|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2010-09-14, 22:09 | #31 | |
Citat:
"En forolampning fran en fiende skall ses som en komplimang" (fritt ur mitt minne) |
||
2010-09-15, 14:15 | #33 |
Röstade på SD i riksdagsvalet iom att de är de som är mest till höger ekonomiskt sätt, dessutom skadar det ju inte att de tar tag i den havererade invandringspolitiken. M i kommun och landsting.
Ja, jag är ett riktigt högerspöke
2010-09-15, 14:19 | #34 | |
Citat:
Jag säger inte att Hägglund ska behöva göra det, men det är också fel att Ohly ska behöva göra det. Var det inte 1990 som Vänsterpartiet tog bort ordet Kommunisterna ur deras partinamn? Jag menar, släpp det nu. Samma liknelse kan väl göras om Sahlins tidigare snedsteg som kommer tillbaka titt som tätt men det Bildt sysslade med i Lundin Oil tas aldrig upp. Men medierna går Alliansens ärenden och vill smutskasta Sahlin så ofta det går, troligtvis för att deras politik gynnar ledarskribenternas (läs: högavlönade) egna livsstil. Man är sig själv närmast och innan man drabbas av allvarliga sjukdomar eller kanske att föda ett förståndshandikappat barn så känns nog det allvarliga med nedrustningen inom sjukvården och sjukförsäkringen långt borta. om jag minns rätt så var det en moderat som nyligen drabbades av en allvarlig sjukdom och såg då hur det stod till i sjukförsäkringen. Vad gjorde då denna moderat när han upptäckte verkligheten och inte bara såg skattesänkningar som en kvalitétshöjande åtgärd utan att det fanns saker som var viktigare. Jo, han gick ur moderaterna för deras syn på sjuka och utanförskap saknar empati och solidaritet. Det är ju synd att det ska behöva hända såna saker för att man ska inse allvaret, men bättre sent än aldrig är det väl. En del kanske vill leva i ett samhälle där 500 kr mer i fickan är viktigare än att våra sjuka/äldre kan leva ett drägligt liv. Så självisk är i alla fall inte jag utan jag vill leva i ett solidariskt samhälle. Jag tycker det var extremt otaktiskt av Socialdemokraterna att välja Sahlin som partiledare då hon associeras med tidigare bravader men för mig är inte det här ett personval utan ett val av vilken människosyn man vill att vårt avlånga land ska ha. Jag såg Reinfeldt och Sahlin i en debatt nyligen och då kom nedrustningen inom äldrevården på tal. Sahlin berättade att hon hade träffat en sjuksköterska som fått mer i plånboken men samtidigt såg vad de pengarna kom ifrån då hennes mor bodde på ett äldreboende och knappt fick gå ut längre pga personalbrist. Då säger Reinfeldt som respons till det. "Vill du säga till den här sjuksköterskan att hon kommer få 1000 kr mindre i plånboken?" Det berättar ganska bra hur högersidan ser på empati vs $$$. Det Mona menade var ju att den här sjuksköterskan och många med henne hellre skulle se att hennes mor hade en dräglig tillvaro än att hon fick lite mer i plånboken. Det resonemanget verkade inte Fredrik kunna förstå... Senast redigerad av kakan den 2010-09-15 klockan 14:53. |
||
2010-09-15, 15:31 | #35 | |||
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 56Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
Citat:
Att ENBART beskylla ena sidan av anhängarna för något, som båda sidor ägnar sig åt, är ju hmmm, givande....
|||
2010-09-15, 16:52 | #36 | |||||||||
Framförallt för att de är en del av Alliansen (och ligger runt 5-6%) men också därför att Göran Hägglund tagit upp det faktum att staten i allt större utsträckning försökt säga åt oss människor hur vi skall leva. Att bara identifiera en sådan sak (vilket inte många andra etablerade politiker/partier har gjort) är ett stort steg framåt.
