|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2011-03-28, 10:49 | #1 | ||||
Sharpest
|
Svenskaspel anser inte att kunden har rätt till hela sin vinst
Detta är inget nytt fenomen men denna gång tyckte jag att det fick vara nog.
Jag vann som bekant på Europatipset i fredags en summa över 20000 (där gränsen går för att som ombud får betala ut vinsten) Har tidigare vunnit summor över 10k som var den tidigare gränsen och fick då besöka antingen Nordea eller Handelsbanken för att få ut vinsten. Men då tog jag ut de kontant pga avgiften som de tar för att sätta in på en annan bank. Därför valde jag att kontakta Svenskaspels support angående det hela då jag anser mig ha rätt till och inte en del utav den. Nu betyder inte dessa 80kr något för mig utan det är principerna jag är ute efter. Jag kommer uppdatera den här tråden löpande om hur det hela går. Jag tänker även göra en utdragen process utav det hela även om det går hela vägen till rätten då svenskaspel är skyldig mig hela vinsten eftersom det inte står någonstans i deras villkor att så inte är fallet eller att kunden förväntas betala en avgift för att få ut sin vinst. Jag tänker censurera ut vissa delar för att inte outa mig, annars är mailen intakta Här börjar första mailet, Citat:
Citat:
Jag svarade sedan Citat:
Citat:
Eller kommer jag som liten att förlora? Processen är mot svenskaspel och inte mot någon bank. |
||||
2011-03-28, 11:00 | #2 |
Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 1076Sabermetrics-Test MLB Stats: 236 - 128 - 4 ROI: 109.75% Vinstprocent: 65.00% |
Visst hade det gått att lösa med lite trixande, men det strider ju mot principsaken här (typ, hitta kompis med Nordea/HB och ange deras kontonummer, se till att dom för över pengarna via internet till dig)..
Givetvis borde dock Svenska Spel som svenskt statligt bolag kunna sätta in vinsten på vilken bank som helst som du anger. Det borde helt enkelt inte falla på dig att betala eventuella avgifter.
2011-03-28, 11:19 | #3 |
Moderator
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5408Fotboll 2013 Stats: 306 - 184 - 57 ROI: 104.46% Vinstprocent: 62.45% |
Det är väl som skatteåterbäringen, kostade att få utbetalningsavin hanterad. Nu förs pengarna till kontot man anger. Men staten vinner väl som vanligt. Hatar verkligen statliga bolag, myndigheter och sånt. De gör som de vill och vi förlorar.
Min firma blev dubbelfakturerad på en tillfällig regplåt. VV hänvisar till polisen som hänvisar tillbaka till VV. Vem får betala? Jag för att det är inte lönt att lägga tid på att få rätt för 80 kronor. Men principen gör att jag kokar varje gång jag tänker på det! |
2011-03-28, 11:27 | #4 |
Sharpest
|
Det som talar för mig är att jag inte är i behov utav pengarna och därmed har jag råd att avstå vinsten ett tag framåt.
Jag är väldigt säker på att jag har rätt till hela vinsten. De själva får då göra en utbetalning till mig såsom de gör med vinster över 5milj tror jag att det är. Förhoppningsvis är tråden kortlivad |
2011-03-28, 11:33 | #5 |
1) Handelsbanken är på intet sätt någon skitbank - tvärtom. När andra storbanker gång på gång behöver räddas från konkurs(mer eller mindre) av staten så står SHB på egna ben. Om man tycker om att via skattesedeln betala för bankers misslyckande så förstår jag att man inte tycker om SHB, men inte annars.
2) Om det inte är så att SvS redan har betalat SHB för att utföra denna tjänsten så är det ju inte konstigt att SHB tar ut en avgift, varför skulle dom göra en massa gratisarbete åt SvS och privatpersoner som inte ens är kunder hos dom? 3) Hade jag vunnit runt 20k hade jag aldrig någonsin orkat dra det (potentiellt) till tingsrätten, men to each his own. Jag kan också tycka att det är fel och att du ska ha ut hela din vinst, men förstår inte riktigt varför du verkar hysa agg mot SHB. |
|
2011-03-28, 11:43 | #6 |
Ganska kul att du sågar Handelsbanken och kallar det skitbank men själv är kund hos Skandiabanken...
