Citat:
Ursprungligen postat av Omygolly
Jag funderar lite med det här med hästar som har banan som hemmabana. Enligt Travronden vinns tex 37% av hemmahästar på Solvalla (mot 17% i snitt i Sverige), vilket såklart är väldigt mycket. Jag försöker då luska lite i hur man på ett enkelt sätt kan se vilka som är just hemmahästar och det enklaste jag kan hitta är att titta på Kuskar o Tränare i Jokersystemet där alla omgångens hemmakuskar och hemmatränare är listade. MEN.. för det första så verkar det vara väldigt många kuskar som har ett gäng olika hemmabanor och för det andra så är det ju då kusken som har hemmabana och inte hästen. Så jag bör rimligtvis alltså titta på tränarna istället? Hur mycket skulle ni uppskatta värdet på en häst stiger om man har hemmabana? Jag gissar att det är en liten sliding scale så att säga, dvs att banor som ligger långt bort (norrland jag tittar på dig) borde ha större hemmafördel pga längre resor för alla andra.
Hittar ingen info om hemmafördelar någonstans på nätet, så vill gärna höra hur gamla travspelsproffsen här ser på saken!
Skulle man tex kunna resonera så här: hemmakusk +5%, hemmatränare +5% och om en häst både har hemmatränare OCH hemmakusk 15%? Eller lägger jag för mycket vikt i det här?
|
Visst, hemmahästar har kanske en liten fördel. Men de flesta hästarna som startar på V75 reser nog inte så långt.
Fokusera på hästarnas klass och kapacitet (helst seger i var tredje start, bland de tre främsta i varannan start).
Heuer
"You must stop looking for winners and start looking for value"