Visa ett inlägg
Gammal 2016-06-11, 12:47   #40
ExtremtRik

ExtremtRiks avatar

Reg.datum: dec 2013
Sharp$: 3158
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Emeffeff Visa inlägg
Det finns inget som säger vad man ska och inte ska göra men personligen har jag aldrig förstått vitsen med att "sälja av spel". Så länge inte oddsen eller förutsättningarna har ändrats så pass mycket att värdet finns på andra sidan innebär det ju att du spelar till EV- när du säljer ditt spel. Det är väl om du tagit på dig för mycket risk på det enskilda spelet i sådana fall. Någon vass Sharpsare kanske har en bättre anledning till varför man ska sälja?
(Någon "vass Sharpsare" gör jag inte anspråk på att vara, men inbillar mig ändå att jag har ett svar lite boeroende på vad vi talar om Jag riktar även mitt svar till nybörjare, inte till dig Emeffeff trots att det var du som ställde frågan. )
Kanske ligger tveksamheten i ordvalet "sälja" !?

Att "sälja" spel på Betfair måste vara mitt i prick förutsatt att man även lagt spelet där, commission betalas nämligen på nettovinsten på marknaden.

Så att boka mot ett spel blir "avdragsgillt". Man betalar säg 5 % (6.5 är normalt, på detta ges rabatter) på den delen av spelet som ger någon edge och "säljer" bort ett spel med lägre EV eller till och med EV- och slipper commission på den delen.

Exempel:
+spela en slantsingling till 2.10 och betala 6.5% av nettovinsten (1.1 x X units).
-spela/boka slantsinglingen till 2.0 o betala 6.5% av nettovinsten ...
++spela till 2.10, boka till 2.0 och betala 6.5% av nettot på 0.1 ...

På Matchbook gäller andra regler för commission om jag förstått deras villkor rätt.

Såg även något exempel om att spela en slantsingling till 1.80, men är inte analogin att man bokar till 1.80, dvs spelar andra sidan till 2.25 ? Då kan det ju inte vara fel att ha 2.2 resp 2.25 på myntets bägge sidor

Måste bara älska och instämma i CCs insikt att man ju faktiskt inte kan veta att vare sig det högre odds man spelade till eller ännu mindre det lägre man "säljer" till är EV+

Senast redigerad av ExtremtRik den 2016-06-11 klockan 14:42.
ExtremtRik är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat