Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-05-27, 12:36   #226

Soaps avatar

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 1843
Standard

En stor eloge till dig dellgren för den utförliga inför-analysen, jävligt bra jobbat helt enkelt!
Gammal 2012-05-27, 23:39   #227

marlings avatar

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 3128
Standard

Någon som lade detta spel igår hos unibbet och fick det voidat?

LIVE Eurovision 2012 - Final Head to HeadPortugal att ge max poäng (12) till Spanien Ditt spel: Singel, Ja 30,00 kr 1,65 (1,65) Ja 49,50 kr

Dvs. att Portugals 12-poängare går till spanien?
Spel: JA

Jag spelade det efter att portugal hade hållit sin röstning, dvs det var bugg i unibets livebetting.
Det gick att spela på ett spel som redan hade avgjorts.
Jag lade därför symbolisk insats för att se hur de gör, 30 SEK.
Vaknade upp och ser att de hade accepterat mitt spel trots att jag spelade när det var avgjort?

Kan tänka mig att om jag hade spelat en större insats så hade det blivit void.

Någon som spelade större insats och fick void?
marling är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-05-28, 13:53   #228

djungelhjuls avatar

Reg.datum: apr 2011
Sharp$: 3948

Sponsorpodden på Sharps
Stats: 3 - 8 - 1
ROI: 162.92%
Vinstprocent: 27.27%

Standard

Lysande jobb Dellgren!

Tack vare dig blev det en fin slant på ö 271 poäng

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.

djungelhjul är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 21:57   #229
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

Eurovision Song Contest 2013

Tänka sig. Det är dags att dra upp detta evenemang igen. Visserligen är det dryga fyra månader kvar tills det smäller i Malmö men en handfull bidrag är de facto redan klara.
Det fanns vissa tendenser till uppskattning förra året så jag tänkte att jag kan köra det här i år med. Naturligtvis kommer rekarna att komma i denna tråd också men det lär ju dröja en hel del månader innan det blir aktuellt.

Så, Eurovision Song Contest 2013 - vad har hänt och vad händer?
Anmälningstiden har passerat och det är ni klart att 39 nationer kommer att delta i tävlingen i Malmö 14-18 maj. Armenien hälsar vi välkomna tillbaka efter att ha avstått förra årets tävling hos grannen, tillika krigsmotståndaren, Azerbajdzjan.
Polen var inte med i fjol heller och väljer att avstå i år med. Samma sak gör Portugal, Tjeckien, Slovakien, Bosnien och Turkiet av diverse olika anledningar.

Men 39 nationer är mer än tillräckligt och inom det allra snaraste så kör vi igång med genomgångarna.

Håll till godo!

Senast redigerad av dellgren den 2013-01-06 klockan 22:00.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 22:40   #230

ohlzons avatar

Reg.datum: nov 2011
Sharp$: 1075
Standard

Eftersom jag själv inte har någon som helst koll på detta spektakel, ska det bli skoj o följa!
ohlzon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 08:03   #231

hardballss avatar

Reg.datum: mar 2011
Sharp$: 1340
Standard

Efter förra årets kassako loreen så tänkte jag va med i år. Bruden påstår att hon har näsa för vem som kommer ta hem det så jag ska försöka plocka vinnaren i år med hennes hjälp. Kommer med input när det är dags.
Gammal 2013-01-07, 12:58   #232

Sharp$: 984
Standard

Det här kommer vi att hänga på helt klart! Melodifestivalen blir riktigt intressant i år, med David Lindgren, Ulrik Munther och Army of lovers bland annat.
kicken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-01-09, 23:27   #233
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ohlzon Visa inlägg
Eftersom jag själv inte har någon som helst koll på detta spektakel, ska det bli skoj o följa!
Sweet! Då ska jag ge dig lite koll åtminstone!

