Citat:
Ursprungligen postat av Jegor
Ser att dina tips ovan är ett binärtproblem. Spelar du mest på dessa eller även 1X2?
Har precis börjat skriva D-uppsats i statistik där jag undersöker möjligheten att skapa en fördel på under/över X mål i längden. Kommer använda mig av främst SVM, men även jämföra med QDA och logistisk regression. Håller nu på att samla in data, vilket kommer bestå av ca 6000matcher, utspritt på nästan 20 år dock. Tror dock 1000matcher från senaste 3-4 år även kommer räcka.
|
Kan du beskriva dina data mer? Handlar det om en liga eller flera?
Modeller ar ett intressant amne (aven om mycket av diskussionerna redan hafts en eller flera ganger) men man maste vara forsiktig. Personligen anvander jag mig av en egensnickrad modell for en specifik idrott men endast for att fa fram forslag. Dessa kvalitetskontrolleras alltid, just nu spelar jag endast 25-30% av forslagen. Spelar du hos en bookie med 97-98% aterbetalning sa kommer din modell ge dig varde pa valdigt manga spel (hur litet de vardet an ma vara). Skall jag vara arlig tror jag ingen i varlden (och speciellt inte har pa Sharps) kan ge exakta procent nar det kommer till varde. Precisionen ar for lag, alternativt ovissheten for hog (om det handlar om modeller med manga, manga variabler), for att ens komma i narheten. Som namnts tidigare, att det skulle finnas 10-12% varde pa en lagoddsare i en hog europeisk fotbollsliga ser jag nastan som omojligt.