|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2012-08-13, 19:41 | #61 | |
Då ska vi ta och reda ut det härmed "glass" och glass.
Citat:
Ingredienser Skummjölk, socker, glukos-fruktossirap, vegetabiliskt fett, vatten, vasslepulver, glukossirap, emulgeringsmedel (mono- och diglycerider av vegetabiliska fettsyror), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl,guarkärnmjöl, karragenan), vaniljstångbitar, färgämne (betakaroten), naturligt extrakt av vanilj från Madagaskar, naturlig arom. Volym/Vikt: 1 L / 500 g Ingredienser: Färsk grädde (39%!) skummjölk, sockerlösning, äggula, arom: vanilj, socker. Volym/Vikt: 500 ML / 430 g Två saker utmärker sig. Det är nästan lika mycket glass i förpackningen på 500 ML som den ovan på 1000 ML. 430 vs 500 gram. Skillnaden? Luft. Och nu menar jag luft bokstavligen. Plus lite andra snaskigheter som lyxglassen med högst kvalitet, tillverkad av de absolut bästa ingredienserna håller sig med. Grädde hör dock inte dit. Nu när ni vet vad som gäller behövs en riktig skopa. Ser ut så här. En vanlig matsked böjer sig som ett grässtrå och även skopor typ denna kommer gå av förr eller senare. Ni som tycker smaken kvittar och föredrar lättskopad glass, mest på grund av luften, kan givetvis fortsätta som förut.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
||
2012-08-13, 20:12 | #62 |
Ska det vara svensk glass så är det Sia eller Lejonet och Björnen som gäller. Innehåller dock inte så fina ingredienser som Häagen-Dazs :(
Vågar man gå in och titta vad Ben & Jerrys är gjort utav? |
|
2012-08-13, 20:17 | #63 |
Moderator
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5408Fotboll 2013 Stats: 306 - 184 - 57 ROI: 104.46% Vinstprocent: 62.45% |
SIA är ett bra budgetval, saxat från hemsidan: " I vår gräddglass kan Du alltid lita på att det finns färsk vispgrädde med en fetthalt på minst 36%."
Dock så vispar de in en del luft så du får ut ca 750g av deras 1,5liters glass. |
2012-08-13, 20:50 | #64 | |
Citat:
Italiensk vanilj Innehåll: Mjölk, socker, smör, glukossirap, skummjölkspulver, äggula, vaniljkärnor, Bourbonvanilj. Emulgeringsmedel: Mono- och Diglycerider av fettsyror. Stabiliseringsmedel: Guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, karragenan. Näringsvärde/100g: Protein: 5 g, Fett: 10 g, Kolhydrat: 19 g. Energivärde/100g: 199 kcal, 833 kJ.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
||
2012-08-13, 20:57 | #65 |
Ben & Jerrys är mer godis än glass. Räcker bra med vanilj så fixar man resten själv.
med lite hyvlad Så enkelt och så gott. Bättre än sex och räcker ungefär lika länge. Funkar också.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Donald (+3) |
|
2012-08-13, 23:01 | #66 |
Jag vet att herr Wagner kommer fnysa åt det här, men jag gillar verkligen Lidl's eget "lyxmärke".
De godaste sorterna är choklad och (jordgubb, ej med på bild). Kila till närmsta nazze-bod och prova, grymt gott. |
|
2012-08-13, 23:10 | #67 |
Känns ju halvkul att kolla på Lejonet och Björnens sortiment och se att många "fancy" sorter har vatten som förstaingrediens
|
|
2012-08-13, 23:54 | #68 | |
Citat:
Finns billigare glass som är helt okey. En del Kina-krogar kan ha hygglig glass och dom har garanterat inte spenderat hela budgetöverskottet på den biten. Det är den där lösfrysta sörjan som skummar i käften som är vidrigast. Nu när Donald nämnde vatten så måste jag spinna vidare på Yoghurten jag plussa för. https://www.sharps.se/forums/193803-post49.html Den vätskar sig något otroligt, förmodligen ett sätt att hålla nere priset, andra kör ju med luft. Men det går att lösa. Man öppnar burken ett dygn innan man behöver och gräver ett par hål med en sked. Sen är det bara att hälla av ett par gånger per dygn. Det som är kvar blir fast och fint ungefär som creme fresh. Den grekiska, innan dom förstörde den, vätska också till sig lite grann. Men det rörde man bara ihop med resten så blev det perfekt. Funkar alltså inte med den här sorten. Men så kostar den bara en tredjedel så mycket. Skulle tippa på att det blir uppåt 2 dl vätska att slå bort och det är ju rätt mycket på ett kilo. För skojs skull håller jag på att spar överflödet från en hink, återkommer i slutet på veckan med mer exakta siffror. Men nu äter vi. Mät upp 200 gram, typ, från den väl avrunna Yoghurten. Till det frysta hallon och blåbär, jordgubbe slinker också med. Häll upp bara ett par minuter innan så dom inte tinar för mycket. Jordgubben får delas ett par gånger. En matsked krossat linfrö strör man över det vita. Till slut ett gäng russin. Inget man bara tar ur asken utan dom hälls ut på en tallrik så att dom får torka och bli lite hårda och småsega. Minst en vecka behöver dom ligga och torka till sig så man får ha lite framförhållning. Lite av Icas kärnfria minivattenmelon gifter sig bra med det hela. Kaffe/te och mackor efter tycke och smak. Om ni gjort allting rätt så ska ni efter avslutat värv le lyckligt för er själv vid köksbordet och allvarligt överväga frukost 3 ggr om dan.
||
2012-08-14, 01:23 | #69 |
Efter mitt uppvaknande i och med margarin-affären här på forumet så måste jag naturligtvis ge denna glass ett försök. Jag undrar om inte det är den som får bestämma huruvida jag kommer införskaffa en köttkvarn eller om jag rentav blir en del av den gröna vågen.
Tack Wagner för inspirationen! |
|
2012-08-22, 13:47 | #70 |
Ta 2 betala för 1 den här veckan på ICA.
Dom titta lite när jag la upp 40 kakor på bandet. Men vem bryr sig nu klarar man sig ett år, kanske! 10:95 st och det får ni inte ens marabous "choklad" för. Smaken man gärna glömmer.
|
2012-08-31, 19:37 | #71 | |
Spinner vidare på glassen och den eddieh plussa för. Mest luft som jag trodde.
Häagen-Dazs innehåller 86 % glass då volym är omräknat till vikt. Lidl 55 %. Men dom är ändå inte värst. Coop, vem annars, är klassens värsting med 53 procent luft. H-D innehåller 14 % luft och resten pendlar mellan 45 och 53 procent. Vad mer behöver sägas? Hela listan. http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/D...INARY/6262.pdf Ett citat från Råd & Rön. Citat:
||
2012-08-31, 20:12 | #72 |
Wagner, vilken är den godaste Lindtkakan?
|
|
2012-08-31, 20:32 | #73 |
Jag äter nästan bara av den vanliga 70-procentaren. Minten har jag bara till att hyvla över glassen, funkar att hyvla utan mint också.
Lindt Creation 70% "Mint Ett hölje av kraftig mörk choklad med 70% kakao omsluter en krämig vit chokladtryffel toppad av en mintcoulis." är heller inte så dum. Fast jag gör en egen variant nu. Mazarinbotten med ett lika tjockt lager chokladtryffel - gjord på bas-chokladen. På det lägger man på ett lager utkavlad marsipan. Låt det stelna i kylskåp, skär upp i bitar och stoppa i frysen.
En ROI på 110 och 100 kr insats ger bara hälften så tjock plånbok som vid 102 % i ROI och 1000 per bet Det värsta är inte att bli limiterad - Det är värre om man inte blir det Nu även på Twitter To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Donald (+5) |
|
2012-09-25, 19:19 | #74 |
Det blev världens godaste spagetti med köttfärssås. Tyvärr ingen bild. Kanske nästa gång jag tillagar nåt. Ser inte mig som nybörjare i köket men har mycket att lära. Behöver utöka mitt "receptförråd" dock. Kryddar alltid efter känsla. Tillbaka till maten
De vanliga ingredienserna: köttfärs(nöt) hackad lök (fin)krossad tomat och massor av kryddor självklart måste man smaka av om allt sitter emellanåt. Om ni gillar stark mat så släng i lite tabasco oxå... mums! Favoriter i repris är: Ris och kyckling kycklingpasta tonfisksallad kycklingsallad m.m.