Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-03-28, 10:49   #1
KP
Sharpest

KPs avatar

Reg.datum: dec 2009
Sharp$: 45582
Standard

Svenskaspel anser inte att kunden har rätt till hela sin vinst

Detta är inget nytt fenomen men denna gång tyckte jag att det fick vara nog.

Jag vann som bekant på Europatipset i fredags en summa över 20000 (där gränsen går för att som ombud får betala ut vinsten)

Har tidigare vunnit summor över 10k som var den tidigare gränsen och fick då besöka antingen Nordea eller Handelsbanken för att få ut vinsten. Men då tog jag ut de kontant pga avgiften som de tar för att sätta in på en annan bank.

Därför valde jag att kontakta Svenskaspels support angående det hela då jag anser mig ha rätt till och inte en del utav den. Nu betyder inte dessa 80kr något för mig utan det är principerna jag är ute efter.

Jag kommer uppdatera den här tråden löpande om hur det hela går.
Jag tänker även göra en utdragen process utav det hela även om det går hela vägen till rätten då svenskaspel är skyldig mig hela vinsten eftersom det inte står någonstans i deras villkor att så inte är fallet eller att kunden förväntas betala en avgift för att få ut sin vinst.

Jag tänker censurera ut vissa delar för att inte outa mig, annars är mailen intakta
Här börjar första mailet,

Citat:
Hej, jag vann på Europatipset i fredags XXX ca.
Jag blev ombedd att gå till handelsbanken eller nordea för att få ut min vinst. Valde då att besöka handelsbanken.
Jag själv har konto hos skandiabanken.

Väl på handelsbanken gick de mesta bra till framtill att jag skulle få mina pengar. Banken ville då ta betalt för att sätta in denna vinst på min bank. Jag vägrade betala dom denna absurda avgift då jag anser att jag har vunnit dessa pengar. Jag har inte vunnit XXXkr MINUS 80kr. Det står heller ingenstans på era villkor att en spelare förväntas betala en avgift för att få ut sin spelvinst.

Tänker aldrig mer besöka den skitbanken och jag är glad att jag inte har mina affärer eller ärenden där. Så nu återstår frågan, hur ska jag gå tillväga för att få hela min vinst som jag har rätt till utan några avdrag från bovar på vägen?
Deras svar:

Citat:
Hej XXXXX,
först vill jag börja nmed att gratulera dig till vinsten!
Jag förstår din frustration, men tyvärr är Bankernas avgifter eller rutiner inte något vi på Svenska Spel råder över. Högvinster kan hämtas ut hos Handelsbanken eller Nordea och jag har tyvärr inte uppgifter om vilka avgifter som tillkommer vid överföring till annan bank, men har vidarebefordrat din fråga till vår ekonomiavdelning med förhoppning om att de har den aktuella informationen. Svaret på din fråga är troligtvis att du slipper avgift om du är kund hos banken/ har ett bankkonto.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta kundservice genom att svara på detta mejl eller per telefon till 0770 – 11 11 11. Kundservice har öppet dygnet runt, alla dagar.

Med vänliga hälsningar
Marina

Kundservice
Svenska Spel

Jag svarade sedan
Citat:
Hej,
Det var ingen lösning på mitt problem att bli kund hos en bank för att få ut min vinst. Anser inte ni att jag har rätt till HELA min vinst? Jag anser att jag har det iaf. Svara gärna på denna fråga.
Så frågan kvarstår, hur får jag ut hela min vinst utan avgifter på vägen som ni absolut inte någonstans meddelar oss kunder att den ska existera?
Jag vägrar bli kund hos varken Handelsbanken eller Nordea, och tycker även att det var ett väldigt dåligt svar från er som dolt rekommenderar mig att bli det.
Som statens lotteri/spel/vadhållningsverksamhetshållare anser jag att ni har skyldighet att åtminstonde ha korrekt information vad gäller vinstutbetalning, att det utgår en avgift från bankerna som kunden får betala samt även ha avtal med de minst de fem största bankerna i landet.

