Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2012-02-03, 08:47   #1
Super Moderator

dellgrens avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 8661
Standard

Målkameror inom fotbollen

Jag får väl inleda med att påpeka att jag är FÖR införandet av målkameror i fotboll.

FIFAs regelkommitté publicerade ju nyligen ett par nya förlag gällande fotbollen. Möjlighet till ett extra byte (fjärde) om matchen går till förlängning, frisparksspray, inget rött kort om straff tilldelas och så vidare...

Men också det här med målkameror inom fotbollen - det funderar alltså FIFA nu på att införa. Jag tycker egentligen det är en självklarhet eftersom en sådan enkel teknisk detalj kan vara helt avgörande i en match.

Men alla som är motståndare till införandet av målkamera - vad är era/deras argument? Tar det ifrån betydelse för domaren? Stör det rytmen i spelet? Eller vad är det som gör att man är motståndare till förslaget? Jag kan faktiskt inte se de negativa aspekterna.

Så kom igen. Upplys mig!
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 08:51   #2

Sharp$: 1540

greedys betting
Stats: 141 - 122 - 17
ROI: 107.69%
Vinstprocent: 53.61%

Standard

Det är väl det faktum att det inte finns några naturliga avbrott i matchen på samma sätt som i ishockey bl.a. där målkameran används. I fotbollen rullar spelet på hela tiden och det uppstår problem om det uppkommer en situation som är svårgranskad och tar flera minuter.

Vill väl avsluta att jag är för målkameror även om jag är lite konfunderad över hur man ska få in det i systemet på ett snyggt sätt.
greedy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 08:55   #3
Super Moderator

dellgrens avatar

Sharp$: 8661
Standard

Är där inte tillräckligt med spelavbrott i en fotbollsmatch att det inte skulle påverka för mycket? Visst kan en målgranskning ibland ta ganska många minuter men då får domaren lägga på det på tilläggstiden helt enkelt. Så ofta kommer det ju inte vara tal om kameragranskning.
dellgren är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 08:57   #4

Sharp$: 1540

greedys betting
Stats: 141 - 122 - 17
ROI: 107.69%
Vinstprocent: 53.61%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dellgren Visa inlägg
Är där inte tillräckligt med spelavbrott i en fotbollsmatch att det inte skulle påverka för mycket? Visst kan en målgranskning ibland ta ganska många minuter men då får domaren lägga på det på tilläggstiden helt enkelt. Så ofta kommer det ju inte vara tal om kameragranskning.
Ja visst kan man tycka att ändamålen helgar medlen men det är vad jag vet oppositionens starkaste motargument (eller så har jag uppfattat det).
greedy är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 10:25   #5

Donalds avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 181

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Ett argument ska tydligen vara att tekniken är väldigt dyr och att man inte kommer kunna införskaffa tekniken på alla nivåer. Men jag ser inget problem då det fungerar att inte ha tekniken på lägre nivåer inom hockeyn tex.
Donald är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 10:27   #6

Zimonds avatar

Sharp$: 1178

Who Is John Galt?
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Alltså. "Målkameror" inom fotbollen kommer inte fungera som ni är vana vid i hockey. FIFAS krav är typ att domaren inom en sekund ska få "ett pling" i klockan om bollen är över mållinjen. Tror dessutom att dom har hållit på ett tag med att testa olika tillverkares förslag.
Domare Martin Eriksson tror att detta komma vara verklighet hyfsat snart. (Läs VM 2014 eller EM 2016)

Med andra ord finns det inget negativt med detta.

Edit:

Förutom att det är dyrt.
Zimond är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 10:28   #7

Sharp$: 331

Jepalano 2012
Stats: 78 - 49 - 0
ROI: 110.40%
Vinstprocent: 61.42%

Standard

I tävlingsmatcher tycker jag absolut att målkamera alt. en straffområdes domare som de har i Champions League. I träningsmatcher har jag inget emot att det inte införs då det är väsentligt mycket mindre som står på spel.

Många håller på med detta snack om att charmen med fotboll och domare ligger i att det är en bedömningsport och visst det är det! Men mål ska inte dömas bort pga detta. Regelbrott har jag inget emot att de missar ibland och man ska definitivt inte hålla på å granska straffsituationer med kameran. Men ett mål påverkar så mycket i en fotbollsmatch att det är ren idioti att inte ha det. Sen snack om spelavbrott så blir det ändå det ifall det är mål och så jäkla lång tid tar det inte att avgöra ifall bollen är inne eller ej det är inte direkt en puck som ska in, det är en storlek 5 fotboll (vad är de, max 70cm i omkrets?). Sen handlar det även om att pengar mer å mer är inblandade i fotboll och övrig sport. Spelarna, vi sharps, vill inte förlora pengar pga mål som blir bort dömda och fotboll är en av ganska få stora sporter som är helt å hållet en bedömingssport. Amerikansk fotboll, Hockey, Tennis mfl. har möjlighet till videogranskningar av målsituationer, fotboll borde absolut komma till den här listan!

Förövrigt tycker jag även offside situationer som innebär ett friläge borde låtas gå tills det att bollen är död eller ur situationen för att sedan videogranskas, återigen är det fotboll och mål påverkar så pass mycket i en match!

De övriga punkterna som FIFA tar upp har jag inget direkt att säga om, tycker det är överkomligt som det är på de punkterna. Något jag däremot skulle vilja se är strängare straff vid filmningar, även dessa borde granskas i efterhand! Så jävla tradigt med alla dykningar, spelar som lägger sig och kollar ifall de har fördel, om ja upp igen, om nej ligga i kvid... så jävla tradigt.

Senast redigerad av jepalano den 2012-02-03 klockan 10:32.
jepalano är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 11:35   #8

Overkills avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 7957

Speedway 2013
Stats: 6 - 6 - 0
ROI: 97.78%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jepalano Visa inlägg
Förövrigt tycker jag även offside situationer som innebär ett friläge borde låtas gå tills det att bollen är död eller ur situationen för att sedan videogranskas, återigen är det fotboll och mål påverkar så pass mycket i en match!
Vid tveksamma målsituationer, ja givetvis. Visst ska det införas målkamera, men det är också de enda situationerna jag anser att de ska använda det vid.

Varför ta bort charmen med en felaktigt dömd offsidevinkning?

Lite måste ju lämnas till domarna, annars kan vi ju införa robotar som sköter allt istället och ger ifrån sig ett riktigt högt ljud vid offside, straff, mål, inkast, inspark etc. etc.
Overkill är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 11:49   #9
Banned

Sharp$: 2021

Allsvenskan 2012
Stats: 2 - 1 - 0
ROI: 146.67%
Vinstprocent: 66.67%

Standard

Jag skiter i målkameror, det första som måste ske är flygande byten!
Lemasive är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 13:10   #10

Overkills avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 7957

Speedway 2013
Stats: 6 - 6 - 0
ROI: 97.78%
Vinstprocent: 50.00%

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive Visa inlägg
Jag skiter i målkameror, det första som måste ske är flygande byten!
Används i lägre divisioner om jag inte missminner mig, åtminstone här hemma i Sverige så är det så.
Overkill är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 14:05   #11
bbx

Sharp$: 97

Mestis 13-14
Stats: 17 - 19 - 0
ROI: 89.16%
Vinstprocent: 47.22%

Standard

Anledningen till att det tar tid att granska videon i hockey är väl oftast för att målvakten eller annan spelare ligger på pucken. Såna problem lär ju inte uppstå ofta i fotboll.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Boone (+10)
bbx är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 17:48   #12

Donalds avatar

Reg.datum: jul 2010
Sharp$: 181

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jepalano Visa inlägg
...
Straffområdesdomare tycker jag i för sig är väldigt dåligt. För det mesta ingriper de inte alls och när jag väl sett de göra det så är det ofta väldigt dåliga beslut. Svårt att få kontinuitet på båda sidor också så att bedömningen blir rättvis.
Donald är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td