Sharps är skapad av experter inom spelbranschen och alla rankningar av operatörer på vår sida är gjorda med stor diskretion. Vi hoppas att de online spelbolagen som vi har valt ut faller dig i smaken. När du väljer att klicka på en utgående länk på vår sida, kan vi komma att erhålla provision, dock utan någon kostnad från din sida. Läs hela meddelandet här.
Logga in

Svara

LinkBack Ämnesverktyg
Gammal 2010-01-14, 04:39   #1

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 32
Standard

Kallt väder och hur påverkar det spelet?

Jag och en bekant satt och diskutera detta för inte så länge sen.
Vi kom fram till ett par olika saker men det vi är ganska säkra på är att det blir fler hörnor då bollen är hårdare och halare och då svårare att greppa för målvakten. Fingrarna fryser också mer.

Nickar känns heller inte lika troliga pga att bollens tyngd ökar men vi är osäkra på detta.

Vad gäller lagens prestation så antar vi ju att de lag som ofta spelar i kallare temperatur borde vara bättre på att hantera kylan. Fast samtidigt bör även fysiken spela roll. Ju spinkigare ju kinkigare.

Vad anser ni och har ni någon fakta att backa upp det med? Skulle vara kul att höra folks åsikter!

Senast redigerad av KP den 2010-01-14 klockan 07:40.
Kors i taket är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 12:53   #2

Kurt-Egons avatar

Sharp$: 63

PremierLeague
Stats: 16 - 18 - 2
ROI: 123.43%
Vinstprocent: 47.00%

Standard

Rubin Kazan vann väl över Barcelona med 2-1 på hemmaplan om jag inte minns fel. Tror att kylan spelade in en stor roll då katalanerna inte är vana de väderförhållande som råder i Kazans hemtrakter.
Regn är också förödande...
Gammal 2010-01-14, 13:06   #3

Abysss avatar

Sharp$: 318

Stats: - -
ROI: %
Vinstprocent: %

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kurt-Egon Visa inlägg
Rubin Kazan vann väl över Barcelona med 2-1 på hemmaplan om jag inte minns fel. Tror att kylan spelade in en stor roll då katalanerna inte är vana de väderförhållande som råder i Kazans hemtrakter.
Regn är också förödande...
Nix.. de vann över Barcelona i Spanien.
Abyss är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2010-01-14, 13:15   #4

Kurt-Egons avatar

Sharp$: 63

PremierLeague
Stats: 16 - 18 - 2
ROI: 123.43%
Vinstprocent: 47.00%

Standard

Ok, där ser man
Gammal 2012-02-11, 03:49   #5

Asprillas avatar

Reg.datum: feb 2012
Sharp$: 779
Standard

Jag lägger till en väderfråga. Hur tar ni reda på väderinformation? Finns det någon bra sida som sammanställer fotbollsväder? Jag har svårt att hitta detta. Tack!

Jag fann en sida för engelsk fotboll här: http://www.netweather.tv/index.cgi?action=football

Förslag på andra sidor? Finns det väderstatistik någonstans?

Senast redigerad av Asprilla den 2012-02-11 klockan 03:52.
Asprilla är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 02:55   #6

Standard

Bumpar den här gamla tråden! Vet att det är en necro av nästan osmaklig klass men jag är fortfarande intresserad av denna fråga och nu har vi så många fler medlemmar!
Gammal 2012-07-01, 11:24   #7

lordagspippis avatar

Reg.datum: mar 2010
Sharp$: 568
Standard

Jo men nog fan nickar dom ändå, är ju bara knattar som inte vågar sätta dit huvudet.
Hur kallt snackar du? Isbollar?
Gammal 2012-07-01, 12:34   #8

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 501
Standard

Som fd. elitfotbollsspelare på korpennivå kan jag inte låta bli den här tråden.

Blir bollen halare får målvakten ha mer kropp bakom bollen. Kan inte tänka mig att det blir fler hörnor då än någon gång annars iallafall. Ett läge då det kanske skulle kunna bli mer problem för målvakten är om det regnar och lagen inte brukar vattna gräsmattan... då det blir snabbare studs på bollen kanske de tvingas parera detta någon gång extra. Nu vattnar ju de flesta sina planer så detta ska inte vara något egentligt problem.

Min erfarenhet säger att blir bollen tyngre nickar spelarna ändå. Kan hända att det kan ha påverkat en och annan på min gamla nivå där vissa spelare blev sköldpaddor när en tung grusboll kom flygande. Men i elitfotbollen avgör nog mer om man är stark huvudspelare eller ej, inte bollens densitet.

Visst kan vanan att spela i ett visst klimat spela roll. Men det handlar väl inte enbart om kyla utan även om extrem värme, mycket regn, vana med snö eller inte. Som spelare anpassar du dig efter förutsättningarna du spelar vanligtvis och lär dig behärska dem. Jag tror att är du van med värme kan du få problem i kyla och tvärtom. Men i mångt och mycket handlar det nog om förberedelser. Förlorar Barcelona hos Rubin Kazan i dåligt väder så har de förberett sig dåligt. Visst kan hemmaplansfördelen bli lite större om det även är klimatskillnad. Men i Europa har vi ju ungefär liknanade klimat där det kan snöa och bli plus 30 i samtliga länder.. Så det handlar nog mer om metal inställning och förberedelser. Men en brasklapp för att extrema situation kan gynna laget som är mest vana vid det.(t.ex. extrem värme eller ordentligt snöfall)

Detta vara bara lite lösa tankar om ämnet..
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
greedy (+6)
linusiuz är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-01, 16:31   #9

Standard

Ja om det inte är konstgräs då! Intressant

Angående Barcelona-matchen, jag kan tänka mig att spelarna och tränarna vid riktigt skitväder där säger "Äh vi skippar träningen idag, går in o studerar lite teori och tackar för dagen". Men jag spekulerar bara.
Gammal 2012-07-11, 23:59   #10

Reg.datum: jul 2012
Sharp$: 17
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kors i taket Visa inlägg
Ja om det inte är konstgräs då! Intressant

Angående Barcelona-matchen, jag kan tänka mig att spelarna och tränarna vid riktigt skitväder där säger "Äh vi skippar träningen idag, går in o studerar lite teori och tackar för dagen". Men jag spekulerar bara.
Nu kan jag bara tala för det jag tror mig minnasom AIK, men oftast vid dåligt väder så byter man bara träningsplan och kör inomhus istället. De större lagen bör också rimligtvis ha tillgång till inomhusplaner.
klaas92 är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 01:32   #11

Pilkasts avatar

Reg.datum: mar 2012
Sharp$: 604

Rektävling 2014
Stats: 0 - 1 - 0
ROI: 0.00%
Vinstprocent: 0.00%

Standard

Kallt väder - kallt gräs = svårare "brännskador"...!
Pilkast är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat
Svara

td