|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2018-12-09, 03:56 | #1 |
GS75 Boden analys + andelsspel
Det var uppskattade analyser till förra veckans GS75 och många som hängde på till slut. Tyvärr blev allt fel för spiken och det blev endast 6 rätt. Utdelningen blev riktigt låg vilket gör att vi ha en jackpot att spela om den här söndagen istället på Bodens skrällbana. Det är isbana som gäller och det ser väldigt spännande ut utdelningsmässigt på förhand.
Kör andelsspel på 102kr/andel precis som förra veckan och den preliminära raden ligger nu ute med alla mina fyra spikförslag. Dessa fyra ska bli till två imorgon när den senaste infon kommit in. Länk till andelsspelet: https://www.atg.se/?sharedBet=true&c...9-324a1ebdc27b Systemet kommer såklart att sikta på stora pengar och förhoppningsvis kan vi få ihop till ett ganska slagkraftigt system. GS75-1 Ett stolopp över två volter inleder där det är svårt att hitta en klar tipsetta. 10 Carisma Mearas fick efter långt övervägande tipsnicken då hon visat klart bäst form på slutet. Hon har avslutat bra i de två senaste loppen mot hårdare motstånd än hon möter nu och känslan är att hon går ner i klass till den här starten. Hon avslutar vasst varenda gång och lär få en fin position på en gång härifrån springspåret. Hon är ingen som gör en massa jobb på egen hand och behöver lite flyt med löpningsförloppet. Osäkert hur hon klarar isbana då hon aldrig provat det förr men tränare och kusk tror att det inte ska vara något problem. Har inte vunnit så mycket tidigare men då hon möter lite enklare motstånd nu än på slutet så kanske hon kan moppsa upp sig lite den här gången. 6 Dusktodawn Sisu gick riktigt bra förra vintern och trivs verkligen på isbana (3 segrar, 2 andraplatser på 6 starter). Nu har hon dock varit borta länge och tränaren låter inte speciellt uppåt inför den här starten. Hon har varit som bäst med täta starter tidigare och har hittills inte vunnit på 8 försök efter vila. 4 Lasting Spell har visat mest av de på främre volten och är faktiskt obesegrad på isbana än så länge där man tagit karriärens samtliga 3 segrar, samtliga på Bodens travbana. Eftersom hon fungerade så bra på isen förra året så har man väntat på isbana och de är grunden till att man inte startat på ett tag. Det är lite osäkert hur hon står sig formmässigt då hon aldrig visar något i träning men eftersom man troligen siktat lite på det här loppet så är hon nog väl förberedd. Man bör kunna hitta relativt enkelt till spets här och i ledningen tog hon två av sina segrar på isbana förra året. Spännande drag till låg procent. 7 Jazza Håleryd är väldigt ojämn och varvar bra och dåliga prestationer. Näst senast var hon fin vid segern då hon vann säkert efter att ha gått sista 1100 i tredjespår. Senast var hon dålig igen och var bara blek efter ett lopp i kön där hon tappade till slut. Svår att räkna på men har hon sin dag så duger hon gott i ett lopp som det här. Betrodd blir även 5 Tyra I.H. som var ute mot lite tuffare fyraåringar senast där hon tappade till slut och kunde inte haka på från rygg på ledaren. Hon står hårt inne i loppet här och har bara mäktat med en seger i år och det var i ett riktigt billigt P21-lopp. Kan spurta bra med rätt resa men bli klart överspelad här känns det som och det är nog ingen jag kommer att betala för. GS75-2 Öppet 4-åringslopp där jag tycker att 4 Zaplac står på tur för seger efter två bra avslutningar i de senaste loppen. Näst senast var han ute i ett lopp över lång distans där han gick ett riktigt bra slutvarv i tredjespår och visade riktigt styrka när man kopplade grepp om ledaren men blev avslagen av en smygkörd innan mål. Senast backade man från spår 7 i ett sprinterlopp och hamnade i kön. Avslutade återigen starkt till en andraplats där vinnaren fått en betydligt mer spårsnål resa. Nu har man äntligen fått ett bra spår och kusken kommer att vara offensiv direkt den här gången. Det är en stark häst som går ända in mål varje gång och känslan är att han kommer att segerstrida oavsett hur loppet blir kört. Isbana tror tränaren kommer att passa perfekt då det är en häst som kräver bra fäste och isbroddar borde då fungera utmärkt. Man har även provat isbanan i ett provlopp med bra resultat. Tränaren är väldigt optimistisk inför den här starten och hästen känns jättefin hemma och kommer verkligen i toppform. I ett rätt öppet lopp där flera är jämnspelade och de flesta sprider strecken ordentligt kan det vara spelmässigt bra att koppla grepp på omgången med en spik här. Då Zaplac inte är favorit i skrivande stund och faktiskt bara fjärdehandare tycker jag att det kan vara en riktigt bra spik! Öppet värre där bakom och ska man börja gardera blir det ett dyrt lopp. 5 B.W.L.Ruthless är favorit just nu och det var ett fint intryck senast när han skuttade undan från ledningen och vann med tussarna och krafter kvar i mål. Men med ett par snabba invändigt så blir det nog ingen ledning den här gången och den här stora tunga hästen missgynnas nog ganska kraftigt av både kort distans och isbana. Som sagt många om budet vid gardering men en som måste nämnas är 3 Fiona Fashion som just nu är spelad på 1%! Hon är segerlös än så länge men har gjort två starter nu i ny regi och senast såg hon kraftigt förbättrad ut när hon avslutade starkt till en andraplats i ett lopp över lång distans. Kytölä som bland annat har betrodde Wasa Windy i sjätte loppet tycker att det här är hans klart bästa chans i omgången och låter mycket optimistisk inför den här starten. Får hon rätt lopp i ryggar så är hon inte alls borta i det här loppet och hon ska passa bra på hårt underlag. GS75-3 1 Backegubben blir omgångens största favorit och det är ett mycket kapabelt kallblod som har vunnit 6 av sina 13 starter. Han borde ta hand om ledningen här med endast två hästar på start och han har vunnit alla tre gånger han har gått i spets tidigare. Men hästen har inte startat sedan september och har dessutom inte fått några snabba jobb utan bara gått tung träning. Det kan alltså saknas en hel del formmässigt och på 5 tidigare starter efter uppehåll på flera månader så har han inte tagit en enda seger. Lägg därtill att enda starten hästen gjort på isbana (på Skellefteå i februari) så fungerade han inte alls och galopperade vilt. Totalt har han galopperat i 5 av 13 starter och även om han har sett mer tryggare ut på slutet är det ingen säker herre. Nu är det bara två hästar på startvolten och de på tillägg kommer att vara ikapp på en gång. I skrivande stund är hästen streckad på 75% och det känns på tok för mycket! Absolut ingen favorit att hålla i handen och att gardera en så här stor favorit har aldrig kännts mer givet. Stallkamraten 8 Åstas Marcus gör också comeback. Innan vilan var hon ute mot tufft motstånd men fungerade inte riktigt och var stekhet och okontrellbar i några starter. Då lät man honom vila och nu har man bytt foder och lite träningsupplägg för att hästen ska lugna ner sig och det känns mycket bra hemma på gården. Kapacitetsmässigt är det en bra häst för klassen som bland annat vann på en 24-tid över distansen i september. Hästen är riktigt startsnabb och vill Susanne så spetsar hon nog från springspåret här. Hon kommer nog dock inte att köra så hårt mot Björn som säger att han vill se den här hästen i ryggar. Men hästen är absolut inte sämre än favoriten och trivs dessutom utmärkt på Boden (3 vinster på 4 försök) och vintern (4 vinster på 6 försök). I motsättning med favoriten så har den här gått bra efter vila förr och vunnit hälften av de tolv starter han gjort efter längre vila. Är i skrivande stund nästan tio gånger mindre spelad än favoriten och det är alldeles för stor skillnad mellan dessa två. Får bli min tipsetta på spelvärdet då han är såpass mycket mindre spelad! Norske 10 Kjärs Emil trodde jag skulle slå favoriten i sista sväng när han var på besök i Boden i september. Nu som då stod han med 20m tillägg mot Backegubben men då i ett lopp över 1640m. Han kom iväg bra direkt ur volten och när fältet formerat sig satt han i andra utvändigt. Kusken valde att sitta kvar när attackerna kom i tredjespår med 7-800 meter kvar och i sista svängen såg han riktigt lavad ut men då kom galoppen och man tog upp och hamnade sist i fältet med bara några hundra meter till mål. När han hittat benen igen så spurtade han mycket vasst tvärs över upploppet och var bara ett huvud från tredjeplatsen, 3-4 längder bakom backegubben. Utan galoppen hade han utan tvekan utmanat om segern och sköter han sig bara den här gången blir han absolut att räkna med. Plus jämfört med senast är att det endast är två hästar på startvolten vilket gör att man kommer att vara i närkontakt med de där framme nästan omgående och att det dessutom är ett halvvarv längre. 5 Skaffer Elden ska ha gått framåt med lopp i kroppen och får Ove A Lindqvist i sulkyn igen. Ove är absolut en av sveriges bästa kallblodskuskar och har vunnit med den här hästen två gånger tidigare. Kapabel häst som har rekordet på 24,9 volt över full väg som är flera sekunder snabbare än de andra i loppet här. Trivs på Bodentravet och har vunnit 2 av 3 tidigare försök när han startat tätt som han gör nu. Galopperat i hälften av sina starter och inte att lita på men felfri är han i segerstriden. Har känsla för skräll i det här loppet och kommer nog att plocka med ett par hästar. GS75-4 Här har vi ett 3-åringslopp över två volter där vi också i skrivande stund har en enorm favorit i 9 Lexington Tooma. Han har leverat jämna och fina prestationer och varit bland de tre första i mål i 5 av sina 7 starter. Snävt spår här men gynnas av strykningen då man får större plats i volten och kliver han iväg så öppnar han ganska bra och kan vara långt framme på en gång. Utan tvekan den som visat mest i loppet och är stabil, rätt favorit. Men att göra en 3-åring med 7 starter i karriären till 70% favorit i ett lopp där han står med tillägg och med största sannolikhet kommer att behöva göra allt jobb själv känns väldigt fel. Man har ingen aning om hur hästen kommer att fungera på isbana och då det finns en del fynd i loppet så känns det givet att gardera även här. 2 Conrads Gregor omtalades som ett riktigt löfte efter sin debut där han vann trots att han tappade väldigt mycket på en galopp efter några hundra meter. De avslutande 1700m sprang han på 1.15,4 vilket är riktigt imponerande. Tränare Sören Lennartsson har riktigt höga förhoppningar på den här och han menar att den här kommer att ha mycket att visa upp på travbanan framöver. Han blev tillfixad i en has efter galopperna och har sedan inte alls sett osäker ut. Senast fick han ett tungt lopp och det visade sig också efteråt att hästen var sjuk. Hästen har gått ett provlopp inför det här och kändes riktigt fin. Han har dessutom gått på rakbana av is där det såg ut att fungera utmärkt. Farten han visade när han svepte fältet på bortre lång i debuten sitter kvar på näthinnan och fungerar han bara nu kan han helt enkelt vara överlägsen i det här gänget. Helt tappad av de tidiga spelarna och 4% just nu är kanske omgångens bästa fynd! 1 Finsweden låter Salmela väldigt uppåt på och hästen har fått perfekt spår här. Det finns ingen på start som har visat att de kan öppna speciellt fort och det borde vara mycket goda chanser att hålla upp ledningen här. Han vann debuten enkelt från ledningen och starten efter såg han ut att vinna från dödens när han kopplade grepp med mindre än 100m kvar så kom galoppen. Galopp blev det även senast då han hoppade direkt i starten. Fick iallafall en genomkörare efter galoppen och Salmela är väldigt nöjd med hur hästen känns för dagen. Kliver han bara iväg här så kommer han att bli oerhört svårfångad. 4 Anchorman avslutade 1.12 sista 400 senast och är under kraftig utveckling. Spår 4 i volten är inte perfekt och det finns galopprisk men kommer han iväg är han nog med i främre träffen. Ett lopp med orutinerade 3-åringar där alla hästar i fältet tillsammans har skrapat ihop ynka 78 starter (mindre än 8 starter per häst) där i stort sett alla gör debut på isbana så luktar det verkligen skräll lång väg av det här loppet. Alla nämnda hästar streckas och kommer förmodligen fylla på med ett par till. GS75-5 14 Global Ultimate vann en nästan identiskt spårtrappa senast från nästan exakt samma läge efter att ha körts fram till dödens med varvet kvar. In mot sista sväng satte man press på ledaren och gick till slut undan till en väldigt säker seger. Gången innan avslutade hon riktigt bra till andraplatsen efter att ha gått i tredjespår sista varvet och närmade sig vinnaren hela vägen in mot mål. Hon trivs med kusken och på banan och i ett väldigt ojämnt lopp där två hästar sticker ut med många riktiga löss där bakom tror jag att hon ska ha väldigt goda chanser att runda dessa till seger. Det här kan vara en bra spik i omgången då hon visar färsk form jämfört med värsta motbudet som har varit borta i tre månader. Motbudet som jag pratar om är 13 Don Draper som i grunden är en minst lika bra häst som tipsettan. Men hästen har inte alls fungerat på isbana tidigare med två nollor och en sjundeplats som resultat på tre lopp, där han dessutom var hårt betrodd vid båda nollorna. När han nu kommer tillbaka från vila och tipsettan visar toppform så tar jag nog ställning här och spikar istället för att dubbla upp loppet med den här. 5 B.W.T.Rockandroll är den tredje hästen som blir betrodd i loppet och är väl kanske lite svår att sätta in i loppet. Han kommer med två raka segrar men har fått loppen perfekt kört i halsen båda gångerna och har inte imponerat nämnvärt. Sett några tidigare starter där han har varit direkt blek och det är ingen häst jag tagit till mig. Finska hästarna brukar vara påställda när de kommer hit och skulle han bli släppt billigt till ledningen så kan han bli svårfångad. Men jag tror ändå att han får svårt att stå emot min spik till slut och chansar bort den här finska gästen. GS75-6 Ett lopp över lång distans där 11 Cash'em just nu är klar favorit. Han var riktigt fin senast efter ett snällt lopp invändigt. Det såg ut att vara alldeles för långt fram till ledaren i utgången av sista sväng då han fick fritt men han spurtade riktigt vasst till en säker seger till slut. Han trivs verkligen med förutsättningarna just nu när det är vinter och isbana samt täta starter. Har bara 1 seger på 12 starter över 2600 meter men det är nog mer en tillfällighet mer än att han inte klarar distansen. Han har bland annat även vunnit ett lopp över 3000 meter på isbana så styrkan är det inget fel på. Helt klart rätt favorit i loppet och då de där framme ser riktigt klena ut och ingen annan på bakre volten visat någon form på slutet så är detta ett av mina spikförslag i omgången. Jag tror inte att någon där framme kan stå emot över lång distans och ska man nämna någon annan häst så är det 13 Oleander Face som alltid avslutar bra och har varit bland de tre första i 7 av sina 11 starter över 2600m. Han var inte bra senast men man hade haft dåliga träningsförhållanden en tid och det ska vara klart mycket bättre nu. Tränaren menar att hästen känns bättre nu än den gjort tidigare under säsongen och hon låter väldigt hoppfull inför den här starten. Näst senast stod hästen för en ruskig avslutning efter att ha blivit dragen sist av en trött häst innan sista sväng. Hästen är van med de här förhållanden och har gått bra på isbana tidigare. Lyckas hästen med en liknande avslutning som näst senast så kommer man att fälla väldigt många här till slut. Man ligger väldigt lågt på många håll hos konkurrenterna och spikar man inte Cash'em kan dessa två utgöra ett starkt lås. GS75-7 1 Eva I.H. blir klar favorit i avslutningen och är nog den bästa hästen i fältet. Men det är ett ensamt sto som blir över från start och hon var verkligen inte bra i sitt senaste lopp. Hon går dock ner i klass om man jämför med vad hon mött på slutet och hon trivs väldigt bra med kusken. Hittar man bara ut från innerspåret så är segerchanserna rätt goda men ingen jag vill gå på som stor favorit i avslutningen med en del frågetecken på. Min idé i loppet är istället 6 Rosso Pomodoro som fick ett perfekt lopp inför det här senast då han kördes snällt och gick i mål i fin stil med krafter kvar i ett rätt bra lopp som vanns av Weekend Fun (stark tvåa i silverdivisionen på V75 igår). Formen borde vara kraftigt framflyttad med det loppet i kroppen då det var länge sedan han fått ett ordentligt lopp före det. Senaste ordentliga loppet han fick före det så avslutade han riktigt bra efter sen lucka som tvåa bakom Nobel Amok. Hästen öppnar bra och det ser ut som att han ganska billigt kan få överta ledningen här av 3 Victory Streamline som man säger att man vill ha rygglopp med. Han trivs väldigt bra på vintern och har hittills 4 segrar på 7 försök under årstiden. Senast var det vanlig vagn men förhoppningsvis blir det bike igen till den här starten. Gabriella tror mer på den här än sin andra häst (9 The True F.) som just nu är mer spelad. Väl i spets är det hästen att slå och med formintrycket senast kontra favoritens dåliga insats så rankar jag hästen som klar etta i loppet. Just nu tio gånger mindre spelad än favoriten och håller procenten i sig lite så kan det vara omgångens bästa spik! Vid gardering är även 3 Victory Streamline given som trivs på isbana och kommer att få ett fint lopp i rygg på ledaren här. Det är lite omsatt just nu och insatsfördelningen kommer nog att se helt annorlunda ut imorgon. Senast redigerad av dingo1337 den 2018-12-09 klockan 04:03. |
|
2018-12-09, 10:32 | #2 |
Strykningar:
GS75-4: 6 och 7 har blivit strukna och ingen av dessa var aktuella streck sedan tidigare. Strykningarna gynnar favoriten som får större plats i volten oxh färre att runda. Fortfarande för mycket spelad enligt mig. GS75-5: Under förmiddagen har både 5 B.W.T.Rockandroll och 13 Don Draper blivit strukna. Det var väldigt tråkiga strykningar spelmässigt då jag inte trodde på de samt att de var de enda streckade bakom mitt spikförslag. Nu har dock 14 Global Ultimate en än mer passande uppgift och det ska verkligen vara toppchans för seger. Blir hon inte på tok för stor favorit så kommer den nog att bli en av spikarna på systemet! GS75-7: Ännu en tråkig strykning då 11 Eder Bob ströks. Han var kraftigt överspelad innan strykningen och kändes verkligen inte het med skor på isbana. Förändrar ingenting i övrigt i loppet då han stod längst bak. |
|
2018-12-09, 10:48 | #3 |
GS75-2
4 Zaplac slog favoriten regelrätt över aktuell distans senast och att han nu ska bli mlndre än hälften så mycket spelad när han dessutom har ett mycket bättre läge än hade sist, nej det är bara märkligt! Väldig spridning på strecken och just nu smaskiga 12% bara på gör att jag utser det här till omgångens bästa spik! GS75-7 Eva I.H. är för mycket spelad men tillsammans med 6,9 och 3 så känns loppet helt stängt och dessa fyra kommer att streckas på systemet. Den ena spiken är alltså bestämd och beroende på hur strecken sätter sig under dagen kommer jag ta ställning för antingen Global Ultinate eller Cash Em där det i nuläget lutar mest mot den förstnämnda. Senast redigerad av dingo1337 den 2018-12-09 klockan 11:04. |
|
2018-12-09, 15:41 | #4 |
Just när jag lämnat in så rasar det in strykningar och vi får se om det blir några tävlingar över huvud taget.. Strykningen av backagubben var riktigt tråkig då jag inte alls trodde på honom idag som megafavorit
|
|
2018-12-09, 16:31 | #5 |
När banan är så här så borde man ställa in, hästarna sladdar ju bara runt
|
|
2018-12-09, 17:53 | #6 |
Håller fullständigt med. Tombola i systemuttagningen, förutsättningar totalt förändrade.
|
|
|