|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2015-11-09, 18:52 | #1 |
Körkortet
Idag ringde dom från trafikskolan och sa det fanns en tid för skrivning och uppkörning för mig. Teorin är min akilleshäl ligger på 89% där just nu. Men jag sa ja och nu är det bokat.
Känner mig så jävla nervös. 3-veckor går ju fort. Fundera på lägga all tid jag kan nu på teorin och då får bettingen stå åt sidan med. Men det blir nog svårt. Tänkte lägga ner alkoholen med till dess. Men ge mig tips inför en uppkörning alla ni med körkort som alla har typ utan mig. Chefen satt ett ultimatum på kortet till 3-Dec. Skriver 1Dec och kör 2-Dec. Kan bli jackpott, men jag är som alltid ödmjuk. Vad ska jag tänka på inför en uppkörning?
Varje dag är en ny speldag Senast redigerad av patrik_g den 2015-11-09 klockan 18:54. |
|
2015-11-09, 19:12 | #2 |
Kör så mycket bil du kan innan. Gärna runt uppkörningslokalen så du får en lokalkännedom. Och lär dig säkerhetskontrollen, surt att missa på en sån sak!
BOL Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Filmtokig (+1) |
|
2015-11-09, 19:35 | #3 |
Administrator
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 25027NFL 2017-2018 Stats: 51 - 50 - 0 ROI: 111.25% Vinstprocent: 50.50% |
Wow, vilken grej.
För det första så är du redan ganska nervös säger du. Sedan så innebär allt kring att ta körkort en rejäl dos av extra nervositet. Som om inte det vore nog så har chefen ett ultimatum på att du måste ha körkort den 3:e december och du ska försöka ta det 1-2 december. Jo men visst, släng på lite extra press i ett redan pressat läge så blir det kanon. För att svara på frågan så måste jag ge dig ett gott men samtidigt tråkigt råd. Precis som med det mesta i livet så finns det inga genvägar utan det handlar bara om att lägga ner tillräckligt med tid på saker och ting så man lär sig det. Tyvärr så är vi väldigt olika på hur lång tid vi behöver för att lära oss olika saker, för en del räcker det med 1 vecka för andra räcker inte ens 3 veckor. Annars får du hoppas på lite tur. För mig så blev "uppkörningskontrollanten" försenad till min uppkörning pga en krock. Så min uppkörningstid som skulle ta typ 30 minuter fanns det bara 5 minuter kvar på när vi drog igång. Så det blev ett snabbt varv runt kvarteret sedan var det klart eftersom det var dags för nästa person att ha sin uppkörning. Så har du nån schysst polare så kan han ju se till att förhindra "uppkörningskontrollanten" från att komma i tid till din uppkörning på ett eller annat sätt så behöver du också bara köra en liten kortis för att bli godkänd. Håller tummarna för att din "all-in" slutar med jackpot och inte brakförlust! Senast redigerad av Lazlo den 2015-11-09 klockan 19:39. |
2015-11-09, 19:45 | #4 | |
Det är rätt lugnt egentligen, dom kuggar på sådant du skulle få böter för sa dom till mig, då det begav sig.
Inledde med att köra runt med enbart parkeringsljus på, efter 10-15min sa inspektören åt mig, det är böter på det passade han även på att poängtera.... Efter ett tag var jag klar då skulle den andre stjärnan som var med i bilen få köra upp, och medans han körde någon sån där utvändig kontroll, så passade jag på att lägga in en snus, då började inspektören gnälla på det, Citat:
Sen efter att polarn kört upp och praktiserat 0 filplacering i rondell återvände vi till körskolan där vi fick någon papperslapp som vi kunde köra på tills det riktiga körkortet kom på posten efter någon vecka. Så att ta körkort behöver du inte oroa dig det minsta för, hur lätt som helst. |
||
2015-11-10, 03:47 | #6 |
Fokusera på vägen och börja inte livebetta med mobilen när du väntar på grönljus till exempel.
Fast du kanske kan försöka fixa en tid när det inte spelas så mycket matcher så slipper du den frestelsen. Senast redigerad av jaroiten den 2015-11-10 klockan 03:48. |
|
2015-11-11, 09:38 | #7 |
Reg.datum: sep 2010
Sharp$: 1951Sharps.se Kirtap million Stats: 28 - 30 - 0 ROI: 105.57% Vinstprocent: 48.28% |
Se till att köra upp i en bil som du är van vid, boka den bilen du är mest bekväm med för uppkörning hos din körskola. Ovanan vid en ny bil i kombination med den ökade stressen kommer att leda till ytterligare misstag.
Det verkar vara en hel del varians inblandat i uppkörningar, men håll dig bara lugn så går det nog bra. Kör du fel eller hamnar i fel fil, gör inga hastiga manövrar eller filbyten - som kan resultera i en kuggning - utan säg att du åker in och vänder på en lämplig plats, detta kommer att uppfattas som en styrka av uppkörningsmannen, vilken har överseende med att du är stressad och att du kan blanda ihop höger och vänster. |
2015-11-11, 16:48 | #8 | |
Citat:
Träna på fickparkering och kanske en tur i dom områden du ska köra upp i. Kan vara bra att slippa "överraskningar". Men det viktigaste är nog att slappna av och att inte ta det på för stort allvar. Annars kan risken vara att du spänner dig och gör enkla misstag. Sen är det ju så att om du är väl förberedd så behöver du nog inte oroa dig så mycket för det lär ju sitta i "ryggmärgen"... Lycka till! |
||
2015-11-11, 17:18 | #9 |
Alla har inte körkort och en del som har det borde inte ha Har du någon kompis som du kan övningsköra med så att du kan bygga upp självförtroendet? Kan fixa det och vill fixa det är bättre än skall/måste. Jag tror att du kommer att ordna det här galant. Lycka till!
|
|
2015-11-11, 21:21 | #10 | |
Citat:
Jag ska försöka övningsköra så mycket jag kan privat med. Har en jag övningskör med ända som ställer upp. Kör så ofta han har tid. Ja stället jag ska köra upp på kan jag helt och hållet. Stor fördel det tror jag. Säkerhetskontrollen ska jag träna på mer igen då jag bytt tillbaka till den bil jag började med då min senaste lärare nyss slutat.
2015-11-11, 21:25 | #11 | |
Citat:
Din historia om din uppkörning var verkligen intressant att läsa om Ja alla på jobbet ville höra tiden så man kunde vara ute och kolla in mig iaf. Men får kanske testa ditt förslag där
2015-11-11, 21:31 | #12 | |
Citat:
Hur länge sen är det? Din historia gillar jag med Roligt höra era historier vid uppkörningar. Ska nog undvika ta en rök innan körningen tror jag. Min lärare nu gillar det inte. En gång fick jag knappt köra då jag rökte innan körning. Hon tål inte röken får man väl acceptera då.
2015-11-11, 21:32 | #13 |
Ja får sikta på det Vore synd inte ens få köra iväg då man blåser innan.
2015-11-11, 21:37 | #14 | |
Citat:
Har så tur att det inte ens finns grönljus i den håla jag kör upp på Får försöka hålla mig från bettingen dessa 40 minuter
2015-11-11, 21:41 | #15 | |
Citat:
Japp ska köra med samma bil som jag haft på¨skolan. Dock har jag hattat mellan tre lärare och tre bilar under detta år då jag hållit på. Men sen min bästa lärare fick sparken har det blivit 3 lektioner med den jag började med. Har en del till lektioner bokade med inför uppkörningen. Ska verkligen försöka hålla mig lugn så gott jag kan. Man får inte ta lugnade tabletter inför körningen va?
2015-11-11, 21:46 | #16 | |
Citat:
Ska köra 13:15 ganska bra tid tycker jag. Inget mörker då heller, borde inte det iaf då. Fundera på ta ledig från jobbet dagen innan. Kliver upp 05:15 annars varje dag. Annars har jag läst i forum att man ska försöka tala med inspektören och vara social. Är annars ingen social person jag. Bra tips i allt du säger tycker jag.
2015-11-11, 21:52 | #17 |
Tänkte köra en uppdatering just nu från mig:
Idag blev jag klar med repetition 1 då jag tryckte in en 64/70 då jag satt på skolan efter jobbet. Blev ganska glad då. Men jag är ödmjuk och tar inte ut något i förskott. Kom sen hem ganska trött och hungrig. Kunde inte hålla mig från sluttestet då. Gjorde det lite snabbt och fick 56 av 70 alltså klara det precis. Sluttestet kändes klart lättare än repetition 1 som jag hållit på med ett tag. Nu har Osedda frågor, Vägmärken och svåraste frågor låst upp sig. Inga krav på klara dom, men kommer så klart träna på dom. Står på 100% nu med. Men frågan är. När öppnas Repetition 2 upp för mig? Kan tänka mig dom är än svårare.
