![]() |
MLB Fantasy
Kommer starta en MLB fantasy senare nästa år, men kan redan kolla nu vilka som vill vara med. Det kommer starta två olika i denna är det krav på att vara med i chatten ofta, vara aktiv varje dag och svara på trades när det så krävs.
Det här är alltså inte för er som bara vill ställa in ett lag och vinna. |
Garanti!
|
Har kollat mlb drygt 1 1/2 säsong, får se om man har kunskap nog.
|
Om det blir tillräckligt många utmanare :p
|
Haha. Count me in Lemmy :drunk:
|
100%!
|
Citat:
|
Citat:
|
Jag är gärna med (och är rätt aktiv i chatten):whistling:
|
Citat:
|
Blir h2h serie, snake draft, ESPN
|
Yahoo är bättre...snake draft, vore det inte bättre med auktion om man nu vet att alla som spelar ska vara aktiva, för då kan det gynna spelet.
Vad hade du tänkt också, 5x5 eller 6x6 ? 25 roster spots ? Om jag kan ge förslag för pitchers stats så tycker jag att QS (qual start) fungerar bättre än W, för man belönar bra pitchers oavsett om de är på ett sämre eller bättre lag. Vad det gäller RP så kan man välja Holds (tillsammans med Saves) för att utöka pitcher-poolen till att setup män också har värde, men då ska man helst ha 3-4 RP positioner (utöver de vanliga 2 SP och 2-3 Pitcher pos) för att SV och HLD handlar mycket om tur och då är det bättre att ha flera sådana platser så man minskar tur-effekten. Min innings startade kan också vara en bra ide, så man slipper se nån starta sin ace på måndag, få .5 ERA och .5 WHIP och sedan bara lasta på med RPs för att plocka HLD och SV också. Visst förlorar man Ks och QSs, men vinna 4 av 6 är inte illa |
Själv anser jag att auktion är riktigt kul, men det får helt enkelt bli så att man tar snakedraft för att sedan byta till sig det laget man vill ha. En del kommer bjuda fel annars och inte ha bra tradingvalue och direkt vara efter täten i serien.
När det gäller resten av statsen, det finns ju bra många man kan välja bland så får vi helt enkelt se vilket som passar bästa första året. |
Nej fyfan ingen seg auction igen, snake for the win.
Då jag deltar i både NBA och NHL fantasyn just nu måste jag säga att jag personligen gillar ESPN och snake betydligt bättre än Yahoo och auction. Yahoo känns seg och stökig och snake borde innebära en jämnare startkvalité bland lagen. |
Batting
Batting Average (AVG) Home Runs (HR) Runs Scored (R) Runs Batted In (RBI) Stolen Bases (SB) Walks (BB) Caught Stealing* (CS) Ground into Double Plays* (GIDP) Game Winning RBI (GWRBI) Hits (H) Intentional Walks (IBB) Runs Created (RC) Net Stolen Bases (SBN) Sacrifices (SAC) Fielding Double Plays Turned (DPT) Errors* (E) Outfield Assists (OFAST) Put Outs (PO) Pitcher Earned Run Average* (ERA) Strikeouts (K) Walks plus Hits Per Innings Pitched* (WHIP) Wins (W) Saves (SV) On Base Pct Against (OBA) Quality Starts (QS) Home Runs Allowed* (HRA) Holds (HD) Appearances (APP) Batting Average Against* (BAA) Walks Issued* (BBI) Blown Saves* (BS) Earned Runs* (ER) Games Started (GS) Hits Allowed* (HA) Hit Batsmen* (HB) Innings Pitched (IP) Runs Allowed* (RA) Shutouts (SO) Save Opportunities (SOP) Save Pct (SV%) |
Men nu har vi en liga med folk som spelar och följer MLB ? Jag antar att max måste få vara med, Sonadar, saman, boone...de bör kunna bedömma värdet på spelarna...men visst snake går bra också. Man kan göra fel där med, som när jag draftade Ellsbury i första rundan förra året och han spelade typ 10 matcher sammanlagt pga skador och jag missade playoffs med 0.5 matcher :idiot:
|
Man gör aldrig fel med Red Sox spelare i första rundan. :rolleyes:
|
Citat:
|
allt man kan välja...men som det brukar vara, simpelt är bra ;) Hade sen pick och fick gå med Ells...och det är den stora nackdelen med snake, man får inte drafta som man egentligen vill, och man kan missa spelarna som man annars hade köpt
|
Hur många lag är det tänkt att vi ska ha i ligan Lemmy? Du får gärna uppdatera en gång i veckan vilka som är anmälda osv. För att få vara med tycker jag personligen att man ska visa att man vill vara aktiv, både inne i forumet och inne i chatten. De som har anmält sig hittills klarar ju alla den "cutten" sedan räknar jag med att de som Arch nämnde anmäler sig och även Avej. Om någon "random" anmäler sig tycker jag att han en bra tid innan ligan startar skall visa sig aktiv i denna tråd och även besöka chatten ofta så att inte något spöke trillar in och skapar irritation hos övriga deltagare.
|
Citat:
|
Citat:
Batting 5 eller 6 av R, HR, RBI, SB, BB, AVG Fielding är bara tur Pitching ERA, WHIP, K, S, QS (eller W, tycker QS är lite bättre) och kanske HLD eller nåt annat cat, för kommer man in i abstrakta kategorier som Game winning RBIS, double plays, shutouts så kan det hända att en hel del spelare förlorar värde tänk också på att de flesta batting positionerna fylls året runt |
Citat:
|
13 kategorier anser jag bör vara rätt mängd. Krävs oavgjort i en gren för att det ska bli oavgjort i h2h.
|
Just i detta nu har vi 7 managers, det räcker absolut inte.
|
Citat:
Min stora liga förra året (yahoo, 5 man keeper) var 12 lag, 2 div, 6x6 och jag hade en rec på 124-126-14 (12 cats i 22 veckor) i slutet, med 2 oavgjorda veckor. Det räcker gott och väl och man slipper se ena sidan ha mer betydelse för att det finns en cat mer. Hur blir det med veto ? Nu har vi både dem från NBA och NHL, och basketen kör ingen veto om det inte är fusk (eller nåt konstigt) medan i hockeyn kör man liga-baserad veto. Vilken gillar ni bäst ? |
Veton fungerar riktigt dåligt i hockeyn. Då ser jag hellre att vi kör diktator-stilen.
|
Citat:
|
Citat:
|
|
Tvärtom! :D
Men, man måste tänka på vad det är som man tar med för att inte ligan ska lida. Tex, man kan välja K/BB ratio istället för bara K för att det är mer rättvist sätt att separera bra från dåliga pitcher. Även om det stämmer effekten blir att man måste ändra strategin helt och hållet. En väldigt vanlig strategi är att lasta med stora hitters i första 7-8 rounds så man vinner de flesta batting cats och man satsar på medelbra pitchers sent, men väljer att streama andra pitchers (#4, #5 som vanligen inte är draftade) beroende på matchups. Man förlorar då ERA och WHIP om man startar Suppan, Moyer, Wolf och liknande, men varje av dessa kan ge 3-4 Ks per match och på en vecka så samlas det till en hel del och man kan vinna en-två cat på det sättet (speciellt om man räknar med Wins). Har man istället K/BB ratio då är det ingen ide att testa den strategin och man måste gå efter bra pitchers tidigt för man vill istället ha Doc och Haren och liknande. Har man tex Wins och inte QS då straffas de ägare som har draftat bra pitchers på lag med dåliga bullpen. Har man inte med HLDs då bortser man ifrån en stor skara av mid relievers som kan annars få extra värde. Väljer man bort BB för batters så bör man ha .OBP istället för .AVG så att stora hitters inte lider av de intentional walks som annars inte räknas till .avg Ju fler cats man lägger till dessto krångligare blir det att hålla reda på allt och det är redan svårt eftersom det spelas så många matcher. Citat:
Tar man då "diktator-stilen" så är alla trejds redan beviljade, bara man ser efter samarbete och/eller riktigt, riktigt dåliga trejds. För det första vet man inte hur det kommer att se ut i slutet av året, för det andra varför ska ligan få möjlighet att "straffa" någon för sitt risktagande och kanske bra tur genom att lägga veto. Förra året var Bautista 200+ raknad vid början av ligan, Matt Kemp var en first-rounder. Båda öppnade bra, men Kemp svalnade efter första månaden och man hade möjlighet att byta till sig Kemp för Bautista. I varje liga som har rösträtt är det solklar veto. Hur såg det ut i slutet av säsongen: Bautista: .260AVG-109R-54HR-124RBI-9SB(2cs)-100BB (569 AB) Kemp: .249-82-28-89-19(15)-53 (602) CarGo, Vlad, Young, Konerko, Papi var några till som hade väldigt bra säsonger och som kunde ha blivit trejdade för större namn som till slut hade sämre säsonger, men om man låter ligan rösta så kan man lätt sätta stop för detta. Jag anser att man ska låta managers ta egna beslut efter egna behov och låta de göra det de tror är bäst för deras lag, och då ska ingen annan än de själva ha nåt att säga om vilka som flyttas och varför. |
Jag vill också vara med :)
|
Räkna med mig! Kommer vara mer aktiv ju närmare vi kommer baseballsäsongen
|
9 managers i detta nu, skulle gärna se minst 3 till som är aktiva.
|
bump, börjar ju dra ihop sig snart!
|
Citat:
|
Detta låter intressant!
|
Ni får be till gudarna om en regnig sommar ;)
[edit] Att lemmy är på var väl inte så svårt att gissa :) http://proktorsbrainfart.files.wordp...life.jpg?w=614 Vågar inte posta ditt foto lemmy, men denna skulle fanimig få all time highscore i lika som bär tråden :D |
http://img823.imageshack.us/img823/1192/mlb2h.jpg
25 man roster ser bra ut, men jag vill ha lite input vilka kat vi ska ha och hur många. Wins vill jag ta bort tex.. |
Rent spontant så vill jag ha 9 kategorier där vi tar bort Wins.
|