Citat:
Ursprungligen postat av dgothe
Saken är dock den att vi inte bara pratar om USA.. ROI är en term som kommer från finansvärlden, och där är det standard att prata om ROI som just avkastning på investerat kapital, inte investerat kapital + avkastning, oavsett om du är amerikan eller svensk.
Jag vill understryka att detta inte är kritik mot spreadsheet-funktionen över huvud taget. Jag älskar det och uppskattar verkligen allt arbete som ligger bakom.
|
ROI betyder som sagt återbäring, och har man satsat 100 kronor i spel så får du dels tillbaka din insats men även en vinst utöver den (odds över 1).
När du riskerar 100kr i en aktie så finns värdet kvar i den och värdet ökar/minskar istället. Sedan när du säljer aktien så har du gjort en vinst/förlust. Din vinst/förlust är då räknad i procent mot vad den kostade när du köpte den. Har den stigit från 100 kronor till 150 har du gjort en vinst med 50%.
Därav skillnaden mellan finans/bettingvärlden.
Detta gör du inte med spel, en satsad krona är förlorad från samma sekund som du släpper den. Mycket möjligt att du inte håller med här.
Men det du sa om att det endast är sharps som använder +100% i roi är fel.
Tittar vi på andra internationella sidor, som blogabet tex så använder de samma form.
bettingbloggen använder samma form
alla svenska bloggar använder samma form
och alla utländska bloggar jag följer (inte många idag) använder samma form i de fall de skriver ut ROI