Alternativt att ni själva får ersätta banken för avgifterna.
Hur skulle det se ut om varje spelombud valde att ta en vinstutbetalningsavgift på 80kr såsom bankerna gör?
Det ombudet hade inte varit långvarig vare sig hos er då ni antagligen hade sagt upp ombudsskapet eller i orten.

Jag vill ha hela min vinst och inte en del utav den. Har jag inte rätt till det anser ni?
Om ja, hur går jag tillväga?
Om nej, vill jag gärna få ett utförligt svar till varför.

//XXX
Supporten svarade:
Citat:
Hej igen XXX,

Vi vidarebefordrar ditt e-postmeddelande till ansvarig person som återkommer med ett svar till dig så snart som möjligt.

Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta kundservice genom att svara på detta mejl eller per telefon till 0770 – 11 11 11. Kundservice har öppet dygnet runt, alla dagar.

Med vänliga hälsningar
Marina

Kundservice
Svenska Spel
Vad tror ni, kommer jag att få ut hela vinsten?
Eller kommer jag som liten att förlora?

Processen är mot svenskaspel och inte mot någon bank.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Andy90 (+1), apekatt66 (+1), Skuumberg (+1), alexT (+1)
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 11:00   #2

dgothes avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 1076

Sabermetrics-Test MLB
Stats: 236 - 128 - 4
ROI: 109.75%
Vinstprocent: 65.00%

Standard

Visst hade det gått att lösa med lite trixande, men det strider ju mot principsaken här (typ, hitta kompis med Nordea/HB och ange deras kontonummer, se till att dom för över pengarna via internet till dig)..

Givetvis borde dock Svenska Spel som svenskt statligt bolag kunna sätta in vinsten på vilken bank som helst som du anger. Det borde helt enkelt inte falla på dig att betala eventuella avgifter.

-
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
dgothe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 11:19   #3
Moderator

RobinDs avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Det är väl som skatteåterbäringen, kostade att få utbetalningsavin hanterad. Nu förs pengarna till kontot man anger. Men staten vinner väl som vanligt. Hatar verkligen statliga bolag, myndigheter och sånt. De gör som de vill och vi förlorar.

Min firma blev dubbelfakturerad på en tillfällig regplåt. VV hänvisar till polisen som hänvisar tillbaka till VV. Vem får betala? Jag för att det är inte lönt att lägga tid på att få rätt för 80 kronor. Men principen gör att jag kokar varje gång jag tänker på det!
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 11:27   #4
KP
Sharpest

KPs avatar

Standard

Det som talar för mig är att jag inte är i behov utav pengarna och därmed har jag råd att avstå vinsten ett tag framåt.
Jag är väldigt säker på att jag har rätt till hela vinsten. De själva får då göra en utbetalning till mig såsom de gör med vinster över 5milj tror jag att det är.

Förhoppningsvis är tråden kortlivad
Gammal 2011-03-28, 11:33   #5

Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 277
Standard

1) Handelsbanken är på intet sätt någon skitbank - tvärtom. När andra storbanker gång på gång behöver räddas från konkurs(mer eller mindre) av staten så står SHB på egna ben. Om man tycker om att via skattesedeln betala för bankers misslyckande så förstår jag att man inte tycker om SHB, men inte annars.

2) Om det inte är så att SvS redan har betalat SHB för att utföra denna tjänsten så är det ju inte konstigt att SHB tar ut en avgift, varför skulle dom göra en massa gratisarbete åt SvS och privatpersoner som inte ens är kunder hos dom?

3) Hade jag vunnit runt 20k hade jag aldrig någonsin orkat dra det (potentiellt) till tingsrätten, men to each his own. Jag kan också tycka att det är fel och att du ska ha ut hela din vinst, men förstår inte riktigt varför du verkar hysa agg mot SHB.
Hottamale1 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 11:43   #6

Redbulls avatar

Reg.datum: nov 2010
Sharp$: 2859
Standard

Ganska kul att du sågar Handelsbanken och kallar det skitbank men själv är kund hos Skandiabanken...

