Citat:
Ursprungligen postat av Espo
Jag spikar relativt ofta 1 häst, men samtidigt om jag inte har superkänsla för någon häst väljer jag att bara köra med A-hästar. När jag spelade matematiskt var det ju allt som oftast 2-3 spikar. Givet att dessa spikar satt så blev ju givetvis det matematiska mer slagkraftigt. Problemet var ju dock ofta att välja ut dessa 2-3 spikar bland kanske 5 alternativ. Att slippa välja fel borde ju vara en stor fördel vid reducerat kan man tycka, då man betdyligt mer sällan spricker på A-kravet kontra spikarna på matematiskt.
En stor fördel att spela reducerat är ju också att man kan räkna fram potentialen i systemet. Inte helt ovanligt att jag sitter med rader som skulle kunna ge mig hela potten. Potentialen i de matematiska systemen tippar jag ofta låg på max 100-200k.
|
Såklart det är en fördel att inte behöva sätta allt på ett kort på spikarna utan istället sprida risken med A-hästar. Men glöm inte att det sker på bekostnad av systemramen. När du säger att det ofta sker att du sätter A-kraven men spricker på ramen är det ju för att du måste krympa ramen. Sen kanske du hade valt fel spikar och ändå torskar om du gått matematiskt såklart.
Min poäng är att man inte ska "sejfa bort sig" när man reducerar bara för att man kan. Det är jättelätt att falla i den fällan och det gäller att slå bort den impulsen. Iallafall till viss del. Har man en jäkla känsla för att en tredjehandare är superspelvärd eller borde vara favorit då är det bara att dunka in spiken även om man kör reducerat.