|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2010-04-05, 19:32 | #1 |
Vad tjänar en svensk spelbutik?
Nu är jag kanske helt ute och snurrar ang vilket forum som är rätt, tvekade mellan denna och Off Topic men jag chansar;
En grej jag alltid funderat över när jag varit i en fysisk spelbutik är hur mycket butiken egentligen tjänar. Då tänker jag främst på själva spelkupongerna, inte röka, snus och diverse småattiraljer. Säg att jag lämnar in en långenkupong för 100kr exakt, hur mycket av de går till spelbutiken? 20%? Samma med en stryktipskupong? Vinstutbetalningar man ligger ute med, får man ränta på de från SvS? Om någon här på forumet har koll, upplys mig gärna. Jag har frågat ägaren av den lokala spelbutiken men han var inte intresserad av att berätta tyvärr. |
|
2010-04-05, 19:47 | #2 | |
Citat:
Vinstutbetalningar som butiken gör kvittas bara mot den skuld de har till SvS |
||
2010-04-05, 19:48 | #3 |
Sharpest
|
I snitt 6% på omsättningen, det varierar lite beroende på spelobjekt (+-1%).
Vinstutbetalningar får man en fast summa/kupong det handlar om någon enstaka krona endast oavsett belopp. Fördelen med vinstutbetalningar är att butiken betalar av sin skuld till svenska spel och därmed slipper man sätta in stora summor varje gång i banken (ju större dessto mer kostar det att sätta in). Hos atg är det samma sak, där tjänar man mest på harryboy/andelsspel Det är vad som kommer in iaf, sedan har du utgifter, atg's terminaler kostar ca 900-1000kr/vecka i terminalhyra, svenskaspels terminal kostar ca 350spänn. Av dessa 6% försvinner sedan moms (som är 25%), sedan ska det skattas på vinsten osv. SVSombud har som krav att omsätta minst 30k/vecka i snitt åretrunt annars ryker tillståndet. Finns undantag men då gäller de byar Bara fråga på, KP har svar på allt |
2010-04-05, 19:57 | #4 |
Tackar för svaret!
Så om vi säger att en spelbutik omsätter 50k/vecka, alltså 200k/månad. Då blir ju 6% på den omsättningen endast 12k? Låter ju väldigt, väldigt lite. Vart tänker jag fel, är frågan?
2010-04-05, 20:14 | #5 | |
Sharpest
|
Citat:
Dessa 18k täcker alla dina fasta kostnader tex hyra/el/larm/försäkring m.m. m.m. Nu omsätter butiken endast 50k/vecka i ditt exempel. En bra butik omsätter ca 100k+/vecka på SVS en bra butik har även atg som omsätter lika mycket. Vips så har dina 18k/månad blivit 4x mer Till det så tjänar butiken på varuförsäljningen med. Man brukar säga att spelprovisionerna täcker alla dina utgifter/anställda (inkl dina skatteinbetalningar) och det som blir din vinst är din övriga försäljning i butiken. |
|
2010-04-06, 19:56 | #6 |
Banned
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2021Allsvenskan 2012 Stats: 2 - 1 - 0 ROI: 146.67% Vinstprocent: 66.67% |
Jag har hört att dom tjänar jävligt bra på tobak
|
2010-04-06, 23:07 | #7 |
Är väl grymt låga marginaler på det? 1-2 kr per paket vad jag har hört.
Om du inte var ironisk.
2010-04-07, 07:36 | #8 |
Sharpest
|
|
2010-04-12, 20:33 | #9 | |
Citat:
monopol.... Dessutom betalar du hyra på maskinerna.....Du ska öppet varje dag, helst sent. Har du kvällsöppet lämnar ATG 2% på Vinnar&Plats-spel. Så glöm det, dessutom lämnar SvSpel de absolut sämsta sport-oddsen av alla. Monopol -Sverige |
||
2010-04-12, 20:40 | #10 | |
Citat:
i butiken. Finns bara ett läge; hela familjen hjälper till, minimala lönekostnader, intresserad? |
||
2010-04-12, 21:06 | #11 | |
Citat:
Om han sedan har fem våningar fritzl-källare under butiken med inavlat som jobbar gratis låter jag vara osagt....
2010-04-12, 21:12 | #12 |
AWESOME
|
ev+ på mosbrickor
2010-04-12, 21:28 | #13 |
Glöm inte rostad lök, 3kr extra för en matsked... snacka om att public bombar löken, och vem cashar då in, vegas?, nej, KP!
2010-04-13, 07:52 | #14 |
|
|
2010-05-17, 14:58 | #15 |
Hur funkar det här med andelspel egentligen har alltid undrat om ni har en v75 spel för 1000 kr med 10 andelar a 100 sek vad händer om ni bara får sålt säg 5 av dom får btuiekn köpa dom resterande 5 . Jag tror att det är så men är inte säker. KP du vet säkert, du verkar jävligt insatt Om man vinner e det ju bra om man har 5 andelar, och sen kör alla eget system eller e det harryboy. Sen en sista fråga kan man få vara med och lägga upp en v75 omgång i en butik, har ni typ tipskvällar och så generellt sätt i butik. främst atg.
|
|
|