget bidrag. Synd att en så kompetent sångröst ska slösas bort på ett så mediokert bidrag.

Och som ni ser så har bidraget, trots min totalsågning, fått ett medelbetyg men jag återkopplar till det jag skrev i inledningen: Jag har höga krav på Island!

Första lyssningen 3
Femte lyssningen 2
Liveframträdande 4
Scenshow 1
Radiopotential 2

Liveframträdande
http://www.youtube.com/watch?v=ZxXsZtW-l4w

Studioinspelning
http://www.youtube.com/watch?v=s5xV1HSybvs

Senast redigerad av dellgren den 2013-02-07 klockan 00:19.
Gammal 2013-02-07, 00:20   #267
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kicken Visa inlägg
Sean Banan på Lördag! YIPPIE!
Haha... Ja det är ju jävligt muntert! Konfettivarning tydligen
Gammal 2013-02-07, 00:42   #268

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Gay?

Men intressant, ändå! Alla är vi olika...!

Kör hårt...!

You´ll Never Walk Alone...
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 01:02   #269
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pilkast Visa inlägg
Gay?

Men intressant, ändå! Alla är vi olika...!

Kör hårt...!

Mer openminded
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Pilkast (+1)
Gammal 2013-02-07, 01:05   #270
Banned

Standard

Jättevärde vara gay nuförtiden. Har en polare som lurat hela sin familj att han är gay. Jävligt soft snubbe. Speltorsk dessutom.
Svara

td