Citat:
Ursprungligen postat av hakan11241
Jag har en hel del gamla böcker bl a Tipslyktan serien. Jag tycker dock de känns ganska daterade idag.
Min första invändning är att U-systemen oftast kräver ett orimligt stort antal U-rätt för att slå. 12-rättsgaranti först från 5 U i större system är vanligt.
Det är först när NSAB böckerna kom, och därmed möjligheten att skriva ut enkelrader, som de bättre konstruktionerna dök upp.
De gamla systemen prioriterade en snabb och enkel utskrift i multisystem och var helt enkelt inte tillräckligt effektiva.
Då tycker jag C A Ericsons böcker håller bättre. Delvis kanske för att hans konstruktioner var koncentrerade mot sk ¨mittzonsgardering¨, alltså mot mer realistiska utfall såsom 3-4 U-tips rätt.
Några av hans tidigare böcker innehåller även en hel del avancerad teori om systemkonstruktion som är intressant.
|
Visst finns det system som kräver många U, inget snack om den saken, men det finns också system, då mindre, som går utmärkt att bygga ut och ha en sk mittzons-täckning. Och de som skrev systemen i NSAB skrev också i tipslyktan mfl.