Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
promo
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2014-10-09, 00:11   #1

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 1281
Standard

Tiggeri

Sverige ano 2014, nog fan borde vi väl ha en tråd om tiggeri, dom flesta av hos speltorskar lär ju förr eller senare hamna utanför bolaget med starbucksmuggen.

Jag börjar och bidrar med den här artiklen:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19664085.ab

Någon mer än jag som misstänker att "dagens hjältinna" gick på en snyfthistoria och blev blåst?

En snabbgoogling visar att flyg Malmö-Budapest går loss på 509:- så lär vara det billigaste sättet att transportera sig på.

Frågan är dock, borde han inte ha lyckats dra ihop dom pengarna på tiggeriet?

Och sen det brutna benet:

Citat:
Efter 10 minuters tänkande kom jag på att det är denna man jag brukar se sittandes utanför Willys med ett tomt glas, alltså är han hemlös tiggare.
Citat:
Samtidigt så visar han sitt brutna sydda ben och säger att det var någon som kört över honom när han satt och teg.
Hur fan gick det till? Har dom drive-in på willys?

Men om vi nu utgår från att det stämmer:

Citat:
Han sa högt att han önska att han haft pengar så han kunde betala en ny biljett pga att han hade en operation den 18e oktober för sitt brutna ben och han måste vara där till dess.
Borde det inte varit bättre med ambulanstransport direkt efter överkörningen till ett svenskt sjukhus, eller är verkligen svensk sjukvård så jävla dålig nuförtiden att man hellre drar på det någon vecka och fixar till det nere i Rumänien istället?
sskssk är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 00:18   #2

Wagners avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 2248
Standard

Du har alldeles för mycket fritid min vän. Jag börjar bli allvarligt orolig.

Så länken förblir oklickad för min del. Ser ju att den börjar på aft...
Menade du: iklickad. Nej jag menar oklickad för helvetes djävlar.
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Wagner är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 00:27   #3

Standard

Fritid?

Stämplar in om 40min, korgboll borta i staterna, somliga måste ju jobba för levebrödet.

Som tur är så har jag quotat in det viktiga i artiklen så du behöver inte klicka.

Eller ja, det allra viktigaste kommer här, hennes tankar om oss som varken ger pengar eller köper flygbiljetter till tiggare som inte har bokat ombokningsbara flygbiljetter.

Citat:
ÄCKLIGA människor här finns i denna värld tankar om hur många HJÄRTLÖSA svin
Citat:
MEN VAD FAN HAR NI MED DEM OCH GÖRA LÅT DEM SITTA DÄR OCH GÅ FÖRBI DEM BARA VARFÖR VARA HJÄRNDÖD OCH ENS STÖRA ER PÅ DEM, LÄMNA DEM IFRED DOM GÖR JU INTE ER ILLA VARFÖR DÅ GÖRA DEM ILLA???????!!!!!!!!!!!!!!
Gammal 2014-10-09, 00:33   #4

Standard

En annan artikel om tiggare, som nog faller Wagner bättre i smaken då det inte är aftonbladet.

Av texten att döma misstänker jag att det är en SD/Rasist/Nasist/Fascist tidning

http://www.dt.se/allmant/dalarna/pol...eet-om-tiggare
Gammal 2014-10-09, 01:10   #5

Wagners avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sskssk Visa inlägg
Fritid?

Stämplar in om 40min, korgboll borta i staterna, somliga måste ju jobba för levebrödet.

Som tur är så har jag quotat in det viktiga i artiklen så du behöver inte klicka.

Eller ja, det allra viktigaste kommer här, hennes tankar om oss som varken ger pengar eller köper flygbiljetter till tiggare som inte har bokat ombokningsbara flygbiljetter.
Till skillnad mot mig då?
To view links or images in signatures your post count must be 10 or greater. You currently have 0 posts.
Gammal 2014-10-09, 01:11   #6

Standard

Precis!
Gammal 2014-10-09, 01:22   #7

Wagners avatar

Standard

Om du bara visste hur mycket tid jag lägger på aktiv förvaltning för att få råd med bredbandet och lunch på lokal.

Säkert en timme om året.
Gammal 2014-10-09, 11:32   #8

Semicolons avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 1997

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

För att återgå till tråden väljer jag här att lista i fallande ordning sannolikheterna för vilket scenario som är det som faktiskt beskriver vad som inträffat.

1. Facebooktjejen har hittat på hela historien för att bli en så kallad "viral succé" och få en kort stund i rampljuset.

2 Facebooktjejen har hittat på hela historien för att bli en så kallad "viral succé" och få en kort stund i rampljuset.

3 Facebooktjejen har hittat på hela historien för att bli en så kallad "viral succé" och få en kort stund i rampljuset.

4 Facebooktjejen har hittat på hela historien för att bli en så kallad "viral succé" och få en kort stund i rampljuset.

5. Facebooktjejen har hittat på hela historien för att bli en så kallad "viral succé" och få en kort stund i rampljuset.

och först på plats nummer 6. Facebooktjejen har blivit duktigt blåst av en gråtmild bedragare.

Sannolikheten för att det beskrivna scenariot gått till som beskrivs i tidningen upplever jag som allt för lågt för att ens lista. Men om ni vill så kan ni växla mellan, Facebook-lögn och blåsning hela vägen ner till plats 583 eller något liknande där vi alltså placerar in möjligheten att detta faktiskt gått till som det beskrivits.
Semicolon är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 13:07   #9

Wagners avatar

Standard

Det finns ett annat sätt att få strålkastaren på sig. Man vräker ur sig något om SD och sen hävdar man hot/hat (verkliga eller inte) och får massiv uppbackning av media som redan innan förberett storyn.

Vi kan kalla fenomenet en Juholtare fast han är ingalunda den första som passar på. http://www.expressen.se/kvallsposten...acebookinlagg/

Misstänker dessvärre att det här ingår i en slug kampanj för att via "näthatet" kunna trycka på lagstiftarna om inskränkningar på nätet. Men titta nu hur det ser ut nu måste ni göra något. Typ så.
Gammal 2014-10-09, 14:17   #10

Semicolons avatar

Standard

Jag citerar:

"Runt 1,7 miljoner användare har hittills sett inlägget, skriver Östra Småland. Inlägget har delats över 3000 gånger och hade på onsdagseftermiddagen 30 500 gillningar.
– Stödet är överväldigande. Jag är stum, säger han till tidningen"

Nu är jag måhända av den gamla skolan, som inte i tid och otid kastar ur mig superlativer. Men. Nog är det väl å ta i säga att stödet varit "överväldigande" när inlägget, om man får tro blaskan, setts av 1,7 miljoner människor och endast 30k av dessa bemödat sig om att föra muspekaren över den där gilla-symbolen och klicka av?

Eller för att uttrycka sig som den rådande nomenklaturan skulle göra: 99,2% gillar inte Juholts inlägg
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
the_mirage (+1)
Gammal 2014-10-09, 15:04   #11

Khans avatar

Reg.datum: aug 2011
Sharp$: 2322
Standard

Citat:
MEN VAD FAN HAR NI MED DEM OCH GÖRA LÅT DEM SITTA DÄR OCH GÅ FÖRBI DEM BARA VARFÖR VARA HJÄRNDÖD OCH ENS STÖRA ER PÅ DEM, LÄMNA DEM IFRED DOM GÖR JU INTE ER ILLA VARFÖR DÅ GÖRA DEM ILLA???????!!!!!!!!!!!!!!
Ja! Bra förslag! Låt oss ignorera ALLT som inte gör en själv illa! Fan, lösningen på alla världens problem är ju bara att blunda att jag inte tänkt på det förut.
sskssk (+5)
Khan är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-09, 16:45   #12

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Semicolon Visa inlägg
För att återgå till tråden väljer jag här att lista i fallande ordning sannolikheterna för vilket scenario som är det som faktiskt beskriver vad som inträffat.

1. Facebooktjejen har hittat på hela historien för att bli en så kallad "viral succé" och få en kort stund i rampljuset.

2 Facebooktjejen har hittat på hela historien för att bli en så kallad "viral succé" och få en kort stund i rampljuset.

3 Facebooktjejen har hittat på hela historien för att bli en så kallad "viral succé" och få en kort stund i rampljuset.

4 Facebooktjejen har hittat på hela historien för att bli en så kallad "viral succé" och få en kort stund i rampljuset.

5. Facebooktjejen har hittat på hela historien för att bli en så kallad "viral succé" och få en kort stund i rampljuset.

och först på plats nummer 6. Facebooktjejen har blivit duktigt blåst av en gråtmild bedragare.
Är ju inte ett heller helt otänkbart scenario.

