Visa ett inlägg
Gammal 2020-02-24, 18:05   #26
Strappa71

Reg.datum: jun 2011
Sharp$: 1888
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av GGS Visa inlägg
Om du har en avdelning där du har med fyra hästar på ditt system, du bedömer deras segerchanser till 50%, 25%, 15%, 10%. Hur skulle du då sätta poängen på dessa?

Och går det inte att använda procent i stället för poäng? Då slipper man väl att trixa med olika varianter av poäng.
Jag har ingen aning om hur jag skulle sätta poängen på de där 4 hästarna.
Allt beror ju på hur mycket de är spelade. Sannolikheten för seger är ju bara halva ekvationen. I poängpillrandet försöker jag att väga chans mot spel% för att få lagom tyngd på alla hästar.

Det går absolut att använda sjunkande poäng om man vill det och man kan pillra så att summan blir högst 100p ( som motsvarar 100% ).

Men det hjälper inte till supermycket.

Dels så vägs inte spel%en in. Men framförallt finns det ju nu ännu fler steg att dela in hästarna på i varje lopp vilket skapar ÄNNU fler system. Fler system som vi inte får plats med inom systembegränsningsreglerna.

Stigande poängprodukt med begränsat antal poänggrupper per lopp känns som gränsen för hur mycket man kan utnyttja en bra rank med dagens regler.

Allra helst skulle jag vilja sätta en vinstchans på varje häst i omgången och sedan sortera fram de rader som har en högre chans att slå in än det odds man får från 7-rättspotten. Men det skulle leda till ett system med som mest 10000 enkelrader och stopp för att vara med på några andra system.

Man behöver givetvis även se till att pottens storlek räcker till för att verkligen ge "rätt betalt". Annars skulle den här metoden välja ut mestadels overkliga rader som nästan alltid skulle vara "ensam vinnare" men som inte skulle gå in i närheten så ofta som det skulle behövas.

Men eftersom ATG aldrig tänker backa angående systembegränsningsreglerna så är det bara drömmar.