Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-05-19, 00:39   #1

Grezeas avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 110
Standard

Valet hösten 2010

Oddsen för det svenska riksdagsvalet har sedan en tid tillbaka släpps och jag tror mig ha hittat lite intressanta odds.

@ Unibet.
Socialdemokraterna vs Moderaterna
Moderaterna +5.5 @ 1.70

Tycker detta är ett riktigt bra spel! Moderaterna går starkt framåt för varje månad samtidigt som Socialdemokraterna tappar desto fler debatter Mona Sahlin deltar i. Enligt de senaste valundersökningarna från maj ligger M i snitt 4% efter S. Nästa månad tror jag skillnaden är ännu mindre och fram emot valdagen tror jag att det kommer skilja 2-3 % partierna emellan. Att sia om vilka som vinner valet är däremot omöjligt då varken C eller KD har rosat marknaden för alliansen. Det går även att spela Moderaterna Ö 28.5% @ 1.90 vilket också kan vara ett bra spel.

Ytterligare ett spel av intresse kan vara Sverigedemokraterna över 4.0 % @1.64. Tycker att oddset är väldigt bra för SD som snittar 3.9% i majs opinionsundersökningar. Sverigedemokraterna har av tradition dock låg procent i valundersökningar och jag är till 100 procent säker på att vi får se SD i riksdagen i höst.

Vad har ni för tankar? Valet avgörs 19:e september.
Grezea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 00:42   #2

olof86s avatar

Sharp$: 27
Standard

SD vs KD 1.85 - 1.80 på Expekt. Lite skrämmande H2H-odds.
Gammal 2010-05-19, 01:49   #3

Grezeas avatar

Sharp$: 110
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av olof86 Visa inlägg
Skrämmande vet jag inte, i en demokrati skall alla partier ha rätt att uttrycka sina åsikter.
Grezea är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 06:56   #4

eddiehs avatar

Sharp$: 1751

No Brakes
Stats: 302 - 276 - 12
ROI: 116.75%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Citat:
Skrämmande att SD är underdog,eller?
eddieh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 19:32   #5

Grovbenstommes avatar

Sharp$: 1665
Standard

Eller skrämmande hög "cut" på den h2h snarare
Grovbenstomme är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 20:15   #6
Super Moderator

dellgrens avatar

Sharp$: 8661
Standard

Citat:
Vet inte vilket som är mest skrämmande. Att SD är på väg in eller att KD ens fortfarande existerar i denna moderna värld...
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 20:22   #7

eddiehs avatar

Sharp$: 1751

No Brakes
Stats: 302 - 276 - 12
ROI: 116.75%
Vinstprocent: 52.25%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dellgren Visa inlägg
Vet inte vilket som är mest skrämmande. Att SD är på väg in eller att KD ens fortfarande existerar i denna moderna värld...
Vadå?Göran Hägglund är väl en klämmig typ.
eddieh är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-19, 21:19   #8

Grovbenstommes avatar

Standard

Tycker vi höjer nivån nu innan tråden spårar ut till politiskt tugg. Var man själv står rent politiskt får man helt tänka bort nu om man vill lägga smarta spel
Gammal 2010-05-19, 21:48   #9

Barney Gumbles avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 0

Barney´s tennis
Stats: 10 - 5 - 1
ROI: 143.20%
Vinstprocent: 67.00%

Standard

Är det lagligt att spela om man själv röstar då? Då deltar man ju själv och kan påverka resultatet
Barney Gumble är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-20, 17:26   #10

Grovbenstommes avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Barney Gumble Visa inlägg
Är det lagligt att spela om man själv röstar då? Då deltar man ju själv och kan påverka resultatet
Gammal 2010-05-20, 18:02   #11

maddmaxs avatar

Reg.datum: apr 2010
Sharp$: 3250

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grovbenstomme Visa inlägg
Eller skrämmande hög "cut" på den h2h snarare
+1 on that one.
maddmax är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-24, 23:58   #12

Reg.datum: apr 2010
Sharp$: 49
Standard

jag tror inte att SD kommer in i riksdagen. dom nådde klimax när Åkesson skickade in sin debattartikel i Aftonbladet och fick en viss opinion med sig, men efterhand så har sympatierna uteblivet och risdagspärren allt för långt nu tycker jag. SD kommer bli synade av de resterande nuvarande 7 riksdagspartierna som kommer lägga ner mycket energi på att hålla ute SD från politiska debatter osv, och detta kommer missgynna dom, tro mig dom kommer inte att bli "martyrer" eller något i den stilen.

De senaste siffrorna visar nu att SD går under 4%/12%(sällsynt via valkretsar) spärren vilket stödjer min lilla hemmagjorda teori, tankar och synpunkter ?
razzey är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 14:48   #13

Rilles avatar

Sharp$: 436

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Grezea Visa inlägg
Skrämmande vet jag inte, i en demokrati skall alla partier ha rätt att uttrycka sina åsikter.
Måste väl i sådana fall också även i en demokrati vara rätt att tycka att ett partis politik och potentiella maktposition är skrämmande?

Svårt o spela på politik, speciellt i detta val. Mona Sahlin gör inte saker bättre för S, men S som parti är för starkt förankrat för att en individ ska kunna rasera det.
Oppinionsmätningar kan vara sjukligt missvisande och att mena att reinfeldt "vinner" alla dueller är ju väldigt subjektivt. Och om det är nätbaserade undersökningar ni går efter så måste man ju också ställa sig väldigt kritisk till dessa då de sannolikt inte alltid speglar åsikter i verkligheten. Det är ett faktum att vissa politiska partier mobiliserar folk att gå in och rösta på webben för att bilda luftslott av virtuella-sympatier.

Ytterligare svårt är det ju att spela på politik eftersom man inte har alla korten framme. Det är intressant att se nu att MP dyker efter bensinskatte deklarationen och hur kommer S väljare reagera. Det är ju ett väldigt inpopulärt förslag som dom kommer tappa röster på. Men som de säkerligen kommer fiska tillbaka en del av genom valfläsk längre fram i sommar.

Det idealiska vore ju att vänta in september då valet går, men hur pass mycket kommer oddsen sjunka fram tills dess?
Rille är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-05-25, 16:35   #14
Super Moderator

dellgrens avatar

Sharp$: 8661
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av razzey Visa inlägg
jag tror inte att SD kommer in i riksdagen. dom nådde klimax när Åkesson skickade in sin debattartikel i Aftonbladet och fick en viss opinion med sig, men efterhand så har sympatierna uteblivet och risdagspärren allt för långt nu tycker jag. SD kommer bli synade av de resterande nuvarande 7 riksdagspartierna som kommer lägga ner mycket energi på att hålla ute SD från politiska debatter osv, och detta kommer missgynna dom, tro mig dom kommer inte att bli "martyrer" eller något i den stilen.

De senaste siffrorna visar nu att SD går under 4%/12%(sällsynt via valkretsar) spärren vilket stödjer min lilla hemmagjorda teori, tankar och synpunkter ?
Har ytterligare ett argument till att SD missar riksdagen och det är att det är så jämnt mellan blocken. Detta gör att folk som tvekar på om dom ska rösta på etablerade partier eller SD gör att man väljer de etablerade i första hand för att hjälpa "sitt gamla block".
Tror precis som du - SD missar riksdagen (och definitivt inte via 12%-spärren heller).
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-06-10, 12:53   #15

Rilles avatar

Sharp$: 436

Standard

Idag kom SCBs opinionsundersökning för MAJ där de rödgröna får egen majoritet och (S) blir största parti med 33% (fast man har en vikande trend):
Det är den största opinionsmätning som görs. Det ingår över 6000 tillfrågade i den här mätningen, medan andra mätningar oftast omfattar mellan 1000 och 2000 tillfrågade. SCB:s majmätning under valår har också historiskt kunnat förutsäga valresultat: sedan 1973 har det block som vunnit i maj också vunnit valet i september.

Historiken talar alltså för röd/grön seger.

Det finns som jag ser det 3 störningsmoment;
*Mona Sahlins person
*De röd/gröna fokuserar för mycket på en fråga (sjukförsäkringa/a-kassa)
*Bensinskatten

*Mona Sahlin blir de inte av med och kommer tappa röster på.

*Bensinskatten bör även de blå gå ut med att de tänker höjja eftersom det är vad dom kommer göra efter valet.

*Tveksamt om (S) kommer släppa fokuset på sjukförsäkring/a-kasse frågorna eftersom de på många sätt gjort dessa till hjärtefrågor. Men de skulle behöva bredda partiets inriktning och hitta tillbaka till sin orginalprofilering genom att börja diskutera arbetsmarknadsfrågor och löntagarfrågor, då kommer detta val bli en grand slam.
Borgs bluff | Valet 2010 | Nyheter | Aftonbladet
Jag är dock tveksam till att dom gör det, de senaste 20 åren har präglats av en Socialdemokratisk rädsla att ta i med "hårda nypor" i dessa frågor, de har många gånger satt sig i svensknäringslivs knä, men då har de varit i regeringsställning, i opposition kan de agera mer fritt. Frågan är om inte Sahlin är för hårt innskolad i denna fega mentalitet.
Rille är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td