Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2011-02-14, 15:00   #16
Moderator

RobinDs avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 5408

Fotboll 2013
Stats: 306 - 184 - 57
ROI: 104.46%
Vinstprocent: 62.45%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Zimond Visa inlägg
Jag är dålig på risotto. Tycker det är riktigt svårt att få till.
Jag gjorde det för första gången, jag TROR att val av ris är oerhört viktigt.

Jag köpte Avorioris och stekte riset i lite smör, hackade i lök och lät det fräsa ett tag till. Sedan täckte jag riset med buljong och spädde på känsla, eller rättare sagt när det började se torrt ut.

Tog väl 35-40 minuter och det blev bra, mjukt, inte grötigt och med lite Al dente där i mitten
RobinD är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 15:15   #17

Zimonds avatar

Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg

Jag köpte Avorioris och stekte riset i lite smör, hackade i lök och lät det fräsa ett tag till. Sedan täckte jag riset med buljong och spädde på känsla, eller rättare sagt när det började se torrt ut.

Tog väl 35-40 minuter och det blev bra, mjukt, inte grötigt och med lite Al dente där i mitten
Ja risvalet är nog väldigt viktigt. Heston Blumenthal (Riktigt sugen på The Fat Duck för övrigt) blandar rissorter farligt noggrant när han söker sin perfektion.

Jag tycker att din risotto ser ut att vara för fast på den där bilden. (No offence!)
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-02-14, 17:06   #18

Blixth1958s avatar

Sharp$: 1376

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Tar en tallrik fil med kanel.
God middag på er
Gammal 2011-06-08, 16:27   #19

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2248
Standard

Nu måste jag ta tag i den här tråden och själv ligger jag väl mitt emellan gourmand och ungkarl. Kanske?

Mitt devis är att leva för att äta. Medan många andra äter för att överleva.

Tyvärr är jag gravt handikappad inom det tekniska och kan inte bjuda på några bilder. Börjar med frukosten och en snabbrepris från i går. https://www.sharps.se/forums/126081-post96.html

Yoghurt (Arla mild 3 %) med lite frysta bär som består av hallon, blåbär och jordgubbe. På andra halvan av tallriken strör vi musli, krossat linfrö och hackade pistagenötter. 3 sorters bröd från http://lacasita.nu/ och http://www.trillermat.se/. Lite blandat pålägg efter tycke och smak. Min smak är kryddost - philadelphiaost med pepparsalami - samma ost med marmelad och två sorter räcker till vardags.

Till det ska vi ha en skål med färsk skivad frukt och det varierar lite efter säsong. Just nu blir det http://www.ulvagubben.se/. En kopp te också så är man nöjd för stunden. Premiär för Ulva just i dag och 40 spänn för 300 gram klämde dom i med. Ju kortare väg från odlare till butik desto dyrare pris som bekant!

Det var den enkla varianten. Varieras med tvårätters menyn och den ser ut så här.

Skivad banan med mjölk och musli. Bröd från samma bagare som ovan och med kryddost och philadelphiaost med pepparsalami. Hårt bröd med makrill i tomatsås. Själv föredrar jag Icas då Abbas tomatsås är för vass i smaken.
Spoiler:

Sen reser vi oss och sätter på tevatten. Vidare blir det grekisk yoghurt och den toppas med lite skivade jordgubbar plus musli, krossat linfrö och hackade pistagenötter.
Spoiler:

En brödskiva med philadelphiaost & pepparsalami och en med marmelad i stället för korven. Fortsätter med makrillen och mjukt bröd denna gång. Givetvis ska skivan rostas. Lägg på makrillen det sista du gör för annars slemmar brödet till sig. Allt bröd går för övrigt att rosta om man känner för det.

Fruktskålen kommer vi inte undan. Ananas, mango och jordgubbar. Går åt lite mindre nu då vi redan ätit förrätt. Ett litet glas blodapelsinjuice kompletterar det hela. Ingår även i budgetvarianten, glömde det i går.

Ja ni som varit i Grekland vet ju att grekisk yoghurt ser ut så här. Är tvungen att gömma bilden då jag inte klarar av att se burken utan att börja gråta av saknad.
Spoiler:

Ett tag var jag generalagent för det vita guldet här i stan men så konka företaget (inte så konstigt då Ica vägra att beställa hem) och jag fick gå över till Fontana.

