Citat:
Ursprungligen postat av LTG
100 är inte så positivt kanske, men 40 matcher är inte så stort urval heller. Naturliga variationer är stora och det är svårt att säga om modellen är bra eller inte.
Hur många matcher har lagan spelat i ligorna du tittar på? Jag tror inte formeln är så bra att använda i början av säsongen då det är stor varians på målsnitten. Det bör bli bättre mot slutet av säsongen, men då tillkommer istället det andra faktorer som påverkar antalet mål, tex matcher som måste vinnas för att gå vidare, lag som redan är klara för slutspel låter stjärnor vila osv.
|
Exaktemundo, men kan man få det runt 100% såhär enkelt går det säkert att förfina. Någon som orkar räkna ut hur många matcher man behöver kolla med ett schysst konfidensintervall på säg 95%?
Urvalet av ligor är ju lite skralt just nu, men jag har valt de som ligger runt hälften spelade, som superettan, Irland, Norge, Finland osv. Eftersom jag skiljer på bortamål resp hemmamål blir ju tyvärr totalt 12 spelade matcher bara 6 så visst är variansen stor. Å andra sidan borde ju oddssättarna ha samma problem.