Helt klart Svenska Spel som gör fel. Håller med Hottamale1 här. Varför ska Handelsbanken erbjuda gratistjänster? Svenska Spel ska givetvis ha en deal med respektive bank så dom (Svenska Spel) betalar avgiften. Kunden ska inte betala...du har självklart rätt till hela vinsten enligt mig. Imponerande att du orkar dra detta, är 80 kr verkligen värt 3-4 timmars arbete (eller vad det nu tar)? By the way, grattis till vinsten! |
|
2011-03-28, 11:56 | #7 | |
Sharpest
|
Citat:
Det må vara sant att banken i sig är det inget fel på. Det är de olika kontoren som varierar i bemötande/kompetens/servicenivå. Jag har då aldrig blivit bra bemött utav handelsbanken någonsin! Men det kanske beror på att jag bor i Stockholm? Angående punkt 2 är jag väldigt säker på att banken får ersättning för att hantera vinstutbetalningar. Ombuden får det iaf, om än en väldigt låg summa. Dock tror jag att bankerna väljer att ställa upp på det hela inte för att få de enstaka kronorna för provisionen utan snarare att kunna binda till sig kunden vid en eventuell storvinst. Då de kan komma med placeringsråd etc. edit: Skandiabanken är inte ett dugg bättre. Servicen ska vi dessutom inte påpeka här då de har 1 kontor i hela staden som dessutom saknar kontanthantering. Dock har de underbar och trevlig telefonsupport. De har rätt kassa villkor med när det gäller reseförsäkring etc. Dock har de en väldigt bra internetlösning vilket är det jag uppskattar hos dom. Annars har jag SEB för företaget och har inga klagomål alls där. |
|
2011-03-28, 12:27 | #8 |
Antar att du inte spelat med spelkort. För då kan du ju bara strunta i att ta ut dom och kulorna rullat in på kontot efter 90 dagar.
Samma sak kan du göra nu. Skicka papper om utebliven vinst eller tappat kvitto. Och ange den bank du vill ha summan utbetald till. Tråkigt att vänta bara på 90dagar + en månad tror jag det är. Vinst är vinst = hela vinsten. Bankerna tjänar mängder på vinst hanteringen då de "leker" med pengarna under nätterna Ventrach eller vad det heter. |
|
2011-03-28, 12:34 | #9 | |
Citat:
Om SvS skulle täcka kostnaderna för SHBs tjänster så tror jag inte att dom skulle ta ut en avgift, det låter för mig väldigt osannolikt. Isåfall lär det nog lösas ganska kvickt, om det uppdagas att SHB inte gör vad SvS betalar dom för. |
||
2011-03-28, 12:37 | #10 | |
Sharpest
|
Wow vilket chockande svar man fick!
Citat:
Bankerna ska alltså betala ut dessa i valfri bank, helt kostnadsfritt Undra hur mycket bankerna tjänat genom åren på detta? Eller är det bara jag som haft oturen att råka träffa inkompetenta banktjänstemän som stått bakom kassan som velat ta betalt VARJE GÅNG? Ska planera inför morgondagen hur jag ska gå tillväga för att gå därifrån med ett smile |
|
2011-03-28, 12:40 | #11 |
Nej du har inte otur..
Banker och Försäkringsbolag har ofta kriminella ideer hur saker ska skötas. |
|
2011-03-28, 12:42 | #12 |
Haha du är dig lik KP. Avgifter är som cancer.
Grattis till vinsten och hälsa kaninen (om den lever).
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom." |
|
2011-03-28, 13:08 | #13 |
Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 3531Ishockey 14/15 Stats: 245 - 251 - 57 ROI: 107.00% Vinstprocent: 49.40% |
Off-topic. Stort grattis till vinsten!
2011-03-28, 13:50 | #14 |
Där ser man, det var dåligt av bankkontoret.
Hoppas på update med hur det gick till slut! |
|
2011-03-28, 14:05 | #15 |
Man önskar att man kunde bojkotta banker men tyvärr har de en alldeles för stor inverkan på den vardaglige mannen.
Det är som det här med korttransaktioner. Att de tar betalt för varje korttransaktion. Runt 3kr per köp samt % på köpet av vissa kort, typ AmEx som många (inkl mig själv) vägrar ta emot. Lägg då till att du betalar en månadsavgift på minst 500kr beroende på vilken terminal du använder dig av samt för uppkoplingen till banken (tel/bredband). Man har tusentals kr i utgifter för att man "erbjuder" den här tjänsten till sina kunder. Då har man en nisse som blir förbannad på en när man inte tar kort för köpet av en Piggelin på 6kr eller något för färre summor. Eller när de tar en VÄXLINGSAVGIFT på 50kr för att du ska växla till dig några rullar mynt. Det tar expediten 10 sekunder att hala fram rullarna. Stort kudos till dig KP som inte ger med dig och är principfast. Tänkt dig alla stackare de har lurat på det här sättet också.
2011-03-28, 14:45 | #16 |
Ser fram emot imorgon då du berättar hur bankbesöket gick
|
|
2011-03-28, 15:34 | #17 |
Det där håller jag med om, har många kompisar som har satt i system att betala med kort även om det rör sig om en liten godisbit eller en läsk. Skulle aldrig falla mig in att göra så, utom möjligtvis i extrema undantagsfall då jag bara har kortet med mig (har inte hänt hittils).
|
|
2011-03-28, 16:04 | #18 |
Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 4756KirtapAlpina Stats: 210 - 741 - 32 ROI: 114.78% Vinstprocent: 22.08% |
Ser fram emot en bra uppföljning ang detta imorgon (nästan så att man hoppas på att personen i kassan står på sig rejält o kräver dina 80 kr så att du får involvera kontorschefen oxå )
|
2011-03-28, 17:02 | #19 | |
Sharp$: 6348NHL 2014/15 Stats: 83 - 122 - 11 ROI: 115.74% Vinstprocent: 40.49% |
Citat:
|
|
2011-03-28, 17:31 | #20 |
Sharpest
|
|
2011-03-28, 18:03 | #21 |
|
|
2011-03-28, 18:35 | #22 | |
Sharpest
|
Citat:
Handlar garanterat om miljonbelopp varje år som de tagit betalt utav oss spelare. |
|
2011-03-28, 18:53 | #23 | ||
Sharp$: 6348NHL 2014/15 Stats: 83 - 122 - 11 ROI: 115.74% Vinstprocent: 40.49% |
Citat:
Varför inte? Citat:
EDIT: Har ju inget kvitto på överföring dock, då jag tog det kontant Senast redigerad av mackyyy den 2011-03-28 klockan 19:01. |
||
2011-03-28, 20:41 | #24 |
Vanliga vinster på oddset hämtade man ut på Nordea tidigare. En ganska omständig och tidsödande procedur. Man gick fram till kassan och så ringde dom upp till Svenska spel och rabblade numret på bongen. Det var 20-30 siffror och summan dom fick av SS knappades in på lilla räknedosan. Sen var det bara att ta nästa och ibland kunde man ha 60-80 bongar, ja det tog sin lilla tid. Trots att alla bongar kunde vara identiska och SS visste precis hur serien såg ut så skulle varenda djävla bongnummer läsas upp och godkännas.