Men skulle det dock gått till som i artiklen, så är det bara för damen, praxis är väl annars att socialen pröjsar hemresorna dvs skattebetalarna.
Gammal 2014-10-10, 06:45   #13

Galeocerdo cuviers avatar

Sharp$: 7690
Standard

Titta istället på vad en biljett till Bukarest kostar, det var personens tilltänkta destination. I princip alla våra utlandsfödda romer kommer ifrån Rumänien. Budapest är Ungerns huvudstad.

Romer överlag är ett knepigt folk där lurendrejerier tyvärr till viss del ingår i kulturen.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-10, 07:42   #14

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Galeocerdo cuvier Visa inlägg
Titta istället på vad en biljett till Bukarest kostar, det var personens tilltänkta destination. I princip alla våra utlandsfödda romer kommer ifrån Rumänien. Budapest är Ungerns huvudstad.

Romer överlag är ett knepigt folk där lurendrejerier tyvärr till viss del ingår i kulturen.
Helt riktigt, men priset är till Bukarest, var jag som var yr i mössan när jag skrev inlägget.
Gammal 2014-10-10, 13:11   #15

drakens avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 7923
Standard

Ziggisar är bra ibland. Blev hustlad av en förra veckan. Skulle ha tag i ett funktionellt batteri på skroten för att om möjligt sparka i gång en gammal skräpbil. Fanns inget som dög men pappa ziggis hade ett till salu i sin egen bil utanför skroten haha. 100% karanti. Pra Krejer. Han fick ett par hundra. Gamla bilen gick som en klocka så han var riktigt pålitlig.
Men det här med tiggeriet är rätt irriterande. Sitter en kärring utanför bolaget med en massa skyltar runt halsen där det står att hon sover på parkeringen och bla bla . Åker förbi där rätt ofta på natten när jag har jobbat och inte fan ligger hon och sover någonstans. Dessutom sitter hon och äter glass och surfar på en Iphone mellan varven när hon inte orkar se så fattig ut.

Tänkte nästan länka Manhems zigenarsvin men då blir man väl fetbannad för all framtid

Senast redigerad av draken den 2014-10-11 klockan 19:03.
draken är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-10-17, 19:05   #16

Wagners avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Wagner Visa inlägg
Det finns ett annat sätt att få strålkastaren på sig. Man vräker ur sig något om SD och sen hävdar man hot/hat (verkliga eller inte) och får massiv uppbackning av media som redan innan förberett storyn.

Vi kan kalla fenomenet en Juholtare fast han är ingalunda den första som passar på. http://www.expressen.se/kvallsposten...acebookinlagg/

Misstänker dessvärre att det här ingår i en slug kampanj för att via "näthatet" kunna trycka på lagstiftarna om inskränkningar på nätet. Men titta nu hur det ser ut nu måste ni göra något. Typ så.
Få se då om Özz snart gråter ut i Aftonbladet om allt "näthat" han drabbats av.

Gammal 2014-10-17, 19:12   #17

Wagners avatar

Standard

Nu börjar jag bli allvarligt orolig för Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19713267.ab

Och detta tidigare i veckan. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19701336.ab

Vad är det som händer?
Gammal 2014-10-17, 20:57   #18

Melvins avatar

Reg.datum: dec 2012
Sharp$: 1945

Standard

Citat:
Nu börjar jag bli allvarligt orolig för Aftonbladet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19713267.ab

Och detta tidigare i veckan. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19701336.ab

Vad är det som händer?
Det dröjer till nästa val, kanske vill återuppbygga lite förtroende hos de 12.9?
Gammal 2014-10-20, 00:38   #19

Wagners avatar

Standard

Citat:

Vad är det som händer?
Jodå han fick sista ordet. Blev lite orolig där ett tag. http://www.aftonbladet.se/debatt/article19718209.ab
Gammal 2014-10-31, 01:55   #20

Wagners avatar

Standard

Citat:

Då var det dags igen. http://www.expressen.se/nyheter/han-...pp-pa-youtube/
Gammal 2014-11-02, 23:23   #21

Standard

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19793230.ab

Citat:
Marius Sburlan är besviken på att polisen inte gjorde något redan i går kväll.
– De sa att människorna hade druckit och att de inte kunde prata med dem då. Om det här hade hänt i mitt land hade de varit i fängelse redan nu, säger Marius Sburlan
Gammal 2014-11-03, 00:05   #22

Wagners avatar

Standard

Vadå mitt land? Är han rasist också.
Gammal 2014-11-03, 00:19   #23

Standard

Citat:
Vadå mitt land? Är han rasist också.

Vi kan väl iallafall slå fast att det verkar som både sjukvård och polisväsen håller bra mycket högre klass runt svarta havet jämfört med bananrepubliken Sverige.
Gammal 2014-11-03, 00:46   #24

martinssons avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 5388
Standard

Det är så sorgligt att vi tvingar stackarna att komma till hemska Sverige
martinsson är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 01:00   #25

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av martinsson Visa inlägg
Det är så sorgligt att vi tvingar stackarna att komma till hemska Sverige
Ja hit lär dom lär ju aldrig återkomma efter allt som dom fått uthärda här
Gammal 2014-11-03, 01:08   #26

Standard

Citat:
Ja hit lär dom lär ju aldrig återkomma efter allt som dom fått uthärda här

Vänta jag har fel igen.

Citat:
– Vi har också tiggt i Stockholm.

– Vi med.

– Jag också.

En yngre man som står tyst längst bak i rummet är den ende som ännu inte sagt någonting.

Du med?

– Ja. På lite olika platser i city. Jag kom nyss tillbaka, säger Ion Munteaun.

Ska ni åka igen?

– Vi vill, svarar alla i kör
"källa" http://www.dn.se/nyheter/varlden/pen...r-byn-vid-liv/
Gammal 2014-11-03, 01:10   #27

Standard

Tack gode gud för att det inte är organiserat bara.

Här har ni sanningen.

http://http://www.expressen.se/kvall...garna-i-malmo/
Gammal 2014-11-03, 12:04   #28

Moffegrevs avatar

Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Tänk om ziggarna skulle ga ihop och ta pengarna de använder för tiggar-biljetter till Sverige och köpa enkla jordbruksredskap, en bit land och börja bruka jorden istället? Kanske köpa in ett par höns, kor, getter eller far?

Eller är det kanske sa att sa fort en zigge köpt in ett redskap kommer zigge2 att stjäla den och sälja vidare?

Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-03, 17:23   #29

drakens avatar

Standard

....

Senast redigerad av draken den 2014-11-03 klockan 20:43.
Gammal 2014-11-03, 20:39   #30

drakens avatar

Standard

....

Senast redigerad av draken den 2014-11-03 klockan 20:43.
Gammal 2014-11-03, 21:06   #31

Wagners avatar

Standard

Gammal 2014-11-10, 09:11   #32

Standard

Dåliga nyheter för Sverige.

http://www.expressen.se/nyheter/fors...-norge-infort/
Gammal 2014-11-10, 09:42   #33

Wagners avatar

Standard

Vet inte om det spelar så stor roll. Det sitter ju redan en utanför varje entré.
Gammal 2014-11-10, 18:26   #34

NiLus avatar

Reg.datum: dec 2010
Sharp$: 1250

NBA
Stats: 170 - 177 - 6
ROI: 99.41%
Vinstprocent: 48.99%

Question

Citat:
Hur fan ska de betala böterna på 2000 NOK?
Omvandlas det till fängelse i två dagar eller?
Detta tror jag är ett slag i luften för finns det inga pengar kommer de inte att kunna driva in böterna.
Även om tiggarna har stålar kommer de att gömma undan dem eftersom dessa pengar inte finns redovisade.
Det blir fullbelagt, lapp på luckan, i de norska häktena och skattebetalarna får stå för notan när tiggarna får mat och husrum gratis.
Blir en bra deal för dem nu när vintern närmar sig

Det är bättre att vara en optimist som har fel ibland, än att vara en pessimist som alltid har rätt
NiLu är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-11-10, 22:13   #35

Galeocerdo cuviers avatar

Sharp$: 7690
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Ziggisar är bra ibland. Blev hustlad av en förra veckan. Skulle ha tag i ett funktionellt batteri på skroten för att om möjligt sparka i gång en gammal skräpbil. Fanns inget som dög men pappa ziggis hade ett till salu i sin egen bil utanför skroten haha. 100% karanti. Pra Krejer. Han fick ett par hundra. Gamla bilen gick som en klocka så han var riktigt pålitlig.
Men det här med tiggeriet är rätt irriterande. Sitter en kärring utanför bolaget med en massa skyltar runt halsen där det står att hon sover på parkeringen och bla bla . Åker förbi där rätt ofta på natten när jag har jobbat och inte fan ligger hon och sover någonstans. Dessutom sitter hon och äter glass och surfar på en Iphone mellan varven när hon inte orkar se så fattig ut.

Tänkte nästan länka Manhems zigenarsvin men då blir man väl fetbannad för all framtid
Har gjort bilaffär med romer en gång, aldrig mer. Vi blev blåsta och bilen vi köpte visade sig ha många dolda fel, rasade snabbt totalt ihop. Slutade som ett polisärende.
Galeocerdo cuvier är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2014-12-03, 18:11   #36

drakens avatar

Standard

Varför är vi så rasistiska mot dessa stackare

http://nyheteridag.se/kaos-nar-hemlo...llt-som-fanns/
Gammal 2014-12-03, 19:01   #37

Wagners avatar

Standard

Allt dementeras av Göran Grei...Metro i dag. Ja det är ju samma sak.

Flickstackarn var ju chanslös så fort hon klicka på skicka. Inte ens om både hon och dottern blivit gruppvåldtagna där på torget för att sen få huset nedbränt hade blidkat vänsterpacket.
Gammal 2014-12-18, 02:51   #38

Standard

Opps....

http://www.youtube.com/watch?v=kQg8G...ature=youtu.be
Gammal 2014-12-22, 09:47   #39

Standard

Här har vi en solskens historia om en som gick all-in

http://www.expressen.se/gt/tiggaren-...10-000-kronor/

Citat:
– Svenskar kanske har för mycket pengar. De vet inte vad de ska göra med dem.
Gammal 2014-12-22, 12:33   #40

drakens avatar

Standard

Lotter är väl det första man tänker på att köpa när man är barskrapad
Gammal 2014-12-22, 13:19   #41

Wagners avatar

Standard

Citat:

"Lögnen om "fattiga tiggare"..." Videoklippet är inte längre tillgängligt på grund av ett upphovsrättsanspråk från MrOddball63.
Gammal 2014-12-22, 13:30   #42

Standard

Citat:
"Lögnen om "fattiga tiggare"..." Videoklippet är inte längre tillgängligt på grund av ett upphovsrättsanspråk från MrOddball63.
Har du missat den?

http://www.friatider.se/tiggare-med-sedelbunt-g-r-viral

Summorna varierar dock, någon hävdar att kassörskan skall ha nämnt 90000kr

En god förnekare i kommentatorsfältet, hävdar 5kvinnor som fått ihop 500kr i tjugolappar, och en som kan räkna, räknar ihop det.

Upp till betraktaren att göra sin egen bedömning.
Gammal 2014-12-22, 14:13   #43

Standard

Fler tiggare som det gått bra för sen dom kom till kalla hårda Sverige

http://www.friatider.se/h-r-r-bevise...sentals-kronor
Gammal 2014-12-22, 15:05   #44

Wagners avatar

Standard

Citat:
Fler tiggare som det gått bra för sen dom kom till kalla hårda Sverige

http://www.friatider.se/h-r-r-bevise...sentals-kronor
Jag missar inte mycket. Har legat i Val-tråden några dagar. https://www.sharps.se/forums/392002-post718.html
Gammal 2014-12-30, 01:42   #45

Wagners avatar

Standard

Gick genom centralen i dag och då satt det en svensk tiggare en bit ifrån det vanliga klientelet. Han poängterade till och med att han var svensk och uteliggare.

Vem som vann? Vet faktiskt inte. Men han satt där åtminstone medans den andra platsen var tom så när som bilden på "barnen" och den obligatoriska koppen. Inget ovanligt och orsaken brukar stavas röksug.

Från början var det inga som hade barn. Sen fick alla barn samtidigt, märkligt...

Ja just det så har vi ett annat original som står på samma plats och terror-väser ett långt Heeeejj! Samma läte utstötes ungefär 20 gånger per minut och dom som tvingas jobba inom en omkrets av 100 meter har det inte lätt. Hans gimmick är att jobba byxlös, fast det är 15 grader kallt. Skor, jacka, vantar och mössa har han, men vägrar att sätta på sig ett par brallor.

Undrar hur många par byxor han fått av goda människor och som han sen kastar eller kränger vidare?
Gammal 2014-12-30, 09:41   #46
Cc

Ccs avatar

Reg.datum: maj 2010
Sharp$: 11053
Standard

Ser man på! Vi kan också!

http://www.dn.se/nyheter/sverige/med...r-i-melbourne/
Gammal 2014-12-30, 11:13   #47

Reg.datum: apr 2013
Sharp$: 2030

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Cc Visa inlägg
Usch Vad Förbannad Jag Blir. Jag Riktigt Kokar Inombords!!!
WizardofAhhs är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-01-15, 00:06   #48

NiLus avatar

NBA

Standard

Saxat ur NWT:

Slagsmål med tiggare i Årjäng

Tiggare hamnade i slagsmål utanför Ica i Årjäng på onsdagen. Bråket är tredje incidenten mellan tiggare den senaste veckan.
Polisen åkte i två vändor till parkeringen utanför Ica på onsdagsförmiddagen. Enligt polisen hade personer som suttit utanför butiken och tiggt pengar hamnat i bråk med ett antal andra.
Ingen person ska ha kommit till skada och polisen har heller inte tagit upp någon anmälan efter bråket:
– Däremot avvisades fem personer från platsen och vi har med hjälp av tolk förklarat att de inte får uppehålla sig på platsen, på marken utanför Ica, säger Tommy Lindh, pressinformatör hos polisen.
Kvinna hotades
Ytterligare incidenter mellan tiggare inträffade både i fredags och i måndags då en 26-årig kvinna, och senare även hennes man, hotades i Årjäng.
De tidigare händelserna i Årjäng rubriceras som olaga hot, respektive olaga hot och misshandel. Utredning pågår i båda ärendena.
Är det samma personer som förekommer i samtliga händelser?
– Det kan vi i nuläget inte vara säkra på, säger Tommy Lindh.
Från Ica Supermarkets sida har man inte riktigt klart för sig vad som hände:
– Men som jag förstått det finns det två rivaliserande tiggarfamiljer, eller gäng, här i Årjäng, säger en Ica-anställd till NWT.
Flera bråk
Tiggarbråket i Årjäng är inte det första i Värmland.
– Vi har till exempel två pågående utredningar som härrör från bråk mellan tiggare i Karlstad, vi har även haft liknande incidenter i Kristinehamn.
Är det platserna de bråkar om?
– Ja, det brukar det vara. Det nya i Årjäng var det som hände i måndags kväll, då man krävde att få ta del av pengar som andra tiggare har fått ihop, säger Tommy Lindh.

http://www.nwt.se/112/article1724169.ece

Det är bättre att vara en optimist som har fel ibland, än att vara en pessimist som alltid har rätt
Gammal 2015-01-15, 10:19   #49

Wagners avatar

Standard

Tiggeriet är inte organiserat. Attentatet i Paris hade inget med Islam att göra, dom var inte ens muslimer. Nu har visserligen al-Qaida tagit på sig attentatet. Men som vi säger i Sverige, ni är inte våra muslimer.
Gammal 2015-03-27, 15:16   #50

Standard

Även tiggare kan var fulingar verkar det som.

http://www.friatider.se/tiggare-sexo...11-arig-flicka
Gammal 2015-03-27, 16:37   #51

drakens avatar

Standard

Måste väl stå fel. Blev hon sexuellt ofredad när hon var med sin pappa. Vad är det för bögfarsa. Eller ringde han efter att den stackars tiggaren råkat sprungit in i hans högernäve några ggr.
Gammal 2015-04-07, 14:49   #52

Standard

Allt är inte positivt med tiggarinvasionen.

http://www.situationsthlm.se/artikel/andra-gator-idag
Gammal 2015-04-07, 16:15   #53

Wagners avatar

Standard

http://avpixlat.info/2015/04/07/de-fattiga-tiggarna/
Gammal 2015-04-07, 16:25   #54

Reg.datum: jul 2011
Sharp$: 513
Standard

Citat:
Allt är inte positivt med tiggarinvasionen. [/URL]
RASIST
zonwoz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-07, 17:44   #55

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av zonwoz Visa inlägg
RASIST
Absolut, framförallt i mot rasen tiggare.
kisumu (+10)
Gammal 2015-04-07, 20:46   #56

Standard

Citat:
RASIST
Citat:
Absolut, framförallt i mot rasen tiggare.
Ja jävlar i det, det gick snabbare än kvickt.

http://www.friatider.se/fi-rasistisk...re-f-r-tiggare
Gammal 2015-04-08, 07:59   #57

Standard

Citat:
Ja jävlar i det, det gick snabbare än kvickt.
Ja, och nu när SD fortsätter växa i snabb takt så krävs det att folk från den intellektuella sidan sätter ner foten.
Gammal 2015-04-08, 10:12   #58

drakens avatar

Standard

Finns det något som inte är rasistiskt längre?. På vissa skolor får man inte ens spela biljard längre för att det är ett rasistiskt spel där en vit slår ner färgade i små hål. Så jävla löjligt. Finns inget land i hela världen som är så dåliga på rasism som Sverige är och det vet varenda blatte (hmm oj så får man ju inte skriva. Nysvensk menade jag ju )om och kan dra fördelar av det.
Snart kommer det vara rasistiskt med snö på mörk asfalt. Det är ju förfan översitteri,det förstår alla. Det kan inte få fortgå. Förmodligen är det ganska rasistiskt att den ljusa solen lyser igenom de mörka molnen också ibland. Och finns nog inte så mycket mer rasistiskt än den otroligt vita månen som överglänser den mörka natten. Det är stora samhällsproblem att ta tag i i detta land.

Senast redigerad av draken den 2015-04-08 klockan 11:51.
Gammal 2015-04-08, 14:25   #59

Reg.datum: okt 2012
Sharp$: 5330
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
Finns det något som inte är rasistiskt längre?. På vissa skolor får man inte ens spela biljard längre för att det är ett rasistiskt spel där en vit slår ner färgade i små hål. Så jävla löjligt. Finns inget land i hela världen som är så dåliga på rasism som Sverige är och det vet varenda blatte (hmm oj så får man ju inte skriva. Nysvensk menade jag ju )om och kan dra fördelar av det.
Snart kommer det vara rasistiskt med snö på mörk asfalt. Det är ju förfan översitteri,det förstår alla. Det kan inte få fortgå. Förmodligen är det ganska rasistiskt att den ljusa solen lyser igenom de mörka molnen också ibland. Och finns nog inte så mycket mer rasistiskt än den otroligt vita månen som överglänser den mörka natten. Det är stora samhällsproblem att ta tag i i detta land.
säg att du skämtar!!

om inte - dom som hittar på nåt sånt måste ju vara väldigt otrygga i sig själva och sin syn på rasism!

Rör inte min negerboll!
cochise är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-08, 16:07   #60

Standard

http://www.dn.se/nyheter/politik/reg...ning-pa-romer/

Regeringen satsar 52 mille på Romerna.
Gammal 2015-04-26, 19:53   #61

Standard

Skulle deklarera och upptäckte till min fasa att jag fortfarande är medlem i svenska kyrkan.

141kr hade dom snytit.

Men det går ju oavkortat till eu-migranterna så något gott förde det dock med sig.
Gammal 2015-04-26, 23:03   #62

Wagners avatar

Standard

Citat:
Skulle deklarera och upptäckte till min fasa att jag fortfarande är medlem i svenska kyrkan.

141kr hade dom snytit.

Men det går ju oavkortat till eu-migranterna så något gott förde det dock med sig.
Fast då kan du inte ha tjänat mycket. Inte på papperet åtminstone.

Vill du slippa helt så ska du nolltaxera. Inte ens begravningsavgiften kommer dom åt då. Förmodligen blir man väl nedgrävd i en grop i skogen men det kan ju kvitta.
Gammal 2015-04-26, 23:30   #63

Reg.datum: nov 2012
Sharp$: 1005
Standard

Jösses här var det rassig stämning. Verklighetsfrånvända påståenden om vartannat och hänvisningar till rena rasistpropaganda- sidor står som spön i backen. Om man nu är så övertygad om att tiggeri är en sån fruktansvärt lönsam och glassig sysselsättning så är det väl bara att köra på det själv, verkar ju vara toppen...
Cicero är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 00:21   #64

Standard

Citat:
Fast då kan du inte ha tjänat mycket. Inte på papperet åtminstone.

Vill du slippa helt så ska du nolltaxera. Inte ens begravningsavgiften kommer dom åt då. Förmodligen blir man väl nedgrävd i en grop i skogen men det kan ju kvitta.
Nolltaxera?

Sånt är det väl bara rika som kan göra?
Gammal 2015-04-27, 00:24   #65

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Cicero Visa inlägg
Jösses här var det rassig stämning. Verklighetsfrånvända påståenden om vartannat och hänvisningar till rena rasistpropaganda- sidor står som spön i backen. Om man nu är så övertygad om att tiggeri är en sån fruktansvärt lönsam och glassig sysselsättning så är det väl bara att köra på det själv, verkar ju vara toppen...
Verklighetsfrånvända påståenden var det ja....

Kan dock hålla med om att det är alldeles för mycket länkande till AB,Exp och DN i tråden.

Vill dock inte gå så långt att kalla dom för rasistpropaganda- sidor även om dom gärna hetsar lite ibland.
Gammal 2015-04-27, 08:06   #66

Standard

Fria Tider och Avpixlat är självklart rent rasistiska sidor. Förstår man inte att tiggeri grundas i fattigdom, förtryck och desperation så har man allvarligt talat en del att fundera över. Påståenden om att folk som tigger "egentligen" har en massa pengar har ingen grund i verkligheten överhuvudtaget. Tyvärr är det bara att konstatera att språkbruket och stämningen i en sådan här tråd reflekterar ett tragiskt omänskligt synsätt på fattigdom, romer och resande som genomsyrar hela samhället. Enligt mig är det inte värdigt ett land som ska sägas vara byggt på medmänsklighet.
Gammal 2015-04-27, 09:57   #67

Wagners avatar

Standard

Citat:
Fria Tider och Avpixlat är självklart rent rasistiska sidor. Förstår man inte att tiggeri grundas i fattigdom, förtryck och desperation så har man allvarligt talat en del att fundera över. Påståenden om att folk som tigger "egentligen" har en massa pengar har ingen grund i verkligheten överhuvudtaget. Tyvärr är det bara att konstatera att språkbruket och stämningen i en sådan här tråd reflekterar ett tragiskt omänskligt synsätt på fattigdom, romer och resande som genomsyrar hela samhället. Enligt mig är det inte värdigt ett land som ska sägas vara byggt på medmänsklighet.
Du säger alla dom rätta sakerna och har en lysande karriär som politiker framför dig. Lycka till!
kusagwa (+10), zonwoz (+10)
Gammal 2015-04-27, 10:31   #68

Khans avatar

Standard

Citat:
Antar att du skriver detta från mobilen i malmö. Jag menar, du är väl på plats med övriga 1600 deltagare för att skydda zigenarna mot avhysning?
Gammal 2015-04-27, 10:46   #69

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Khan Visa inlägg
Antar att du skriver detta från mobilen i malmö. Jag menar, du är väl på plats med övriga 1600 deltagare för att skydda zigenarna mot avhysning?
Bor inte Malmö längre, men skönt att det fortfarande finns en hel del som står upp för medmänsklighet och antirasism.
Gammal 2015-04-27, 10:46   #70

Standard

Citat:
Tyvärr är det bara att konstatera att språkbruket och stämningen i en sådan här tråd reflekterar ett tragiskt omänskligt synsätt på fattigdom, romer och resande som genomsyrar hela samhället.
Ja att inte samtliga av Sveriges 10 miljoner invånare vill ha tiggeri är ju omänsligt.
Sen ska man inte skämta om folkgruppen tiggare.
Gammal 2015-04-27, 10:48   #71

Standard

Citat:
Ja att inte samtliga av Sveriges 10 miljoner invånare vill ha tiggeri är ju omänsligt.
Sen ska man inte skämta om folkgruppen tiggare.
Klart att ingen vill ha tiggeri, allra minst de som tigger. Skillnaden ligger i hur man vill bekämpa problematiken, vad man anser ligga bakom samt människosynen.
Gammal 2015-04-27, 10:51   #72

Standard

Citat:
Du säger alla dom rätta sakerna och har en lysande karriär som politiker framför dig. Lycka till!
Inga planer på att bli politiker faktiskt. Rätt eller fel, jag uttrycker mina åsikter precis som alla andra i den här tråden. Förstår dock att jag kanske inte har så mycket att hämta i den stora ryggdunkningstråden för rasister och allmänt trångsynta.
Gammal 2015-04-27, 10:54   #73

Khans avatar

Standard

Citat:
Bor inte Malmö längre, men skönt att det fortfarande finns en hel del som står upp för medmänsklighet och antirasism.
Inte värt att resa dit för att visa solidaritet ens? Nåja, nägra 1600 lär det väl ändå inte bli.

Ont: ett utmärkt förslag om hur man kan lösa tiggeriproblemet: https://www.motgift.nu/2015/04/oppna...ch-planbocker/

De som inte ens bemödar sig öppna och läsa länken eller avfärdar förslaget p.g.a "rasistisk sida" är trollförklarade.
Gammal 2015-04-27, 10:57   #74

Standard

Citat:
Och förresten, ska man göra politisk karriär i Sverige idag så är det väl snarare dina åsikter man ska uttrycka...
Gammal 2015-04-27, 11:08   #75

Standard

Citat:
Skillnaden ligger i hur man vill bekämpa problematiken, vad man anser ligga bakom samt människosynen.
Exakt, och vill man inte ha massinvandring, gratis sjukvård samt tiggeri tillåtet så är man rasist. Då bevisade antirastister som tex G.Fridolin är emot helt öppna gränser så är det ok, även om det kan tyckas ologiskt.

Senast redigerad av zonwoz den 2015-04-27 klockan 11:10.
Gammal 2015-04-27, 11:22   #76

Standard

Citat:
Exakt, och vill man inte ha massinvandring, gratis sjukvård samt tiggeri tillåtet så är man rasist. Då bevisade antirastister som tex G.Fridolin är emot helt öppna gränser så är det ok, även om det kan tyckas ologiskt.
Du tror att man bekämpar tiggeri på ett bra sätt genom förbud? Då kan vi ju kriminalisera arbetslöshet också när vi ändå håller på. Och ja, häver man ur sig nedsättande och rasistiska epitet och sprider myter från rasistiska sidor så får man nog finna sig i att bli kallad rasist, förhoppningsvis.
Gammal 2015-04-27, 11:27   #77

Migges avatar

Sharp$: 3530
Standard

Citat:
Du tror att man bekämpar tiggeri på ett bra sätt genom förbud? Då kan vi ju kriminalisera arbetslöshet också när vi ändå håller på. Och ja, häver man ur sig nedsättande och rasistiska epitet och sprider myter från rasistiska sidor så får man nog finna sig i att bli kallad rasist, förhoppningsvis.
Jag kan nog tycka att "kriminalisera arbetslöshet" var en riktigt dålig liknelse med tiggeri
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-27, 11:42   #78

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Migge Visa inlägg
Jag kan nog tycka att "kriminalisera arbetslöshet" var en riktigt dålig liknelse med tiggeri
Absolut är det en något raljant jämförelse. Men det finns ändå vissa liknelser. Är ens främsta och enda mål att få bort folk som tigger från gatorna så kan ett förbud vara en väg att gå. Jag menar dock att målet är att människor inte ska behöva tigga, och att det absolut inte bör vara olagligt. De som lider mest av att människor tvingas tigga för att överleva är såklart de som nödgas göra detta, inte folk som tycker att det "förstör gatubilden".
Gammal 2015-04-27, 11:44   #79

Standard

Förövrigt så har arbetslöshet och dagdriveri varit olagligt i Sverige, för flera hundra år sedan. Jag hade hoppats att vi skulle ha kommit lite längre vid det här laget, inte vrida tillbaka lagstiftningen med 200 år.
Gammal 2015-04-27, 17:30   #80

Standard

Citat:
Är ens främsta och enda mål att få bort folk som tigger från gatorna så kan ett förbud vara en väg att gå. Jag menar dock att målet är att människor inte ska behöva tigga, och att det absolut inte bör vara olagligt.
Håller med dej här. Att få bort att all världens fattigdom är fullt realistiskt och ska givetvis vara målet. Detta även om det sker på bekostnad av dagens generation och många framåt. Pragmatism får helt enkelt ge vika i detta fall.
sskssk (+5), sskssk (+5), sskssk (+5), sskssk (+5), sskssk (+5), sskssk (+5), sskssk (+5)
Gammal 2015-04-27, 17:44   #81

Standard

Citat:
Håller med dej här. Att få bort att all världens fattigdom är fullt realistiskt och ska givetvis vara målet. Detta även om det sker på bekostnad av dagens generation och många framåt. Pragmatism får helt enkelt ge vika i detta fall.
Hahahaha

Efter en sådan dräpare kan du nog redan nu ställa in dig på att få spegla dig i rasist-kortet
Gammal 2015-04-27, 22:04   #82

Standard

Ja vi ska självklart skita i att ens försöka förbättra samhället och världen där vi lever. Synd att inte folk tänkte så under 1800- talet, då hade vi kunnat ha kvar våra blonda och blåögda fattighjon istället...
Gammal 2015-04-27, 22:07   #83

Standard

Och vadå på bekostnad av framtida generationer? Är det något som belastar framtida generationers möjligheter så är det snarare livsstilen hos de som har möjlighet att sitta och skriva på ett sånt här forum, inte folk som nödgas tigga för att överleva.
Gammal 2015-04-27, 22:13   #84

Semicolons avatar

Standard

Citat:
Ja vi ska självklart skita i att ens försöka förbättra samhället och världen där vi lever. Synd att inte folk tänkte så under 1800- talet, då hade vi kunnat ha kvar våra blonda och blåögda fattighjon istället...
På vilket sätt tror du att världen förbättras av att vi upplåter plats åt människor att tigga? En seriöst ställd fråga från min sida.

Ett tiggeriförbud kan jag hålla med dig om inte är någon bra idé, det är svårt å genomföra i praktiken dessutom. Vad ska straffsatsen vara? Böter? Det känns ganska meningslöst.

Den enda rimliga lösningen är naturligtvis att man genom EU ser till att frånta rätten för Rumänska medborgare att resa fritt och uppehålla sig i andra EU-länder. Det skulle möjligtvis få Rumänien att ta tag i en fråga som är ett rumänskt problem.

Du förstår säkert själv att nuvarande förhållanden knappast är till långsiktigt gagn för någon och allra minst Romerna själva.
Migge (+1)
Gammal 2015-04-27, 22:27   #85

Standard

Grejen är inte så mycket att jag tror att världen blir bättre av att "upplåta plats åt människor att tigga", snarare att det blir sämre av ett förbud. Ett förbud mot tiggeri är i praktiken att kriminalisera fattigdom, och som du själv påverkar är det knappast en bra eller konstruktiv åtgärd. Sen finns det nog all anledning att tvivla på att Rumänien skulle "ta tag i problemet" om rumänska medborgare undantogs från den fria rörligheten. Rumänien gick med i EU 2007, förtrycket av romer i det landet går väldigt mycket längre tillbaka än så. Samtidigt är långt ifrån alla som tigger runtom i Europa romer från Rumänien, det är att reducera problemet ganska kraftigt. Politiska lösningar är såklart vägen framåt på lång sikt, samtidigt måste människor ha rätten att be sina medmänniskor om hjälp för att överleva dagen.

God kväll
Gammal 2015-04-27, 22:47   #86

Semicolons avatar

Standard

Citat:
Grejen är inte så mycket att jag tror att världen blir bättre av att "upplåta plats åt människor att tigga", snarare att det blir sämre av ett förbud. Ett förbud mot tiggeri är i praktiken att kriminalisera fattigdom, och som du själv påverkar är det knappast en bra eller konstruktiv åtgärd. Sen finns det nog all anledning att tvivla på att Rumänien skulle "ta tag i problemet" om rumänska medborgare undantogs från den fria rörligheten. Rumänien gick med i EU 2007, förtrycket av romer i det landet går väldigt mycket längre tillbaka än så. Samtidigt är långt ifrån alla som tigger runtom i Europa romer från Rumänien, det är att reducera problemet ganska kraftigt. Politiska lösningar är såklart vägen framåt på lång sikt, samtidigt måste människor ha rätten att be sina medmänniskor om hjälp för att överleva dagen.

God kväll
Jag skulle nog säga att merparten (90%+?) som tigger i Sverige är just romer från Rumänien. Explosionen av tiggare i Sverige och till viss del övriga EU-länder beror som du säkert vet på att Rumänska medborgare fick fri rörelserätt endast efter att en prövotid löpt ut. Ett av kraven var att Rumänien skulle se över romernas situation. Det lovade Rumänien att göra och sket sedan fullständigt i.

Det är naivt och idealistiskt att tro att man åstadkommer någonting genom å skriva under på diverse idealistiska floskler som "man kan aldrig kriminalisera fattigdom med mera". Grundproblemet är ett inhemskt urgammalt rumänskt/centraleuropeiskt problem som det är upp till dessa länder att lösa. Den lösningen måste vara politisk och långsiktig. Självklart ska Sverige och övriga EU-länder bidra till att dessa länder kan lösa sina interna problem. OM dom inte vill göra det bör man helt sonika ompröva deras medlemskap i EU.

Att upplåta varje gathörn till en tiggande rom är möjligtvis något som får rödvinsvänstern att tåras över sin godhet medan man korkar upp nästa flaska Rotschild i paradvåningen.

Vi andra som ser lite mer nyktert på saken inser att det i förlängningen endast blir en solid grogrund för en ökande främlingsfientlighet. Folk i allmänhet retar sig så in i helvete på tiggarinvasionen, rätt eller fel, det kan du och jag tycka vad vi vill om, men sådan är verkligheten.
Migge (+1), Cc (+10), semipro (+5), sskssk (+5), JerryB (+10)
Gammal 2015-04-27, 23:02   #87

NiLus avatar

NBA

Standard

Citat:
Förövrigt så har arbetslöshet och dagdriveri varit olagligt i Sverige, för flera hundra år sedan. Jag hade hoppats att vi skulle ha kommit lite längre vid det här laget, inte vrida tillbaka lagstiftningen med 200 år.
Läs på är du snäll.
Lösdrivarlagen ersattes 1965 med en lag om "samhällsfarlig asocialitet" som avskaffades 1981.

Gammal 2015-04-28, 00:06   #88

Standard

Semicolon: Jag förstår vad du försöker säga, men jag håller inte med. Möjligtvis befinner vi oss långt ifrån varandra på den idealistiska skalan. Självklart är sättet som den rumänska staten behandlar sina romska medborgare förkastligt och rent ut sagt förjävligt. Men att Rumänien inte lever upp till sina skyldigheter är ingen anledning för andra att vända bort blicken för ett det "är deras problem", iaf inte enligt mig. Att argumentera mot tiggeri för att undvika ökad främlingsfientlighet är enligt mig att börja i helt fel ände eftersom det ger rasister tolkningsföreträde. Utgångspunkten borde vara att få folk att förstå det enkla jävla (ursäkta) faktumet att människor tigger pga desperation, inte för att de egentligen har det skitgött och njuter av att lura folk. Det vore en början.

Citat:
Ursprungligen postat av NiLu Visa inlägg
Läs på är du snäll.
Lösdrivarlagen ersattes 1965 med en lag om "samhällsfarlig asocialitet" som avskaffades 1981.
Ursäkta missförståndet, syftade på en förordning som bland annat kriminaliserade arbetslöshet och som kritiserades av t ex Chydenius under den andra halvan av 1700- talet.
Gammal 2015-04-28, 07:12   #89

Sharp$: 2499
Standard

Det är fan självklart att det INTE är ok att Sverige skall ses som en ändstation för tiggare från Rumänien för att de kan pga folks brist på insikt tjäna mer pengar i Sverige än i sitt egna land.
VISUM krav är inget konstigt i övriga världen, borde råda bukt på dessa problem i Sverige också bara man tar tag i det.
Bor i Thailand och inte fan får jag vistas i landet om jag inte har ett korrekt visum- simple as that.
Hade jag varit här för att tigga - hur länge hade jag fått stanna kvar då?

Sverige är mesigt, har ingen stake kvar och självklart skall Svenska folket ta hand om alla som har det sämre än "medel svensson", men våra gamla skiter vi i!
...för att inte tala om den svenska skolan idag = katastrof!
the_mirage (+5), Migge (+1), sskssk (+5), JerryB (+10)
SuprMario är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-28, 09:04   #90

Reg.datum: jan 2013
Sharp$: 1529
Standard

Citat:
Semicolon: Jag förstår vad du försöker säga, men jag håller inte med. Möjligtvis befinner vi oss långt ifrån varandra på den idealistiska skalan. Självklart är sättet som den rumänska staten behandlar sina romska medborgare förkastligt och rent ut sagt förjävligt. Men att Rumänien inte lever upp till sina skyldigheter är ingen anledning för andra att vända bort blicken för ett det "är deras problem", iaf inte enligt mig. Att argumentera mot tiggeri för att undvika ökad främlingsfientlighet är enligt mig att börja i helt fel ände eftersom det ger rasister tolkningsföreträde. Utgångspunkten borde vara att få folk att förstå det enkla jävla (ursäkta) faktumet att människor tigger pga desperation, inte för att de egentligen har det skitgött och njuter av att lura folk. Det vore en början.

Ursäkta missförståndet, syftade på en förordning som bland annat kriminaliserade arbetslöshet och som kritiserades av t ex Chydenius under den andra halvan av 1700- talet.
Kan du avslöja vilket parti du röstade på i det senaste valet?
semipro är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-28, 15:13   #91

Standard

Citat:

Du har fel igen, för dom är tiggeri ett jobb. Sen finns det givetvis vissa av dom som kan vara riktigt fattiga och vissa mer välbärgade, precis som det ser ut i resten utav samhället.

Håller helt med dig om att dom diskrimineras i Rumänien och på andra ställen, men dom är själva inte ett dugg intresserade av att vara en del utav det "normala" samhället.
Gammal 2015-04-28, 15:51   #92

the_mirages avatar

Reg.datum: feb 2011
Sharp$: 799
Standard

Om de tiggande romerna är så enormt fattiga, hur kommer det sig då att de flesta ser ut att vara på gränsen till överviktiga, röker och har smartphones?
the_mirage är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-28, 15:57   #93

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av the_mirage Visa inlägg
Om de tiggande romerna är så enormt fattiga, hur kommer det sig då att de flesta ser ut att vara på gränsen till överviktiga, röker och har smartphones?

Åhh den vägen vill du inte gå ner.....

"fet och ohälsosam mat är mycket billigare...."

"vad kostar en gammal iphone egentligen, finns folk som ger bort sina gamla, och telefonen är det enda dom har, och det är för att kunna ha kontakt med sina barn.....

"so what om dom röker och dricker, dom har väl rätt att unna sig sådant med, dessutom är det många som ger bort just cigg och alkohol till dom....
Gammal 2015-04-28, 16:11   #94

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av the_mirage Visa inlägg
Maffian bjuder på späck, smuggelcigg och stulna Iphones?
Gammal 2015-04-28, 16:25   #95

Reg.datum: sep 2014
Sharp$: 1814
Standard

Problemet är ju att romerna inte VILL anpassa sig. De vill leva kvar i sin kultur. De har haft tid att anpassa sig till något samhälle nånstans i världen men inte gjort det. Rumänerna har försökt hjälpa dem (fick EU-pengar till det). Finns ingen folkgrupp som fått så mycket statliga pengar med så uselt resultat. Så att bara utmåla dem som offer blir fel. De har ett stort eget ansvar för sin situation.

Jag finner ingen enkel lösning på deras situation men att bara se dem som hjälplösa offer som ni i "allt åt alla, nån annan betalar" grupperingar tycker jag bara är naivt och blåögt.
Fefaifb är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-04-28, 17:45   #96

Wagners avatar

Standard

http://snaphanen.dk/2015/04/26/tiggarna-och-skulden/
Gammal 2015-04-28, 19:09   #97

Khans avatar

Standard

Hotell Paradiset är ett måste för alla i tråden:

http://www.youtube.com/watch?v=aHpYRgflzo8

Lite som en reality-serie: en stor grupp zigenare ges robusta hus att bo i, istället för "traditionella" bosättningar. Resultatet? Se själva.
SuprMario (+10), zonwoz (+5)

Senast redigerad av Khan den 2015-04-28 klockan 19:12.
Gammal 2015-04-29, 04:54   #98

Standard

Ja för fan - fortsätt med integreringsförsöken av dessa så blir det nog bra...
De själva vet exakt att de är som svin, förnekar det inte och kan inte förbättra sig.
Gammal 2015-04-30, 09:40   #99

Wagners avatar

Standard

http://www.aftonbladet.se/nyheter/va...cle18848688.ab

Nu http://www.dn.se/debatt/vi-foreslar-...riminaliseras/

Alltid
Filmtokig (+1)
Gammal 2015-04-30, 09:58   #100

Standard

Ser framför mej hur Fridolins gäng just nu febrilt försöker bena ut vad som är "rätt" åsikt i frågan.
Gammal 2015-04-30, 13:32   #101

Wagners avatar

Standard

Citat:
Ser framför mej hur Fridolins gäng just nu febrilt försöker bena ut vad som är "rätt" åsikt i frågan.
Dom verkar ha snackat ihop sig i dens grupp.

Citat:
108 SVT Text Torsdag 30 apr 2015
INRIKES PUBLICERAD 30 APRIL

S-minister: Intressant förslag

Den ansvariga ministern, Åsa Regnér
(S), välkomnar det moderata förslaget
om att förbjuda organiserat tiggeri.

-Jag tolkar det som ett förslag för
att förbjuda koppleri, fast för tig-
geri. Jag tycker det är bra med kon-
kreta förslag i frågan. Det är ett in-
tressant förslag, säger hon till SVT.

-Jag och regeringen vill inte förbjuda
tiggeri i sig. Det här handlar om att
fattigdomen utnyttjas.

Regeringens samordnare Martin Val-
fridsson ska inom kort rapportera om
förslag från kommuner på området.
Gammal 2015-04-30, 13:43   #102

Wagners avatar

Standard

MP är också med på den organiserade (tro inget annat) kampanjen. http://www.stockholmdirekt.se/nyhete...mpUnbPsk5oaQw/
Filmtokig (+1)
Gammal 2015-04-30, 14:37   #103

Standard

Men vänta nu!!!

Det fanns väl inget organiserat tiggeri?

Det var väl bara nazi/rasist propaganda från Sverigedemokraterna.

Har Sverigedemokraterna alltså haft rätt hela tiden?

Det var som fan, det trodde jag aldrig.
Filmtokig (+1)
Gammal 2015-04-30, 20:17   #104

drakens avatar

Standard

Nej hur kan man tro något sådant hemska människa.
Alla förstår att Sverige behöver tiggare utanför varje affär och somalier i alla tomma lägenheter som finns så att skattebetalarna har något att lägga sina pengar på så de inte har råd att bli pensionärer.
Staten äger även Atg osv där folk måste satsa för att ha chans till ett drägligt liv och får in ännu mera pengar där. Bara rasisterna i SD som inte tycker det är ok att förstöra hela svenska samhället, fy fan för dem.
Gammal 2015-05-01, 18:55   #105

Moffegrevs avatar

Reg.datum: jun 2010
Sharp$: 1644

Fighting 2013/2014
Stats: 40 - 92 - 6
ROI: 101.06%
Vinstprocent: 30.30%

Standard

Hur skall man fastställa att tiggeriet är organiserat, och hur definieras organiserat? Låter som en helt tandlös lag som inte kommer få ngn effekt öht.

Varför inte bara göra det jävligt enkelt för sig och förbjuda utländska medborgare att tigga i Sverige så är problemet löst?

60k i månaden för att komma med meningslösa förslag - ge mig 30k i konsultarvode så kan jag offra en halvtimma i veckan åt att korrigera era tankevurpor sossmoderatjävlar.

Wagner (+10), zonwoz (+10)
Moffegrev är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-01, 19:27   #106

Wagners avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Moffegrev Visa inlägg
Hur skall man fastställa att tiggeriet är organiserat, och hur definieras organiserat? Låter som en helt tandlös lag som inte kommer få ngn effekt öht.

Varför inte bara göra det jävligt enkelt för sig och förbjuda utländska medborgare att tigga i Sverige så är problemet löst?

60k i månaden för att komma med meningslösa förslag - ge mig 30k i konsultarvode så kan jag offra en halvtimma i veckan åt att korrigera era tankevurpor sossmoderatjävlar.
Det var tanken också.
Gammal 2015-05-04, 00:07   #107

Wagners avatar

Standard

Nu är det bekräftat det vi redan visste.

Gammal 2015-05-04, 05:13   #108

Standard

daah - jag tycker hon är sååååå ful!
Fan - Reinfeldt hade ju lite sting iallafall men denna "dam"?
Jag sätter min vänstra kula på att Moderaterna kommer under 20% nästa gång om hon är kvar, troligtvis under 15%....
Gammal 2015-05-09, 16:27   #109

Migges avatar

Sharp$: 3530
Standard

Kan bli intressant att se vad dom har för sig?!

http://www.tv4.se/kalla-fakta/klipp/...C3%A4r-3178059
Wagner (+10)
Migge är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2015-05-09, 18:04   #110

Wagners avatar

Standard

Citat:

Har inte sett på flera år, känns som det ska bli ett undantag i veckan.

Citat:
Mitt framför våra ögon så pågår en kriminell verksamhet som drabbar de mest utsatta. Kalla fakta granskar den brutala verkligheten bakom misären på gatan.
Vad är det dom säger!?
Gammal 2015-05-09, 18:45   #111

Standard

Citat:

Ja, blir intressant att se. Trodde inte att det fanns en sån sak som en kriminell rom.
Gammal 2015-05-09, 20:16   #112

Wagners avatar

Standard

Citat:
Ja, blir intressant att se. Trodde inte att det fanns en sån sak som en kriminell rom.
Finns det inte heller. Dom är betydligt flera.

Men nog var det enklare när Rom såg ut så här.
Gammal 2015-05-16, 18:35   #113

Wagners avatar

Standard

Citat:
Det finns åtminstone en organiserad grupp inom tiggeriet i Hälsingland och verksamheten omsätter mer än 10 miljoner kronor.
Det framgår av en redogörelse som polisen i Hälsingland gjort inför riksdagen.
– Vi ser att det finns en organisation. Det är samma människor som skjutsar ut dem varje morgon, det finns människor som går runt och samlar upp pengarna från dem som sitter på gatorna, säger Lars Fredin, tf polisområdeschef i Norra Gävleborg.
Och exakt där tog Lars Fredins karriärmöjligheter inom polisen slut. http://www.helahalsingland.se/halsin...r-miljonbelopp
Gammal 2015-05-16, 19:50   #114

Standard

Citat:
Och exakt där tog Lars Fredins karriärmöjligheter inom polisen slut. http://www.helahalsingland.se/halsin...r-miljonbelopp
Med all rätt. Istället för att jaga bort våra tiggare bör vi satsa på att integrera dom.

Gammal 2015-05-18, 15:12   #115

Standard

Citat:
Svårt bevisa om tiggare utnyttjas

BROTT. Polisen i Gävleborg misstänker att EU-migranter i trakten tvingas tigga och lämna ifrån sig sina inkomster. Men att tiggare skulle vara utsatta för människohandel är inget som har kunnat bevisas.
Upprinnelsen till misstankarna var ett bråk på gatan i Hudiksvall tidigare i år, mellan personer som ingår i samma grupp av EU-migranter. I polisens förhör efter bråket kom det fram uppgifter som tydde på att vissa i gruppen utnyttjades av andra.
– De pratade om att man var förd hit under tvång och skulle ta in pengar som någon annan tog hand om, säger Lars Fredin som är tillförordnad polisområdeschef i Norra Gävleborg.
Vittnesmål togs tillbaka
En person häktades, men släpptes eftersom misstankarna mot honom inte gick att leda i bevis, då vittnesmålen togs tillbaka.
Enligt Lars Fredin är det också svårt att veta var gränsen går för när en person som tigger utnyttjas på ett sätt som kan vara brottsligt.
– Det kan vara att man säger att du måste betala hälften av vad du tjänar, för det kostar att köra ut dig med bil. Så det är inte så himla enkelt.
"Organiserat"
Efter att misstankarna om människohandel väckts bestämde sig Gävleborgspolisen för att undersöka gruppen EU-migranter närmare, och kom då fram till att tiggandet var organiserat, något som tidningen helahalsingland.se rapporterat om. Men enligt Michael Anefur, regeringens förre hemlöshetssamordnare, är detta varken förvånande eller ett tecken på brottslig verksamhet.
– Självklart är tiggeriet organiserat. Har man en bil är det ju rätt rimligt att man samordnar sig och kör ut folk till bestämda platser. Det är heller inte ovanligt att man i gruppen utser en kassör som har hand om pengarna, men det innebär inte att den personen tar pengarna, säger han.
Exakt!

