|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2020-02-07, 22:30 | #1 |
Är jag dum i huvudet?Eller kan vi få ut mer på andelarna
Om man tex ska köra ett andelsspel på 1000kr och är tänkt man ska ha 10 andelar på 100kr/st fast det blir 30 andelar innan innan inlämning "pga att man inte kan ställa max antal andelar på atg som i övrigt är katastrof" och man är nöjd med utsprungsystemet på 1000kr så måste det vara bättre att man bestämmer innan att alla respekterar max 10 andelar och man hellre öppnar upp för 10 andelar till 2ggr med samma system.
En förslag vore att folk anmälde sig i forumsämnet för spelet och sen kollar man intresse och skapar antal system efter det Måste ge bättre utdelning med 3 lika system med 10 andelar på varje än ett system med 30 som man ska dela per gubbe? Eller är jag helt borta efter några öl?????? MVH:Johan |
|
2020-02-07, 22:41 | #2 |
Administrator
|
Varför inte göra så som många här inne gör och räkna på den systemstorlek du vill ha och dela det därefter på 50?
Det ger ett lägre andelspris per andel vilket dels kan vara positivt för de som vill köpa en liten lapp samtidigt som du inte behöver sitta och bevaka hur snabbt andelarna säljs. I ditt exempel med 1000krs systemstorlek så sätter du 20kr/andel som pris. De som då vill ha sin tiondel av systemet köper helt enkelt 5 andelar.
2020-02-07, 22:51 | #3 |
Jo jag förstår vad du menar
Men då delar vi på pengarna inom andelspelet Är det inte bättre att dela upp flera samma system för sätter man den så delar man med hela potten? |
|
2020-02-07, 23:05 | #4 |
Administrator
|
Förlåt, nu förstår jag inte vad du menar.
2020-02-08, 03:52 | #5 | |
Citat:
Om du vill ha 10% av ett 1000kr-system så sätter du andelspriset till 20kr/andel och köper 5 st för totalt 100 kr. Hur många andelar var och en av dina andelsköpare köper spelar ju ingen som helst roll. Om det är 3 st som köper 15 andelar var så har du ditt system för 1000 kr som du har 10% av. Om det är 45 st som köper en andel var så har du ditt system för 1000 kr som du har 10% av. Det är det absolut säkraste och bästa sättet att inte gå över tänkt system-storlek. Att köra systemet fler än en gång är fullt möjligt men INGEN av de som är med på första varvet tjänar på detta. Bäst är att bara spela det exakt en gång. Men jag håller med dig helt om att ATG har gjort det onödigt osmidigt att vara andelsspels-ledare. Som tur är så har jag hyfsat bra kontakt med en av de ATG-chefer som är ansvarig för exakt sånt här och ska träffa honom inom några veckor för att diskutera exakt såna här saker. Mitt förslag till honom kommer att bli att det gärna kan få vara default med 50 andelar för ett andelsspel, men att den som skapar andelsspelet ska kunna få sätta ett eget valfritt andelstak samt max antal andelar per person. Idag är det max 25 andelar per person av någon outgrundlig anledning. Jag kommer även att föreslå att lägga till valfri deadline för andelsköp och om inte andelstaket är uppfyllt innan dess ska andelsskaparen då kunna få köpa så många andelar han vill upp till andelstaket ( men inte mer! ) På det sättet vet alla vilken minsta andel man har av det totala systemet och andelsskaparen kan alltid lämna in det planerade systemet ( om han vill och kan fylla upp till taket. ) Om det går bör man även kunna lämna in filspel. När och framförallt OM de till slut lyssnar kommer det att gå att skapa vettiga andelsspel för allt från V4 hela vägen upp till GS75 med atg.se-andelar och V75+V86 på tillsammans-sidan.
|