Citat:
Ursprungligen postat av Gotland
Låter inte ogreppbart. Kommer testa.
Vad är fallgroparna? Känns som att risken för att reducera bort sig finns där om man går vilse. Samtidigt attraheras jag enormt av möjligheten till vettig utdelningsreducering vid jackpot!
Vad är rimliga krav för poängproduktrot? Alternativt poängprodukt på V75? Jag förstår att det beror på ens egna rankingförmåga men vad är rimligt att börja med?

|
Jag bekymrar mig aldrig över poängproduktrotvärdet. Oftast tittar jag inte ens på det.
Man får med den del av raderna som ens spelbudget medger.
Vinner man inte så hade man en för dålig rank och poängsättning eller en för liten budget.
Om man utgår från 1p och stigande med 1p i taget så blir poängprodukten exakt lika som "rankprodukten" som brukar anges i form av att man "rankade 7 rätt på xxx rader".
Om man tar 7e roten ur det talet så får man poängproduktroten för 7-loppsspel.
Vad som är "rimlig poängproduktrot" beror helt på vilket upplägg man har valt för sina poäng. Om man börjar med 1p blir ju produkten ( och därmed roten ) mycket lägre än om man börjar med 2p.
Enligt mig är inte det där något som man inte behöver bry sig så mycket om. Det var det jag försökte beskriva med att man inte "behöver överblick" över systemet på samma sätt som med många andra reduceringsprinciper. Man poängsätter och väljer budget och sedan är det klart.
Det här med att "reducera bort sig" är ett uttryck som jag inte ger så mycket för heller faktiskt. Om man menar att man har satt samman reduceringsprinciper utan att ha koll på hur de jobbar med och mot varandra så håller jag med. Då är dåligt att reducera bort sig.
Men om man inte har med alla vinnare inom sin systemram kommer man nästan aldrig att få alla rätt ändå. Så om man har fått med en av de vinnande hästarna på ramen tack vare en reducering men ändå inte får alla rätt eftersom något av villkoren spricker ( eller att rankingen i övrigt är för dålig ) så vet jag inte om jag skulle kalla det för att man reducerade bort sig.
Men med poängprodukt i kombination med någon enstaka annan reducering så är det ju inte fallet. Man vet precis vad det är som gör att man får fler rader kvar i resterande lopp och inte.
Svårast är, om man spelar större system på spelformer med många avdelningar, att inte bryta mot systembegränsningsreglerna. Igår sumpade vi 7an pga vi var tvungna att minska antalet poänggrupper inom systemet ( för att minska antalet system i systemet ). Rankprodukten för den vinnande raden var 288 rader för det större av Zohn-systemen. Men vi behövde "komprimera" poängsättningen för att få ner antalet system. Och efter den proceduren fick inte den vinnande raden längre plats på systemet.