Citat:
Ursprungligen postat av KP
Jag kan inget om dessa fantasygrejer. Vad ska man göra och hur mycket tid krävs att man lägger ned på detta? Förklara för en oinsatt tack
|
-Ligan ska ha ett antal lag (8-10 är en lätt liga, 12-14 är normal, 14+ svårare), varje lag ska ha ett antal spelare (beroende på djupet, men vi säger 13 i NBA).
-Då används det 156 olika spelare i en liga på 12 lag, i olika positioner och kategorier.
-Man draftar innan säsongstarten: orm draft, rnd 1 (pick 1-12), rnd 2 (12-1), rnd 3 (1-12) osv där man lottar round picks för varje lag (tur), eller man går auktion, har en budget (vanligt $260 (milj)) och så bjuder man över varandra för att köpa spelare. Betalar man $60 för LBJ så får man klura ut hur man ska fördela pengar för senare, ska man köpa 2-3 stjärnor och massa scrubs, eller ska man gå med mid-level spelare
-Spelarna spelar deras vanliga matcher och man samlar ihop statsen i bestämda kategorier (CATS). Om de inte spelar (skadade, susp, kalla osv) får man inga stats
-Vanligt för NBA är FG%, FT%, 3PTM, PTS, REB, AST, ST, BLK, TO (turnovers) - man kan lägga till massa annat, men det förändrar dynamiken och kräver annan strategi
-Roto-stilen är att man samlar alla spelarnas stats för säsongen och räknar på slutet, så att ett-par kalla veckor spelar inte så stor roll där om det jämnas ut.
-Head-2-head är att man spelar mot varanda veckovis, så par kalla veckor kan leda till stora förluster. Denna är mer avslappnad och roligare imo.
-Den mesta tiden och expert-kunnande ska man använda vid draften, för att försöka få mest värde för spelare. Tex så draftade jag Zach "Z-Bo" Randolph i round 7 förra säsongen då han hade en av sina bästa säsonger och spelade bättre än Amare som gick round 1.
-När man har samlat ihop laget, så kan man trejda med andra managers eller bara avundas sina skeelz resten av året.
-Efter att säsongen börjar och vi kör en liga där man kan dagligen ändra uppställning, så räcker det med att man loggar in ett par minuter varje dag och ser till att stjärnorna inte sitter på bänken.
-Vill man vara lite mer tävlingsinriktad då ska man följa ligan (om man bettar på den så följer man ändå) för att kunna få de hetaste spelarna, de lovande talangerna, de som fyller i för skadade innan de andra.
-Eller, om jag ska istället skriva en mening så är det som att spela drömelvan, vmelvan eller football managern