Citat:
Ursprungligen postat av matchingbetisover
När jag spelar poker är det mig det hänger på. Skulle aldrig spelat poker genom att gissa om en annan spelare kommer att vinna. Edgen i poker är redan liten nog.
Men ni menar alltså att ni har insiderinformation som ger er en sådan stor edge att ni slår avgifterna.
Sportsbetting är som ett parti schack där man låter alla som vill spela mot motståndaren, den som är bäst kommer vinna partiet och alla sämre spelare kommer förlora.
Ni är alltså bäst i världen och slår hela marknaden?
Jag tycker detta låter som börshandel. Alla vet hur aktierna ska röra sig men i verkligheten är indexfonder det mest lönsamma. Alltså marknaden har alltid rätt och slår du marknaden är det bara tur.
https://www.youtube.com/watch?v=zqa-jSuXmYw
|
Har också undrat över detta med sportbetting och tycker du ställer bra frågor utan att få bra svar.
Ta t.ex. någon som har 5% edge genom att spela roulette, en sådan person kan beskriva processen med fysiska lösningar, såsom mäta bollens och rotorns hastighet utan några tekniska hjälmedel och på så sätt förutspå i vilken halva bollen kommer att landa i innan den gör det.
Men inte här, utan får också intrycket av gambling.
Om det nu hänger på värderings-strategi, så borde det för olika sporter finnas grundläggande faktorer att ta med i beräkning vid en bedömning.
Låt mig göra en jämförelse med ett roulette hjul där visa nummer är favoriter för att dom träffas över förväntan, alltså har en bias, t.ex 3.0 STDS.
Nu så är det ju så att även random fluctation kan producera en sektor med nummer att träffas över förväntan utan att vara bias.
Alltså det är ingen fysisk defekt på hjulet som gör att dessa nummer eller sektor träffar över förväntan, vilket skulle vara en fysisk förklaring och inte slumpmässig tillfällighet.
Om man då är expert på hjulets uppbyggnad och med hjälp av ljus reflektioner kan se och hitta dessa defekter i samband med att samla in data från hjulet så har du en positiv förväntan EDGE vilket inte är gambling utan advantage play.
Hur skulle vi gå vidare med denna jämförelse när det handlar om sportbetting.
Inte vet jag, eftersom jag är inte expert inom detta område.
Men en tänkbar värderings-strategi skulle kunna vara att mätta en hästs löptider och skapa en tidslinje över sämsta till bästa löptid.
Sedan plocka fram ett mellan värde, eller genomsnittsvärde.
Efter det med framtida lopp så ger du ett + tecken för varje gång hästen springer långsammare än nyckelvärdet och en - tecken varje gång den springer snabbare än nyckelvärdet och = tecken för varje gång den befinner sig mitt i gränsen för nyckeltalet.
Då skulle du få data som ser ut så här ++----+++---=+--++---=
I samband med dessa resultat kan man samla in annan data som form för dagen och hur träning varit och med eller utan sko med mera.
Så bra och dåligt eller gränsvärde.
Här kan man ju då utgå ifrån att när Häst A gjort dåligt ifrån sig med tre + tecken så brukar han komma tillbaks och hamna bland dom tre första i samband med framsteg under träning och dagsform med mera.
Eller när du har positive resultat med - tecken så utgår du ifrån att Hästen A är i bra form och kommer hamna bland dom tre första.
Åsikter på detta?
Det är ju typ såna svar man vill ha, metoder och tillvägagångsätt eller värderings-strategi.