Citat:
I den här kontexten är Göran Hägglund Kristdemokrat (huruvida han är kristen eller ej är ointressant, däremot är det förstås relevant huruvida vilka värderingar/beslut kristdemokrater tagit). Jag är ingen insatt kristdemokrat men jag vågar ändå påstå att de har ganska lite blod på sin händer (vilket kan förklaras med att rörelsen härrör från den kristna humanismen samt att rörelsen är ganska ung). Citat:
Citat:
Du har dock en poäng, vad Mona Sahlin gjorde för 15 år sedan är ointressant och det skall förstås inte ha något att göra med hennes nuvarande politiska gärning. Citat:
Det enda man kan säga i den här frågan är väl att Sverigedemokraterna får ta skit från allt och alla. Citat:
Angående sjukförsäkringen så var det något som inte bara Alliansen förstod att man var tvungen att förändra (http://www.regeringen.se/content/1/c...9/e6d94a97.pdf , från 13 mars 2003 under S-regering Persson). Även LO la fram en rapport om förändringar i sjukförsäkringssystemet som de ansåg nödvändiga under den tid då 140 människor förtidspensionerades varje dag. Citat:
Hans slutsats är ungefär tvärtom den du presenterar ovanför. Citat:
Citat:
Citat:
Det där är ju ett ohederligt sätt att argumentera av Sahlin. |
||||||||||
2010-09-15, 16:55 | #37 |
|
|
2010-09-15, 17:00 | #38 | ||
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 56Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
Vad är fail? Du tog upp argument som vänster sidan använde sig av som du ansåg var ohederliga, och vädligt dåligt utformade. Jag tog då upp att samma skit kommer från båda sidorna....fail!?
Dagens politik är för mycket smutskastning, tyvärr, och det är BÅDA sidor som står för det!
||
2010-09-15, 17:22 | #39 | |
Citat:
Det är jag helt beredd att hålla med om. |
||
2010-09-15, 17:40 | #40 | |
Citat:
------------------- Om han kandiderar för Moderaterna i valet 2010 så var det inte han jag tänkte på. Den artikel jag tänkte på var i vintras någon gång och det vore väldigt konsigt om en moderat hoppade fram och tillbaka på det sättet i sina åsikter. ------------------- Vad finansierar den sänkta inkomstskatten? Självklart dör inte folk av att det finns mindre pengar till välfärden, men deras levnadsvillkor blir avsevärt sämre. Det priset vill inte jag betala för att få lite mer pengar i plånboken. För övrigt trevligt att man kan argumentera på ett trevligt sätt när det kommer till politik. Alltför många ser allt som svart eller vitt men det finns saker från båda sidor som är bra och i själva verket är de inte längre så långt ifrån varandra. Högersidan glider mer och mer åt vänster på skalan och det är ju bra. Jag tycker det är beklämmande att det känns som ett personval, Reinfeldt vs Sahlin. Ideologi och människosyn är viktigt och det kommer bort i debatten som helt fokuserar på skatter och pengar. En annan sak är ärlighet i sina löften till väljarna. 2006 gick Moderaterna och Kristdemokraterna till val med att man absolut inte skulle höja bensinskatten. Vad hände efter valet? Jo, Alliansen höjde skatten på bensin. Det är väl samma sak nu, så räkna med höjd bensinskatt även från Alliansen om de vinner valet. Även fast de inte vill säga det nu, det kan man ju tappa väljare på. |
||
2010-09-15, 19:19 | #41 | ||||||
Citat:
Personligen anser jag förstås (eftersom jag i denna diskussion tar parti för Alliansen) att även Alliansen ser människor. Vi är ju trots allt en Allians som tror på solidaritet och individanpassad sjukvård, människor är olika och har olika vårdbehov (och olika möjlighet att arbeta). Att säga att vi bara ser siffror (för att vi inte förespråkar samma lösningar som oppositionen) känns inte schysst. Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Generellt har dock Alliansen infriat sina vallöften, vilket förstås är positivt (att politikerna gör det som de har lovat). Många vallöften infrias - DN.se |
|||||||
2010-09-15, 19:20 | #42 |
Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 0007 ser grönt Stats: 275 - 366 - 21 ROI: 99.43% Vinstprocent: 43.00% |
jag har ju tippat SD in riksdan. SD U 5.00% .så där är det viktigt att jag inte röstar på SD, för då kan det bli 5.01% .
sen har jag ju att dom blåa partierna säkrad. 1.72 för en månad sen . så jag ska rösta på sharpspartiet. jag ska bli president
2010-09-15, 19:23 | #43 |
Skånefederalisterna har ju tyvärr gått i graven, så det får väl bli taktikröstning på C eller KD.
Synd att man får näst intill noll info om regions- och kommunval bara. Borde vara de viktigaste valen, men ärligt talat skiter jag fullständigt i om badhuset renoveras ("vänsterpolitik" här i stan) eller om man bygger ett nytt ("höger"). Sandlådenivå på val under riksdagen, tyvärr. |
|
2010-09-15, 20:02 | #44 |
Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 0007 ser grönt Stats: 275 - 366 - 21 ROI: 99.43% Vinstprocent: 43.00% |
håller med. här ser partierna till sina egna intressen. ett parti vill bygga kulturhus. ett annat vill bygga stor båthamn mitt i stan.
om det finns landstingparti väljer jag det.