Visa ett inlägg
Gammal 2018-03-23, 18:07   #24
AmaerildeRimfrost
 
AmaerildeRimfrosts avatar
 
Reg.datum: nov 2017
Inlägg: 7 366
Sharp$: 126

AmaerildeRimfrost Expertre
Stats: 70 - 95 - 9
ROI: 101.99%
Vinstprocent: 42.42%

Standard

Två tävlingar kvar av damernas världscup. Det är först jaktstarten och sen avslutar de med en masstart på söndag! Först var det värde på Mäkäräinen, men efter en katastrofal sprinttävling i Oslo så svängde allt om och hux flux var det kanonvärde på Kuzmina. Allt som allt kommer det bli en liten förlust men bättre det än att blunda för värdet på Kuzmina.

Så frågan är hur jag då värderar det hela inför avslutningen? Håller jag med spelbolagen eller finns det några dörrar som de inte öppnat?

Ställningen just nu är som följer.

1. Anastasia Kuzmina - 756p
2. Kaisa Mäkäräinen - 740p
3. Darya Domracheva - 701p
4. Laura Dahlmeier - 653p

Sen som jag berättat tidigare så stryker alla sina två sämsta resultat och då tyskan Dahlmeier samt vitryskan Domracheva har missat minst två tävlingar så kommer alla poäng de samlat in samt samlar på sig gälla. För Kuzmina ska vi dra av fem poäng som hon har som näst sämsta resultat då hon även missat en tävling. Värst är det för finskan Mäkäräinen som ska bli av med sin poäng från sprinten i Oslo samt ytterligare 15 poäng för en 26e plats tidigare under säsongen.

Gör vi då om ställningen ser den ut som följer.

1. Anastasia Kuzmina - 751p
2. Kaisa Mäkäräinen - 724p
3. Darya Domracheva - 701p
4. Laura Dahlmeier - 653p

Det återstår två tävlingar och som bäst går det att samla ihop 120p ifall man vinner både jaktstarten samt masstarten. Vi ska även tänka på att det är klar fördel i jaktstarten för finskan och vitryskan då de startar en halvminut före den som går ut som trea. Det är 50 sekunder före Dahlmeier som startar på sjätte plats samt dryga minuten före Kuzmina som startar tolva.

Det är långt från avgjort i jaktstarten och den jag tror får det tuffast med skidåkningen är Dahlmeier som måste skjuta riktigt bra för en topplacering men det är hon oftast bra på och det är ingen nackdel för henne när det är först i mål som vinner.

Vad är annars troliga scenario nu i slutet? Hur står de sig formmässigt?

De tre senaste tävlingarna, alltså sprint, jaktstart, sprint så har de följande resultat.

Darya Domracheva, 2-1-1
Anastasia Kuzmina, 1-2-12
Laura Dahlmeier, 28-7-6
Kaisa Mäkäräinen, 40-22-2

Domracheva ångar på och fortsätter sin fina form hon haft under hela säsongen. Den moraliska vinnaren av totala världscupen faktiskt. Kuzmina gjorde det kanon i Oslo men räckte bara till en tolfteplats nu men det med tre bom. Vidare så gör Mäkäräinen det återigen bra efter en rejäl miss i Oslo. Dahlmeier gör det hon gjort under hela säsongen typ. Det är inte dåligt men inte tillräckligt bra heller så min analys att det var hon som eventuellt kunde utmana stämde inte pga att det inte kommer en formtopp där.

Ska Dahlmeier kunna vinna allt krävs vinst i bägge återstående tävlingar men då landar hon på 773 poäng. Det krävs då 22 poäng av Kuzmina och elva av dessa är det sämsta hon kan få i masstarten. Att hon sen ska droppa från plats 12 till 30 i jaktstarten med hennes skytte är inte ens troligt hur mycket man än försöker med voodoo. Så vi glömmer Dahlmeier för även om Kuzmina packar ihop så har vi Mäkäräinen som klarar sig med 50 poäng till och en femteplats i jaktstarten räcker så har hon de poängen ifall hon nu slutar sist i masstarten. Vi tittar vidare på övriga istället.

Oddsen just nu är på Marathonbet...

Anastasia Kuzmina - 1.35 (74%)
Kaisa Mäkäräinen - 3.30 (30%)
Darya Domracheva - 12.00 (8.3%)

Nu blir det ju över 100% pga att bolaget vill tjäna pengar också men det är siffrorna som gäller att de måste ha bättre än för värde.

Mäkäräinen kan som bäst nå 844 poäng om hon vinner jaktstarten samt masstarten. Som bäst är väl hennes chanser just nu 40% i jaktstarten samt 15% i masstarten menar jag. Det betyder runt 6% som bäst. Sen kan det ju bli alla möjliga topplaceringar men som bäst vad som är troligt så är det ungefär en andraplats samt en femteplats. Det ger henne i så fall 94 poäng och en totalpoäng på 818 poäng. Sen kan det så klart så upp eller ner men mest troligast ner baserat på resultaten hittills under säsongen.

Domracheva är faktiskt den som jag tror avslutar bäst, men trots det får hon svårt att nå ikapp med poängen. Hon kan ta två segrar men troligast är väl en första och en tredje säger jag. Det ger i så fall starka 108 poäng. Svårt att säga om det är större chans att det blir sämre eller bättre. Men vi räknar med dessa poäng och då landar hon på 809 poäng vilket är bra. Men trots allt når hon inte Mäkäräinen på detta. Sen kan ju allt hända men vi får utgå från något.

Kuzmina till sist då. Stämmer det ovan så behöver hon nå 819 poäng för att vinna allt. Det betyder att 68 poäng räcker för henne. Jag tror hon tar en topp fem i jaktstarten vilket ger minst 40 poäng och då krävs det enbart en 13e plats i masstarten för att ta hem det.

Vad händer sen om någon klappar igenom helt och är det sannolikt på jaktstarten imorgon? Jag tror ingen fallerar helt där utan möjligen är det någon på masstarten som klantar till det men sämre än 20e tror jag ingen når där hur de än skjuter. Vi snackar alltså om de tre åkstarkaste och banorna i Ryssland nu är tuffa. Formen är bra och det skiljde endast två sekunder i åktid mellan de tre.

Kommer någon skjuta bort sig helt? Domracheva har 87%, Mäkäräinen 84% och Kuzmina 80% den här säsongen. Logiskt är Kuzmina den som kommer ha störst chans för bommar men inbördes spelar det ingen större roll utan det är ju att inte släppa förbi sig alla andra åkare som är det viktiga. Pallar nerverna så kommer det vara taktiskt att säkra en fjärdeplats istället för att chansa och vinna en enskild tävling men istället sluta 30e!

Men det är mycket om och men. Av alla dessa parametrar så ska man då komma fram till en ny procentsats som de olika åkarna har och var jag tror de hamnar poängmässigt. Att hamna helt rätt här är så klart inte lätt men jag utgår från det ovan och lägger till några finkorniga sandpapper.

1. Anastasia Kuzmina - 829p (811p) (848p)
2. Kaisa Mäkäräinen - 810p (793p) (832p)
3. Darya Domracheva - 809p (795p) (821p)

Första siffran är min framtagna poäng medan första siffran inom parentes är sämsta möjliga (om inget riktigt kalkon inträffar) samt är siffran inom sista parentesen bästa möjliga om de gör vad de kan - ungefär så!

För att Domracheva ska vinna detta krävs det att hon vinner bägge tävlingar samt att både finskan och slovakiskan (fd ryska) presterar dåligt. Framför allt måste Kuzmina bomma igenom och landa på sina 811 poäng. Absolut inte omöjligt, men långsökt.

Mäkäräinen måste prestera på absoluta topp medan Kuzmina gör det som förväntas och då blir det hårt. Men svårt sia om chanser för detta scenario.

Kuzmina ska alltså bara göra det som normalt krävs av henne, en sjätteplats samt en femteplats och då ska det räcka till seger. Jag tror dock att det borde bli fler poäng och det kan vara lite missvisande ovan. Men Kuzmina är den som antingen vinner eller kommer långt ner. Hon har fem segrar, fyra andraplatser samt en fjärdeplats. Utöver det så är det en nionde som bäst. Hennes åkform är dock så bra nu att hon ska fixa det.

Ska jag ge mig på några procentsatser? Tufft värre och jag bestämmer mig för ett intervall istället. Vad som är mest troligt sen är svårare att sia om.

Kuzmina - 70% - 78% vill jag påstå. Oddsen som lägst från 1.28 till 1.43. Hon ger 1.35 så troligen knappt värde men det kan även landa på andra sidan.

Mäkäräinen - 10% - 22% menar jag. Odds som lägst från 4.55 till 10.00. Hon ger 3.30 så här ser jag inte värde alls.

Domracheva - 8% - 20% uppskattar jag. Odds som lägst från 5.00 till 12.50. Då hon ger 12 i odds så är det här värdet ligger nu skulle jag vilja påstå men det är antagligen närmare 10% än 20% här.

Det är i stort Kuzmina som måste skjuta bort sig själv för att övriga två ska komma in i matchen. Där tycker jag i så fall inte att finskan ska ha så mycket större sannolikheter än vitryskan. För Domracheva presterar klart bättre den här säsongen när hon väl tävlar. Och inte mycket tyder på att Mäkäräinen skulle avsluta lika bra eller bättre än Domracheva.

Dock går jag likväl inte in med någon insats på Domracheva. Chansen är för liten och värdet inte säkert i största intervallet och med oflyt finns här inget värde ens med största marginalen. Sen har jag redan spel på övriga två med garanterad förlust.

Vill någon lägga ett spel idag så säger jag i första hand Domracheva för odds och värde trots relativt låg sannolikhet. Men även Kuzmina är ett bra värdespel och här inträffar det ofta nog men jag själv spelar nästan aldrig odds under 1.60 - undantagsfall ner till 1.50 ungefär.

Hoppas mina tankar har varit till någon nytta oavsett om ni är eniga eller inte!
AmaerildeRimfrost är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat