Byggde en egen 5-rättsuträknare i Excel för att se hur man egentligen borde reducera för att knippa av flest 5-rätts jackpottrader.
Som snacket går på sidan sedan tidigare så är alla överens att det går inte att åstadkomma exakt (vilket jag håller med om) men att den smartaste är att klippa alla rader under en viss utdelning på 7 rätt. Exempelvis spela ej rader under 10 000 utdelning på 7 rätt.
Jag skulle utifrån mina tester vilja utmana det tankesättet.
Som jag ser det verkar det finnas en tydligare tendens att radsumman på vinnarna korrelerar starkare med 5-rättspotten än vad 7-rättsutdelningen korrelerar med 5-rättspotten.
Det skulle i sådant fall indikera att man borde klippa av de raderna som har höga radsummor.
Se länk
https://i.postimg.cc/D0yQv5Y7/5-r-tt.jpg
Som går att se ger det utdelning på 5 rätt på en rad med 7 vinnare på 23 % vardera. Radsumman blir 161 % och 7 rätt ger 3818 kr, 5 rätt ger 16,22 kr.
Spelar istället raden 40 %, 40 %, 40 %, 40 %, 40 %, 1 %, 1% så ger radsumman 202 %. 7 rätt ger 126 953 kr. 5 rätt ger 11,22 kr.
Så utifrån ett strikt teoretiskt perspektiv så verkar det som att radsumma är ett bättre sätt att reducera bort teoretiskt svagare rader än vad 7-rättspotten är.
Sen om man rent mentalt är redo att reducera bort en större vinst är ju inte självklart.
Vad säger ni om detta? Är radsumma spelvärdesmässigt en bättre reducering än 7-rättspotten för att ta bort "dåliga rader"?
Går man utifrån radsumma kan man vara säker på att få teoretisk utdelning på 5 rätt från 163 % och lägre radsumma på vinnarna.