Helt klart Svenska Spel som gör fel. Håller med Hottamale1 här. Varför ska Handelsbanken erbjuda gratistjänster? Svenska Spel ska givetvis ha en deal med respektive bank så dom (Svenska Spel) betalar avgiften. Kunden ska inte betala...du har självklart rätt till hela vinsten enligt mig.

Imponerande att du orkar dra detta, är 80 kr verkligen värt 3-4 timmars arbete (eller vad det nu tar)?

By the way, grattis till vinsten!
Redbull är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 11:56   #7
KP
Sharpest

KPs avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hottamale1 Visa inlägg
1) Handelsbanken är på intet sätt någon skitbank - tvärtom. När andra storbanker gång på gång behöver räddas från konkurs(mer eller mindre) av staten så står SHB på egna ben. Om man tycker om att via skattesedeln betala för bankers misslyckande så förstår jag att man inte tycker om SHB, men inte annars.

2) Om det inte är så att SvS redan har betalat SHB för att utföra denna tjänsten så är det ju inte konstigt att SHB tar ut en avgift, varför skulle dom göra en massa gratisarbete åt SvS och privatpersoner som inte ens är kunder hos dom?

3) Hade jag vunnit runt 20k hade jag aldrig någonsin orkat dra det (potentiellt) till tingsrätten, men to each his own. Jag kan också tycka att det är fel och att du ska ha ut hela din vinst, men förstår inte riktigt varför du verkar hysa agg mot SHB.
Nu är vi lite offtopic men anledningen till att jag inte tycker om handelsbanken är pga mina erfarenheter med mitt kontor då jag hade företagskontot där under flera år.
Det må vara sant att banken i sig är det inget fel på. Det är de olika kontoren som varierar i bemötande/kompetens/servicenivå. Jag har då aldrig blivit bra bemött utav handelsbanken någonsin! Men det kanske beror på att jag bor i Stockholm?

Angående punkt 2 är jag väldigt säker på att banken får ersättning för att hantera vinstutbetalningar. Ombuden får det iaf, om än en väldigt låg summa.
Dock tror jag att bankerna väljer att ställa upp på det hela inte för att få de enstaka kronorna för provisionen utan snarare att kunna binda till sig kunden vid en eventuell storvinst. Då de kan komma med placeringsråd etc.

edit: Skandiabanken är inte ett dugg bättre. Servicen ska vi dessutom inte påpeka här då de har 1 kontor i hela staden som dessutom saknar kontanthantering. Dock har de underbar och trevlig telefonsupport. De har rätt kassa villkor med när det gäller reseförsäkring etc. Dock har de en väldigt bra internetlösning vilket är det jag uppskattar hos dom.
Annars har jag SEB för företaget och har inga klagomål alls där.
Gammal 2011-03-28, 12:27   #8

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 4126

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Antar att du inte spelat med spelkort. För då kan du ju bara strunta i att ta ut dom och kulorna rullat in på kontot efter 90 dagar.

Samma sak kan du göra nu. Skicka papper om utebliven vinst eller tappat kvitto. Och ange den bank du vill ha summan utbetald till.

Tråkigt att vänta bara på 90dagar + en månad tror jag det är.

Vinst är vinst = hela vinsten.

Bankerna tjänar mängder på vinst hanteringen då de "leker" med pengarna under nätterna Ventrach eller vad det heter.
Stall 4 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 12:34   #9

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KP Visa inlägg
Angående punkt 2 är jag väldigt säker på att banken får ersättning för att hantera vinstutbetalningar. Ombuden får det iaf, om än en väldigt låg summa.Dock tror jag att bankerna väljer att ställa upp på det hela inte för att få de enstaka kronorna för provisionen utan snarare att kunna binda till sig kunden vid en eventuell storvinst. Då de kan komma med placeringsråd etc.
Ersättning för att betala ut vinsterna kontant (som fortfarande var kostnadsfritt, om jag förstod rätt?) eller även för att göra insättningar till konton hos andra banker?

