Visa ett inlägg
Gammal 2024-08-08, 14:37   #3593
BrakZen

BrakZens avatar

Reg.datum: jan 2019
Sharp$: 608
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Skog Visa inlägg
126 rader vid 5 U.tips? med sharpsgar blir det 32256 rader för RU 9.4,xxxx

Varje rad vid 5 u.tippade täcker in 9 rader med 13 eller 12 rätt.
Så 32256/9 skulle bli ett A-klass system RU 9.4,3584
Jag antar att du riktar dina påståenden/frågor till PowerPlay och hoppas att jag inte trampar dig på tårna om jag hoppar in med några korta råd....

Det är helt riktigt att du når 23,80% till tretton rätt om du bygger ut U 9-0-1440 med 4 matematiska garderingar till UM 9-4-XXXX. Det är bara det att XXXX = 23040 kronor eller om man så vill 23,80% av raderna vid 4 och 5 U-tips för U 9-0.

Tittar man på garantitabllen du visar upp är det svårt att se hur det skulle kunna vara ett "A-Klass system".

Olika systemklasser
Att dela upp system i olika klasser baserat på 13-rättschans blir bara vilseledande.

Ett system med 9 helgarderade på 10000 rader kommer att ha dubbelt så stor chans som ett på 5000. Betyder det att det är bättre eller sämre? Det enda svaret är att en fördubbling av allarättschansen kostar en fördubbling av antalet rader. För att veta om fördyrningen ger ett bättre system måste garantitabellen studeras. Vad ger systemet för vinstchanser när 13:an uteblir? Bättre minimigaranti? Större chans till fler tolvor? osv

Tidigare visade jag/PowerPlay/Butragino skillnaden mellan det "handgjorda" UM 8-3-1120 och ett datorgenererat system. Båda har samma chans till tretton vid 4 U-tips men i övrigt blev skillnaderna enorma till det "handgjorda" systemets fördel. Nu har jag inte tillgång till det programmet men förmodligen gäller samma sak för UM 9-3-4032. Trots att programmakarna stolt hävdar att " Våra avancerade reduktionsmotorer analyserar och optimerar dina rader för bästa täckningsyta . . .".

Täckningsgrad och radantal
Som PowerPlay nämner skulle de 126 raderna vid 5 av 9 U-tips multplicerat med 0-8-32 ge UM 9-4-4032. Eventuellt är det det lägsta radantal som går att få till.

Det är visserligensom du skriver "Varje rad vid 5 u.tippade täcker in 9 rader med 13 eller 12 rätt". Men att dividera det matematiska radantalet med "täckningsgraden" fungerar inte. Det enda man kan säga är att det inte går att göra på mindre än 3584 rader, men det betyder inte att det finns 3584 rader som fungerar tillsammans för att bilda UM 9-4-3584.

Ett enkelt exempel du själv kan prova är 2 helgarderade. Varje rad täcker in 5 rader med 12 eller 13 rätt. 9/5=1.8. Ganska snart kommer du att märka att det inte går att göra på 2 rader med 12'a. Detsamma gäller de flesta garderingsantal vilket gör att uträkningen inte fungerar. Termer som "glidförlust" i förhållande till täckningsgrad blir helt felaktiga och missvisande.

Senast redigerad av BrakZen den 2024-08-08 klockan 14:40.
BrakZen är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat