Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in


Svara
 
LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-08-13, 15:42   #1
 
Brisks avatar
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 20
Sharp$: 87
Standard

Sverige Demokraterna (läs:Frp i Norge) större än man(media) tror!???


Om 37 dagar går Sverige till val, om nu någon hade missat det.
Detta val sägs vara det osäkraste någonsin, och den anledningen stavas SD (Sverige Demokraterna).Tycka vad man vill om SD, men så här går min tankegång;
Att SD kommer in i riksdagen är glasklart(krävs 4%). Oddsbolagen har tom. tagit bort det som spel(OBS: Expekt undantag).
Frågan som kvarstår är hur stora blir SD?
Varför är då detta intressant? Jo, här finns det pengar att tjäna.

SD har de senaste 7 åren haft stadigt ökande siffror. Senaste opinionsundersökningen som publicerades av Aftonbladet idag ger SD 5,6%. Men som alla vet är osäkerhetsfaktorn i dessa undersökningar relativt stor. Det har historien påvisat om inte annat.

Då undertecknad både har intresse av politik och att tjäna deg(mest av det sistnämnda), så ägnades gårdagskvällen åt att sondera lite i den politiska terrängen.

Min slutsats: Jag tror SD är starkt underskattade, och att deras valresultat mycket väl kan bli 7% eller mer.

Risken finns självklart att jag varit "enögd" i denna bedömning, och undermedvetet letat argument som styrker denna tes. Nedan följer iallafall mina argument.

1. Senaste opinionsundersökning ger SD 5,6% och kurvan går uppåt.
2. Folk röstar på SD för att visa sitt missnöje (vilket är stort just nu, läs:dålig konjunktur).
3. Dåliga ekonomiska tider=Bra SD tider. Detta går att påvisa från statestik.
4. Extrema högervindar i hela Europa senaste 10 åren.
5. Varför skulle svenskarna skilja sig anmärkningsvärt från norrmän eller danskar? Frp(No) 22,9% och Danskt FP 13,9% i senaste valen.
6. För en vecka sedan gick en av Sveriges ledande politiskt sakunniga(Stig-Björn från Fredrik&Filip) ut och bedömde att SD mycket väl kan få så mycket som 12%. Detta har skapat ytterliggare debatt.
7. På Facebook har över 100k svenskar över 18 år röstat. SD ligger på 18,1%. Klart största mig veterliga opinionsundersökning om än dock ej demografisk.
8. 497k förstagångsväljare(motsvarande ca: 10% av väljarna). Minst 20% av dessa förväntas rösta på SD enligt opinionsundersökningar. Bara dessa 20% motsvarar alltså drygt 2% av valmanskåren.
9. Inte längre någon osäkerhet om SD kommer in i riksdagen(spärr 4%). Ger snöbollseffekt.
10. Opinionsundersökningar görs fortfarande nästintill uteslutande genom uppringning till fast telefon. Över 40% av svenskar 18 till 30 år saknar fast abonnemang.
11. Piratpartiet(för fri fildelning bl.a.) ett annat missnöjesparti kommer inte komma in i riksdagen. Deras väljare tros rösta på SD i ganska hög utsträckning.
12. Sist men inte minst den sk. "Bradley effekten".
Förklaring: Ett fenomen som innebär att en opinionsundersökning överrapporterar politiskt korrekta svar. Det tar emot för folk att berätta att man tänker rösta på SD, men väl vid valurnan när ingen annan ser så är det fritt fram.
Vid förra valet var denna effekt så stor som 61%(jämnfört med genomsnittet för opinionsundersökningarna månaden innan valdagen) för SD som då slutade på 2,9%. Lika stor effekt blir det kanske inte i detta val, men vid exempelvis 20% effekt så har SD knappt 7% i skrivande stund.
Kända ex. av denna effekt: 1) Le Pen Frankrike 2) New Y. Guiliani 3) Senators val i Louisiana. mfl. Dock finns det ett undantag: Obama.

Så var kan man då dra nytta av denna förutsägelse att SD skulle landa på 7% eller mer?

De oddsbolag jag funnit är följande:

1. Unibet och Sportingbet har en "heads up" mellan FP och SD, med 1,5% handikapp till SD's fördel. Bet på SD ger 1,72 ggr. $ hos bägge bolagen. FP förväntas ligga i spannet 6-7%.
Unibet har även att man kan satsa på SD's resultat i följande halv % intervall: 6-6,49% - 7,50 ggr. $. 6,5-6,99% - 8,50. 7-7,49 - 10,00. 7,5-7,99% - 10,00. 8-8,49 - 20,00 ggr. $.
OBS! De sistnämnda intervalloddsen sjunker hela tiden, så skynda!

På Unibet kan man satsa några tusen på FP/SD, och några hundra på respektive i intervallspelet. Man kan även lite oväntat kombinera med andra spel(dubbel/trippel).

2. Två enligt mig kassaskåpssäkra bets står Expekt för. 1) SD över 4% till 1,30 (Enda bolaget som har kvar detta spel! Dock maxinsats:500sek). 2) Heads up mellan KD och SD, SD vinnare till 1,80. KD ligger under 4% spärren just nu! Dock även här maxinsats: 500Sek. Men varför tacka nej att råna Expekt på 520 sek(vilket ovan bägge spel ger)?

Jag har kontaktat Unibet och bett dem ge mig ett odds på att SD får över 8,49% samt maxinsats. Får jag 25ggr degen så finns det helt klart ett spelvärde enligt mig.

Ryggar gör ni på egen risk, men dryga femhundringen hos Expekt bör ej missas!

Over&Out/Mr Brisk
Brisk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 16:07   #2
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Det sämsta de "etablerade" partierna gör är att utesluter SD helt och hållet från den offentliga scenen. Där har SD vunnit många röster. Hade partiet fått stå till svars för sin politik tror jag inte att man behövt oroa sig för att 4%-spärren klaras.

Dock så vill jag poängtera en sak trots din intressant grundliga genomgång om varför SD till hösten är ett parti i riksdagen. Det finns en sak som kan fälla partiet och det är osäkerheten och jämnheten bland de två blocken vi har nu inför valet. Jag tror (kanske mest hoppas) att svenska folket inser hur jämnt det kommer bli i valet och istället för att lägga sin röst på SD stoppar dom ner en valsedel med något parti i Alliansen eller de Röd-Gröna istället för att "säkra" att rätt sida vinner valet.

Jag blir inte förvånad om SD kommer in i riksdagen men är inte lika hundra säker som du verkar vara. Dock så är det kanske enbart en vinklad förhoppning från min sida. I vilket fall som helst så kommer det bli en otroligt spännande valvaka!
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 16:13   #3
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dellgren Visa inlägg
Det sämsta de "etablerade" partierna gör är att utesluter SD helt och hållet från den offentliga scenen. Där har SD vunnit många röster. Hade partiet fått stå till svars för sin politik tror jag inte att man behövt oroa sig för att 4%-spärren klaras.

Dock så vill jag poängtera en sak trots din intressant grundliga genomgång om varför SD till hösten är ett parti i riksdagen. Det finns en sak som kan fälla partiet och det är osäkerheten och jämnheten bland de två blocken vi har nu inför valet. Jag tror (kanske mest hoppas) att svenska folket inser hur jämnt det kommer bli i valet och istället för att lägga sin röst på SD stoppar dom ner en valsedel med något parti i Alliansen eller de Röd-Gröna istället för att "säkra" att rätt sida vinner valet.

Jag blir inte förvånad om SD kommer in i riksdagen men är inte lika hundra säker som du verkar vara. Dock så är det kanske enbart en vinklad förhoppning från min sida. I vilket fall som helst så kommer det bli en otroligt spännande valvaka!
Kommer brisera en rapport snart ifrån SD angående invandrare och våldtäketer(överfall) det kna gå lite hursomhelst från den.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 16:17   #4
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive Visa inlägg
Kommer brisera en rapport snart ifrån SD angående invandrare och våldtäketer(överfall) det kna gå lite hursomhelst från den.
Ja jag har hört talas om den. Mer spänd på effekten än resultatet faktiskt.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 16:28   #5
 
pankbanks avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 657
Sharp$: 0

007 ser grönt
Stats: 275 - 366 - 21
ROI: 99.43%
Vinstprocent: 43.00%

Standard

efter den rapporten faller oddsen till 1.01
pankbank är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 19:56   #6
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Hallsberg
Inlägg: 190
Sharp$: 241
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pankbank Visa inlägg
efter den rapporten faller oddsen till 1.01
är detta faktum eller din gissning?
muRum är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 20:02   #7
 
pankbanks avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 657
Sharp$: 0

007 ser grönt
Stats: 275 - 366 - 21
ROI: 99.43%
Vinstprocent: 43.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av muRum Visa inlägg
är detta faktum eller din gissning?
ett dåligt skämt
pankbank är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 22:44   #8
 
apekatt66s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 543
Sharp$: 1129
Standard

Tackar för att du gjorde mig uppmärksam på att expekt inte gillar pengar....resten...nja...

Men tack för expekt
apekatt66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-14, 17:32   #9
 
Grezeas avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 356
Sharp$: 110
Standard

En annan pumpade in pengar på SD redan den 19 maj ^^
Grezea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 22:45   #10
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 20
Sharp$: 116
Standard

Att SD går över 4%, ja, oddset på 1,30 säger väl just att det är väldigt stor chans. 1.15 nu, fortfarande spelvärt? Bättre än bankräntan. Gratis pengar.

Citat:
Risken finns självklart att jag varit "enögd" i denna bedömning, och undermedvetet letat argument som styrker denna tes.
Källor hade hjälpt jättemycket, men samtidigt är det ju allas ansvar att själva bilda sig en uppfattning.
Jag är själv inte insatt å kan inte avgöra om det är ett bra spel eller inte, men några tankar har jag om innehållet i din rek.

Citat:
5. Varför skulle svenskarna skilja sig anmärkningsvärt från norrmän eller danskar? Frp(No) 22,9% och Danskt FP 13,9% i senaste valen.
För att vi har skiljt oss från norrmän å danskar vid tidigare val kanske?

Citat:
7. På Facebook har över 100k svenskar över 18 år röstat. SD ligger på 18,1%. Klart största mig veterliga opinionsundersökning om än dock ej demografisk
Det finns även en kebab som har fler fans än SD å en rätt stor grupp med kids som är sugna på att gräva loss skåne med spadar.

Citat:
8. 497k förstagångsväljare(motsvarande ca: 10% av väljarna). Minst 20% av dessa förväntas rösta på SD enligt opinionsundersökningar. Bara dessa 20% motsvarar alltså drygt 2% av valmanskåren.
En googling sa mig att 497K beräknas motsvara 7% av de RÖSTBERÄTTIGADE.
Statistiska centralbyrån, SCB - Allmäna valen 2010: Antalet förstagångsväljare fortsätter att... - MyNewsdesk

Å en till googling sa mig att Valdeltagandeundersökningen 2006 visar stora skillnader i deltagande mellan olika åldersgrupper. Lägst var valdeltagandet bland de yngsta och äldsta. Detta trots att andelen förstagångsväljare ökade.

Statistiska centralbyrån, SCB - Ökat valdeltagande bland förstagångsväljare - MyNewsdesk

Citat:
10. Opinionsundersökningar görs fortfarande nästintill uteslutande genom uppringning till fast telefon. Över 40% av svenskar 18 till 30 år saknar fast abonnemang.
Å detta är du liksom helt säker på!?! Eftersom jag inte ska reka eller spela på det här så nöjer jag mig med en undersökning från i vintras där 10.000 svenskar mellan 18 å 30 år har intervjuats.
http://www.nyhetskanalen.se/polopoly...sväljarna.pdf
(Det intressanta med länken är inte resultatet, utan att de påstår sig ha fått tag på 10 000 unga röstberättigade)
Men sverigedemokrater kanske inte har mobiltelefon heller, de har bara facebook.


Oddsen har ju sänkts så ni är väl ett gäng som har lirat och man får väl önska er lycka till. Men 18-30-åringarna ska ju ta sig till vallokalerna innan ni kan hämta ut era pengar, så ni får väl hoppas att det inte regnar på valdagen eller sups för mycket kvällen innan.
Rosen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 10:43   #11
 
Brisks avatar
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 20
Sharp$: 87
Standard

Vill börja med att tacka för ditt tänkvärda och kritiska inlägg Rosen.


Citat:
Ursprungligen postat av Rosen Visa inlägg
Att SD går över 4%, ja, oddset på 1,30 säger väl just att det är väldigt stor chans. 1.15 nu, fortfarande spelvärt? Bättre än bankräntan. Gratis pengar.



Källor hade hjälpt jättemycket, men samtidigt är det ju allas ansvar att själva bilda sig en uppfattning.
Jag är själv inte insatt å kan inte avgöra om det är ett bra spel eller inte, men några tankar har jag om innehållet i din rek.

Jag tar till mig gällande källhänvisningen.

För att vi har skiljt oss från norrmän å danskar vid tidigare val kanske?

Det finns även en kebab som har fler fans än SD å en rätt stor grupp med kids som är sugna på att gräva loss skåne med spadar.

Spelar ingen roll om 1 miljon tycker bättre om kebaben än SD. 18% är 18% för.

En googling sa mig att 497K beräknas motsvara 7% av de RÖSTBERÄTTIGADE.
Statistiska centralbyrån, SCB - Allmäna valen 2010: Antalet förstagångsväljare fortsätter att... - MyNewsdesk

7% stämmer bra. Men att 20% av dem kommer rösta SD är i underkant enligt undersökningar.

Å en till googling sa mig att Valdeltagandeundersökningen 2006 visar stora skillnader i deltagande mellan olika åldersgrupper. Lägst var valdeltagandet bland de yngsta och äldsta. Detta trots att andelen förstagångsväljare ökade.

Stämmer, men förstagångsväljarna kommer att avgöra detta val.

Statistiska centralbyrån, SCB - Ökat valdeltagande bland förstagångsväljare - MyNewsdesk


Å detta är du liksom helt säker på!?! Eftersom jag inte ska reka eller spela på det här så nöjer jag mig med en undersökning från i vintras där 10.000 svenskar mellan 18 å 30 år har intervjuats.
http://www.nyhetskanalen.se/polopoly...sväljarna.pdf
(Det intressanta med länken är inte resultatet, utan att de påstår sig ha fått tag på 10 000 unga röstberättigade)
Men sverigedemokrater kanske inte har mobiltelefon heller, de har bara facebook.

Jag skrev nästintill alla opionsundersökningar. SIFO(som är störst) ringer upp fast abonnemang.

Oddsen har ju sänkts så ni är väl ett gäng som har lirat och man får väl önska er lycka till. Men 18-30-åringarna ska ju ta sig till vallokalerna innan ni kan hämta ut era pengar, så ni får väl hoppas att det inte regnar på valdagen eller sups för mycket kvällen innan.
Unibet har fortfarande inte svarat på min förfrågan. Däremot(som du uppmärksammat) så har de sänkt oddsen avsevärt. Jag har redan passat på att hedgea heads up'en FP/SD, så nu är jag vinnare hur som helst.
Brisk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 11:30   #12
 
pankbanks avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 657
Sharp$: 0

007 ser grönt
Stats: 275 - 366 - 21
ROI: 99.43%
Vinstprocent: 43.00%

Standard

kristendemokraterna - SD 2.20-1.55 expekt . hm ? ? ja. det enda som oroar är att folk inte går och röstar. men jag hänger på .

blåa-röd/gröna 1.75-2.00 nu nordicbet.
pankbank är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 12:13   #13
 
kingscanias avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Norr om Skåne = Norrland
Inlägg: 1 416
Sharp$: 56


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pankbank Visa inlägg
kristendemokraterna - SD 2.20-1.55 expekt . hm ? ? ja. det enda som oroar är att folk inte går och röstar. men jag hänger på .

blåa-röd/gröna 1.75-2.00 nu nordicbet.
Då menar du att du är orolig för kd va? För de har ju bara ca 4 %, om alla deras "väljare" går och röstar
__________________
Citat:

Citat:
Sätt in pengar på Plusgiro 52 90 49 - 9 eller Bankgiro 5223 - 9159 märk talongen "Shaking Generation - Björn Hellkvist".
Citat:
Give Sharp$, not "Tack"!
kingscania är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 12:15   #14
 
apekatt66s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 543
Sharp$: 1129
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av kingscania Visa inlägg
Då menar du att du är orolig för kd va? För de har ju bara ca 4 %, om alla deras "väljare" går och röstar
Fast de har ju taktikröstande högerspöken på sin sida också...undertecknad kommer bland annat att rösta på de om de ligger risigt till.
apekatt66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 13:22   #15
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av apekatt66 Visa inlägg
Fast de har ju taktikröstande högerspöken på sin sida också...undertecknad kommer bland annat att rösta på de om de ligger risigt till.
+1.

Det enda partiet som har en tillstymmelse av konservatism ar KD och ar det enda parti jag hade kunnat overvaga att rosta pa.

Moderaterna - Det nya arbetarpartiet.
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 13:36   #16
 
Donalds avatar
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: West Coast
Inlägg: 1 148
Sharp$: 181


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av apekatt66 Visa inlägg
Fast de har ju taktikröstande högerspöken på sin sida också...undertecknad kommer bland annat att rösta på de om de ligger risigt till.
Jag är en av dem
Donald är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 13:37   #17
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 154
Sharp$: 26725
Standard

Brisk gör många argument som talar för SD i KD/SD-duellen, men jag tycker nog att 1.55 är lite väl marginellt med hänsyn till alla osäkerhetsfaktorer. Ser att TV4 kör en "anti SD-dokumentär" på prime time ikväll också, det lär väl inte hjälpa deras sak direkt. PRO-ligan lär väl trotsa både alzheimer och kräfta för att få iväg valsedlarna också, så bra jobb som Hägglund gjort för att smöra upp dem. Detsamma kan väl inte sägas om SD-människorna som enligt mina erfarenheter är mycket snack och lite verkstad, skulle inte förvåna mig om mer än 50% av "SD-röstarna" stannar hemma. Bara det att valet ligger på en söndag hindrar nog många av kidsen som håller på SD att stanna på soffan.

Jag skulle vilja förorda Sossarna över 31,5% till 2.20 på Expekt. Motiveringen är ganska enkel, sosse-Svensson var på campingsemester vid juni/juli-undersökningarna och kunde inte svara i telefon. Dessutom tror jag att de två stora partierna får många osäkra röster, Mod knycker SD-röster och Soc får MP-röster eftersom de gör allianserna osäkrare i kommande regering.

Folkpartiet under 6,5% till 2.00 på Expekt gillar jag också. Sifoundersökningarna antyder ett 50/50-läge, sen tror jag att många väljare när de väl står vid urnan och tänker efter så kommer de fram till att Janne B en riktig jävla idiot (att lägga till det faktum att han är grymt okarismatisk).

http://www.tns-sifo.se/media/287948/...aug%202010.pdf
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 15:41   #18
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 968
Sharp$: 2243
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Brisk gör många argument som talar för SD i KD/SD-duellen, men jag tycker nog att 1.55 är lite väl marginellt med hänsyn till alla osäkerhetsfaktorer. Ser att TV4 kör en "anti SD-dokumentär" på prime time ikväll också, det lär väl inte hjälpa deras sak direkt. PRO-ligan lär väl trotsa både alzheimer och kräfta för att få iväg valsedlarna också, så bra jobb som Hägglund gjort för att smöra upp dem. Detsamma kan väl inte sägas om SD-människorna som enligt mina erfarenheter är mycket snack och lite verkstad, skulle inte förvåna mig om mer än 50% av "SD-röstarna" stannar hemma. Bara det att valet ligger på en söndag hindrar nog många av kidsen som håller på SD att stanna på soffan.

Jag skulle vilja förorda Sossarna över 31,5% till 2.20 på Expekt. Motiveringen är ganska enkel, sosse-Svensson var på campingsemester vid juni/juli-undersökningarna och kunde inte svara i telefon. Dessutom tror jag att de två stora partierna får många osäkra röster, Mod knycker SD-röster och Soc får MP-röster eftersom de gör allianserna osäkrare i kommande regering.

Folkpartiet under 6,5% till 2.00 på Expekt gillar jag också. Sifoundersökningarna antyder ett 50/50-läge, sen tror jag att många väljare när de väl står vid urnan och tänker efter så kommer de fram till att Janne B en riktig jävla idiot (att lägga till det faktum att han är grymt okarismatisk).

http://www.tns-sifo.se/media/287948/...aug%202010.pdf
Fast dom har 19 dagar på sig att masa sig ur soffan. F
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 19:23   #19
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Kan någon nämna ett bra odds på att SD inte klarar 4%?
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 19:28   #20
 
apekatt66s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 543
Sharp$: 1129
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dellgren Visa inlägg
Kan någon nämna ett bra odds på att SD inte klarar 4%?
5.80 på unibet kanske?
apekatt66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 19:29   #21
Super Moderator
 
dellgrens avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Malmö
Inlägg: 1 163
Sharp$: 8661
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av apekatt66 Visa inlägg
5.80 på unibet kanske?
Hoppla. Intressant...
Spel lagt. Helt klart värde i ett så högt odds.

Senast redigerad av dellgren den 2010-08-17 klockan 19:34.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 09:43   #22
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 154
Sharp$: 26725
Standard

Jag la 850 på Sossarna över 31,5% till 2.20 på Expekt. Fick igenom 92 spänn(!) utan granskning och efter ett par minuter gick de med på 500 . Ska tilläggas att jag inte är någon frekvent besökare hos bolaget och har enligt mina böcker ett totalnetto på -1k för kontot. Mitt enda tidigare vad på politik vanns iofs, men den här limiteringen måste ju vara något för rekordböckerna! Det blir till att stänga det kontot omedelbart efter valdagen...
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 10:27   #23
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 968
Sharp$: 2243
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stekel Visa inlägg
Jag la 850 på Sossarna över 31,5% till 2.20 på Expekt. Fick igenom 92 spänn(!) utan granskning och efter ett par minuter gick de med på 500 . Ska tilläggas att jag inte är någon frekvent besökare hos bolaget och har enligt mina böcker ett totalnetto på -1k för kontot. Mitt enda tidigare vad på politik vanns iofs, men den här limiteringen måste ju vara något för rekordböckerna! Det blir till att stänga det kontot omedelbart efter valdagen...
92 spänn utan granskning gäller troligen för alla konton. Om ingen annan heller fått spela mer än 500 så är du inte limiterad. Vet du att så inte är fallet?

För övrigt kommer Sossarna inte ens upp i 30 % så pengarna är bortkastade. https://www.sharps.se/forums/56535-post60.html
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 11:11   #24
 
apekatt66s avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 543
Sharp$: 1129
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
92 spänn utan granskning gäller troligen för alla konton. Om ingen annan heller fått spela mer än 500 så är du inte limiterad. Vet du att så inte är fallet?

För övrigt kommer Sossarna inte ens upp i 30 % så pengarna är bortkastade. https://www.sharps.se/forums/56535-post60.html

QFT

EDIT: Kan lägga till att paf.com har 1.15 på att piratpartiet inte kommer in i riksdagen. Man får bara i genom 100 euro, men det är ju å andra sidan gratispengar
apekatt66 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 14:56   #25
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 154
Sharp$: 26725
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
92 spänn utan granskning gäller troligen för alla konton. Om ingen annan heller fått spela mer än 500 så är du inte limiterad. Vet du att så inte är fallet?

För övrigt kommer Sossarna inte ens upp i 30 % så pengarna är bortkastade. https://www.sharps.se/forums/56535-post60.html
Ja, om det är gräns på 500 så var det väl inte så konstigt kanske (förutom att sagda gräns är löjeväckande låg då).
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 14:57   #26
 
Stekels avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Karlstad
Inlägg: 12 154
Sharp$: 26725
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av apekatt66 Visa inlägg
QFT

EDIT: Kan lägga till att paf.com har 1.15 på att piratpartiet inte kommer in i riksdagen. Man får bara i genom 100 euro, men det är ju å andra sidan gratispengar
Där har du väl ändå hittat ett idiotsäkert vad, om BÅDE SD och PP kommer in i riksdagen så käkar jag upp strumporna och går i omedelbar exil!
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 21:25   #27
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Realtid.se Samh

LÄSVÄRT!
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-20, 18:33   #28
 
somerled74s avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 66
Sharp$: 55
Standard

Tror ni sätter alldeles för stor tilltro till påstådda missvisande faktorer som semester hos sossefolket och avsaknad av fast telefonabbonemang. Detta är faktorer som varenda undersökare känner till och viktar följaktligen in det i sina beräkningar. Något det däremot inte råder någon tvekan om är att SD har de överlägset flesta soffliggarna bland sina potentiella väljare. Själv skulle jag kanske sätta en slant på dem med ett odds över 2,0

Och får de över 6% kommer jag att skämmas ögonen ur mig och aldrig någonsin yttra ett ord här
somerled74 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-20, 19:01   #29
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

7-12 % SD

Sanna mina ord,beror på valdeltagandet iof.
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-20, 22:04   #30
 
Grovbenstommes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Så nära men ändå så långt borta
Inlägg: 562
Sharp$: 1665
Standard

Över 10% är nog inte så rimligt..tror på runt 6%
__________________
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom."
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-20, 23:48   #31
 
Brisks avatar
 
Reg.datum: aug 2010
Inlägg: 20
Sharp$: 87
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av somerled74 Visa inlägg
Tror ni sätter alldeles för stor tilltro till påstådda missvisande faktorer som semester hos sossefolket och avsaknad av fast telefonabbonemang. Detta är faktorer som varenda undersökare känner till och viktar följaktligen in det i sina beräkningar. Något det däremot inte råder någon tvekan om är att SD har de överlägset flesta soffliggarna bland sina potentiella väljare. Själv skulle jag kanske sätta en slant på dem med ett odds över 2,0

Och får de över 6% kommer jag att skämmas ögonen ur mig och aldrig någonsin yttra ett ord här
"semester hos sossefolket"??? Har sossarna semester under annan tidpunkt än övriga svenskar? Om ja, källa på det någon.

Somerled74: Att opinionsundersökningar sker via uppringning till fast telefon i väldigt hög utsträckning är ett faktum. Detta viktas inte in i resultatet.
Aftonbladets nystartade opinionsundersökningsbolag gör undersökningar via en demografiskt vald webbpanel. Deras resultat har också gett SD betydligt högre siffror.

Mvh/B
Brisk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 01:52   #32
 
Munchiess avatar
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Sliema, Malta
Inlägg: 109
Sharp$: 706


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Avsaknad av fast telefonabonnemang och liknande faktorer ger jag inget för. Något som dock påverkar är människors förmåga att faktiskt tala sanning till de personer som utför undersökningarna över telefon.
Med den bilden av sverigedemokrater som finns i Sverige är det ju knappast konstigt eller otänkbart att människor över telefon inte vågar säga hur de röstar. Man ser hur partiet utmålas i media och hur vissa har fått sparken från sina jobb på grund av åsikterna, och därför ljuger man i undersökningen på grund av rädsla.

Det här ser vi ju exempel på i tidigare riksdagsval samt även i exempelvis Holland där PVV fick ett mycket högre resultat än vad som förutspåddes.
Kontroversiella partier som har obekväma åsikter kommer i princip alltid att ligga lägre i undersökningarna än i verkligheten.
Munchies är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 07:39   #33
 
somerled74s avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 66
Sharp$: 55
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Brisk Visa inlägg
"semester hos sossefolket"??? Har sossarna semester under annan tidpunkt än övriga svenskar? Om ja, källa på det någon.

Somerled74: Att opinionsundersökningar sker via uppringning till fast telefon i väldigt hög utsträckning är ett faktum. Detta viktas inte in i resultatet.
Aftonbladets nystartade opinionsundersökningsbolag gör undersökningar via en demografiskt vald webbpanel. Deras resultat har också gett SD betydligt högre siffror.

Mvh/B
Hmm kanske därför jag skrev påstådda missvisande faktorer?

Angående fast telefon. Låt os gå lite till överdrift: Anta att 0% av alla 18-30 åringar saknar fast telefon. Tror du på allvar att man bara hoppar över dem, eller vadå?

Sifo har länge ansetts få "mest rätt" siffror, alltså närmast sanningen. Och nu säger de såhär: Alliansen leder

Och eftersom SD har flest soffliggare kommer de inte in!
somerled74 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 07:47   #34
 
pankbanks avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 657
Sharp$: 0

007 ser grönt
Stats: 275 - 366 - 21
ROI: 99.43%
Vinstprocent: 43.00%

Standard

jag håller med somerfeld . och det skulle inte förvåna mej om det blir valfusk för att alla andra partierna bryter mot lagen för att dom diskreminerar/hånar SD anhängare.
men över 4% tror jag. jag avstår. men fick en annan god nyhet idag
__________________
007 ser grönt
pankbank är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 08:00   #35
 
nisseblixts avatar
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 29
Sharp$: 544
Standard

SD under 4% enligt senaste opinionsundersökning. Får man 5-6 ggr på att de missar är det ett kanonodds!
nisseblixt är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 09:23   #36
 
ricos avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 367
Sharp$: 499

Sharps.se VM-tävling 2014
Stats: 1 - 0 - 0
ROI: 183.30%
Vinstprocent: 100.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nisseblixt Visa inlägg
SD under 4% enligt senaste opinionsundersökning. Får man 5-6 ggr på att de missar är det ett kanonodds!
Vilket bolag tar emot fem- eller fyrsiffriga belopp på insatsen av detta spel?
rico är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 12:11   #37
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 968
Sharp$: 2243
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av rico Visa inlägg
Vilket bolag tar emot fem- eller fyrsiffriga belopp på insatsen av detta spel?
Femsiffriga belopp tar inga bolag.

Fyrsiffriga belopp tar få om ens några och då alldeles i början av intervallet 1000-9999 och helst ska dom också ligga med övervikt på det andra alternativet. Då kan det gå, om du inte redan är flaggad vill säga, för då sitter dom gärna nöjda med risk på andra sidan. Lycka till i snårskogen.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 12:17   #38
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nisseblixt Visa inlägg
SD under 4% enligt senaste opinionsundersökning. Får man 5-6 ggr på att de missar är det ett kanonodds!
Kan du visa den undersökningen tack.

Såg den på SvD nu, aja för 20 dar sedan var det 6.5% SD. Märkertalet är nog lite högre än så..


7-12%
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-22, 13:52   #39
 
Grovbenstommes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Så nära men ändå så långt borta
Inlägg: 562
Sharp$: 1665
Standard

SD gjorde ju bättre val 2006 än vad undersökningarna visade? Den som lever får se helt enkelt.

1 undersökning är ju rätt meningslöst, men om 3-4 har SD under 4% är det ju relevant.
__________________
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom."
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-08-27, 18:08   #40
 
Wagners avatar
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 5 968
Sharp$: 2243
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av apekatt66 Visa inlägg
QFT

EDIT: Kan lägga till att paf.com har 1.15 på att piratpartiet inte kommer in i riksdagen. Man får bara i genom 100 euro, men det är ju å andra sidan gratispengar
Fortfarande 1.15 och jag vet hur dom tänker. Låt folk sätta in 100 € och betala ut 115 om några veckor. Pengar som många, tillräckligt många, kommer låta stå kvar och slaska bort på annat. Tänk så många nya kunder detta "erbjudande" gett. Betydligt billigare än att locka med bonusar.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 00:39   #41
 
maddmaxs avatar
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Cbus
Inlägg: 2 254
Sharp$: 3250


Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

SD kommer in i riksdagen finns till 1.65 hos PAF.
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-05, 10:30   #42
KP
Sharpest
 
KPs avatar
 
Reg.datum: dec 2009
Ort: Kebnekaise
Inlägg: 5 830
Sharp$: 45582
Standard

Insatsbegränsningarna har oftast att göra med hur mycket man tillåts att vinna, vissa sidor har begränsningen på utdelning istället.
Så om de tillåter max 2000 i vinst så betyder det att ni kan satsa 1000 på en 2oddsare eller 8000 på en 1,25oddsare. Hade det däremot varit 2000 i utdelning skulle ni få satsa 1000 på 2oddsare eller 1600 på 1,25oddsare.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 15:05   #43
 
Reg.datum: apr 2010
Inlägg: 21
Sharp$: 18
Standard

Spel på SD bojkottas. Det finns för h-vete gränser.
makatech är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 15:28   #44
Banned
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 1 975
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av makatech Visa inlägg
Spel på SD bojkottas. Det finns för h-vete gränser.
Är väl just det det inte gör?
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-06, 16:02   #45
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 32
Sharp$: 510
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av maddmax Visa inlägg
SD kommer in i riksdagen finns till 1.65 hos PAF.
25 E verkar vara gränsen på det spelet, bara så ni vet.
jacjacjac är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 11:27   #46
 
Grovbenstommes avatar
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Så nära men ändå så långt borta
Inlägg: 562
Sharp$: 1665
Standard

Status.st
__________________
"Selektivt minne innebär att man bara minns det man vill minnas. Detta kan vara medvetet eller undermedvetet. Som exempel kan nämnas att många personer bara minns när de har otur och inte när de har tur eller tvärtom."
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 11:54   #47
 
pankbanks avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 657
Sharp$: 0

007 ser grönt
Stats: 275 - 366 - 21
ROI: 99.43%
Vinstprocent: 43.00%

Standard

tack grovbenstomme. det finns : under 5.0% , odds 1.72 på nordicbet .
mer än 5.01% 2.00 för den som tror på det.


fortfarande max 25 E på paf , odds 1.25 . över 4% är ju säker.
__________________
007 ser grönt

Senast redigerad av pankbank den 2010-09-10 klockan 12:38.
pankbank är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-09-10, 12:11   #48
 
pankbanks avatar
 
Reg.datum: jun 2010
Inlägg: 657
Sharp$: 0

007 ser grönt
Stats: 275 - 366 - 21
ROI: 99.43%
Vinstprocent: 43.00%

Standard

felpost. läste fel
__________________
007 ser grönt
pankbank är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara



td