Visst är det så, var ju precis så det såg ut på arbetsplaster förr när man fick ett lönekuvert, oftast så utsåg man då en jobbarkompis som tog hand om alla lönekuvert så kunde man gå till han under månaden och hämta ut lite utav sina pengar då och då.

På industrier var det oftast en svetsare som var "kassör"
I livsmedelsbutiken var det oftast någon i charken som var "kassör"
Gammal 2015-05-18, 15:46   #116

Standard

Citat:
– Självklart är tiggeriet organiserat. Har man en bil är det ju rätt rimligt att man samordnar sig och kör ut folk till bestämda platser.
Vad som är "rimligt" brukar inte duga som argument för PK-eliten. Inte när det är en sån viktig sak som det hjärtevärmande masstiggeriet som står på spel.
Gammal 2015-05-18, 15:54   #117

Wagners avatar

Standard

Citat:
Exakt!

Visst är det så, var ju precis så det såg ut på arbetsplaster förr när man fick ett lönekuvert, oftast så utsåg man då en jobbarkompis som tog hand om alla lönekuvert så kunde man gå till han under månaden och hämta ut lite utav sina pengar då och då.

På industrier var det oftast en svetsare som var "kassör"
I livsmedelsbutiken var det oftast någon i charken som var "kassör"
Visste jag inte bättre så skulle man kunna tro du var sarkastisk.
Gammal 2015-05-18, 16:00   #118

Standard

Citat:
Visste jag inte bättre så skulle man kunna tro du var sarkastisk.

Bland tidningsbud så var det oftas Wagner som var "kassör"

Där kunde man dock få vänta på sin veckopeng ibland tills han klonkat en trippel
Wagner (+3), Wagner (+3), Wagner (+3)
Gammal 2015-05-18, 16:56   #119

Wagners avatar

Standard

Citat:
Nu börjar drevet gå. http://www.di.se/artiklar/2015/5/18/...l-om-tiggarna/

Pudel med slokande öron. 1,85
Hittegodsavdelningen. 1,90

Make your bets please.
Gammal 2015-05-18, 19:02   #120

Wagners avatar

Standard

Nu dök det där med kassör upp igen.

Citat:
Självklart är tiggeriet organiserat. Har man en bil är det ju rätt rimligt att man samordnar sig och kör ut folk till bestämda platser. Det är heller inte ovanligt att man i gruppen utser en kassör som har hand om pengarna, men det innebär inte att den personen tar pengarna, säger han.
Helt klart en organiserad kampanj och kassör har vi inte hört för sista gången. http://www.unt.se/omvarld/svart-bevi...s-3733813.aspx

Kanske kan funka för andra också? Nää fan jag sålde inte 5 kilo heroin. Jag var bara kassör. Vem ringer Silbersky?
Gammal 2015-05-18, 21:18   #121

Semicolons avatar

Standard

Citat:
Nu dök det där med kassör upp igen.

Helt klart en organiserad kampanj och kassör har vi inte hört för sista gången. http://www.unt.se/omvarld/svart-bevi...s-3733813.aspx

Kanske kan funka för andra också? Nää fan jag sålde inte 5 kilo heroin. Jag var bara kassör. Vem ringer Silbersky?
Skulle vi inte kunna pröva den här varianten?

"Efter att misstankarna om människohandel väckts bestämde sig Gävleborgspolisen för att undersöka gruppen prostituerade närmare, och kom då fram till att prostitutionen var organiserad, något som tidningen helahalsingland.se rapporterat om. Men enligt Michael Anefur, regeringens förre hemlöshetssamordnare, är detta varken förvånande eller ett tecken på brottslig verksamhet.
– Självklart är prostitutionen organiserad. Har man en bil är det ju rätt rimligt att man samordnar sig och kör ut folk till bestämda platser för att sälja sex. Det är heller inte ovanligt att man i gruppen utser en halick som har hand om pengarna, men det innebär inte att halicken tar pengarna, säger han."
sskssk (+5), Wagner (+6)
Gammal 2015-05-18, 23:16   #122

Wagners avatar

Standard

Här är en som ligger illa till. http://www.unt.se/start/hjalpte-poli...g-3734490.aspx

Vad kan brottsrubriceringen bli. Vårdslöshet i trafik, Vållande till kroppsskada?

Har säkert inget med tiggeri att göra men populär tråd så...
Gammal 2015-05-19, 00:03   #123

Standard

Citat:
Här är en som ligger illa till. http://www.unt.se/start/hjalpte-poli...g-3734490.aspx

Bilföraren kan väl ha varit en tiggare? Att de äger bilar ha ju framkommit i tråden.

Gammal 2015-05-19, 00:14   #124

Wagners avatar

Standard

Citat:
Bilisten ska då ha kört i kapp mopedisten, prejat honom och hållit fast honom i väntan på polispatrull, berättar Nina Dahlström, vakthavande befäl vid Uppsalapolisen.
Kalla mig gärna fördomsfull men jag får inte ihop det.
Gammal 2015-05-19, 00:47   #125

Standard

Citat:

Vad kan brottsrubriceringen bli. Vårdslöshet i trafik, Vållande till kroppsskada?

O herre jävlar är det etnicitet vs etnicitet där så lär han få sig en jävligt dyr läxa.

Om vi bortser från dagsböter och dylikt, så kan vi nog slänga in att arbetsgivaren är på den goda sidan med och hårt går ut och deklarerar att sådana har ingen plats på företaget xxx

Eller iofs det kan ju också vara etnicitet vs etnicitet då kan det ju lika gärna resultera i ett mottagande utav konungens medalj.
Gammal 2015-05-19, 08:20   #126

Wagners avatar

Standard

Citat:
O herre jävlar är det etnicitet vs etnicitet där så lär han få sig en jävligt dyr läxa.

Om vi bortser från dagsböter och dylikt, så kan vi nog slänga in att arbetsgivaren är på den goda sidan med och hårt går ut och deklarerar att sådana har ingen plats på företaget xxx

Eller iofs det kan ju också vara etnicitet vs etnicitet då kan det ju lika gärna resultera i ett mottagande utav konungens medalj.
Ja i såna fall lär inget banalare än Serafimerorden komma på fråga.

Citat:
Kungliga Serafimerorden (i stiftelseurkunden kallad Serafinerorden[5]) är en svensk kunglig riddarorden/statsorden som instiftades 23 februari 1748, på ständernas inrådan, av kung Fredrik I. Orden är Sveriges främsta och högsta utmärkelse. Den utdelas i en klass med värdighet av riddare eller, för kvinnor och kyrkliga ämbetsmän, ledamot.[6] Den utdelas sedan ordensreformen 1975 endast till utländska statschefer eller därmed jämställda personer samt, sedan 1995, till medlemmar av det svenska kungahuset.[1][3] Till orden hör Serafimermedaljen som fortfarande utdelas.
Gammal 2015-05-29, 21:12   #127

Standard

Özz blir bara roligare och roligare

http://www.friatider.se/kurdisk-komi...s-illdad-pa-sd
Gammal 2015-05-29, 21:48   #128

Khans avatar

Standard

http://www.friatider.se/dom-kallar-oss-gajer

"Romerna har inget gemensamt skriftspråk. Romani har inget ord för att läsa, utan man får använda olika omskrivningar. Det finns heller ingen gemensam skriven tradition, vilket innebär att de inte har någon uppfattning om sin egen historia (annat än vad gajerna har räknat ut)."

Gammal 2015-05-30, 14:14   #129

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Khan Visa inlägg
http://www.friatider.se/dom-kallar-oss-gajer

"Romerna har inget gemensamt skriftspråk. Romani har inget ord för att läsa, utan man får använda olika omskrivningar. Det finns heller ingen gemensam skriven tradition, vilket innebär att de inte har någon uppfattning om sin egen historia (annat än vad gajerna har räknat ut)."

Att kunna läsa är väl rasistiskt? Hitler kunde ju tex läsa.

Nej, då är det bara bra att få in fler Romer i landet tycker jag, och här skulle man kunna skicka ner scouter till Rumänien för att säkra upp att man får hit de som har det allra eländigast.
Gammal 2015-09-21, 08:36   #130

Standard

Migge (+1)
Svara

td