Jag ska passa på att bidra med min del av den bistra sanningen:
Jag är av uppfattningen, precis som Lemasive, att saker och ting inte bestämmer sig självt utan att man hela tiden har ett val. Visst du har vissa sociala normer, vissa lagar och vissa andra förhållningsregler som är svåra att tumma på. Men i grunden är du fri att göra precis vad du vill.
Jag är också rätt övertygad om att kognitiv beteendeterapi är något man kan applicera på sig själv och inte behöver massa vård och dyra hjärnskrynklare för att få till.
Man föds inte med vanor och värderingar utan endast ett gäng instinkter. Därav har du lärt dig dina rutiner, vanor och värderingar och du kan således lära dig av med dem också. Är starkt allergisk mot folk som låter sig förslavas av fobier t ex.
Du påstår dig vara smart, vilket säkert är rätt sannolikt med tanke på de matematiska trådar jag sett dig i. Men för mig är intelligens något bra mycket bredare än ett IQ-test.
Är man inte smart nog att inse när något gått för långt eller smart nog att göra något åt problemen man uppenbarligen är medveten om så kan man inte vara så smart.
Vissa saker kanske du inte kan få bort (huvudvärken), men att gå ned i vikt, skaffa ett jobb, skaffa vänner, må bättre etc är något du är 100% ansvarig för själv. Min gissning är att du inte sökt jobb som butiksbiträde eller som hamburgestekare på Donken.
Jag hade aldrig någonsin valt Soc till förmån för ett jobb på McDonalds, kanske ingen dröm när man är högutbildad men nog fan gör lönechecken dig gladare än utbetalningsblanketten från soc.
När du väl har ett jobb kan du söka dig vidare i lugn och ro, dessutom så har du tid att utveckla din trav-app. Trimma skiten och gör den tillgänglig för internet-användare och sälj tjänsten. Kan du slänga ihop en app kan du nog fixa en tillräckligt schysst betalsajt.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|