Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-01-20, 15:47   #1

Betongbarns avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: -1
Lightbulb

Projekt donation - Läkare utan gränser, för spelare med empati!

Hey!

Jag har idag bestämt mig för att skänka 200:- i månaden till Läkare utan gränser.

Jag är väl en medelsvensson ekonomiskt sätt, tjänar runt 15k netto i månaden och lite extra på sportsbetting. Satt idag och läste en artikel i DN om stackarna på Haiti som har blivit av med hem, familjemedlemmar, arbete, kommunikationsmöjligheter... ja egentligen hela sina liv.

Här sitter jag på en 10k+ rulle och drömmer om rikedomar, varför inte se till att en del av arbetet verkligen går till ett bra ändamål?

Förutom ett gott samvete så får man...

* Ännu ett mål med spelandet
* En bra argument till att spela när folk klankar ner på hobbyn
* En anti-jinx faktor, om nu sådant existerar

Följ mitt goda exempel, bli en Sharp med hög moral och empati och donera en liten procent av din eventuella vinst en gång per månad, många bäckar små som man så fint säger.

Läkare utan gränser
Bankgiro: 900-6032

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
REVENGE!
Betongbarn är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 16:37   #2

Top Notchs avatar

Sharp$: 139

Mitt Sheet
Stats: 0 - 0 - 0
ROI: 100.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Om du inte visste så går pengarna man skänker till Haiti först till fn byggnaden

Sen tycker jag att u-länderna redan får tillräckligt med bidrag om jag inte minns fel så får skänker Sverige ca 9 miljarder per år till bistånd

Skänk pengarna till något som går till Sverige istället tex cancerforskning etc
Top Notch är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 16:44   #3

Sharp$: 115
Standard

Projekt donation - Läkare utan gränser, för spelare med empati!

Betongbarn.....

Ett riktigt bra initiativ.. Efter att jag läst ditt inlägg, så har jag satt in några hundralappar, eller om du så vill.. Några units...

Mvh

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 22:27   #4

Stekels avatar

Sharp$: 26732
Standard

Jag hade också funderingar på att skänka en slant i månaden till någon välgörande organisation, nu när jag har slutat att kasta pengar åt svenska kyrkan. Men man vill ju gärna att det går till en organisation som är effektiv och att det mesta av varje krona går fram till de behövande. Har fått uppfattningen att Läkare utan gränser är en sådan. Någon som är mer eller mindre insatt och har ett bättre förslag?
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 11:14   #5

Betongbarns avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Top Notch Visa inlägg
Om du inte visste så går pengarna man skänker till Haiti först till fn byggnaden

Sen tycker jag att u-länderna redan får tillräckligt med bidrag om jag inte minns fel så får skänker Sverige ca 9 miljarder per år till bistånd

Skänk pengarna till något som går till Sverige istället tex cancerforskning etc
Personligen tycker jag att folket i Haiti behöver pengarna mer än våra cancersjuka, även om det är ett gott ändamål det med.

Spelar ingen roll om Sverige skänker 9 eller 900 miljarder, uppenbarligen räcker inte pengarna.
"Vi i Sverige skänker 9 miljarder", frågan till dig blir då, "hur mycket skänker du?" ...

Läkare utan gränser är kända för att "ta sig fram överallt", även om det säkert finns korruption även inom läkare utan gränser så tror jag att större delen av pengarna går till något vettigare än vad jag gör med dom.

200kr e vad jag bränner på pizzerian en kväll, 75 på pizza, 25 på en glass och sen två starköl. Även om 50% av mina 200kr försvinner på vägen till "där de behövs" pga att någon fifflar så är det i alla fall någon stackare som får nytta av en hundring.

Nu är ju inte svenskar direkt kända för att vara givmilda, och 100 besök i tråden och tre svar styrker väl det rätt bra...

Thomas: Du förtjänar en klapp på axeln
Än så länge bara du och jag, kanske blir vi fler som hjälper till?

To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
REVENGE!
Gammal 2010-01-21, 11:41   #6

Sharp$: 14
Standard

Helt rätt, jag ryggar med 3 U!
hjalmar1921 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 12:35   #7

Sharp$: 115
Standard

Hallå i stugorna..
Måste få skryta lite. I dag på jobbet så tog jag upp den här tråden ang läkare utan gränser.
Vi diskuterade fram och tillbaks, för och nackdelar med att donera pengar. För att hålla mig kort.. Jag frågade om inte alla kunde skänka en liten slant. På 20 min, lyckades jag samla ihop, hör och häpna 4700 !!!!!! kr.. Då ska det tilläggas att vi bara var 7 st.. Det visar på engagemang, tycker jag..
Så dom har vi satt in nu..
Tack för mig..

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 12:56   #8

Galeocerdo cuviers avatar

Sharp$: 7690
Standard

Kommer aldrig donera pengar. Om jag ville att mina pengar skulle till största del hamna i chefernas fickor så hade jag knallat upp till exempelvis Sony och räckt över pengarna. Det bästa är egentligen att hjälpa till på plats (förse folk med mat, skydd och läkarvård i ett litet tält), men vilka har tid/lust/ekonomi för det egentligen.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 13:21   #9

Qirrens avatar

Sharp$: 421

Hi-diddly-ho
Stats: 770 - 730 - 56
ROI: 110.07%
Vinstprocent: 51.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Warg Visa inlägg
Kommer aldrig donera pengar. Om jag ville att mina pengar skulle till största del hamna i chefernas fickor så hade jag knallat upp till exempelvis Sony och räckt över pengarna. Det bästa är egentligen att hjälpa till på plats (förse folk med mat, skydd och läkarvård i ett litet tält), men vilka har tid/lust/ekonomi för det egentligen.
Det är då tur att alla inte tänker som du gör.
Gammal 2010-01-21, 13:58   #10

Betongbarns avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Warg Visa inlägg
Så du äter hellre pizza för 200kr med argumenten "pengarna kommer ändå inte fram till dom som behöver dom för folk fifflar undan på vägen" och "jag har inte tid att hjälpa folk face to face"

Jag tycker mest de låter som att du är lite lat och lite snål

Lite kul att du säger att bästa sättet att hjälpa är att: "förse folk med mat, skydd och läkarvård i ett litet tält" ... det är ju det läkare utan gränser gör ... sen om en del av pengarna försvinner på vägen så går åtminstonde en del till något bra!

Thomas: Fan va grymt jobbat, då har tråden resulterat i 5k+ på bara en dag, de e fan bra jobbat

Hjalmar: Då är du också me på listan över givmilda gamblers

REVENGE!

Senast redigerad av Betongbarn den 2010-01-21 klockan 14:04.
Gammal 2010-01-21, 14:28   #11

Lawios avatar

Sharp$: 1771
Standard

SMSade 50kr till läkare utan gränser
Lawio är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-21, 14:34   #12

Sharp$: 2
Standard

Har via SMS skänkt några hundralappar till Röda korset (skicka AKUT till 72900 så bidrar du med 50 kr av vilket teleoperatörerna tar 0 %).
superduperjacob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 16:44   #13

Galeocerdo cuviers avatar

Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Qirren Visa inlägg
Det är då tur att alla inte tänker som du gör.
Jag skulle kunna tänka mig att volontärarbeta, men nej jag skulle inte donera, i alla fall inte via många företag. Men ni som donerar små delar av er kassa till detta, låter bra. En del kommer ju fram.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-23, 21:55   #14

Flickvaens avatar

Sharp$: 138

Flickvaen - Divison 4
Stats: 25 - 21 - 0
ROI: 113.22%
Vinstprocent: 54.00%

Standard

Jag har länge varit inne på att skaffa ett fadderbarn istället, man vill ju veta lite mer exakt pengarna går till som man skänker. Självklart har jag redan skänkt en hundralapp till haitidrabbade.
Flickvaen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-25, 10:04   #15

Betongbarns avatar

Standard

Lyckades idag övertala chefen att skänka 10.000 från företaget :grin:

Nu är vi uppe i över 15k, något bra måste vi ju ha åstadkommit!

