"Kortfattat"....är inte så lätt....men...here goes.
1) Man sätter poäng på sina hästar. Jag föredrar att använda stigande poäng.
2) Man väljer sina övriga reduceringsprinciper. T ex utdelning, utgångar. Ja, det du vill.
3) På avancerat-fliken väljer man Poäng-stigande
4) Man väljer sin spelbudget.
5) Varje rad som blir kvar från systemramen efter övriga reduceringar har en poängprodukt. Det är poängen multiplicerat lopp för lopp. Nu sorterar programmet raderna enligt stigande poängprodukt och väljer sedan ut så många som din spelbudget har råd med. De med lägst produkt väljs först osv.
"Poängen" är att man blir direkt belönad för varje lyckad upprankning man gör och direkt bestraffad för misslyckade nedrankningar.
Det blir som ett slags superflexibelt a-b-c-d-e-f-.... -system med massor av tillåtna alternativ. Och de alternativ som väljs ut är enligt din spelbudget. Större budget = fler alternativ kommer att komma med i systemet.
Det går utmärkt ( och är oftast nödvändigt pga systembegränsningsreglerna ) att sätta samma poäng på flera hästar i varje lopp. Oftast grupperar jag ihop skrällgrupperna till gemensamma grupper med samma poäng där jag egentligen inte har någon uppfattning om hur de ska rankas inbördes.
Man behöver inte heller börja på 1p i varje lopp. Tvärtom så gillar jag att börja på 2p eller 3p eller t o m 4p ibland om det inte är någon häst jag vill lägga extra mycket tyngd på. I ett poängsumme-system kommer skillnaden i tyngd vara lika stor mellan varje steg. Men eftersom det här är ett produktsystem är skillnaden mellan 2p och 3p inte alls lika stor som mellan 1p och 2p. Bara 50% mer jämfört med 100% mer. Detta ger chans att vikta loppen olika mot varandra.
Är det inte svårt att överblicka frågar man sig? Kanske. Men det är inte så mycket att överblicka tycker jag. Lyckad rank = fler rader kvar. Misslyckad rank = färre rader kvar. Vad som blir kvar följer man ju lopp för lopp ändå.
Värdet "Poängprodukt-rot" är ett sätt att hyfsa till siffrorna så att de inte drar iväg och blir "stora". Värdet gör även jämförelser mellan olika spelformer lite mer lätthanterliga. Produkten för 4 lopp är ju sjukt mycket lägre än för 8 lopp.
Senast redigerad av Strappa71 den 2020-02-23 klockan 13:24.
|