Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-04-13, 08:04   #1
Banned

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Ekonomiska problem med släktingar.

Nå, jag har under en längre tid hört min kära far gnälla om sin pension, den är så låg och buhuuuuuuu. Allting är jättehemskt, och igår hörde jag att han planerar att ta av sitt kapital dvs runt 650 tusen kronor när han går i pension. Dvs norpa av den summan varje månad tills det når 0 kr.

Jag gick verkligen i taket när jag hörde detta och började räkna ihop snabbt hur detta kan undvikas.

Läget är idag att han är 58 år, har 650k i likvida medel och bor i en hyresrätt precis brevid tullarna i Stockholm. Dom försöker omvandla hyresrätterna till bostadsrätter och på grund av min far som är en STOR motståndare(mest för att han inte förstår vad en bostadsrätt är) så har dom problem att få igenom förslaget. Ett hus har redan omvandlats och det är cirka 3 hus kvar som skall omvandlas bland annat hans lägenhet. Han kommer få köpa den till 995tusen ifall det omvandlas och idag är marknadsvärdet cirka 2-2.1 miljoner kronor.

Man skall bo i minst 24 månader efter omvandling för att inte straffas av extra skatt vid försäljning. Om han nu säljer det när han är 60 och flyttar in i en annan hyresrätt skulle han ha runt 1.35 miljoner i likvida medel efter all skatt. Skulle dessa investeras skulle han vid en ålder av 65 ha cirka 1.7 miljoner efter skatt.

Idag ger den högsta bundna sparränta cirka 5.45% via SEB då låser man pengar i 5 år.

Det skulle ge på 1.7 miljoner cirka 92.650 kronor om året i ränta.

Efter skatt kan vi säga 60tusen kronor. Det ger cirka 4.700 kronor extra i månaden på simpel jävla sparränta.

Detta vägrar min far gå med på utan vill istället göra av med sina nuvarande pengar när han är 65. Vad i helvete ska jag göra?
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 09:11   #2

Sharp$: 2499
Standard

Gemensamt besök på banken där ni kan prata med en rådgivare kanske? Gå igenom allt en gång för alla....
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 09:13   #3
Banned

Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SuprMario Visa inlägg
Gemensamt besök på banken där ni kan prata med en rådgivare kanske? Gå igenom allt en gång för alla....
Alltså den här människans "bästa" argument är att man inte får bostadsbidrag om man har så mycket pengar.

Men sure, tredje part lär nog fungera...
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 09:39   #4

Sharp$: 2499
Standard

Är han orolig över att myndigheterna ser pengarna så kan han enkelt "fiffla" bort dom.
Skicka dom till en utländsk bank bara.....:-)

sedan kan han plocka bostadsbidrag också....
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-04-13, 13:15   #5

Moffegrevs avatar

Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Vet hur det är med tjurskalliga föräldrar som vägrar lyssna trots att man verkligen lagt alla korten på bordet. Mina föräldrar hade lite samma problem, gjorde en del idiotiska investeringar (la allt kapital i en jävla skräpfond). Det som fick de att lyssna var ett oberoende investeringsbolag, så nu sköts ekonomin hyfsat iaf.

Låter som om det är tjurskalligheten som är farsgubbens största problem, och du verkar ju ha koll på vad han ska göra, dock kan det krävas att någon med lite mer legitimitet säger samma sak till honom.

Vet inte vem det skulle vara i ditt fall, men är säker på att du kan hitta någon.

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td