Big ups till alla som skänker!

REVENGE!
Gammal 2010-01-25, 13:48   #16

Shell Peppes avatar

Sharp$: 987

NHL Grind 14-15
Stats: 19 - 31 - 3
ROI: 93.74%
Vinstprocent: 38.00%

Standard

Klockren detta lir ryggar jag direkt på!
Heder till dig som tog upp detta
Shell Peppe är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 13:33   #17

Betongbarns avatar

Standard

Idag satte jag in mina första 2units.
Blev 200:- för den här månaden, till nästa månad är unitsize 150:- istället för 100:- så om det blir någon vinst så får läkare utan gränser minst 300:- från mig

Ska pausa med spelandet fram tills 1:e februari nu, tappat formen lite, ska vila mig tillbaka i toppform

REVENGE!
Gammal 2010-01-26, 15:42   #18

Sharp$: 42

GruGloG - Starcaft 2
Stats: 7 - 5 - 0
ROI: 124.91%
Vinstprocent: 58.33%

Standard

Kommer att köra in 5 procent av mina vinster när januari är slut. Normalt sett brukar jag aldrig donera, men jag läste på lite om Läkare Utan Gränser och de verkar vettigare än genomsnittet imo (och på Haiti finns det ett mycket konkret problem, minst sagt). Bra initiativ!
GruGloG är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-26, 18:32   #19

Betongbarns avatar

Standard

@GruGloG
Jag gjorde också en hel del research angående dessa hjälporganisationer, Läkare Utan Gränser verkar outstanding. Inte lika mycket fiffe och båg som i andra organisationer...

KEEP IT UP FOLKS!

REVENGE!
Gammal 2010-01-26, 19:03   #20

nappens avatar

Sharp$: 720
Standard

Läkare utan gränser är i princip den enda organisationen som ingen har något dåligt att säga om. Bra val!
nappen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-27, 09:26   #21

Betongbarns avatar

Standard

Hade varit kul och vidareutveckla det här... med någon barometer eller något på Sharps som visade hur mycket vi alla samlat ihop

Detta är tamefan respect!

REVENGE!
Gammal 2010-02-05, 16:52   #22

Betrolbins avatar

Reg.datum: feb 2010
Sharp$: 177
Standard

Grymt impad Betongbarn, superbra initiativ!

Blir nästan lite rörd, all heder. Får se om jag skänker några pengar, jag håller er uppdaterade.
Betrolbin är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-05, 17:02   #23
KP
Sharpest

KPs avatar

Reg.datum: dec 2009
Sharp$: 45582
Standard

Måste säga att jag för första gången någonsin när jag läste om katastrofen donerade tusen kronor, dessa gick dock till röda korset. Varför? jo de har gjort mest reklam och det var en impulsdonation.
Får hoppas de hamnar rätt

Konstigt att tidningarna har slutat följa upp om Haiti, nu är det prinsen + hans slyna till flickvän som gäller.
KP är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-07, 15:01   #24

Sharp$: 2
Standard

Ångrar att jag SMS-skänkte pengar till Röda korset - ska inte ske igen så länge ordföranden (vare sig det är Bengt Westerberg eller någon annan) plockar ut närapå 70 000 i månaden i arvode! Läkare utan gränser får mina pengar i fortsättningen.
superduperjacob är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-11, 17:15   #25

Magics avatar

Sharp$: 0
Standard

ryggade ett par units
det e bra att stanna upp ibland och reflektera över hur bra man igentligen har det
Magic är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-02-12, 16:12   #26

Betongbarns avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Magic Visa inlägg
ryggade ett par units
det e bra att stanna upp ibland och reflektera över hur bra man igentligen har det
Word!

REVENGE!
Svara

td