Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-03-21, 20:31   #16

Enroths avatar

Reg.datum: sep 2011
Sharp$: 114

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av joemag Visa inlägg
Håller faktiskt inte med i det sista. Det är en alldeles för stor generalisering för min smak. Själv är jag 90-talist (94) och född i den övre medelklassen/överklassen beroende på hur man räknar med familjepengar och frysta tillgångar och jag har alltid blivit uppfostrad av min mor med mottot "Du är här för att göra andra gott och hjälpa andra". Bland mina vänner med liknande situaton är vi ungefär 50/50 i individualister och icke individualister. Bland nyrika där emot kan jag säga att individualisterna är fler.

Just my few cents!
Givetvis är det en (enorm) generalisering utav samhället, men det är också det ämnet handlar om. Det går inte att utvärdera 9 miljoner människor utan man måste generalisera.

Utefter din korta beskrivning kan jag säga att jag kommer från liknande förhållanden. Är något år äldre och uppväxt i Stockholm.

Jag ser mig så att säga inte mig själv som en del av min generalisering. Men slår jag en överblick över svenska befolkningen (har nårga års kringflyttande i Sverige/EU bakom mig) så får jag den uppfattningen som jag beskrev tidigare.

Självklart är det inte en enda sak man kan sätta fingret på men jag tror att om man härrör dessa cykler till den ekonomiska sitsen hos äldre generationer samt i vilket stadie samhället befinner sig i är man nog åtminstone en del av sanningen på spåret.

Sen får man ju såklart bestämma sig lite för vad man menar med exempelvis individualister och kollektivister. För mig är individen sig själv och ens familj, medan kollektivet är hela befolkningen.

Sen får vi inte glömma att räkna de samhällsparasiter som lever utav staten utan att ge något tillbaka. De utgör en ganska stor del av dagens unga (åtminstone i vissa delar utav landet) och kan inte räknas varken till individualister eller kollektivister.
Enroth är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-03-21, 22:06   #17

joemags avatar

Reg.datum: okt 2011
Sharp$: 731

Elitserien 12/13
Stats: 88 - 78 - 15
ROI: 104.08%
Vinstprocent: 53.01%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Enroth Visa inlägg
Givetvis är det en (enorm) generalisering utav samhället, men det är också det ämnet handlar om. Det går inte att utvärdera 9 miljoner människor utan man måste generalisera.

Utefter din korta beskrivning kan jag säga att jag kommer från liknande förhållanden. Är något år äldre och uppväxt i Stockholm.

Jag ser mig så att säga inte mig själv som en del av min generalisering. Men slår jag en överblick över svenska befolkningen (har nårga års kringflyttande i Sverige/EU bakom mig) så får jag den uppfattningen som jag beskrev tidigare.

Självklart är det inte en enda sak man kan sätta fingret på men jag tror att om man härrör dessa cykler till den ekonomiska sitsen hos äldre generationer samt i vilket stadie samhället befinner sig i är man nog åtminstone en del av sanningen på spåret.

Sen får man ju såklart bestämma sig lite för vad man menar med exempelvis individualister och kollektivister. För mig är individen sig själv och ens familj, medan kollektivet är hela befolkningen.

Sen får vi inte glömma att räkna de samhällsparasiter som lever utav staten utan att ge något tillbaka. De utgör en ganska stor del av dagens unga (åtminstone i vissa delar utav landet) och kan inte räknas varken till individualister eller kollektivister.
Okej, kanske inte upplevt nog av världen eftersom jag fortfarande bor kvar i min skydda miljö i mitt föräldrahem. Som du är inne på är det svårt vad som menas med kollektivet och individen men det betraktar jag det som att om jag värnar om individen värnar jag om mig, min familj och mina närmaste vänner medan jag räknar kollektivet som alla som jag inte har en direkt anknytning till, någon jag inte skulle bli ledsen om den flyttade.

Något som någon var inne i tråden innan var att den drog en direkt koppling mellan Socialdetomrati och kollektivet och högerfalangen och individualismen. Socialdemokratin och kollektivet är sant men det är just högerfalangen och individualismen jag stör mig på. Jag skulle idag definitivt rösta på det borgliga blocket idag men det gör inte mig till en individualist. Anledningen till att fler har börjat rösta ditåt tror jag du är inne på med parasiter som lever på oss andra medvetet!
joemag är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td