Visa ett inlägg
Gammal 2019-09-09, 04:25   #2
poppee

poppees avatar

Reg.datum: aug 2014
Sharp$: 1240

Liten insats, enbart trav
Stats: 163 - 1424 - 0
ROI: 132.59%
Vinstprocent: 10.27%

Standard

Först måste jag sätta scenen.

Jag spelar på Betfair och då bara på galoppen i england/irland. Jag är en siffersnubbe och jag älskar att testa teser som "vad händer om man bara väljer hästar som gått i ledningen i snabblopp över 1000 meter?". Jag spelar inte om jag har oddsen emot mig och jag försöker ofta ha så mycket data som möjligt att basera mina val på.

Här är ett exempel på data som jag använder. Sidan heter www.PatternForm.co.uk och ger historisk data över hur hästar tidigare har presterat. Det jag tittar på är om hästarna har DOB:at.

DOB står för Doubble Or Bust och betyder att hästen måste sjunka med halva oddset från det att man satsar tills loppet är avgjort. Gör hästen detta har man Dubblat sin insats, annars förlorar man allt - man blir Bust. Så en häst som står i 4,50 i odds när loppet startar måste sjunka till 2,25 i odds under loppet. Eftersom Betfair är en exchange så kan man antingen Backa (köpa) ett odds eller Laya (sälja) ett odds. Stor parantes runt det här stycket, det går att förklara bättre men det är inte detta det här ska handla om.

Så här ser en del av tabellen ut som jag använder mig av:

Det här är ett lopp av dagens alla lopp. Just det här är bara tre hästar, men snittet är 11-12 i samma lopp och det är mellan 20-50 lopp varje dag.

Om jag bara skulle markera och klistra in skulle det se ut så här i Excel.

Titta på "All Races". Den översta hästen har dobbat i 7/11 starter, men Excel läser det som 11-jul. Personligen skulle jag vilja att det skulle stå 64% i rutan, då 7 delat med 11 blir 0,6363. Hästen har DOBat i 7 av sina 11 starter. Jag vet att det finns ett sätt att formatera så att Excel fattar att det inte ska vara ett datum, men jag hade inte tid att lära mig såna detaljer. Jag ville fokusera på resultatet och analysen av data. Så jag klistrade helt enkelt in allt i Word. Så här såg det ut efter 3-4 timmars arbete med klippande och klistrande:

Den här bilden är inte från samma lopp. Jag ville bara visa hur jag skulle vilja att slutresultatet såg ut. Jag är en visuell person och här har jag byggt en modell som låter mig snabbanalysera datan.

Att ha all information i Word suger förstås när man ska analysera all data i efterhand. Ohållbart! Och när väl alla loppen var körda för dagen så var jag tvungen att gå in och manuellt ändra i datan för att få in resultaten också.

Dags att söka hjälp.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
bingotant (+10)

Senast redigerad av poppee den 2019-09-09 klockan 04:32.
poppee är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat