Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-05-04, 02:17   #1

Reg.datum: okt 2010
Sharp$: 175
Standard

Köpråd, bärbar dator.

Nu är det dax att begrava den stationära datorn och skaffa en bärbar(PC). Behöver tips och råd ang innehållet.
Processor, moderkort internminne osv..

Datorn kommer ej att användas till spel (bara oddspel ;-)
Blir en del vardagsarbete + fotoredigering.
Kravet är att den ska vara snabb och stabil. Avskyr teknik som är segt och laggar.

Är alla "de vanliga" märkena att lita på, eller finns det tillverkare som man ska akta sig för?

Blir glad om det finns något vettigt för ca max 6´
gniden är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 07:30   #2

Redbulls avatar

Reg.datum: nov 2010
Sharp$: 2859
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gniden Visa inlägg
Datorn kommer ej att användas till spel (bara oddspel ;-)
Blir en del vardagsarbete + fotoredigering.
Kravet är att den ska vara snabb och stabil. Avskyr teknik som är segt och laggar.
Jag hade faktiskt lagt till ca 4-5k och köpt en MacBook/MacBook Pro. Grymt stabila och perfekt om man sysslar mycket med bild, grafik, foto m.m.
Redbull är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 08:31   #3

Korsikanens avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 1

Tävlingsallsvenskan
Stats: 30 - 31 - 5
ROI: 95.88%
Vinstprocent: 49.00%

Standard

Billigaste Mac-datorn kostar lite över 9k. Jämför du den med t.ex denna http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=628911 så ser jag inte varför man ska välja en mac ö.h.t. Innan detta blir en mac vs pc diskussion så skulle jag kunna rekommendera länkad dator till TS. Sen beroende på vad det är för typ av fotoredigering du ska hålla på med kan man säkert komma undan ännu billigare.
Korsikanen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 08:58   #4

Reg.datum: apr 2011
Sharp$: 71
Standard

Håller med Redbull. Köpte en Macbook Pro förra året och har aldrig varit mer nöjd med en dator.. Grymt pålitliga, snabba och känns som bättre kvalitet rakt igenom. Inte ovanligt att man får lämna in sin PC för service någon gång, desto ovanligare att man får göra det med en Mac.
Merla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 13:30   #5

Rejss avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 4405
Standard

För använda den till vardagsarbete + fotoredigering och spela på odds behövs ingen mac för 4-5k till. Om det inte är avancerad fotoredigering och mycket sådant vill säga.

Sköter man en pc snyggt så är det absolut inga problem att hålla den stabil och snabb.

Korsiks. förslag är inte alls dumt men ska du använda det till det som du nämner kan du nog komma ner någon tusenlapp. Dock är bra att inte snåla med ram-minnet om du använder dig mycket av lite mer avancerade bildprogram...

Det blir alltid lite mac vs pc det kan man inte komma i från :P

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Korsikanen (+10)
Rejs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 13:54   #6

Korsikanens avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 1

Tävlingsallsvenskan
Stats: 30 - 31 - 5
ROI: 95.88%
Vinstprocent: 49.00%

Standard

Till TS:

De vanliga märkena går absolut att lita på, största orsaken till varför en dator havererar är att man själv gjort något knasigt. Precis som Rejs skriver så är det inga problem så länge du tar hand om datorn på ett bra sätt. Beroende på vad du ska hålla på med för bildredigering (avancerat som PS eller GIMP) så rekommenderas en dator med mycket RAM och en processor som iaf ligger "över-medel". Den datorn jag länkade först fungerar utmärkt för det ändamålet, men vill du komma undan billigare så duger antagligen http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=617420
Korsikanen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-04, 19:17   #7

Moffegrevs avatar

Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Du får en helt ok dell för runt 6k.

Köpte min för 3 år sedan, och är riktigt nöjd.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-05-05, 02:38   #8

Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 2279
Standard

Skulle hållt mig borta från HP och Acer, av tidigare erfarenhet.

Undrar om jag inte skulle valt denna för en budget på ~5-6k:

http://www.dustinhome.se/pd_50105860...ifebook_110418

Känns som man får mycket prestanda för pengarna, även fall du nu egentligen inte behöver det.

F1:
ExtraCheese är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td