Men nu har vitguldet dykt upp hos ett företag som heter Matmäklarna. Då min lokala Ica-handlare köper fetaost genom dom så kanske det finns hopp om livet trots allt. Ska ta tag i detta och börja bearbeta den snåle handlarn. Återkommer i ärendet.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 15:18   #20

Reg.datum: aug 2010
Sharp$: 452
Standard

Kan rekommendera Lidls grekiska yoghurt Eridanous, så ska en riktig grekisk yoghurt smaka i mitt tycke. Billig är den ofta också, fick 1kg för 17 spänn häromdagen.
Erik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-09, 20:11   #21

Wagners avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
Kan rekommendera Lidls grekiska yoghurt Eridanous, så ska en riktig grekisk yoghurt smaka i mitt tycke. Billig är den ofta också, fick 1kg för 17 spänn häromdagen.
Det blir inte grekisk yoghurt bara för att man skriver det på burken. Här har du receptet.
Spoiler:
All yoghurt från TOTAL är äkta Grekisk!
Äkta Grekisk avrunnen yoghurt innehåller INGA TILLSATSER utan endast färsk mjölk, färsk grädde och levande
yoghurtkultur. Den är självklart (såsom namnet beskriver) tillverkad i Grekland!
De stora hinkarna med "Grekisk Yoghurt" som ni kan finna i butikerna innehåller inte Grekisk Yoghurt!
TOTAL är en äkta Grekisk yoghurt. Tyvärr har okunskap och en medveten vilseledande marknadsföring
från falska leverantörer lurat både konsumenter och i vissa fall matskribenter i Sverige.
Som konsument är man beroende av att tillverkare och återförsäljare ger en korrekt och tydlig beskrivning av
sina produkter. När det gäller Grekisk (och Turkisk) yoghurt har inte detta skett och inte heller de berörda
myndigheterna har reagerat i den svenska konsumentens intresse.
Det är inte Grekisk yoghurt i hinken!!!
Så här avslöjar du fusket:
Titta på baksidan av hinken så finner du ett pyttelitet, ovalt märke (ibland struntar de till och med i den ovala
cirkeln och texten kan efter en del letande hittas utan avgränsning) med ett antal bostäver och siffror. De
översta bokstäverna avslöjar tillverkningslandet på mejeriprodukten. Om det är en äkta Grekisk Yoghurt ska
den översta raden bestå av texten GR, GREECE eller HELLAS. Annars är det inte en Grekisk Yoghurt utan ett
försök att lura en intet ont anande konsument!!!
Varför är då den falska yoghurten så mycket billigare? Det krävs ca 4 liter färsk mjölk för att göra en liter äkta
Grekisk avrunnen yoghurt. I denna fantastiska produkt finns således ett naturligt högt innehåll av den färska
mjölken naturliga näringsämnen kvar, samtidigt som den äkta grekiska yoghurttillverkningen gör produkten
lättsmält för kroppen och tillför stora mängder nyttiga, levande yoghurtkulturer.
Inga tillsatser i äkta grekisk avrunnen yoghurt!!!
Äkta Grekisk avrunnen yoghurt innehåller INGA TILLSATSER utan endast färsk mjölk och yoghurtkultur.
Tillsatta pulver (och i förekommande fall även animaliska tillsatser såsom gelatin!) i de falska yoghurtarna
diskvalificerar dem från att få heta Yoghurt enligt Grekisk lagstiftning.
I Sverige har återförsäljare och myndigheter tillåtit detta bedrägeri utan att agera. I övriga europeiska länder
(så även i de falska yoghurtarnas ursprungsland Tyskland) benämns dessa yoghurtar "greek style", "with similar
taste to greek yoghurt", mm. Där tillåts inte dessa lögner som till och med för en del matskribenter (i Sverige)
bakom ljuset.
När så många svenskar har förts bakom ljuset är det trots allt glädjande att se alla de kunniga, internationella
TV-kockar som värnar om matens äkthet, kvalitet och näringsriktiga sammansättning. Auktoriteter inom
mat, såsom Nigella Lawson och Jamie Oliver, använder uteslutande äkta, genuina och högkvalitativa produkter i
sina matprogram och inspirerar oss andra i vårt fortsatta engagemang. De ser till att vi inte blir lurade!
Den är dessutom godkänd av Brittiska vegetarian society
Om TOTAL yoghurt
Matnyttig information om våra yoghurtar...
TOTAL 10% classic
• Helt naturell, inga tillsater • Innehåller levande yoghurtkultur • Inget tillsatt socker • Rik på kalcium •
Mycket protein och lite kolhydrater • Rekommenderas till barn och vuxna för sin rika kalciumhalt • Även till
gravida.
TOTAL 0%
• Fettfri, inga tillsatser • Inget tillsatt socker • Rik på kalcium • Mycket protein och lite kolhydrater • En
150g burk är 1 point hos viktväktarna!
TOTAL med honung (splitcup)
• Yoghurten är helt naturell, inga tillsater • Inget tillsatt socker i yoghurten • Rik på kalcium
• Mycket protein • Rekommenderas till barn och vuxna för sin rika kalciumhalt, dock så ska barn under 1 år
inte äta honung • Honungen är helt naturlig utan några som helst tillsatser • Naturens sötningsmedel.
"Mjölken till alla våra yoghurtar kommer från djur som inte matats med antibiotika,
hormoner eller kemikalier"
Så här gör man TOTAL yoghurt
En kortfattad beskrivning av hur vi tillverkar ÄKTA grekisk yoghurt.
Komjölken till vår yoghurt produceras på olika gårdar runt om i Grekland och levereras till FAGE´s egna strikt
kontrollerade mjölkuppsamlings stationer. Sen levereras mjölken till FAGE’s fabrik i Aten.
Mjölken och grädde pastöriseras och kyls sedan ner innan man tillsätter de levande bakteriekulturerna
lactobacillus bulgaricus och streptococcus thermophilitus. Yoghurten får sedan mogna i 40 °c under 5-6 timmar.
Nästa steg är att vasslen separeras från yoghurten i en avrinningsprocess. Denna procedur gör att yoghurten
blir lämplig i matlagning och även att den inte skär sig vid höga temperaturer.
När detta är klart förpackas yoghurten i burkar. Dessa försluts och märks med datum och batchkod. Till sist så
förvaras yoghurten i ett datastyrt kylrum med plats för drygt 4000 europallar innan yoghurten levereras med
miljöcertifierade lastbilar till oss här i Sverige för vidare färd till ditt kylskåp. http://www.matmaklarna.se/data/archi...an-yoghurt.pdf
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2011-06-09, 21:08   #22

Wagners avatar

Standard

Äntligen fick jag tummen ur..

Nu får vi se vad dom händer.

Citat:
Hej,

Har aldrig förstått varför vi i Uppsala inte har tillgång till den grekiska youghurt som resten av världen äter. Jo jag vet att ni har några småburkar Fontana gömt uppe i takhöjd, men det är inte samma sak. Total har över 50 % av marknaden i Grekland och Fontana har 0 %. Finns säkert en orsak till det..

Ja just det. Här beställer ni och då ni ändå tar fetaost genom dom så finns det väl inga hinder kvar. Eller? http://www.matmaklarna.se/

Här kan ni läsa på vad ni missunar era kunder för något. http://www.matmaklarna.se/data/archi...an-yoghurt.pdf
Gammal 2011-06-10, 01:45   #23

Marios avatar

Reg.datum: apr 2011
Sharp$: 238
Standard

Fan va sjukt. Är inne på en betting sida och helt plötsligt är man inne på matmaklarna.se och laddar ner ett pdf dokument med deras sortiment
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Wagner (+5)
Mario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 03:23   #24

Donalds avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 181

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Jävlar vad du går igång på yoghurt . Vi har ju redan massor av olika sorters yoghurt i Sverige, någon måste väl passa någorlunda? Hade den grekiska yoghurten varit så bra så hade den redan haft en given plats i den svenska kyldisken.
Donald är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-10, 08:19   #25

Wagners avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle Visa inlägg
Jävlar vad du går igång på yoghurt . Vi har ju redan massor av olika sorters yoghurt i Sverige, någon måste väl passa någorlunda? Hade den grekiska yoghurten varit så bra så hade den redan haft en given plats i den svenska kyldisken.
Ja om det vore så enkelt.

Men då Icas centrallager bestämt att grekiskt är Fontanas sortiment och nästan inget annat får utrymme. Inte så konstigt att den förra importören konka då. Det är ju samma sak hos dom andra kedjorna och Fontana har i princip oligopol på marknaden.

Men nu går det ju bevisligen att köpa yoghurten genom matmäklarna så någon djävel måste ju ha ynnesten att få avnjuta vitguldet. Frågan är bara vilka och hur det går till? Vet inte vilken kanal som slussar fetaosten till min butik. Men på den står det matmäklarna och dom säljer också yoghurten. Så det borde ju gå bara viljan finns..

Ärendet ligger hos mejerichefen nu.

Hej!
Tack för dina synpunkter och tips. Ditt mail har vidarebefordrats till vår mejerichef. Det är alltid mycket värt får oss att få in tips från våra kunder. Det hjälper oss vid utformandet av vårt sortiment. Trevlig helg!

Med vänliga hälsningar
ICA Kvantum Uppsala
Kundkontakt

Gammal 2011-06-10, 10:35   #26
AWESOME

iCashs avatar

Reg.datum: dec 2009
Sharp$: 1591
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobinD Visa inlägg

Bryn riset --> sjuda i olja så det torkar in --> Koka klart i kyckling fond
iCash är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 14:38   #27

Wagners avatar

Standard

Mirakelkryddan som lyfter det mesta.
Spoiler:

Sen har jag en varning också. Blev lite less på blodapelsinjuicen och skulle testa något annat och det blev God Morgon Extra Fine vår finaste juice på säsongens solmogna och härligt smakrika apelsiner och gott om fruktkött.

Vilken vidrigt söt sliskig sörja som smaka mer mandarin än apelsin. Det var som saft och påminde om "juicen" man brukar servera ur maskinerna på mindre nogräknade hotell. Bara att skicka ut skiten i vasken.
Gammal 2011-06-12, 16:06   #28
KP
Sharpest

KPs avatar

Reg.datum: dec 2009
Sharp$: 45582
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Sen har jag en varning också. Blev lite less på blodapelsinjuicen och skulle testa något annat och det blev God Morgon Extra Fine vår finaste juice på säsongens solmogna och härligt smakrika apelsiner och gott om fruktkött.

Vilken vidrigt söt sliskig sörja som smaka mer mandarin än apelsin. Det var som saft och påminde om "juicen" man brukar servera ur maskinerna på mindre nogräknade hotell. Bara att skicka ut skiten i vasken.
På prisextra vid norrastation så kan man faktiskt njuta av 1 liter färskpressad apelsin för bara 35kr.

Vid entrén har de satt upp en apelsinpressmaskin. Du tar din 1liters flaska som de har där, lägger den vid mynningen och trycker på starta. Du ser apelsinerna åka i cirklar för att sedan klyvas och pressas. GENIALT PRISEXTRA!

Själv har man sedan 2 veckor tillbaka gjort det till nästan daglig rutin att efter jobbet köra förbi och ta med sig 1 liter hem.

Bor du långt därifrån så finns det möjligtvis fler prisextra som har den maskinen vid delidisken.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2011-06-12, 18:33   #29

Wagners avatar

Standard

Eller så köper man en flaska på ICA.
Spoiler:

Själv dricker jag bara en medium snaps om dan så en liter räcker hela veckan. Så när det var säsong för blodapelsiner var det inget större besvär att pressa eget. Nu får man hålla tillgodo med Arlas koncentrat då jag föredrar blodsmak.
Gammal 2011-06-13, 13:07   #30

Wagners avatar

Standard

Att det var så enkelt.

Citat:
Hej
Tack för ditt sortimentsförslag och bra argument för produkten.
Vi kommer att ta in Total Grekisk Yoghurt i vårt sortiment så fort det går.
Jag mailer dig när vi fått hem den.

MVH: Marcus Nord
Färskvaruchef
ICA Kvantum Uppsala
Jag kan bara hålla med. Tror jag ska höra mig för om procent på försäljningen.
Svara

td