Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-06, 10:57   #5
Stekel

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kattbert Visa inlägg
Kan inte hålla mig från trådar som berör matematik fastän jag inte har speciellt mycket att komma med i själva ämnet.

Din fråga i scenario 2 har väl inget med matematik att göra. Din fråga verkar ju vara vad andelen spel på "tipshästen" kan vara under de 3 sista minuternas spel och det är ju bara ren och skär erfarenhetsmässig fakta.

Förövrigt hade du väl ett parentesfel i din ekvation? BZ måste vär omfattas av faktorn 0,8 också när den sätts till omsättningen men du har den utanför parentesen ((Oms*0,8)+BZ)/(X+BZ)=Odds2

Borde det se ut så här ?

( 0,8*(Oms+BZ)) / (X+BZ) = Odds2

Prentesen kring multiplikationen ovanför bråkstrecket överflödigt men för att tydligare se vad som hör ihop med vad är det bra att sätta dit den.
Helt rätt vad gäller parantesen! Jo, jag brukar också sätta dit "onödiga" paranteser, annars rör det lätt ihop sig och man knappar in något i fel ordning.

Tja, det andra problemet måste ju kunna utmynna i en statisk uppställning liknande den i den första. För att få ett svar måste man ju ha en siffra på omsättningen som tillkommer i sista stund och hur stor andel som landar på "tipshästen", men man kan ju byta ut den mot en variabel för att få till en formel för uträkningen.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat