Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2015-04-27, 11:22   #76

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 1005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zonwoz Visa inlägg
Exakt, och vill man inte ha massinvandring, gratis sjukvård samt tiggeri tillåtet så är man rasist. Då bevisade antirastister som tex G.Fridolin är emot helt öppna gränser så är det ok, även om det kan tyckas ologiskt.
Du tror att man bekämpar tiggeri på ett bra sätt genom förbud? Då kan vi ju kriminalisera arbetslöshet också när vi ändå håller på. Och ja, häver man ur sig nedsättande och rasistiska epitet och sprider myter från rasistiska sidor så får man nog finna sig i att bli kallad rasist, förhoppningsvis.
Cicero är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 11:27   #77

Migges avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 3533
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Cicero Visa inlägg
Du tror att man bekämpar tiggeri på ett bra sätt genom förbud? Då kan vi ju kriminalisera arbetslöshet också när vi ändå håller på. Och ja, häver man ur sig nedsättande och rasistiska epitet och sprider myter från rasistiska sidor så får man nog finna sig i att bli kallad rasist, förhoppningsvis.
Jag kan nog tycka att "kriminalisera arbetslöshet" var en riktigt dålig liknelse med tiggeri
Migge är uppkopplad nu   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 11:42   #78

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Jag kan nog tycka att "kriminalisera arbetslöshet" var en riktigt dålig liknelse med tiggeri
Absolut är det en något raljant jämförelse. Men det finns ändå vissa liknelser. Är ens främsta och enda mål att få bort folk som tigger från gatorna så kan ett förbud vara en väg att gå. Jag menar dock att målet är att människor inte ska behöva tigga, och att det absolut inte bör vara olagligt. De som lider mest av att människor tvingas tigga för att överleva är såklart de som nödgas göra detta, inte folk som tycker att det "förstör gatubilden".
Gammal 2015-04-27, 11:44   #79

Standard

Förövrigt så har arbetslöshet och dagdriveri varit olagligt i Sverige, för flera hundra år sedan. Jag hade hoppats att vi skulle ha kommit lite längre vid det här laget, inte vrida tillbaka lagstiftningen med 200 år.
Gammal 2015-04-27, 17:30   #80

Reg.datum: jul 2011
Sharp$: 513
Standard

Citat:
Är ens främsta och enda mål att få bort folk som tigger från gatorna så kan ett förbud vara en väg att gå. Jag menar dock att målet är att människor inte ska behöva tigga, och att det absolut inte bör vara olagligt.
Håller med dej här. Att få bort att all världens fattigdom är fullt realistiskt och ska givetvis vara målet. Detta även om det sker på bekostnad av dagens generation och många framåt. Pragmatism får helt enkelt ge vika i detta fall.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
sskssk (+5), sskssk (+5), sskssk (+5), sskssk (+5), sskssk (+5), sskssk (+5), sskssk (+5)
zonwoz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 17:44   #81

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1281
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zonwoz Visa inlägg
Håller med dej här. Att få bort att all världens fattigdom är fullt realistiskt och ska givetvis vara målet. Detta även om det sker på bekostnad av dagens generation och många framåt. Pragmatism får helt enkelt ge vika i detta fall.
Hahahaha

Efter en sådan dräpare kan du nog redan nu ställa in dig på att få spegla dig i rasist-kortet
sskssk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 22:04   #82

Standard

Ja vi ska självklart skita i att ens försöka förbättra samhället och världen där vi lever. Synd att inte folk tänkte så under 1800- talet, då hade vi kunnat ha kvar våra blonda och blåögda fattighjon istället...
Gammal 2015-04-27, 22:07   #83

Standard

Och vadå på bekostnad av framtida generationer? Är det något som belastar framtida generationers möjligheter så är det snarare livsstilen hos de som har möjlighet att sitta och skriva på ett sånt här forum, inte folk som nödgas tigga för att överleva.
Gammal 2015-04-27, 22:13   #84

Semicolons avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 1997

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ja vi ska självklart skita i att ens försöka förbättra samhället och världen där vi lever. Synd att inte folk tänkte så under 1800- talet, då hade vi kunnat ha kvar våra blonda och blåögda fattighjon istället...
På vilket sätt tror du att världen förbättras av att vi upplåter plats åt människor att tigga? En seriöst ställd fråga från min sida.

Ett tiggeriförbud kan jag hålla med dig om inte är någon bra idé, det är svårt å genomföra i praktiken dessutom. Vad ska straffsatsen vara? Böter? Det känns ganska meningslöst.

Den enda rimliga lösningen är naturligtvis att man genom EU ser till att frånta rätten för Rumänska medborgare att resa fritt och uppehålla sig i andra EU-länder. Det skulle möjligtvis få Rumänien att ta tag i en fråga som är ett rumänskt problem.

Du förstår säkert själv att nuvarande förhållanden knappast är till långsiktigt gagn för någon och allra minst Romerna själva.
Migge (+1)
Semicolon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 22:27   #85

Standard

Grejen är inte så mycket att jag tror att världen blir bättre av att "upplåta plats åt människor att tigga", snarare att det blir sämre av ett förbud. Ett förbud mot tiggeri är i praktiken att kriminalisera fattigdom, och som du själv påverkar är det knappast en bra eller konstruktiv åtgärd. Sen finns det nog all anledning att tvivla på att Rumänien skulle "ta tag i problemet" om rumänska medborgare undantogs från den fria rörligheten. Rumänien gick med i EU 2007, förtrycket av romer i det landet går väldigt mycket längre tillbaka än så. Samtidigt är långt ifrån alla som tigger runtom i Europa romer från Rumänien, det är att reducera problemet ganska kraftigt. Politiska lösningar är såklart vägen framåt på lång sikt, samtidigt måste människor ha rätten att be sina medmänniskor om hjälp för att överleva dagen.

God kväll
Gammal 2015-04-27, 22:47   #86

Semicolons avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 1997

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Grejen är inte så mycket att jag tror att världen blir bättre av att "upplåta plats åt människor att tigga", snarare att det blir sämre av ett förbud. Ett förbud mot tiggeri är i praktiken att kriminalisera fattigdom, och som du själv påverkar är det knappast en bra eller konstruktiv åtgärd. Sen finns det nog all anledning att tvivla på att Rumänien skulle "ta tag i problemet" om rumänska medborgare undantogs från den fria rörligheten. Rumänien gick med i EU 2007, förtrycket av romer i det landet går väldigt mycket längre tillbaka än så. Samtidigt är långt ifrån alla som tigger runtom i Europa romer från Rumänien, det är att reducera problemet ganska kraftigt. Politiska lösningar är såklart vägen framåt på lång sikt, samtidigt måste människor ha rätten att be sina medmänniskor om hjälp för att överleva dagen.

God kväll
Jag skulle nog säga att merparten (90%+?) som tigger i Sverige är just romer från Rumänien. Explosionen av tiggare i Sverige och till viss del övriga EU-länder beror som du säkert vet på att Rumänska medborgare fick fri rörelserätt endast efter att en prövotid löpt ut. Ett av kraven var att Rumänien skulle se över romernas situation. Det lovade Rumänien att göra och sket sedan fullständigt i.

Det är naivt och idealistiskt att tro att man åstadkommer någonting genom å skriva under på diverse idealistiska floskler som "man kan aldrig kriminalisera fattigdom med mera". Grundproblemet är ett inhemskt urgammalt rumänskt/centraleuropeiskt problem som det är upp till dessa länder att lösa. Den lösningen måste vara politisk och långsiktig. Självklart ska Sverige och övriga EU-länder bidra till att dessa länder kan lösa sina interna problem. OM dom inte vill göra det bör man helt sonika ompröva deras medlemskap i EU.

Att upplåta varje gathörn till en tiggande rom är möjligtvis något som får rödvinsvänstern att tåras över sin godhet medan man korkar upp nästa flaska Rotschild i paradvåningen.

