Visa ett inlägg
Gammal 2010-07-01, 07:56   #540
StefanL

Reg.datum: jan 2010
Sharp$: 314
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Luckystrike Visa inlägg
Ska iväg på semester imorgon, men postar ett sista spel i Wimbledon nu.

Vera Zvonareva - Tsvetana Pironkova 2 2,97 @ pinnacle (7/10)

Jag spelade faktiskt Pironkova mot Zvonareva i Kremlin Cup i höstas på hc minns jag, och då vann bulgariskan förkrossande enkelt med 60 62 på Zvonarevas träningsbana i Moskva. Pironkovas spel i den matchen är en gåta i tennissammanhang än idag, hon kom till turneringen med ca 15 raka förluster på touren, men hade visserligen imponerat i kvalet och i 1a rundan mot Pavlychenkova, och var rankad drygt 150 i världen, och gick ut och fullständigt spelade ut dåvarande topp 10-spelaren Zvonareva, som dels jagade en plats i Masters och dels spelade på hemmaplan. Jag minns att Zvonareva i det andra setet spelade riktigt bra och öste på med tunga forehands men Pironkova svarade hela tiden med ännu hårdare och ännu bättre placerade slag över hela banan, om och om igen.

Det är lite Pironkova i ett nötskal att antingen spela som ovan extremt bra eller extremt dåligt då hon är en våldsam flytspelare, men nu har hon presterat på absolut toppnivå i fem matcher på raken, och idag krossade hon en av de bästa grässpelaren genom alla tider Venus Williams i raka set med 62 63. Bulgariskan har inte tappat ett set på vägen, och verkar nästan helt omöjlig att bryta för dagen.

Pironkova har potentialen att bli precis hur bra som helst, och hennes spelstil är fascinerande. Hon är aggresiv och slår riktigt hårt i grundslagen, men är samtidigt rena väggen i defensiven med riktigt bra snabbhet och i tillägg en väldigt hård förstaserve. Pironkovas absolut största styrka tycker jag dock är hennes förmåga att växla tempo i duellerna. Zvonareva bygger också sitt spel på samma strängar fast mer monotont, och den här matchen tror jag kommer bli stenhård där den som servar bäst kommer ha en klar fördel.

Pironkova vann som sagt senast med 62 60 på hc i vintras, i deras enda möte hittills. Jag tycker det borde ge bulgariskan en fördel rent mentalt att ha med sig i bagaget här, och spelar hon lika bra som idag mot Venus Williams kan jag inte se annat än att hon har en riktigt bra vinstchans även på torsdag. Zvonareva har varit riktigt bra, och framförallt servat riktigt bra, mot Jankovic och Clijsters men båda två var skuggor av sin verkliga kapacitet. Menar Pironkova endast är knapp underdog här, och denna ser jag som spelbar ner till dryga 2,1-2,2 i odds.

Tillägger också att jag tycker detta är en väldigt gynnsam match-up för Pironkova, som har en för dagen perfekt mix av defensivt/offensivt spel och kan sätta fart på bollen själv på ett annat sätt än Zvonareva, och även försvara sig utmärkt med sin backhand-slice. Zvonarevas spel är mycket mer förutsägbart och stelt på säkra, tunga grundslag och Pironkova kan få ryskan ur rytmen rejält om hon varierar spelet, framförallt med låga slicade backhands ner mot Zvonarevas backhand, precis som i deras senaste möte i vintras. Som ovan nämnt blir också serven en nyckelfaktor här, och Pironkova har en bättre och hårdare förstaserve än Zvonareva, gäller bara att hålla en bra procent på dem.
Det finns upp emot 3.20 nu för den som inte spelat, synd att man högg 2.90 så tidigt men får fylla på till 3.20!
StefanL är inte uppkopplad   Ge poäng Svara med citat