Nå ja. Det var ju ett kärt besvär att vänta och ibland tog man en runda på stan medan banken och SS rabblade sifferserier mot varandra. Men man blev allt mindre populär och till slut kände dom igen en rätt bra. Så bara för att djävlas stega man in på banken strax före 12 på dan. Då såg man hur hela gänget börja kallsvettas och skruva på sig bakom disken. Ja den stackare som fick bunten på sitt bord blev ju utan lunch den dagen. Hur som helst så var det inga avgifter. Jag hade inget konto där utan tog så mycket cash dom kunde skaka fram och resten på en postväxel. Det var heller inget förfarande som bidrog till att öka min popularitet. Tror att dom fick ersättning per bong, men den summan såg man aldrig på kvittot. Annat när SE-banken skötte det hela. Då skrev dom upp sin avgift på kvittot, tror dom fick 15 spänn bongen eller något. SE-Banken var ensamma om verksamheten i början och det dröjde många år innan någon kom på att staten hade en egen bank och det var mest praktisk att sköta det hela inom familjen.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
performance (+5), zz (+5), Slurf (+5), Shell Peppe (+5), Andreas15 (+1), Boone (+5), Soap (+1) Senast redigerad av Wagner den 2011-03-28 klockan 20:44. |
|
2011-03-28, 20:58 | #25 |
Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 7957Speedway 2013 Stats: 6 - 6 - 0 ROI: 97.78% Vinstprocent: 50.00% |
Senast redigerad av Overkill den 2011-03-28 klockan 21:24. |
2011-03-28, 21:17 | #26 |
fan ni verkar ju vara hejjare på stryk/europatipset, sooooo... kanske dela med sig av era rader ?
|
|
2011-03-28, 21:19 | #27 |
|
|
2011-03-29, 09:55 | #28 |
Sharpest
|
Läser Handelsbanken Sharps.se?
Knallade in imorse på ett utav deras kontor i Stockholm.
Bakom kassan stod en nyanställd och RIKTIGT RIKTIGT vacker tjej. Jag presenterade min spelvinst och hon såg förvirrad ut och bad om hjälp utav någon annan. Hon berättade att hon var ny där och aldrig gjort detta tidigare. Helvete tänkte jag men det sa jag självklart inte. Jag ville dock ha en utav de gamla rävarna så man kunde slänga ifrån sig några dryga kommentarer. Istället klämde jag ur mig, "det gör inget, jag har gott om tid." när jag i själva verket skulle vara på arbetsplatsen om 20minuter. Hon vart guidad igenom alla menyer, såg väldigt nervös ut att hon skulle göra fel. Åh gud vad fin hon var. Riktigt söt när hon såg så osäker ut Anyways, den vanliga proceduren gick till och hon lämnades ensam. Ringde SVS, rabbla upp nummer etc och fyllde i papper och sa grattis till vinsten och lämnade över kvittot. - och pengarna? sa jag "Oj förlåt" Hon frågade igen någon utav de gamla rävarna om hur hon gör med utbetalning och dom bad henne att säga åt mig att fylla i en insättningsblankett. Sagt och gjort så fyllde jag i den vanliga insättningsblanketten med mitt bankkontonummer och lämnade över den. Hon knappade in allt i datorn och gav mig ett kvitto. Ingen avgift togs ut alls denna gång. Skumt och helvete tänkte jag. 1. Antingen läser Handelsbanken på Sharps.se och skickat ut internmail 2. Eller så har Svenskaspel skickat ut meddelande till alla banker angående rutinerna som gäller. 3. Eller så har hon helt glömt bort att lägga på avgiften som gäller för insättning på annan bank då hon var ny på jobbet och kanske ej medveten om att insättningar på andra banker kostar pengar. I kombination med att hon glömde ge pengarna från början så glömde hon helt enkelt bort det hela. 4. Hon vart i total chock när hon såg mig kliva in på kontoret och började genast fantisera om henne och mig i diverse ställningar. Därav hennes nervositet. En blandning utav 3 och 4? Mestadels 3 då Handelsbanken vs KP 1-0 Aja det kommer fler chanser! Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
RobinD (+25), Shell Peppe (+5), Majo (+10), performance (+5), alibaba (+4), Soap (+10) |
2011-03-29, 10:08 | #29 |
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
|
2011-03-29, 10:21 | #30 |
Haha, riktigt slugt där av HB att kasta sitt snygg-o-ny-på-jobbet-kort. Vi är så lättlurade!
Ja det var ju synd att man inte fick läsa en historia om uppläxning istället men din dag började ju bra i alla fall!
2011-03-29, 12:48 | #31 |
LL Cool J is hard as hell.
|
Större chans att både jultomten och Snurre Sprätt existerar än alternativ 4.
"Kan bara titta på mig själv. Hur spännande skulle det vara att läsa mina drag om jag som alla andra börjar reka Barcelona, Real Madrid, Chelsea, United mfl mfl...helt ointressant. Vem fan vill läsa sånt? Jag ligger strax under 100% i roi UTAN att aldrig ha rekat dessa lag, skulle jag däremot jaga bra stat (som vissa eftersträvar) så skulle jag ju enbart reka dessa gäng. Men då tappar jag hela min nish." - To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. "We expect this account to be uneconomical based on your type of business."
|
2011-03-29, 16:45 | #32 |
Sharp$: 598NHL 2011/2012 Stats: 121 - 146 - 3 ROI: 97.25% Vinstprocent: 45.32% |
Lite OT men jag gillar kingscanias generositet på Boones sanning.
2011-03-29, 16:56 | #33 |
Haha ja måste ju vara den största gåvan hittills?
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom." Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
kingscania (+10) |
|
2011-04-06, 07:24 | #34 |
|
|
2011-04-06, 18:02 | #35 |
Semi-offtopic:
för er som är mer gröna när det gäller banker och hur de "lagligt" tar allt som de kommer åt ifrån en så är denna ett bra intro, kostar ungefär hälften av KPs avgift att få hem i brevlådan: http://www.adlibris.com/se/searchres...ocallanguage=1
2011-04-12, 11:43 | #36 |
AWESOME
|
2011-04-12, 16:20 | #37 |
Så som jag tolkar detta så tog Banken en ren skäring för att du skulle bli kund. Jag tillhör en av dessa stackare, Men jag var tvungen att plocka ut det lilla man fick och resten insatt på konto.
Dessa storbolag kan fan skinna den lilla på flis utan att det händer något + att de har all tid i världen på sig. Råkade missa 10 spänn på en räkning. Det var fan blåljus på när påminnelsen kom. Satans jävla samhälle. Storebror ser och hör allt.
2011-04-12, 16:51 | #38 | |
Citat:
Dra in 100kr om dagen och lev ett ok liv.... |
||
2011-04-15, 20:56 | #39 | |
Citat:
Kunniga elektriker är nog en bristvara i dessa länder..
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom." |
||
2011-04-15, 22:07 | #40 |
Banned
|
|
2011-04-15, 22:21 | #41 | |
Banned
|
Citat:
Helt off topic, men jag gillar verkligen din avatar - att vi liverpudlians kan reta upp er scums är bara så underbart...! /Badass |
|
2011-05-02, 10:42 | #42 |
Sharpest
|
Imorgon gör vi ett nytt försök.
Jag satte nämligen matchresultatet 4-4 mellan Norge-Sverige till 99x pengarna. (Spelade 1-1, 1-2 samt 4-4). Jag är rätt övertygad om att de kommer kräva avgift för att sätta in pengarna. Handelsbanken vs KP 1-0 sen tidigare Kommer KP att kvittera? Imorgon kommer svaret. |
2011-05-06, 11:55 | #43 |
Hur gick det?
|
|
2011-05-06, 13:01 | #44 |
Sharpest
|
Det blev +0,25 till KP men ingen utskällning :(
Killen verkade helt grön, hade aldrig löst in en lapp tidigare. Jag fick iprincip guida honom igenom. Lägger fram lappen, han ringer SVS och kontrollerar den. Fyller i alla nummer i datorn. Sedan säger han att det kommer tillkomma avgift för insättningen, om jag vill betala den kontant eller om de ska dra av den från vinsten. Jag sa nej det ska det inte göra, spelvinster sätts in gratis. Han sa, okej har aldrig gjort detta tidigare. Avgiften togs bort och pengarna sattes in. Sedan ville han ta spelkvittot ifrån mig, jag sa den ska jag behålla och du ska ha en kopia utav den bara. Done Grattis till vinsten! -Tack Den där ska jag även skriva på, sen är vi klara. Sedan tackade han mig för hjälpen. Varför får jag bara gröna personer bakom kassan? Jag vill ha en som ska argumentera emot! |
|