2015-11-11, 22:12 | #18 | |
Citat:
Kan ju tipsa om att anledningen till att jag gled runt med parkeringsljuset på ibörjan, var pga att det var det sista jag kollade under kontrollen innan vi drog iväg. Så ha koll på det, att du vrider tillbaka till halvljus när du gått igenom alla ljus och dylikt. |
||
2015-11-11, 22:48 | #19 | |
Citat:
Lycka till med körkortet! Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
sskssk (+5) |
||
2015-11-11, 23:03 | #20 |
|
|
2015-11-15, 19:49 | #21 |
Ingen fara om du bränner dig och kuggar båda eller något av de två momenten. Livet går vidare utan att en jävel förutom du och din chef får lite småproblem.
Andas, var självsäker, kör som om du haft körkort i 20 år. Vad är det värsta som kan hända? Du kuggar och vaknar upp ändå i ett av världens bästa länder, du har ett jobb, du lever i den bästa tidsåldern vi människor någonsin upplevt. Hade själv flyt med uppkörningen då jag körde typ 10 minuter sen var det klart. Hög varians om man klarar sig eller inte men failar man inte stort på något bör man klara sig. Teorin är det bara nöta om du känner dig osäker - du får ju alternativ och bara genom att ta det mest logiska och sunda alternativet på frågorna bör du klara dig. GL. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Filmtokig (+1) |
|
2015-11-16, 18:52 | #22 |
Rycket säger att han slog ner sin chef (Hon som är äger skolan jag kör på) en lördags kväll polis kom dit b.la. Hon som driver har haft 3 lärare på 1 år. Svår att samarbeta med sägs det.
2015-11-16, 18:53 | #23 |
En man tyvärr han som är bäst. Hon jag har nu har jag aldrig gillar. Hård som fan men kanske det som behövs på mig.
2015-11-16, 19:04 | #24 | |
Citat:
Du har så rätt. Jorden går ju inte under för det. Men mitt slutdatum som chefen satt på mig blev ju lite än mer pressade då skolan ringde om dessa datum. Ska försöka vara så lugn jag kan. Är en lugn med tyvärr nervös person av mig i det mesta i livet. Faserna är 100% nu + slut testet satt direkt. Men det är ju långt ifrån någon garanti. Pluggar varje kväll några faser nu + läser boken.
2015-11-16, 19:11 | #25 |
Lite uppdate från idag om någon skulle vara intresserad
Hade en lektion idag. Kl 07:45 hann jobba lite med innan jag körde. Sov 2-timmar inatt. Märkte läraren var trött och gäspande en del under körningen. Själv var man mycket pigg och försökte vara lugn. Och kanske gjorde jag min bästa körning med den lärare jag inte ens gillar. Vi säger inget till varandra knappt då vi kör. Annat var det med förra läraren som var en man. Vi pratade om allt från jobb, löner och livet. Kanske ska man bryta isen med henne? Hur som hellst fick jag beröm faktiskt idag. Backningen och det mesta gick bra. Kanske gjorde träningen igår en del. Ända felet var att jag svängde med trean i en sväng från en 70-väg. Sa då jag fick in fel växel så var det med. Nu kom vinter här med idag och det känns ju inte så bra alltså. Men inget jag kan göra något åt. Bara gilla läget. Ny lektion på torsdag. Så svårt få lektioner just nu. Har en till två dagar innan körning. Hoppas det dyker upp fler med avbokningar och så. Annars satsa på mycket körning privat. Det känns bra iaf. Läraren säger ju det är teorin det hänger mest på mig. Kämpa!
2015-11-16, 20:38 | #26 | |
Citat:
Snöstorm är det bästa som kan hända, då kan du krypa runt hela uppkörningen, med ursäkten att du tagit hänsyn till rådande väglag. Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
NiLu (+5) |
||
2015-11-17, 07:22 | #27 |
Finns ett litet preparat som är överlägset till såna här situationer. Försök att få tag i det om du känner dig väldigt nervös.. Betablockerare. Stänger tillfälligt av adrenalin och noradrenalinflödet. Du kan helt enkelt inte bli nervös på samma sätt. Det är ingen drog. Ingenting man känner av mer än att man inte kan bli nervös i samma utsträckning. Väldigt många musiker tar det innan konserter och storpampar innan viktiga föredrag och viktiga beslut.
|
|
2015-11-25, 22:19 | #28 |
Sitter och läser om folk uppkörningar och denna fick mig att skratta
Fick kolla alla vätskor, vilket inte vara några större svårigheter. Efter halva körningen ligger vi i strax under 50 på en 50 väg bakom en bil. Instruktören utbrister "Jaja, jag märker att du kör säkert, men kör om kärringen för i helvete.. Vi åker till macken."
2015-11-25, 22:21 | #29 |
Det närmar sig och jag har pratat med kollegorna och arbetsledaren om att ställa in. Det var inte uppskattat.
Kan ni skriva om eran uppkörning i detalj? Om ni orkar.
2015-11-25, 23:54 | #30 | |
Citat:
Satte oss i bilen, körde iväg och klarade av det första testet som är att många kör mot trafiken på ett ställe som dom alltid har som första "kugg-test". Efter att ha kört några minuter enligt instruktioner av "läraren" så fick jag lätt hjärnsläpp och släppte båda händerna från ratten för att dra upp ärmarna på tröjan, men fick inte ens en anmärkning på det så jag utgår från att han antingen inte såg eller helt enkelt inte brydde sig. Körde ut på lite småvägar, fick vända enligt anvisning "du kan vända på något bra ställe här". Sedan var det praktiskt taget bara att köra tillbaka till start och få svaret att "det här var en behaglig resa" och få det temporära körkortet. Under tiden vi körde så pratade vi om allt möjligt, bland annat kom vi in på löpning då jag nämnde att min sambo och svärmor skulle springa göteborgsvarvet (som var samma vecka eller veckan efter tror jag). Genomgående en ganska behaglig grej, vet att jag var ruskigt nervös fram tills jag hade kört några minuter och kommit in i det. Tips: Känn efter om läraren är en pratglad typ eller inte och agera därefter. Kör upp i en bil som du kört tidigare, även om jag har hört om folk som backar rakt in i ett staket det första dom gör och läraren snackar bort det med "jag förstår att du är nervös". Min sambo kuggade på en liten grej att hon började blinka in på motorvägen innan hon hade kollat döda vinkeln, så den är bra att tänka på också! Hoppas det hjälper på något vis, är några år sedan så jag har gjort en sammanfattning så gott det går från minnenas brunn.
2015-11-27, 04:43 | #31 | |
Citat:
Även om du (naturligtvis) känner dig osäker så tycker jag att du ska köra på. Det värsta som kan hända är att du missar på teorin eller körningen och det är faktiskt inte hela världen, man får ju göra om proven. Dessutom är du en erfarenhet rikare. KÖR HÅRT! Friskt vågat hälften vunnet. Tog mitt körkort för 26 år sedan så jag har inte så mycket komma med, det har ändrats en hel del under årens lopp. LYCKA TILL!
Kärlek, frihet och demokrati är inte ärftligt! Det måste erövras och vårdas varje dag! Det är bättre att vara en optimist som har fel ibland, än att vara en pessimist som alltid har rätt To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts. |
||
2015-11-29, 23:44 | #32 |
Lägger mig arg nu. Har gjort tre raka tester med 62-rätt där 63-rätt ger godkänt. Sen när man ser felen blir man ännu argare... God natt
2015-12-02, 20:37 | #33 |
Lite uppdatering
Ja jag missade skrivningen igår med svaga 48 av 65. Inte bra. När jag gjort sluttesten på elevcentralen på slutet har jag klarat tre raka. Var mycket svårare då jag satt där tycker jag. Körningen då? Ja den gjorde jag idag och klarade det. Tyckte körningen var ett skämt. Säkerhetskontrollen var klar på en minut. Kollade blinkers och bromsen. Sen körde vi. Hade två backningar runt hörn. Ingen fickparkering, ingen vanlig parkering kom. Fatta nada? Hade två motorstopp med. Efteråt satt jag helt förstörd då han antecknande en del. Sen sa han. Ja du är godkänd trots motorstoppen. Bara tacka för det. Hade en skön lärare med. Pratade om mitt jobb b.la. Sen satt han med sin mobil höll på med samtidigt. Köra med min trafiklärare är ju svårare än köra med inspektören. Ny tid bokad nästa onsdag.
2015-12-03, 01:52 | #34 |
Grattis till avklarad uppkörning!
|
|
2015-12-09, 19:40 | #35 |
Idag tog jag mitt körkort
Andra skrivningen och gör 52 av 65. Ibland ska man ha tur/flyt med
|