Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-05, 12:59   #1
Stekel

Stekels avatar

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 26740
Standard

Matematiska spörsmål kring poolspel

Satt och funderade på några saker som man då och då stöter på, men som jag aldrig riktigt har räknat på ordentligt.

Det hela rör vad som händer i sista minuterna vid ett poolspel (inte streckspelen, utan vinnare, tvilling t ex, vi tar vinnarspel här för enkelhetens skull).

Scenario 1:

Man sitter på en småbana (på riktigt eller på ATG live), hittar ett ganska attraktivt vinnarodds några minuter innan start och bestämmer sig för att lägga en tusenlapp på kusen. Hur mycket sjunker vinnaroddset pga det spelet? Vi bortser från övriga spel, utan fryser och lägger enbart in vårt spel. Ser följande uträkning vettig ut? Finns det lättare sätt att räkna fram det? Återbetalningsprocenten är 80% på vinnarspel om jag inte är felinformerad.

Oms=Omsättningen innan spelet läggs
I=Insatsen
Odds1=Oddset på "min häst" före spelet läggs
X=Spelat på "min häst"
Odds2=Oddset efter mitt spel
BZ=Min betsize

(Oms*0,8)/Odds1=X

((Oms*0,8)+BZ)/(X+BZ)=Odds2

Scenario 2:

Nu blir det lite krångligare, men det här är också något som man stöter på lite oftare (iaf jag). Man sitter på ATG live och lyssnar på värmningstipsen inför ett lopp och får höra om en kanonvärmning ca 3 minuter före start. Det är min erfarenhet att dessa tips ofta är bra, men att de också genererar en hel del spel på hästen precis innan start, och det resulterar i att oddset sjunker rejält. Ibland försvinner spelvärdet helt och mer därtill, men det märks ofta först efter start då fördröjningen på oddsuppdateringen kommit ikapp. Vi förutsätter att en viss andel av omsättningen (T) tillkommer de sista 3 minuterna innan start och att en viss andel (A) av det sista minuten-spelet läggs på "tips-hästen". Har någon kanske en hyfsad idé om vad T typiskt kan landa på vid vinnarspel? A borde kunna landa på runt 40% förutsatt att värmningsgrabbarna valt ut en bra värmning.

Nu tog det slut i skallen på mig, men det finns väl förhoppningsvis någon mer matematiskt begåvad än jag där ute som kan ställa upp en formel för detta på en grisblink.
Stekel är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat