WTA Cincinatti
Ivanovic - Clijsters 1 4,22 @ pinnacle (8/10)
Serbiska 22-åringen Ana Ivanovic har krossat sig fram till semifinalen i Cincinatti efter att ha vänt 26 35 i första matchen mot den för dagen oerhört välspelande Viktoria Azarenka. Ivanovic siffror är imponerande:
Azarenka 26 76 62
Shvedova 61 75
Vesnina 60 63
Amanmuradova 61 63
Ivanovic spel nu jämfört med tidigare är långt mycket bättre. Hon rör sig mycket snabbare både i sidled och djupled, forehanden är klart dödligare och backhanden mer solid. Men största skillnaden ligger i serven, som numera är ett verkligt vapen istället för som det var tidigare i år, ett rejält orosmoment. Ivanovic kom fram som ett stjärnskott på touren för tre år sedan med en av de mest briljanta forehands touren skådat och en väldigt tung förstaserve. Serbiskan hade en kanonsäsong 2008 då hon bla vann French Open och blev världsetta. Fjolåret var dåligt och Ivanovic mådde inte riktigt bra mentalt, detta år började likadant och man såg i matcherna hur lite självförtroende hon hade i sitt spel. Nu har hon dock fått flera fina segrar och med flyt i ryggen kan hon slå vem som helst.
Clijsters har gått igenom turneringen med segrar i raka set mot Safina, McHale och Pennetta, men inte utan bekymmer. Hon spelade uselt i 1a set mot Safina och var break down i båda seten men hämtade upp, mest pga ryskans enorma problem med serven och stabiliteten i grundspelet. Mot Pennetta igår vann hon 76 64, men jag var långt ifrån imponerad av hennes insats i den matchen. Belgiskan ser inte särskillt motiverad ut för dagen utan lite loj, känns lite ostabilare, gör en hel del dubbelfel och saknar lite av den tyngd i spelet vi såg i Miami tidigare i år då hon vann.
Ivanovic har en bättre förstaserve än Pennetta, och utan tvekan ett mer dödligt vapen i sin forehand, som stundtals kan vara helt fantastisk. Det är inte för inte hon bär smeknamnet "the new fräulein forhand" på touren, föregångaren med smeknamnet var Steffi Graff. Serbiskan har även visat sig vara stark i längre dueller och det kommer krävas mot belgiskan som normalt är väldigt solid, men jag tycker inte hon verkar vara helt i slag varken mentalt och fysiskt, och då ska serbiskan ha en god möjlighet från linjen.
Jag tycker det här ser väldigt öppet ut, då Ivanovic utan tvekan kan vinna om inte belgiskan höjer sig rejält jämfört med igår. De höga oddsen beror troligen på rankingen, men jag menar Ivanovic är topp 10 material med det spelet hon har just nu. Tycker inte oddset borde vara över 3 här i varje fall, då hon bör ha minst 30-35 % chans.
Följande användare gav Sharp$ för den här posten:
Senast redigerad av Luckystrike den 2010-08-14 klockan 14:00.
|