Citat:
Ursprungligen postat av hardballs Visa inlägg
Efter förra årets kassako loreen så tänkte jag va med i år. Bruden påstår att hon har näsa för vem som kommer ta hem det så jag ska försöka plocka vinnaren i år med hennes hjälp. Kommer med input när det är dags.
Input välkomnas alltid. Du får ursäkta men Loreen var ju inte så svår att förutspå förra året

Citat:
Ursprungligen postat av kicken Visa inlägg
Det här kommer vi att hänga på helt klart! Melodifestivalen blir riktigt intressant i år, med David Lindgren, Ulrik Munther och Army of lovers bland annat.
Mellon är jag inte så himla intresserad av men det lär bli några diskussioner om detta också. Av dina tre nämnda så ger jag David bäst chanser, ett högtskott. Mina stats på Mellon är urusla så det är då inget du ska lyssna på.
Gammal 2013-01-09, 23:36   #234
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

ESC 2013: Vitryssland

Första nation att utse sitt bidrag för Eurovision Song Contest 2013 är en av alla otaliga före detta Sovjetrepubliker: Vitryssland. Och varför inte direkt inleda med lite kontrovers?

För er som är något mer nördigt insatta i evenemanget vet att Vitrysslands president Lukasjenko förra året personligen lade sig i tävlingsresultatet och diskvalificerade vinnarbidraget som skulle få åka till Baku. Okej, jag ska inte vara så hård mote käre "Luka" - det spreds ganska snabbt ett rykte om att finalen telefonlinjerna var manipulerade och att röstningsresultatet inte var helt fair and square. Därför beslutade alltså Lukasjenko att, på helt egendemokratiskt sätt, stryka vinnarbidraget och skicka en pojktrio till Azerbajdzjan istället som inte kunde sjunga skillnad på "We are the winners" och "We are the wieners".

Den artist som diskvalificerades förra året skulle dock få sin revansch i år och Vitryssland kommer i Malmö att representeras av sångerskan Alyona Lanskaya (ska vi kanske tillägga ett "än så länge" - så har vi garderat oss om "Luka" beslutar sig för att framföra sin önskemål i år igen...).

Den nationella uttagningen i Vitryssland går under namnet Eurofest och gick av stapeln redan den 7 december (så alla ni som tycker att Melodifestivalen går av stapeln på tok för långt innan Eurovision kan ju flytta till Minsk och få känna på hur det är på riktigt...). 10 bidrag var uttagna att delta live på scenen och det var, med Alyona undantaget, inga namn som gjort sig kända sedan tidigare inom Eurovision-kretsar. De 10 bidragen skulle alla framföras live enligt EBUs regler och sedan så var det upp till både folket och en proffsjury att utse vinnaren i hederlig 50/50-fördelning. Värt att notera är att samtliga bidrag framfördes på engelska - vilket inte är helt ovanligt när det kommer till Vitryssland som hopplöst nog försöker hänga med i svängarna i Europa.

För att ingen artist skulle bli allt för ledsen så delades ut poäng till samtliga bidrag: 1-8 samt 10 och 12 poäng. Skulle två bidrag hamna på samma poäng så var det tittarnas röst som skulle väga tyngst, men detta var inget som skulle behöva användas när resultatet var färdigt. Juryn gav sina 10 poäng till Darias "Catch me again" och tolvan till Alyona Lanskaya.

När det sedan kom till det vitryska folkets röstningspoäng så inledde dom det med att ge Daria 1 poäng. Och så fortsatte det. Jurygruppen och folket var helt oense och de som fick höga poäng av juryn fick låga av folket och vice versa. Med ett undantag: Alyona. En totalt överlägsen seger gav henne 10 370 telefonröster mot tvåans 4 237 röster och i och med att hon fått högst betyg från både folk och jury så blev hon vitryssarnas bidrag till Malmö i maj. Än så länge...

För att ge mig själv en mjukstart och inte drabbas av för mycket skrivkramp så tänkte jag låta förra årets artistpresentation kopieras:

Alena är född i landets tredje största stad Mogilev (Mahilou) och är 27 år gammal. Hon är en ärrad artist och har vunnit flertalet inhemska och regionala sångtävlingar – många för oss i västvärlden väldigt okända. Men hon är etablerad och väldigt omtyckt i både Vitryssland, Bulgarien och Ryssland.

Redan som ung så visade hon upp en väldigt stark röst och hon gjorde faktiskt sitt första framträdande på taket av mammas och pappas garage hemma i Mogilev. Hon flyttade sedermera till Minsk för att utveckla sin musik ännu mer men passade också på att studera ekonomi och fick en examens från Minsks universitet.

År 2010 vann hon den inhemska uttagningen till tävlingen Atlantic Breeze som hölls i New York, USA. Och om jag har lyckats luska tillräckligt rätt så stod hon slutligen som vinnare i denna, för mig helt okända musiktävling. När hon året efter tävlade i den inhemska tävlingen Slavic Bazaar med låten Heaven knows fick hon 79 av 80 möjliga poäng i första omgången och 179 av 180 möjliga poäng i slutomgången och stod som överlägsen totalsegrare. Med andra ord är Alena en mycket etablerad och populär artist i Vitryssland.

Och så flyttar vi över fokus på låten istället. Det är alltid lite spännande att lyssna på bidraget en första gång och jag ska villigt erkänna att jag ofta byter åsikt om låten både två och tre gånger innan det väl är dags för finalen. Under de månader som går från uttagningarna till finalen så hinner låtar segla upp som favoriter för att sedan kastas bort likt ett uppslitet blandband. Dessutom är det alltid svårt att poängbestämma den första låten. Poängen där sätter ju liksom ribban för övriga bidrag som ska gås igenom och därmed kan det ibland bli lite tokigt bland de första låtarna.

Men "Rhythm of love" var det ja. Jag vet inte riktigt vad det är med låten men jag kan inte sluta tänka på fjolårets rumänska bidrag "Zaleilah". Kanske är det de där banala men medryckande rytmerna som får mig att längta till sommaren eller så är det det framstående dragspelet som får mina fötter att diskret stampa takten och få syner fyllda med sandstränder på Cypern och gratis shots i baren. Det är en väldigt catchy refräng som nog kan sätta sig på en och annan hjärna och samtidigt är det naturligtvis väldigt lättuggat.

Hennes röstresurser får nog klassas som helt okej. Den där traditionella öststatsengelskan kommer man inte heller undan men det gör det hela på något sätt lite charmigt och typiskt för Eurovision Song Contest. Om man jämför livespelningen med den inspelade versionen finns det absolut skillnader men jag tror också att det vitryska produktionsbolaget BTRC inte helt och hållet är schyssta mot hennes röst kontra musiken. Jag skulle vilja ha hennes röst något mer framträdande för att inte försvinna i musiken - men det kan ju också vara en menad taktik för att dölja hennes svagheter.

Trots hennes absolut fördelaktiga utseende så är det ytters skönt att hon inte framställs så öststatsslampigt som flickor från de forna kommunistländerna brukar göra. Det verkar vara som att hon har lite pondus och kan få bestämma lite själv över produktionen. Däremot är scenframträdandet ganska så tråkigt rent visuellt - hon står på sin lilla upphöjda scen omsvärmad av fyra barbröstade gentlemän. Mer än så händer inte och jag uppskattar att man kan lyssna på låten utan att se framträdandet. Nej, en rejäl scenförbättring till Malmö så kan nog detta här ta sig uppåt i resultatlistan.

Första lyssningen: 3
Femte lyssningen: 3
Liveframträdande: 3
Scenshow: 2
Radiopotential: 4

Liveframträdande
http://www.youtube.com/watch?v=KnybJeU2kks

Studioinspelning
http://www.youtube.com/watch?v=Lm7_DCFhgUM
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
KP (+5)

Senast redigerad av dellgren den 2013-01-09 klockan 23:37.
Gammal 2013-01-10, 12:04   #235

Sandys avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2610

Tennis 2015
Stats: 81 - 118 - 5
ROI: 103.27%
Vinstprocent: 40.70%

Standard

Liveframträdandet är ju katastrofalt dåligt tyvärr. Studioversionen bättre, men låg klass. Betyg 2/5
Sandy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 15:53   #236

Standard

Eurovision blir ju som du säger dellgren det mest intressanta på TV i år på grund av att det går i Sverige, men man vill hoppas på att vi kan ta det här 2 år i rad.

Tror om David eller Ulrik har en riktigt bra låt att vi har chansen iaf.
Gammal 2013-01-26, 23:40   #237
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

ESC 2013: Schweiz

Schweiz tillhör skaran av nationer som på senare år alltid utsett sin representant till Eurovision bland de första och till Malmö utsågs vinnaren redan den 15 december. Och vilken omdiskuterad vinnare sen!

I det multispråkiga Schweiz har uttagningarna till Eurovision Song Contest genom åren varierat. Under en lång tidsperiod turades de fyra officiella språken i landet om att få respresentera Alplandet men sedan en tid tillbaka är tävlingen helt öppen för alla språk även om de nationella TV-kanalerna ofta sett till "sitt" eget språk. I år var det tysktalande SF som var ansvariga för uttagningen och till finalen skulle nio bidrag plockas ut. SF skulle plocka fram fyra bidrag, fransktalande RTS tre och italienskspråkiga RSI två.

Dessa uttagningar tog plats under oktober och november förra året och i startfälten märktes bland annat den allra första Eurovisionvinnaren Lys Assia, tidigare polska ESC-representanten Magdalena Tul (Polen har valt att avstå årets Eurovision) och en hel drös med Idol-deltagare från länder runt om i Europa.

Den nationella finalen, Die Grosse Entscheidungs Show, gick som sagt av stapeln den 15 december i Kreuzlingen vid Bodensjön i norra delarna av landet. De nio finalisterna skulle alltså sållas ner till en vinnare som skulle få representera Schweiz i Malmö och detta genom enbart tittarröster. Juryn hade fått säga sitt i uttagningarna men nu var det alltså helt upp till det schweiziska folket att välja sin representant.

Nu hade jag dessvärre inte möjligheten att följa finalen live men vad jag har hört så var det aldrig något spännande. Det fanns en storfavorit innan livesändningen och när tittarrösterna var räknade och resultatet visat så var det en total kross från ett av bidragen. Med 37,57% av rösterna (mot tvåans 17,26) tog gruppen Heilsarmee hem en storseger och fick sina biljetter till Malmö bokade.

Men naturligtvis inte helt utan kontroversiella efterdyningar. Heilsarmee blir, översatt från tyska, Frälsningsarmén. Och inte är det något kreativt namn som gruppen har tagit utan det är Frälsningsarmén i egen hög person som stod där på scenen och sopade banan. Men det är inte Frälsningsarmén som kommer att stå på scen i Malmö och rocka loss. Minns ni San Marinos bidrag förra året som var tvunget att byta namn på sin "Facebook, uh, uh" eftersom det bröt mot EBUs regler om reklambudskap i låtarna. Samma regler finns om religiösa och politiska inslag. Så två dagar efter segern för Heilsarmee fick dom beskedet att dom måste ändra gruppnamn och scenkläder eftersom det inte får finnas något som kan sammankopplas med Frälsningsarmén när dom ska tävla i Malmö Arena den 16 maj.

Så vilka är dessa Heilsarmee då? Ja, ska jag bara ärlig så har jag inte kunnat hitta allt för mycket information om gruppen och dess medlemmar men det verkar vara som att gruppen formerades i denna uppställning lagom till den nationella uttagningen och att dom inte existerat tidigare som ett band. 4 män och 2 kvinnor utgör den glada sextetten där elgitarr (David Beckhams tvillingbror?), kontrabas, trummor och trombon utgör sysselsättningen för fyra av dem och sång för två av dem. Gruppen kommer att sätta ett nytt rekord i tävlingen då en av deltagarna är hela 94 år och slår fjolårets gummor med råge.

Men jag ska direkt säga att valet av låt i mina ögon och öron inte är så nära sammankopplat till Frälsningsarmén. Det är en låt åt det rockigare hållet med en väldigt slagkraftig refräng. Lite som en kollektiv kampsång med takter som rör sig lite åt det marscherande hållet och en tillräckligt enkel refräng för att den ska sätta sig redan efter en lyssning. Om man lyssnar till texten så kanske man inte överöses av religiösa budskap utan snarare det klassiskt Eurovisionaktiga: gemenskapen och enigheten.

