Citat:
Ursprungligen postat av HPT
Vad är poängen med att ta bort rader där utdelningen på 5 och 6 rätt blir dålig? Vinner den raden har du ju 7 rätt, och om du har ett eller två fel på den raden har du ju ingen aning om vad utdelningen på 5 eller 6 rätt blir...
|
En rad har en viss sannolikhet att falla ut med 7 rätt, en annan sannolikhet att falla ut med 6 rätt och en tredje sannolikhet att falla ut med 5 rätt.
Radens värde består av summan av produkten av utfallens sannolikhet och utfallens utdelning.
Idag finns det inget publikt program som beräknar den summan, även kallad EV eller förväntat värde ( obs...ej att förväxla med förväntad utdelning! ).
Solos påpekande att 60% av pengarna betalas ut på 6 och 5 rätt är ytterst relevant.
En rad som nästan aldrig ger utdelning på 6 eller 5 rätt får lov att ha en oerhörd 7-rättssannolikhet i förhållande till den förväntade 7-rättsutdelningen för att väga upp detta.
Jag gett Johan@HPT förslag på lösningar för att göra såna här beräkningar. När jag läser ovanstående förstår jag varför du inte nappade.