|
LinkBack | Ämnesverktyg |
2012-04-24, 19:19 | #1 |
Den stora tråden om studier och utbildning
Tycker att det vore kul att ha en tråd där allmänt kring studier, studentliv, utbildningar o.s.v kan diskuteras. Generellt sett är väl folk som dras till spel och dobbel sämre utbildade än medelsnittsindividen men slår vad om att det finns en del studenter/akademiker här jämfört med R&K/Flashback Spel & Dobbel osv där femlingarna på Barca haglar tätt.
Så vad studerar ni? Vad har ni studerat? Vad planerar ni att börja studera? Alla studiediskussioner är välkomna. |
|
2012-04-24, 19:30 | #2 |
WALL OF TEXT
Själv är jag 21 år och hemmaboende, har inte tjänat jättepengar på bettingen men ett par tusenlappar i månaden de senaste 1,5 åren åtminstone vilket täckt mina behov gott och väl, har väl runt 100k på bank+spelsidor just nu. Dock aldrig haft ett riktigt jobb förutom praktik. Fick dock ett uppvaknande från bland annat Flashback där det finns en användare i spel och dobbel som går under namnet "Techno_king" som sitter dagarna i ända och spammar om 3 freespins här och där samt börjar gråta när han inte lyckas ta ut de 143 SEK han vunnit på freespins - för då kan han inte äta. Tänkte att jag inte vill bli så tragisk och patetisk som denne Techno_king och hans misär gav mig ett uppvaknande om att det är dags att plugga upp betygen och söka in till något universitet i en stad bortom Stockholm så jag även klipper navelsträngen. Mina föräldrar tjänar över medel och vi bor i en relativt dyr villa så det vore skamset att bli brevbärare med sådana förutsättningar. I nuläget har jag 7 MVG, 8 VG, 2 G och 5 IG:n men med lite Komvux-magi är dessa 5 IG:n snart MVG/VG:n Siktar på att söka in våren 2013 och målet är självklart Lund, Linköping eller Uppsala. Någon som pluggar i dessa städer och har något positivt/negativt att säga? Har varit i Linköping då jag har polare och bekanta som pluggar där och det var röj, dock verkar Uppsala och Lund ännu mer röj och där har jag inte varit (i studentområdena dvs). Jag gissar på att jag kommer hamna på runt 16 - 16.5 i snitt utan meritpoäng och 17 - 17.5 med meritpoäng och således är alltså topputbildningarna uteslutna. Naturvetenskapliga och matematiska utbildningar är även uteslutna då jag är värdelös på de inriktningarna. Så har vi några här som läst socionom/statsvetare/beteendevetenskap/kriminologi och vad det nu finns bland samhällsämnena som har åsikter på dessa utbildningar? kommer undvika humaniora även fast historia är det enda skolämnet jag tycker är underhållande då humaniora tydligt leder till arbetslöshet. Senast redigerad av Galeocerdo cuvier den 2012-04-24 klockan 19:31. |
|
2012-04-24, 19:36 | #3 | ||
Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 56Stats: - - ROI: % Vinstprocent: % |
Skulle jag komma med tips, vilket jag nu gör, är det att först och främst kolla upp vad du vill bli, och inte förrän du är på det klara med det - börja kolla på vilken stad du kan (beroende om de har utbildningen, vilken klass den håller där, samt betyg för att komma in där) studera detta i.
||
2012-04-24, 19:58 | #4 | |
Citat:
|
||
2012-04-24, 20:07 | #5 | |||
Citat:
Som sagt, välj först linje, och kolla sedan runt på diverse skolor, fäst dig inte vid just de städerna direkt. Att bo i en studentstad, men läsa en utbildning som man inte riktigt gillar/eller för den delen kommer ha så stor användning av i framtiden, är inget att rekommendera. Som sagt, mitt tips är att först lägga all fokus på vad du vill läsa, vad du vill bli helt enkelt. Sedan söka brett när du kollar utbildningarna till detta, för att i slutet väva samman allt och välja till vilka universitet/högskolor du ska söka. Sedan är ett annat tips att snabbt gå igenom olika städers bostadsbolag, och där sätta upp dig i kö. Så ligger du i framkant när du väl har valt stad
|||
2012-04-24, 21:08 | #6 | |
Citat:
Sedan ser de stora universiteten bättre ut på pappret. Senast redigerad av Galeocerdo cuvier den 2012-04-24 klockan 21:11. |
||
2012-04-24, 21:13 | #7 |
Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 731Elitserien 12/13 Stats: 88 - 78 - 15 ROI: 104.08% Vinstprocent: 53.01% |
Jag läser andra året på natur i Linköping. Har helt ok betyg, runt 19 utan meritpoäng. Satsar på juristprogrammet i Lund eller i Uppsala alternativt industriell ekonomi i Göteborg. Eftersom jag bara spelat "riktigt" i två månader så ligger jag på +- 0.
|
2012-04-24, 21:39 | #8 |
Kan man läsa upp betyg till högre än G?
Gick ut med ett IG som jag inte har läst upp än. Har fått för mig att man bara kan läsa upp från IG till G och inte till VG/MVG också. |
|
2012-04-24, 21:50 | #9 | |||
Citat:
Klart umgänget är viktigt, men som sagt, bara min åsikt, att man ska välja utifrån vad man vill bli, och inte var man absolut vill leva i 3-4 år av sitt liv. Att de bättre universiteten ser bättre ut på pappret, ja, men då handlar det ju om de program som du inte säger att du kan ta dig in på där.
Senast redigerad av kingscania den 2012-04-24 klockan 21:52. |
|||
2012-04-24, 21:52 | #10 |
Vad är en "riktig" studentstad då? Har själv pluggat både i Umeå och Karlstad och kan inte säga att det var sämre "studentliv" i Umeå. Det där blir vad du gör det till, vill du ha mycket party och så så hittar du det i vilken universitetsstad som helst. Bland de tusentals studenter som finns i en uni-stad lär du väl hitta ett gäng du vill umgås med var du än kommer. Att de stora/"mer prestigefyllda" universiteten ser bättre ut på pappret är ju iofs ett vettigt argument.
Men ta och fundera på vad du vill plugga först och titta över vilka alternativ du har vad gäller universitet sen. Det är hur många som helst som pluggar flera år på "fel" linje (mig själv inkluderat). Iofs är alla erfarenheter bra erfarenheter och jag har nytta av alla utbildningar jag gått när jag söker jobb/jobbar. Själv har jag pluggat teknik och ekonomi och jag inbillar mig att de som är intresserade av betting på ett djupare plan är analytiska personer som passar och trivs inom det området. Är man mer inåtvänd av sig är det väl mer åt teknik/data-hållet, annars mer ekonom kanske. I övrigt tycker jag Scania har bra poänger. Hur fan lyckades du komba 7 MVG och 9 VG med 5 IG förresten!? Min erfarenhet är att de som har bra läshuvud som regel brukar klara sig igenom de kurser man är totalt ointresserad av på ren tomgång. Om jag ska dra mina erfarenheter av plugg inom teknik och ekonomi så skulle jag säga att det krävs ganska mycket mer plugg om du väljer teknik. Fördomarna att teknikfolket är lite nördiga och ekonomer mer stekiga stämmer mycket bra skulle jag säga.
2012-04-24, 21:58 | #11 | |
Citat:
Nu kanske jag blandar ihop saker men socionom etc hör väl till humaniora mer eller mindre?? Är du smart på rätt sätt kan du ace:a högskoleprovet efter att du pluggat upp dina gymnasiebetyg och komma in varsomhelst för övrigt. Gör ett försök vetja!
2012-04-24, 22:15 | #12 |
Utan meritpoäng? Riktigt bra betyg det ju, nästan alla MVG. Vad tycker du om LKPG som studentstad?
|
|
2012-04-24, 22:32 | #13 | |
Citat:
Har en polare som läser till civilekonom i Linköping och det verkar som en bra utbildning om man ser till arbetsmöjligheter efter examen, och jag skulle nog i alla fall kunna komma in i Örebro/Umeå med mina betyg. Men denne polare hade i alla fall VG-MVG i Matte C så han är lite över medel på matte och han verkar tycka matten är rätt svår ibland på civilekonomlinjen. Verkar som att många tekniker säger "åhh matten på civilekonomlinjen är barnslig", kanske i era teknikerögon med MVG i Matte E - men glöm inte oss samhällsnissar som sätter MVG i Engelska utan att öppna boken men inte kan klara Matte A utan att fuska. Såhär ser jag ut när de matematiska diskussionerna går igång på forumet kring odds och spel. Socionom hör inte till humaniora. "Humaniora, beteckning på de vetenskapliga ämnen som studerar människan som kulturell varelse. Hit räknas ämnen som filosofi, historia, idéhistoria, estetik, arkeologi, retorik, språk och litteraturvetenskap. Till humanvetenskaperna räknas dessa samt även sociologi, pedagogik, kulturantropologi och psykologi. Gränsen mellan humaniora och samhällsvetenskap är flytande. " Man ser direkt att humaniora är garanterad arbetslöshet. Humanvetenskaperna/samhällsvetenskapliga utbildningarna leder oftare till jobb men är dåligt betalda, förutom psykologer då. Senast redigerad av Galeocerdo cuvier den 2012-04-24 klockan 22:34. |
||
2012-04-24, 22:37 | #14 | |
Citat:
Dock finns ju högskoleprovet för de matematiskt lagda. Senast redigerad av Galeocerdo cuvier den 2012-04-24 klockan 22:38. |
||
2012-04-24, 22:52 | #15 |
Vad vill du göra av ditt liv då? Där har du kärnfrågan som du bör utgå ifrån imo. Att gå in på en sida som listar en jävla massa yrken och sålla ner till de du kan tänka dig kan vara en start. Kanske visar sig att du vill göra något som inte alls förutsätter en bred uni-utbildning?