Första gången jag hörde låten så kom jag på mig själv att jag snabbt nynnade med i refrängen men tyckte att den saknade det där lilla extra som skulle göra att den skulle föräras med en fyra. Men efter ett par lyssningar så växer den och blir fasen bara bättre och bättre. Visst, det är kanske inte en vinnarkandidat men Schweiz kan nog med detta bidrag ta sig vidare till finalen - något dom bara gjort en gång de senaste sex åren. Men jag tar inte bort vinstchanserna helt och hållet eftersom långt ifrån alla bidrag är klara. Men jag vågar nog redan nu sticka ut hakan och ge Schweiz en finalplats.

Av tradition så har ju Frälsningsarmén sång som sin sak och det är inte så mycket att klaga på om man tittar på liveframträdandet. Någon show är det inte att tala om men det är också svårt att veta vad man mer kan begära av dessa uppenbart religiösa människor. Man vet vad man får, liksom. Jag hoppas att själva musiken görs tydligare till semifinalen i Malmö för detta lyssnar jag gärna på när jag sitter där på Malmö Arena och följer finalen live.

Första lyssningen: 3
Femte lyssningen: 4
Liveframträdande: 4
Scenshow: 2
Radiopotential: 3

Liveframträdande
http://www.youtube.com/watch?v=oAjjH3GdsQ4

Studioinspelning
http://www.youtube.com/watch?v=VYBnTTCeI14
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
smak (+2)

Senast redigerad av dellgren den 2013-01-27 klockan 00:01.
Gammal 2013-01-27, 00:40   #238
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

Jag har hittat 2 intressanta spel inför Eurovision Song Contest redan nu. Det ena avgörs redan på måndag och det andra avgörs först när finalen går av stapeln den 18 maj.

2013-01-28 11:00MalmöVem blir programledare för Eurovision So vs SARAH DAWN FINER Ja FT 2 10.000

Ja, jag vet. Hon var utsedd till fjolårets julvärd på SVT och inte kan dom väl då ge henne ytterligare ett sådant förtroende som att på egen hand leda Eurovision Song Contest?

Jodå! I mina ögon är hon given. En ytterst skicklig programledare som går hem i TV-soffan och som dessutom har en totalt oklanderlig engelska - av naturliga skäl. Succén som EBU-tant i fjolårets Mello gav eko i hela Eurovisioneuropa och för många utanför Sveriges gränser är hon det givna valet.

SVT har visserligen en tendens att plocka fram oslipade diamanter men med tanke på att Sarah Dawn Finer ger hela 10 gånger pengarna måste det till en liten chanspeng på det. Gina och Danny är favoriter att även leda Eurovision enligt bookiesen men eftersom SVT klargjort att det bara är en person som ska leda tävlingen i Malmö så är det ingen av dom som kommer på tal.

På måndag klockan 11.00 avslöjar SVT vem det blir och jag både hoppas och tror på Sarah Dawn Finer!

2013-05-18 21:00Final - MalmöKommer San Marino att ge Italien 10 elle vs ANNAT Nej FT 1 4.000

Två gånger genom historien har San Marino kunnat rösta på Italien. Första gången skickade dom en tolva till storebror men förra året skickades bara en sjua. En lillpeng på att dom inte heller i år gör det. Observera att Italiens bidrag inte än är offentligt men jag provar ändå på fyra gånger pengarna.

http://www.youtube.com/watch?v=HMeMv38m4mg

Senast redigerad av dellgren den 2013-01-27 klockan 00:45.
Gammal 2013-01-28, 11:55   #239
Super Moderator

dellgrens avatar

Standard

Och SVT valde Petra Mede.

2013-01-28 11:00MalmöVem blir programledare för Eurovision So vs SARAH DAWN FINER Ja FT 2 10.000
Gammal 2013-01-28, 12:18   #240

Standard

Överraskande val men ändå inte. Petra Mede är rutinerad.. Tycker dock valet är lite tråkigt.
Svara

td