Om SvS skulle täcka kostnaderna för SHBs tjänster så tror jag inte att dom skulle ta ut en avgift, det låter för mig väldigt osannolikt. Isåfall lär det nog lösas ganska kvickt, om det uppdagas att SHB inte gör vad SvS betalar dom för.
Gammal 2011-03-28, 12:37   #10
KP
Sharpest

KPs avatar

Standard

Wow vilket chockande svar man fick!

Citat:
Hej igen XXX,

Nu har jag varit i kontakt med ansvarig avdelning och det är faktiskt så att Svenska Spel har ett avtal med Handelsbanken och Nordea gällande vinstinlösenrutin:

Text tagen ur Handelsbankens vinstinlösen rutin:

Utbetalning görs utan kostnad för kunden om den sker kontant, via postväxel, genom insättning på konto i Handelsbanken eller genom överföring till konto i annan bank i Sverige

Text tagen ur Nordea rutin:

Insättning på konto i Nordea eller annan Svensk Bank (via clearingöverföring) görs kostnadsfritt. Önskar kunden få snabbare överföring till annan bank(telefonöverföring) alternativt en postväxel så gäller normal prislista. Ordinarie regler för kontant uttag gäller.

Du skall således få ut hela din vinst vid ett besök på banken om du vill ha beloppet insatt på din bank. Insisterar banken på att ta ut en avgift för överföringen är det bäst att ta kontakt med Svenska Spel direkt för att få rätt direktiv.

Jag beklagar att du inte fick rätt svar direkt, men jag hoppas detta hjälper dig. Du kan alltså hänvisa till detta svar om det skulle uppstå problem hos Banken och kontakta Svenska Spel direkt.

Jag vill önska dig ett stort lycka till med ditt fortsatta spelande!

Vänliga hälsningar

Marina

Bankerna ska alltså betala ut dessa i valfri bank, helt kostnadsfritt

Undra hur mycket bankerna tjänat genom åren på detta? Eller är det bara jag som haft oturen att råka träffa inkompetenta banktjänstemän som stått bakom kassan som velat ta betalt VARJE GÅNG?

Ska planera inför morgondagen hur jag ska gå tillväga för att gå därifrån med ett smile
Gammal 2011-03-28, 12:40   #11

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 4126

Standard

Nej du har inte otur..

Banker och Försäkringsbolag har ofta kriminella ideer hur saker ska skötas.
Stall 4 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 12:42   #12

Grovbenstommes avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1665
Standard

Haha du är dig lik KP. Avgifter är som cancer.

Grattis till vinsten och hälsa kaninen (om den lever).
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom."
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 13:08   #13

Grnvits avatar

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 3531

Ishockey 14/15
Stats: 245 - 251 - 57
ROI: 107.00%
Vinstprocent: 49.40%

Standard

Off-topic. Stort grattis till vinsten!

Twitter:
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Grnvit är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-03-28, 13:50   #14

Standard

Där ser man, det var dåligt av bankkontoret.

Hoppas på update med hur det gick till slut!
Gammal 2011-03-28, 14:05   #15

zimzelens avatar

Reg.datum: apr 2010
Sharp$: 2321

Standard

Man önskar att man kunde bojkotta banker men tyvärr har de en alldeles för stor inverkan på den vardaglige mannen.

Det är som det här med korttransaktioner. Att de tar betalt för varje korttransaktion. Runt 3kr per köp samt % på köpet av vissa kort, typ AmEx som många (inkl mig själv) vägrar ta emot. Lägg då till att du betalar en månadsavgift på minst 500kr beroende på vilken terminal du använder dig av samt för uppkoplingen till banken (tel/bredband). Man har tusentals kr i utgifter för att man "erbjuder" den här tjänsten till sina kunder.

Då har man en nisse som blir förbannad på en när man inte tar kort för köpet av en Piggelin på 6kr eller något för färre summor.

Eller när de tar en VÄXLINGSAVGIFT på 50kr för att du ska växla till dig några rullar mynt. Det tar expediten 10 sekunder att hala fram rullarna.

Stort kudos till dig KP som inte ger med dig och är principfast. Tänkt dig alla stackare de har lurat på det här sättet också.
Svara

td