Vi andra som ser lite mer nyktert på saken inser att det i förlängningen endast blir en solid grogrund för en ökande främlingsfientlighet. Folk i allmänhet retar sig så in i helvete på tiggarinvasionen, rätt eller fel, det kan du och jag tycka vad vi vill om, men sådan är verkligheten.
Migge (+1), Cc (+10), semipro (+5), sskssk (+5), JerryB (+10)
Semicolon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 23:02   #87

NiLus avatar

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 1250

NBA
Stats: 170 - 177 - 6
ROI: 99.41%
Vinstprocent: 48.99%

Standard

Citat:
Förövrigt så har arbetslöshet och dagdriveri varit olagligt i Sverige, för flera hundra år sedan. Jag hade hoppats att vi skulle ha kommit lite längre vid det här laget, inte vrida tillbaka lagstiftningen med 200 år.
Läs på är du snäll.
Lösdrivarlagen ersattes 1965 med en lag om "samhällsfarlig asocialitet" som avskaffades 1981.

Det är bättre att vara en optimist som har fel ibland, än att vara en pessimist som alltid har rätt
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
NiLu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-28, 00:06   #88

Standard

Semicolon: Jag förstår vad du försöker säga, men jag håller inte med. Möjligtvis befinner vi oss långt ifrån varandra på den idealistiska skalan. Självklart är sättet som den rumänska staten behandlar sina romska medborgare förkastligt och rent ut sagt förjävligt. Men att Rumänien inte lever upp till sina skyldigheter är ingen anledning för andra att vända bort blicken för ett det "är deras problem", iaf inte enligt mig. Att argumentera mot tiggeri för att undvika ökad främlingsfientlighet är enligt mig att börja i helt fel ände eftersom det ger rasister tolkningsföreträde. Utgångspunkten borde vara att få folk att förstå det enkla jävla (ursäkta) faktumet att människor tigger pga desperation, inte för att de egentligen har det skitgött och njuter av att lura folk. Det vore en början.

Citat:
Ursprungligen postat av NiLu Visa inlägg
Läs på är du snäll.
Lösdrivarlagen ersattes 1965 med en lag om "samhällsfarlig asocialitet" som avskaffades 1981.
Ursäkta missförståndet, syftade på en förordning som bland annat kriminaliserade arbetslöshet och som kritiserades av t ex Chydenius under den andra halvan av 1700- talet.
Gammal 2015-04-28, 07:12   #89

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 2499
Standard

Det är fan självklart att det INTE är ok att Sverige skall ses som en ändstation för tiggare från Rumänien för att de kan pga folks brist på insikt tjäna mer pengar i Sverige än i sitt egna land.
VISUM krav är inget konstigt i övriga världen, borde råda bukt på dessa problem i Sverige också bara man tar tag i det.
Bor i Thailand och inte fan får jag vistas i landet om jag inte har ett korrekt visum- simple as that.
Hade jag varit här för att tigga - hur länge hade jag fått stanna kvar då?

Sverige är mesigt, har ingen stake kvar och självklart skall Svenska folket ta hand om alla som har det sämre än "medel svensson", men våra gamla skiter vi i!
...för att inte tala om den svenska skolan idag = katastrof!
the_mirage (+5), Migge (+1), sskssk (+5), JerryB (+10)
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-28, 09:04   #90

Reg.datum: jan 2013
Sharp$: 1529
Standard

Citat:
Semicolon: Jag förstår vad du försöker säga, men jag håller inte med. Möjligtvis befinner vi oss långt ifrån varandra på den idealistiska skalan. Självklart är sättet som den rumänska staten behandlar sina romska medborgare förkastligt och rent ut sagt förjävligt. Men att Rumänien inte lever upp till sina skyldigheter är ingen anledning för andra att vända bort blicken för ett det "är deras problem", iaf inte enligt mig. Att argumentera mot tiggeri för att undvika ökad främlingsfientlighet är enligt mig att börja i helt fel ände eftersom det ger rasister tolkningsföreträde. Utgångspunkten borde vara att få folk att förstå det enkla jävla (ursäkta) faktumet att människor tigger pga desperation, inte för att de egentligen har det skitgött och njuter av att lura folk. Det vore en början.

Ursäkta missförståndet, syftade på en förordning som bland annat kriminaliserade arbetslöshet och som kritiserades av t ex Chydenius under den andra halvan av 1700- talet.
Kan du avslöja vilket parti du röstade på i det senaste valet?
semipro är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td