Tack för kloka synpunkter och bra länkar KP!
Utmaningen är att hitta själva ”oddsmallen” att utgå ifrån som används som underlag för att bedöma sannolikheten att en viss häst vinner loppet.
Det man helt klart kan dra som slutsats likt du säger är att kuskar tenderar att bli överspelade hos ATG, vilket Travronden 4/2008 visat svart på vitt.
Det som skulle vara riktigt tjusigt är om man kunde ta fram en egen rankning i loppet med hjälp av enbart statistik såsom form, prispengar, startsnabba hästar med öppna spår, galopprisk mm. då all data finns tillgänglig och bara behöver köras igenom. Däremot förutsätter jag att övriga etablerade spelbolag som erbjuder fasta odds på vinnare- och platsspel redan har gjort hemläxan och således bör jag kunna utgå efter deras oddsmallar.
I slutändan tror jag dock att oddsmallen från ATG kan fungera som en väldigt bra oddsmall, förmodligen bättre än övriga spelbolag speciellt sista 15-20 minuter innan loppet åtminstone då det är mycket rörelse pga. t.ex. värmningar som övriga spelbolag omöjligen kunna tagit hänsyn till när oddsen ursprungligen publicerades, och som man förhoppningsvis inte hinner justera. Lägg därtill till att man tar hänsyn till att kuskar ofta är överspelade i samband med utformning av den egna oddsmallen.
Förslag på egen oddsmall för att bedöma sannolikhet och på så vis kunna hitta EV+ spel.
BOOKIE ODDS = (Bookie A odds + Bookie B odds + Bookie C odds) / 3
EGEN ODDSMALL = (ATG ODDS + BOOKIES ODDS) / 2
Respektive odds justeras även med hänsyn till spelbolagets återbetalningsprocent. Om ATG har oddset 2.0 på en häst är således inte sannolikheten att hästen vinner 50 %, utan istället 41.66% (2 * (1/1.2)) om vi räknar på att ATG har en återbetalningsprocent på 80% (vilket vi dynamiskt kan plocka fram lopp för lopp då den kan variera någon procent).
För att ta hänsyn till att toppkuskar ofta är överspelade kan man inkludera detta antingen i Oddsmallen, eller låta ”tröskeln” för ett potentiellt EV+ spel för en toppkusk ligga högre än övriga.
Sannolikhetsbedömningen som man får fram av den egna oddsmallen jämförs sedan mot oddsen från samtliga spelbolag som tillhandahåller fasta odds för att hitta ett lämpligt spelobjekt.
Tror ni att jag är rätt ute om jag börjar i denna ände? Jag tar tacksamt emot tips på hur den egna oddsmallen skall tas fram!
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
|